Vad har hänt med mitt knä?

Jo så är det tyvärr på många vårdcentraler. Men att sätta sig på akuten och vänta för att sen (om de gör rätt) bli hemskickad utan åtgärd för att man är på fel ställe gör ju inte den saken bättre.
Precis. Sist jag kom in på vårdcentralen med avslitet bicepsfäste så gick det en sköterska i väntsalen och fråga ut folk vilka besvär dom hade och skicka hem en del folk.

e
På min vårdcentral går det inte ens att boka tid - de har bara ”drop in” vilket betyder att man får stå i kö i trapphuset en timma innan de öppnar och hoppas på att få en röd lapp. Annars är det bara att vända och gå hem och försöka igen nästa dag. Till slut ger många upp och går till närakuten istället, med icke akuta problem.

Något är ruttet med hela systemet, det var inte så här på 80-talet men så länge jag varit vuxen har det varit stora tillgänglighetsproblem i primärvården.
På min vårdcentral är det tvärtom, de tog bort drop-in så nu kan man bara boka tid, vilket innebär typ om två veckor. Tror aldrig jag haft nån sjukdom/skada/åkomma där det varit relevant med en tid om 2 veckor… Så nu återstår lättakut, där det om man har tur brukar gå att boka en tid till dagen efter (om man är snabb när tiderna släpps, eller har tur att haffa en avbokning).

e

På min vårdcentral är det tvärtom, de tog bort drop-in så nu kan man bara boka tid, vilket innebär typ om två veckor. Tror aldrig jag haft nån sjukdom/skada/åkomma där det varit relevant med en tid om 2 veckor… Så nu återstår lättakut, där det om man har tur brukar gå att boka en tid till dagen efter (om man är snabb när tiderna släpps, eller har tur att haffa en avbokning).
Hmm, inte bra heller. Men jag kan säga att alternativet, fullt implementerat, är sämre. Alla hatar det. ?

Tillbaka
Topp