Vad har man för nytta av en kadenssensor igentligen?

Jerry

Aktiv medlem
Hej Happypanelen!

Varför behöver jag en kadenssensor?

Man känner ju ifall man ligger på för tungväxel och får för låg kadens, eller? Är det så att man kan lära sig att cykla med "rätt" kadens mha en kadenssensor?

Vad är rätt kadens?

Har läst att en lägre kadens är effektivare enligt vad vissa forskare påstår men att elitcyklisterna föredrar en högre kadens.

Lance Armstrong har kadens som en symaskin och Jan Ullrich som ett ånglok.

Idag ligger jag gärna på en lägre kadens jämfört med de flesta jag cyklat/cyklar med, men är det så att jag kommer att cykla bättre (uthålligare och snabbare) ifall jag lär om och börjar cykla med en högre kadens?

Kan kadenssensorn betraktas som en indikator för när det är dags att byta växel?

Jag har inte heller användning för kadenssensor. Men det kan nog vara bra att få en siffra på det så man inte ligger och maler på för låg kadens, eller tvärtom.
Men som vanligt. Om du inte vet varför du ska ha en grej, så behöver du den inte. :)
/J

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Men som vanligt. Om du inte vet varför du ska ha
> en grej, så behöver du den inte. :)

Fel! Då behöver man den verkligen! Man behöver inte veta vad man ska ha en pryl till, bara man har råd med den.

Har du inte saknat en kadenssensor så har du inget behov av en sådan heller. :-) Den ger dig information om att växla till "rätt" växel för att hålla kadensen på önskad nivå, men det känner du själv bäst när det är dags att växla.

/Leo

Även om man inte använder siffrorna aktivt när man sitter där och trampar så kan det ju vara kul att analysera efteråt.

Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna ha nytta av den genom att man lär sig vilken/vilka kadenser man gillar. När man sedan vet det så kan man sitta på kammaren och beställa klingor i "lagom" storlek för "lagom" hastighet.

Eller så har man den bara för att det är en elektroniskt moj. Det räcker för mig!

Jag tränade upp att cykla med en högre kadens efter att jag skaffade mätaren. Det känns som om jag cyklar effektivare och har blivit uthålligare. Detta gäller på landsväg, i skogen har jag aldrig ens funderat över kadensen.

Ja, det är lvg jag menar. I skogen kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll.

om man inte är så erfaren på att cykla så kan det säkert hjälpa att bli en lite bättre cyklist, eller iaf få lite mer koll. Jag fick mer koll.

Det är bra att ha rätt hög kadens generellt, det ger bra förbränning även vid låg belastning samt att man genom att använda hög kadens får en bra rörelseekonomi. Tror även att en hög kadens och låg belastning hjälper till att få ut mjölksyran bättre efter du har grisat på ordentligt.

Det är bra med kadenssensor om man kör olika träningsscheman med olika kadens och puls, speciellt på trainer eftersom man inte har några naturliga backar upp eller ner att ta hänsyn till utan kan träna sig både stark och rörelseekonomisk. Och eftersom det är så jävla tråkigt att cykla trainer kan man liva upp det lite med att ha ytterligare en liten siffra att titta på och följa nåt program. Då kan det ju tom bli uthärdligt med en timme trainer. När man har cyklat en del med kadenssensor har man rätt bra känsla för vilken kadens man använder, så då kan man kasta bort skiten eller vänta tills de slutar att fungera som kadenssensorerna jag har. Så om du inte har för avsikt att tokträna kan du vänta tills vintermörkret kommer och trainern åker fram.

F.Ö Min kadens ligger nästan jämnt på 84 vilket den gjorde även epoken i mitt liv då jag nästan vandrade vilse i cykeldjungeln utan kadenssensor.

Om du skall köra trial så är det avgörande att ha en bra kadenssensor. Då kan du titta på displayen istället för att behöva känna efter med den opålitliga kroppen för att konstatera om du står hellt still eller inte med pedalerna. Hastighetsmätare är också nödvändigt med trialkörning, för att på samma sätt kunna avgöra om cykeln sår still eller inte.

Jag tycker kadenssensorn är ett ypperligt verktyg när man kör tempolopp. Efterssom du hela tiden ligger och trycker på mjölksyratröskeln måste benhastigheten optimeras också... lätt att börja sacka med benen när man vill lägga på tyngre växlar och börjar bli trött...

senomar skrev:
> ...
> Det är bra att ha rätt hög kadens generellt,
> det ger bra förbränning även vid låg
> belastning samt att man genom att använda hög
> kadens får en bra rörelseekonomi...

