Vad har hänt med användaren aben?

Aben bidrog med de mest imponerande cykeläventyren på forumet. Ofta svårt att förstå att han gjorde/gör turer av den typen och distansen med sådan självsäkerhet. Har själv cyklat flera 60 milare och en 100 milare men det utan packning och och inget som hände var och varannan helg. Tänker att han just nu cyklar på någon fin grusväg långt bort i landet.

Tänkte läsa om hans RR

Inga inlägg efter 2026-01-11 och RR:n raderad 2026-01-26. Det senare verkar vara ett tydligt statement. Blev han osams med någon här? Synd oavsett.
Trevligt du frågar samt även för de snälla kommentarerna i övrigt :) Och du har rätt i att det var ett slags statement, det ligger en hel del arbete bakom en RR, kanske mer än vad många som läser inser och jag kom till slut fram till att det inte riktigt är min sak att sponsra ett kommersiellt forum och dess ägare. Tanken var att publicera på annat sätt men får se om det blir av.

Annars har jag även i år cyklat några +200-milare, senaste en till fjällen nu slutet av maj :)

du kan ju annars se happy som en kanal att göra oss uppmärksamma på fylligare innehåll från dig på annat ställe:)

något man måste ge happy är att innehållet t ex gamla rr inklusive bilder varit förhållandevis stabilt över tid. det är inte något som kommer gratis, så intäkter behövs från ett eller annat håll. antingen annonser, eller brukaravgifter. det senare tror jag skulle betyda säker dödsstöt för forumet.

välkommen tillbaka!!

Jag förstår helt att om man börjar ha kommersiell/professionell nivå på sina inlägg då lägger man inte ut det på ett forum av den här typen. Också förståelse för att det måste in pengar för att drifta ett forum. Man kan dock inte förvänta sig att halv- och helproffs producerar innehåll.

Trevligt du frågar samt även för de snälla kommentarerna i övrigt :) Och du har rätt i att det var ett slags statement, det ligger en hel del arbete bakom en RR, kanske mer än vad många som läser inser och jag kom till slut fram till att det inte riktigt är min sak att sponsra ett kommersiellt forum och dess ägare. Tanken var att publicera på annat sätt men får se om det blir av.

Annars har jag även i år cyklat några +200-milare, senaste en till fjällen nu slutet av maj :)
De (kanske negativa aspekterna) med att sponsra ett kommersiellt forum är en fis i rymden i jämförelse med den inspiration du bidrar med till cykelsällskapet här på Happy.
Länka gärna till annan plattform i den här tråden om du skriver mer om dina äventyr. Önskar dig medvind och fina turer framöver.

Jag tycker att Happy är minimal kommersiell för att vara kommersiell. Det enda jag noterar är "redaktionell innehåll" som då och då är mer reklam. Jag har funderat på samma sak. Men det verkar som Happy är stabilt och en stor mängd av gamla, trevliga berättelser finns kvar för alla att läsa. Så jag skriver här, och en kort RR då och då, för de intresserade happyiter. Om det ger lite pengar till Happy är det bra så att den överlever och flera kan läsa om cykling här framöver.

Jag vet inte riktigt om det finns en marknad för reseberättelser från bikepackingturer på den kommersiella marknaden. Vem skulle betala för det?
Inte vet jag, men trist om allt kommersialiseras, samtidigt antagligen nödvändigt även om allt med forumet som har ett värde för mig baseras på användarnas frivilliga RRs och diskussioner. (Ser nu med viss ambivalens att Happys ägare omsätter runt 5 miljoner och har en vinst på ca 1 miljon per år med endast två anställda.)

Edit: siffror ovan ska tas med stora nypor salt. Jag har inte fördjupat mig i vilka delar av omsättningen (om det ens går) som kommer från Happy jmft med tex freeride.se osv. Men onekligen är det skaplig omsättning på inte så många anställda och mycket av ”värdet” kommer rimligen från oss användare som håller forumet så aktivt så annonsörer tycker det finns ett monetärt värde att annonsera. Jag tycker nog det är rätt
bra, klart att ägarna ska få betalt för att de gör att forumet lever och funkar även om värdet till stor del skapas av oss användare.

