Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag älskade de där däcken! Det var nog färgen konstigt nog.
Nu får man en tår i ögat, vilka däck!Visa bilaga 560266
Min 26” byggt 2002. Full XT. Still going strong, men det finns knappt delar att få tag på.
Vad har du för budget?Min 20 år gamla Nishiki SRI Team rullar stelopererad som fulpendlare, ersatte en finfin Marin Bear Valley från 92 som vevlagret rostat fast på.
Halv trådkapning:
Jag har pendlat huvudsakligen på 26" i ganska många år nu men har fortfarande inte landat i vilka däck man egentligen ska ha på sommarhalvåret. Mest nöjd var jag när en tredjedel (5-6 km) av sträckan till jobbet var lätt stig & grusväg & jag körde med ett par gamla Michelin Wildgripper Comp (tyvärr inte de gröna =).
Vad kör ni andra med? Jag har betat av lite olika mer eller mindre trista varianter av asfaltsdäck och just nu sitter ett par 1.6" Conti Contact Speed Contact på som väl är ok men...njaee... Jag tror att Schwalbe Kojak 1.35" är de jag ändå gillat bäst även om de var lite väl stötiga. Kombinationen av punkafrihet och hyfsat lättrullat verkar extra svår att lösa när man är bunden till 26"
Bra fråga! Den är nog egentligen inte så låg, men jag har nog inte sett några dyrare som väckt köpsuget. René Herse hade jag inte ens tänkt på faktiskt...Vad har du för budget?
Jag är svårt frestad att testa René Herse, men de kostar ju som en halv njure vardera och med daglig pendling så äter man ändå lite däck.
Min 20 år gamla Nishiki SRI Team rullar stelopererad som fulpendlare, ersatte en finfin Marin Bear Valley från 92 som vevlagret rostat fast på.
Halv trådkapning:
Jag har pendlat huvudsakligen på 26" i ganska många år nu men har fortfarande inte landat i vilka däck man egentligen ska ha på sommarhalvåret. Mest nöjd var jag när en tredjedel (5-6 km) av sträckan till jobbet var lätt stig & grusväg & jag körde med ett par gamla Michelin Wildgripper Comp (tyvärr inte de gröna =).
Vad kör ni andra med? Jag har betat av lite olika mer eller mindre trista varianter av asfaltsdäck och just nu sitter ett par 1.6" Conti Contact Speed Contact på som väl är ok men...njaee... Jag tror att Schwalbe Kojak 1.35" är de jag ändå gillat bäst även om de var lite väl stötiga. Kombinationen av punkafrihet och hyfsat lättrullat verkar extra svår att lösa när man är bunden till 26"
Jag använder min, enda jag har.Har spanat in begagnat marknaden lite och till min förvåning så ekar den tomt när det kommer till 26" mtb.
Vad har hänt?
Är cyklarna undanstoppade och bortglömda i garagen?
Skrotade?
bild för inspiration!
Väl mött!
Jag är frestad att köpa Schwalbes Big Apple, har bara läst positivt om dem.
tror ni att det någonsin blir nått värde i gamla MTB cyklar? Tänker på hur prisutvecklingen gått på gamla mopeder som man i min ungdom (slutet på 70 talet) köpte för max 100 kr eller fick gratis
Jag får svårt att andas…!!!!!!!!!Har några kvar.
Mr X —> Mr TjugosexHar några kvar.
intressant fråga. när det gäller racercyklar har även från början dyra cyklar från tiden före indexerade växlar varit billiga typ 1000-2000 sek under lång tid, men börjar nu bli rätt begärliga. en bra cyklist kan trots vissa ergonomiska tillkortakommanden hålla väl så bra fart som en modern landsvägshoj. det rör sig om några procents skillnad bara.tror ni att det någonsin blir nått värde i gamla MTB cyklar? Tänker på hur prisutvecklingen gått på gamla mopeder som man i min ungdom (slutet på 70 talet) köpte för max 100 kr eller fick gratis
Håller med. I mitt fall finns det många andra "hobbys" som jag haft (eller har men inte har tid med längre) där dyr utrustning ligger och tynar bort; Dykning, fotografering, UV-foto...samtidigt tror jag många cyklar tynar bort "i väntan på....." som det aldrig blir nåt med
Har du en S under 11kg så vill min granne köpa till sin grabb!Har 3 st 26” står i källarn. som egentligen borde säljas…
Köpte en sådan Trek till grabben i vintras via Happy, beställde hem kortare styrstam och sadelrör, plattformspedaler.Har spanat in begagnat marknaden lite och till min förvåning så ekar den tomt när det kommer till 26" mtb.
