Vad har hänt med mitt knä?

martin.bo

Medlem
Hej.

Lyckades vurpa när jag körde över en gummikabel. Gick som tur var väldigt långsamt, typ gångfart, men han inte reagera innan jag låg på backen. Fortfarande fast i cykeln och höll i styret tog det en stund att fatta vad som hänt. Nåväl, gick bra med endast ett skrubbsår och svidande knä. Nu nästan en månad senare har skrubbsåret läkt men kvar är en stenhård knöl. Gör inte det minsta ont att röra på knät och jag har cyklat en hel del utan problem. Men knölen ömmar när jag trycker på den. Någon som vet vad som kan ha hänt med knäet?
Är inte speciellt orolig pga att det inte gör ont när jag rör knäet men det ser konstigt ut, se bifogad bild.

Bilagor

• 20230910_171610.jpg
    20230910_171610.jpg
    701.9 KB · Besök: 3,479
Du verkar ha fått en blödning som inte dräneras. Testat t ex ipren för att få lite fart på flödet?

Annars känns vårdcentralen som nästa station.

Jag är rätt duktig på att inte uppsöka sjukvård när jag borde. Men det där en månad efter olyckan hade jag nog sett till att få en professionell bedömning av.

Jag har noll koll på vad det är, men det är ju uppenbart ngt fel och om det blir sämre av att du går med det och om det när du tar tag i det visar sig att det då är svårare att åtgärda än det varit om du kommit tidigare lär du ångra dig.

Jag är rätt duktig på att inte uppsöka sjukvård när jag borde. Men det där en månad efter olyckan hade jag nog sett till att få en professionell bedömning av.

Jag har noll koll på vad det är, men det är ju uppenbart ngt fel och om det blir sämre av att du går med det och om det när du tar tag i det visar sig att det då är svårare att åtgärda än det varit om du kommit tidigare lär du ångra dig.
Ja du har nog rätt, får se till att ringa imorgon. Gör faktiskt rätt ont om man behöver stå på knä...

Skelettet kan ibland reagera på trauma genom att bygga på brosk/benvävnad där traumat var.
Se även

Skelettet kan ibland reagera på trauma genom att bygga på brosk/benvävnad där traumat var.
Se även

Det där låter ju inte bra.
På ett av mina cykelrelaterade läkarbesök frågade läkaren om jag inte skulle prova att cykla lite mindre ?.
Brukar cykla mindre än 500mil om året så allt ju relativt.

Det är väl inte jättefarligt - OM det nu är det som är felet. ”Bara” att hyvla av lite så det blir slätare. Ber du snällt kan du nog hoppas på lite bedövning först.

Är du helt säker på att omkullcyklingen orsakade bulan? På bilden verkar du ha någon ovanlig färg under knä-såren.

Är du helt säker på att omkullcyklingen orsakade bulan? På bilden verkar du ha någon ovanlig färg under knä-såren.
Rätt så säker, om det inte beror på någon typ av överansträngning som råkade ske precis samtidigt. Kan inte se några färger på knäet, annat än där såret var, så det är nog bar skuggor eller något på bilden.
Jag skall slå en pling till vården idag.

Har nu pratat med vården....
Då jag inte har ont när jag rör på benet så var det inget som en läkare skulle titta på....jag sa då att jag tex inte kan stå på knä och då erbjöd de sig att boka in en tid hos sjukgymnasten.
Känner mig lite osäker på vad en sjukgymnast kan göra åt det här, men de är förmodligen jätteduktiga på det de gör.

Bekräftar min bild av sjukvården idag, tyvärr.
Som när jag efter en cykelvurpa för några år sedan kom in till akuten med en söndertrasad axel och fyra brutna ben och de inte ville ta emot mig utan försökte få mig att boka en vanlig läkartid på måndag eller åka till lättakuten.
Till saken hör även att den gången var det ingen kö och de hade vad jag kunde se inte några patienter alls på akutmottagningen just då.

Då jag inte har ont när jag rör på benet så var det inget som en läkare skulle titta på....jag sa då att jag tex inte kan stå på knä och då erbjöd de sig att boka in en tid hos sjukgymnasten.
Känner mig lite osäker på vad en sjukgymnast kan göra åt det här, men de är förmodligen jätteduktiga på det de gör.

Som när jag efter en cykelvurpa för några år sedan kom in till akuten med en söndertrasad axel och fyra brutna ben och de inte ville ta emot mig utan försökte få mig att boka en vanlig läkartid på måndag eller åka till lättakuten.
Till saken hör även att den gången var det ingen kö och de hade vad jag kunde se inte några patienter alls på akutmottagningen just då.
Känns som att vården har det i system att skicka iväg en till sjukgymasten och sen blir det väl ett försök att försöka träna bort skadan och sen när inte det hjälper blir det ev röntgen och läkare. På det sättet så förskjuten dom det en ca 3 månader ?.

Upplevt av egen erfarenhet ett flertal ggr genom åren.

Sågen.
Inläggning, operation, eftervård är svindyra grejer. Sjukhusplats och -personal kräver prioriteringar. Kort sagt, de vill inte ta in annat än akuta, livshotande lägen. Vårdcentralernas läkare är å sin sida förstås medvetna om de här sakerna. De vet också att de själva inte har expertis och utrustning för att avhjälpa alla symptom.