Senast ändrad:
Precis, jag funderar på det också.
Möjligheten där är nog i så fall att bli någon sorts influencer och producera ffa innehåll med rörliga bilder och bygga upp en följarskara och sedan få någon form av sponsring från tillverkare av utrustning man använder. Ingen enkel väg till snabba intäkter dock.

Jag vet inte riktigt om det finns en marknad för reseberättelser från bikepackingturer på den kommersiella marknaden. Vem skulle betala för det?
Inte vet jag, men trist om allt kommersialiseras, samtidigt antagligen nödvändigt även om allt med forumet som har ett värde för mig baseras på användarnas frivilliga RRs och diskussioner. (Ser nu med viss ambivalens att Happys ägare omsätter runt 5 miljoner och har en vinst på ca 1 miljon per år med endast två anställda.)

Edit: siffror ovan ska tas med stora nypor salt. Jag har inte fördjupat mig i vilka delar av omsättningen (om det ens går) som kommer från Happy jmft med tex freeride.se osv. Men onekligen är det skaplig omsättning på inte så många anställda och mycket av ”värdet” kommer rimligen från oss användare som håller forumet så aktivt så annonsörer tycker det finns ett monetärt värde att annonsera. Jag tycker nog det är rätt
bra, klart att ägarna ska få betalt för att de gör att forumet lever och funkar även om värdet till stor del skapas av oss användare.
Om merparten av intäkterna kommer från reklam så undrar jag hur sjukt övervärderad internetreklam är. Är väl ingen som kör utan adblock nu för tiden? Reklam är verkligen total pest. Personligen gör den mig oftast bara negativ till företag och märken snarare än att jag blir sugen på deras produkter. De har ju bara besudlat min interentupplevelse.

Edit: Jag kände förresten ungefär likadant kring sajten Fotosidan.se. Skrev en uppskattad blogg, som jag fick betala för. När man slutar vara "plusmedlem" så kommer man inte ens åt sina egna alster, vilket är helt sjukt. Och alla gamla inlägg blir oläsbara för alla andra också, trots att de ligger kvar på servern. Då kände jag att detta vill jag inte stödja. Otroligt puckat upplägg dessutom, då trafiken bara minskar om man gör saker osynliga trots att man fortfarande måste betala för serverutrymmet.

Möjligheten där är nog i så fall att bli någon sorts influencer och producera ffa innehåll med rörliga bilder och bygga upp en följarskara och sedan få någon form av sponsring från tillverkare av utrustning man använder. Ingen enkel väg till snabba intäkter dock.
Eller om man är så pass bra/intressant att man kan få prenumeranter via Patreon/substack eller dyl.

Jag har precis inlett ett samarbete gällande hyrcyklar för turister som anländer i söder och cyklar norrut - vilket är en större marknad än man kan tro. Vi kommer få ganska många turister som ska cykla i Sverige för första gången.

Om en person med abens erfarenhet och kunnighet skulle ge ut någon slags guide & dokumentation över de bästa cykellederna, nattlogierna, resetipsen etc så är jag övertygad om att det finns en marknad.

Priset för en bok kan enkelt sparas in om den innehåller handfasta råd gällande cykling och bra cykelvägar i Sverige.

För att inte nämna oss som gladeligen skulle köpa den enbart för läsningen skull.

Jo, fast även där är det nog rätt mkt slit innan man börjar generera mer än kaffepengar om man inte är något slags geni på området eller har extrem tur.
Det är nog fel ingång redan från början.

Har en person målet att skaffa sig en extra inkomst och dra in pengar så tror jag dels att arbetet blir ganska tråkig (vilket troligen skulle smitta av sig på resultatet) samt att den genomsnittliga timlönen skulle få norrländska bärplockarjobb att framstå som rena lyxjobben.