Vad har hänt?
Är cyklarna undanstoppade och bortglömda i garagen?
Skrotade?
bild för inspiration!
Väl mött!
Visa bilaga 560131
Jag har kört en del på 2"-versionen av Kojak & kan tänka mig att Big Apple löser den ena saken jag inte gillade med breda Kojak: När det regnade kändes det som att däcket nästan direkt vattenplanade. Nu var det mest en känsla, jag gick aldrig omkull, men det var inte helt optimalt med ett så brett helslätt däck. Men vid lite lägre hastigheter inne i stan var det ett skönt, hyfsat punkasäkert däck (fick en skruv i det en gång, tror det var enda punkan..).På pappret är dom väl rätt tråkiga.
Jag har tre par på olika cyklar och tycker dom är heltrevliga
För 1999:- så lär det inte ta många sekunder att sälja den. Är den hel och glappfri borde du kunna få betydligt mer även för en gammal 26".Har en gambler med 26 hjul som jag köpte ny 2011. Den har stått orörd i 5 år i förrådet i Järvsö för att jag inte orkat sälja den. Varje år säger jag till frun att jag ska ställa den vid liften med en prislapp på 1999:- men sen blir det aldrig av.
100%Jag vill nog påstå att 26:orna inte bara är nostalgi. Jag uppskattar min moderna 29-tummare väldigt mycket och om jag hade behövt välja en enda av mina cyklar så hade det fått bli den. Men utöver ex. tandemcykeln som råkade vara 26” och lastcykeln som iaf är 26” i baken så har jag också ett tiotal 26-tumsbyggen på mitt samvete, till mig och till folk i min närhet.
Dessa cyklar har i inköp kostat mellan 300 och 700 kronor.
Vad jag sedan har plöjt ned i dem för att göra dem användbara varierar från några hundra till några fler hundra, men jag hade inte kunnat roa mig med cykelbyggen på det här viset om jag till varje bygge hade lagt 2 000, 5 000 eller 25 000 kr för ram+gaffel.
Jag är medveten om att gamla häckar inte är detsamma som moderna fullgungare, men som plattformar för att leka cykelmek och på köpet få ut fina ATB-, äventyrs- och/eller grusfräsare är de bra.
Men Stridslandgaffeln var väl inte dämparkorrigerad (400mm axel-to-crown)?Känns som att 90-tals mtb's utan dämpsranpassad geometri får ett värdigare slut på livet som pendlare eller bikepackinghojjar. Dom lite senare modellerna med geometri anpassade för en 100mm-ish gaffel med rakt styrrör har problem att hitta en ersättare då orginalgaffeln gett upp efter 20 års uteblivet underhåll.
Kolla exv. Stridsland (IG) så sålde han hela sitt lager av dämparkorrigerade 26" gafflar åå typ 48h
Kostnaden per dag blir ju inte mycket. Vardagskomfort är värt mycket.Vad har du för budget?
Jag är svårt frestad att testa René Herse, men de kostar ju som en halv njure vardera och med daglig pendling så äter man ändå lite däck.
Lägg upp bilder på var och en.Har några kvar.
Ujjj, my bad :) den var för dyr för mina byggen så kollade inte så noga ?Men Stridslandgaffeln var väl inte dämparkorrigerad (400mm axel-to-crown)?
Däremot bra om man vill ha skivbroms fram på sin gamla 26:a.
Jag var på väg att köpa den, men behöver en med längre mått.
Det här är utanför diskussionen, egentligen - men Rene Herse "Standard" är ungefär samma lika som Panaracers egna. Liiite tjockare slitbana, om inte minnet sviker.Vad skiljer Rene Herse mot de däcken Panaracer säljer under eget namn? I tester har Gravelking TLC samma prestanda.