Jag fick ett serom (tror jag det hette) efter att ha blivit tacklad över en innebandysarg. Det var helt enkelt en stor blodsutgjutning. Inget farligt, men det tog flera veckor innan kroppen lyckades bryta ned den. Men, värt att kolla upp, tycker jag.

Är knölen hård eller mjuk? Skulle det inte tas röntgen? Vad fick du för diagnos?
(Hade varit intressant att höra resonemanget "live")

Fick en liknande knöl när jag sparkade in smalbenet i en hylla. Den försvann efter ca 2 månader. Sjukvården sa att dom inte ville skära upp och dränera. Kroppen fixar det själv

Tror rakhyvel eller hårtrimmer skulle fixa till ditt ben ...
om du bor I sthlm har sofiahemmet en knäakut som fungerar precis så man önskar sjukvården borde va .

Är knölen hård eller mjuk? Skulle det inte tas röntgen? Vad fick du för diagnos?
(Hade varit intressant att höra resonemanget "live")
Knölen är hård som ben. Hade en ganglion på handleden som också kändes benhård men ganglion är en vätskefylld knöl.
Angående resonemanget så blev det mer komiskt när jag blev uppringd av sjukgymnasten som utgick ifrån att jag var en soffpotatis men jag förklarade att det inte alls stämde, utan att nämna PBP, Sverigetempot, UTU osv....Vill undvika tvångströja och elchocksbehandling.
-Men du har svårt med rörligheten?
-Nä inte det minsta.
-Ok, men det gör ont när du böjer på knät?
-Nä inte det minsta.
Lång tystnad...
-Ok, men gör det ont när du klämmer på den?
Förklarade att det gör ont om jag försöker stå på knä och att jag nu har klämt och känt så mycket på knölen att den ömmar pga det.
Sjukgymnasten lät allmänt förvirrad och bad om att få återkomma.
Nu har jag ju inte ont så då kan man ju skratta åt det hela. Men vore intressant att få en "professionell" bedömning av den.

Aha. Ja jag är ju varken röntgen-, allmänläk. eller ortoped. Så jag restar mitt case tror jag, låter ”experterna” handla efter sina egna kloka skallar. (Hade det varit min knöl hade jag iaf gärna hört en kvalificerad gissning vad den innehåller.)
PBP, UTU, Sverigetempot var ju imponerande förresten. Vet bara att Mattias (Telefonplan) inte kunde gå på 1-2 veckor efter sitt sverigetempo, (Knäna bangade!) men kan iof delvis bero på att han körde fixie?

Knölen är hård som ben. Hade en ganglion på handleden som också kändes benhård men ganglion är en vätskefylld knöl.
Angående resonemanget så blev det mer komiskt när jag blev uppringd av sjukgymnasten som utgick ifrån att jag var en soffpotatis men jag förklarade att det inte alls stämde, utan att nämna PBP, Sverigetempot, UTU osv....Vill undvika tvångströja och elchocksbehandling.
-Men du har svårt med rörligheten?
-Nä inte det minsta.
-Ok, men det gör ont när du böjer på knät?
-Nä inte det minsta.
Lång tystnad...
-Ok, men gör det ont när du klämmer på den?
Förklarade att det gör ont om jag försöker stå på knä och att jag nu har klämt och känt så mycket på knölen att den ömmar pga det.
Sjukgymnasten lät allmänt förvirrad och bad om att få återkomma.
Nu har jag ju inte ont så då kan man ju skratta åt det hela. Men vore intressant att få en "professionell" bedömning av den.

Kompetensen varierar mellan olika sjukgymnaster. Inom vissa områden har de mycket bättre kompetens än läkare. Det kan mao vara helt rätt att du har hänvisats till en sjukgymnast.

Håller med. Men det är ofta nästan omöjligt att få en tid hos vårdcentralen av många anledningar.
Jo så är det tyvärr på många vårdcentraler. Men att sätta sig på akuten och vänta för att sen (om de gör rätt) bli hemskickad utan åtgärd för att man är på fel ställe gör ju inte den saken bättre.

Jo så är det tyvärr på många vårdcentraler. Men att sätta sig på akuten och vänta för att sen (om de gör rätt) bli hemskickad utan åtgärd för att man är på fel ställe gör ju inte den saken bättre.
På min vårdcentral går det inte ens att boka tid - de har bara ”drop in” vilket betyder att man får stå i kö i trapphuset en timma innan de öppnar och hoppas på att få en röd lapp. Annars är det bara att vända och gå hem och försöka igen nästa dag. Till slut ger många upp och går till närakuten istället, med icke akuta problem.

Något är ruttet med hela systemet, det var inte så här på 80-talet men så länge jag varit vuxen har det varit stora tillgänglighetsproblem i primärvården.

Exakt, sen har man förstått på bekanta att det sitter samma folk på akuten ofta utan anledning.
Blir man felaktigt "klassad" som en av dom så lär man aldrig få hjälp i framtiden heller om man inte kommer i helikopter eller ambulans?

Har förstått att många är väldig oroliga för mitt knä.
Tankar som kanske har snurrat i happygubbarnas huvuden har varit "hur mycket kommer det svullna, kommer han behöva köpa en större lägenhet för att få plats?" osv.

Kan lämna lugnande besked!
Har inte fått någon tid hos vården men de har ringt mig igen nu på morgonen och de gav raka och tydliga svar, jag skall avvakta och träna mindre.

Tillbaka
Topp