Vad har hänt?

Race

Medlem
Vad har hänt?
Hej.
Min cykel en White street comfort lite har fått ett skumt problem. När jag trampar så händer det ingenting med bakhjulet. Men det går att växla och trampa med ingen kraft går ut till bakhjulet så den står helt still. Jag testade med att lägga den i ett förråd under 24h då den stått ute i kylan i 2-3 dagar. Men ingen skillnad. Någon som vet vad som händer och hur man löser det? / En orolig ägare

Vad har hänt?
Den så kallade bodyn har gått sönder. De klackarna som gör att du kan trampa bakåt men den ändå driver framåt har gått sönder vilket gör att den inte greppar framåt. Kan vara ganska lätt fixat och kosta nån tusenlapp hos en verkstad. Eller eventuellt inte.

Vad har hänt?
AX3L sa:
Den så kallade bodyn har gått sönder. De klackarna som gör att du kan trampa bakåt men den ändå driver framåt har gått sönder vilket gör att den inte greppar framåt. Kan vara ganska lätt fixat och kosta nån tusenlapp hos en verkstad. Eller eventuellt inte.
Tips på hur man fixar det själv?

Vad har hänt?
Hade samma problem på min gamla cykel, skit och fett cloggar igen.Behöver inte vara sönder med andra ord.

Jag fulfixade det med att spruta ”lite” 5-56.

Vad har hänt?
Vad har du för växelsystem? Är det nåt inkapslat, typ nexus är det troligen som nån sa här ovan att fettet stelnar i kylan, inte att nåt är trasigt. Öppna å gör rent och smörj med nåt mer lättflytande, eller fulamecka å kör in 5-56 där det går kan som sagt lösa det.

Edit. Der brukar iof lossna då den får stå inne i värmen igen.. Hur som helst behöver grejerna lite kärlek :)

Senast ändrad:
Vad har hänt?
Hej nedan kommer cykelns spec:

SHIFTERS
Shimano Deore SL-M610

FRONT DERAILLEUR
Shimano Deore FD-T611

REAR DERAILLEUR
Shimano XT RD-M781

CASSETTE
Shimano CS-HG50 10-spd 11-36T

CHAIN
Shimano CN-HG54 10 spd

CRANKSET
Shimano FC-T521-L 48x36x26T

Vad har hänt?
Race sa:

SHIFTERS
Shimano Deore SL-M610

FRONT DERAILLEUR
Shimano Deore FD-T611

REAR DERAILLEUR
Shimano XT RD-M781

CASSETTE

CHAIN
Shimano CN-HG54 10 spd

CRANKSET

Som skrevs ovan. Bodyn fungerar inte. Trasigt Eller ihopguckat. Plocka isär och undersök. Med lite tur räcker det att göra rent och fetta om sparsamt. Annars behöver du nya delar.

Vad har hänt?
Vad har du för bakre nav på cykeln?
Kan stå Shimano TX505 eller liknande på navet.

Bilagor

• P-HB-TX505_12831_1_750_750.jpeg
    P-HB-TX505_12831_1_750_750.jpeg
    18.4 KB · Besök: 24
Vad har hänt?
Race sa:

SHIFTERS
Shimano Deore SL-M610

FRONT DERAILLEUR
Shimano Deore FD-T611

REAR DERAILLEUR
Shimano XT RD-M781

CASSETTE

CHAIN
Shimano CN-HG54 10 spd

CRANKSET

Men vad har du för nav(/hjul)! Det är väl det som är intressant?

Tillbaka
Topp