Förlåt, jag måste fråga (det är ju möjligt att du har grym koll på detta): Hur kan samma parameter ge både bra förbränning och bra rörelseekonomi? För mig är de två målen nämligen motsatta.

/Rasken

Rasken skrev:
> senomar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > Det är bra att ha rätt hög kadens generellt,
> > det ger bra förbränning även vid låg
> > belastning samt att man genom att använda hög
> > kadens får en bra rörelseekonomi...
>
> Förlåt, jag måste fråga (det är ju möjligt
> att du har grym koll på detta): Hur kan samma
> parameter ge både bra förbränning och bra
> rörelseekonomi? För mig är de två målen
> nämligen motsatta.
>
> /Rasken

det är motsägelsefullt ja.

rörelseekonomi skulle nog bytas ut mot arbetsekonomi, eftersom vi normalt inte bara gör en rörelse (trampvarv).

xet skrev:
> Jag tycker kadenssensorn är ett ypperligt verktyg
> när man kör tempolopp.

Absolut. Om man tävlar och tränar för tempolopp så är det nog en väldigt viktig detalj.
För den som ser Fredrikshofs klubbtävling i Brunna som säsongens höjdpunkt så är den oumbärlig.
Glöm inte att köpa tempohjul. Corima kostar 7995:- på Cykelcity.

När jag lärde mig spela trummor så argumenterade jag för att jag inte gillade punk. Då sa min lärare så här: "Det kan inte vara så att du inte behärskar att spela punk?" Det stämde, det var helt fördjävligt att spela den konstiga bakvända bastrummetakten i det jävla tempo som anstod ett vettigt punkframträdande. Samma argumentation kan tillämpas beträffande kadensmätare: Egentligen vet jag att jag ligger och mal på alldeles för låg kadens, det är därför jag hela tiden argumenterar för kadensmötarens onödighet. Tror jag. :D

Tycker att mina knän mår mycket bättre sedan jag jobbat upp kadensen lite... kan man säkert göra utan mätare, men dyr pryl är bra för motivationen!

Det är väl så att många, ovetandes/ omedvetet kör med alldeles för låg kadens ur belastnings och rörelseenergi synpunkt.
Då är det ju bra att kunna hålla koll på det coh försöka tänka på det..

Själv brukar jag snitta på 70-75 rpm, fastän jag eftersträvar att snitta 80-85.

Men jag vet ju i alla fall om det :)

M - med kadenssensor..=)

En gång läste jag i en cykelbok att man ska växla ner vid 60 och upp vid 90 varv/min. Sedan jag läste detta har jag haft siffrorna i bakhuvudet och då och då, när jag legat ute på horisontell landsväg, sett till att hålla hastigheten konstant och manuellt räknat antalet vevaxelvarv under en halv eller en hel någon minut med hjälp av trippstoppuret. Till min glada förvåning har jag påfallande ofta legat "där man skall" alltså omkring 85-95 varv/min, utan att egentligen ha gjort några större medvetna satsningar för att nöta in detta varvtal. Jag har aldrig ägt en kadensmätare, så jag påstår att det går ganska lätt att vänja sig vid "rätt" kadens utan hjälp av speciella mätare.

Lycka till

Sen jag skaffade kadensmätare har jag höjt kadensen från ungefär 75 till 85. Nu mera brukar jag bara diffa ett par siffror upp och ner under en cykeltur. Innan var den siffran mycket högre säkert 10 rpm. Om det ger något vet jag inte, dock har mina knäproblem försvunnit. Dock vet jag inte om det beror på kadensmätaren.

Kadensmätaren ensam kanske inte är sådär jättegivande om man inte vet var någonstans man "ska" ligga. Har man dock även effektmätare på cykeln så kan man ta reda på vid vilken kadens man spottar ur mest effekt ur benen.

finns ju träningspass som bygger på +100 kadens 40 min backe och dylikt.
på vintern kör jag själv styrkepass 5-6x10min@50kadens

de år jag kört med kadensmätare regelbundet (gör inte det i år) så märker jag att kadensen ökar från 75-80 under vinter (mkt trainer) till 85-90 när sommaren och formen kommer.

på tävling tycker jag det är skönt att köra utan alla sorters mätare, iaf kortare tävlingar, på längre kan det vara bra att hålla koll på pulsen (så man inte kör för hårt) och ha något att fördriva tiden med (typ kolla div mätvärden)

Tillbaka
Topp