Men om man gillar att cykla och skriva samt har språkets gåva så skulle det ju kunna vara en kul sidosyssla som, i slutändan, skulle kunna vara till hjälp för många medcyklister, sporra friluftslivet i Sverige samt (om det går bra) bidra till mer än kaffe och fikabröd när allt kommer till kritan.

Det finns flera grader mellan att göra något enkom för intäkterna kontra att lägga ut fina RR's på någon annans kommersiella plattform.

Jag säger inte att man inte ska kunna tjäna pengar på att bedriva ett forum. Men jag förstår folk som lägger märket till nyanserna.

jag sällar mig till dem som undrar om det verkligen lönar sig att annonsera på forum i alla fall om man totalt saknar fingerspetskänsla och ständigt möts av en skitstorm varje gång man inte kan skilja på artikel och annons.
Dessutom flyttar man bara pengarna från en ficka till en annan

Det är nog fel ingång redan från början.

Har en person målet att skaffa sig en extra inkomst och dra in pengar så tror jag dels att arbetet blir ganska tråkig (vilket troligen skulle smitta av sig på resultatet) samt att den genomsnittliga timlönen skulle få norrländska bärplockarjobb att framstå som rena lyxjobben.

Men om man gillar att cykla och skriva samt har språkets gåva så skulle det ju kunna vara en kul sidosyssla som, i slutändan, skulle kunna vara till hjälp för många medcyklister, sporra friluftslivet i Sverige samt (om det går bra) bidra till mer än kaffe och fikabröd när allt kommer till kritan.

Det finns flera grader mellan att göra något enkom för intäkterna kontra att lägga ut fina RR's på någon annans kommersiella plattform.

Jag säger inte att man inte ska kunna tjäna pengar på att bedriva ett forum. Men jag förstår folk som lägger märket till nyanserna.
Inte riktigt säker på i vilken mån du argumenterar mot mig och i vilken mån du bara uttrycker din mening kring ämnet.

Min poäng är, varken mer eller mindre, att man nog gör klokt i att inte förvänta sig enkla och snabba pengar, ffa om det är mer än kaffepengar, via att skriva berättelser om cykeläventyr.

Sen kan man skriva sådana berättelser av en massa olika skäl. Har själv producerat några RR-trådar på forumet och har på några lagt ner säkert en arbetsvecka per tråd. En viktig komponent har varit att ”ge tillbaka” då jag själv gillat att läsa och titta på bilder i andras RR:ar.

Tycker ändå det blivit sämre med RRs här, jmfrt med tidigare. Gäller både touring, mtb och rando. Man får väl roa sig med att skriva halvknäppa inlägg istället.

Inte riktigt säker på i vilken mån du argumenterar mot mig och i vilken mån du bara uttrycker din mening kring ämnet.

Min poäng är, varken mer eller mindre, att man nog gör klokt i att inte förvänta sig enkla och snabba pengar, ffa om det är mer än kaffepengar, via att skriva berättelser om cykeläventyr.
Jag håller med om detta, det var därför jag skrev. Om man ser det som "slit" redan från början så är det knappast värt det. Ett sådant projekt skall nog vara som cyklingen i sig - dvs med resan som en del av målet. Eller ännu bättre, som hela målet.

Jag har skrivit en del långa texter här och glatt mig åt kommentarer, påpekanden, tips, glada tillrop, frågor med mera.

Uppskattningen från andra är belöning nog.

Det tar tid och energi att skriva en lång text och bildsätta den, men det är ingen som tvingar mig till att göra det .

Jag har skrivit en del långa texter här och glatt mig åt kommentarer, påpekanden, tips, glada tillrop, frågor med mera.

Uppskattningen från andra är belöning nog.

Det tar tid och energi att skriva en lång text och bildsätta den, men det är ingen som tvingar mig till att göra det .
Ja, även om min primära motivation till att ha skrivit långa (RR-)texter har varit att locka andra att också dela med sig av sina cykeläventyr så är det onekligen kul att få någon uppmuntrande kommentar eller fråga om något i texten.

Edit:
Sen tror jag att man kan försöka ha inställningen att det viktiga är att man skriver snarare än att man skriver perfekt. När jag började skriva RR:ar satt jag och korrekturläste det jag skrev innan jag postade vilket gjorde att det tog än mer tid. Senare skippade jag i stort sett det och levde med vetskapen att det garanterat fanns språkliga tabbar, dålig disposition, etc. Ffa julkalendertrådarna där jag för i alla fall andra halvan av kalendern skrev en RR per dag blev det lite av "quick and dirty".

Jag kan förstå agerandet, särskilt om det fubnits någon osämja. När jag får några år sedan ansåg mig blivit orättvist behandlad av dåvarande moderatorer blev mitt mottdrag att ta ner filmer och inlägg som jag delat med mig av och som i viss mån sedan använts som redaktionellt material. Tankegången var "är de inte nöjda med vad jag gör behöver de heller inte ta del av det jag bidrar med".

Efter en tid och med ändrade moderatorer har jag dock återvänt, men det material jag raderat är borta.

Det har säkert hänt att moderatorerna tagit beslut som sett i backspegeln inte varit ideala. Min uppfattning är dock att det funnits tillfällen då forumet kunde spårat ur ordentligt om de inte gått in och styrt upp. Då det är ett jobb som jag inte tycker verkar kul är min grundinställning att acceptera tillsägelser från det hållet även om jag kanske inte håller med.

Senast ändrad:
9E353744-F0D3-40E8-B078-C33735208A7F.webp

Summerar tråden med en bild.

Kan inte alla bara hylla arvet efter @aben genom att skriva egna RR av hög kvalité? Typ som när ett gäng franska barn hyllade Serge Gainsbourg, fast massor av högkvalitativa RR då:

För att skriva en RR måste man ju cykla först, det är det absolut jobbigaste.
Fast det är ju inte sällan en del i en bra RR, d.v.s. att det varit lite jobbigt.

Går förvisso numera säkerligen att undvika genom att AI-generera hela RR:en, men det skulle i mina ögon döda charmen med RR:arna.

Fast det är ju inte sällan en del i en bra RR, d.v.s. att det varit lite jobbigt.

Går förvisso numera säkerligen att undvika genom att AI-generera hela RR:en, men det skulle i mina ögon döda charmen med RR:arna.
Ja alltså det var ett skämt, fast ändå inte. Hade gärna skrivit RR själv men kroppen är inte riktigt med mig. Det finns ju emellertid "RR light", bilder från lite längre eller kortare rundor ute, mycket av trivsamma exempel på det i the gravel tråd. Ska förhoppningsvis kunna bidra lite i sommar.

Hade man bara kunnat vinna en skopåse hade jag börjat skriva igen.

H's senaste alster var ju utmärkt och tydliggjorde också på något sätt hur ovanligt det blivit.

RR behöver inte vara 5000 rader heller, vi kan väl utropa en RR-vecka där många skriver så behöver man inte känna sig så utsatt.

Själv saknar jag inte fler RR, läser dem väldigt sällan och tycker att de är ganska ointressanta, men de som gör det borde förstås själva börja skriva sådana. Det går ju att vända utvecklingen om man vill, men då är det eget ansvar som gäller! 💪🏻

Jag ska till Bretagne i sommar med stopp i Belgien på vägen. Cykel/cyklar får åka med. Om någon vill ha ett slags reportage därifrån går det säkert att ordna. 🇧🇪🇫🇷

Själv saknar jag inte fler RR, läser dem väldigt sällan och tycker att de är ganska ointressanta, men de som gör det borde förstås själva börja skriva sådana. Det går ju att vända utvecklingen om man vill, men då är det eget ansvar som gäller! 💪🏻

Jag ska till Bretagne i sommar med stopp i Belgien på vägen. Cykel/cyklar får åka med. Om någon vill ha ett slags reportage därifrån går det säkert att ordna. 🇧🇪🇫🇷
Bilder på öl, korv och choklad ja tack!

Tillbaka
Topp