Vad har ni för däck på er racer?

Edarion

Aktiv medlem
Sitter och spånar lite på vad jag ska slänga på för nya däck på min racer... Har inga tub, så för mig gäller kanttrådsdäck. Just nu kör jag GP4000S och funderar på att köra på GP4000SII nästa säsong. Även lite sugen på GP4season.

Sedan har jag sett en rad däck som är betydligt billigare och blev då lite nyfiken på hur många av "er" som kör på annat än "riktigt dyra".

Jag cyklar endast motionslopp och siktar på långa distanser snarare än snabba. Jag vill därför hellre cykla lite långsammare än stå vid sidan och laga punka.

Höst/Vinter: Conti GP 4-Seasons.
Sommartid: Schwalbe One (kanttråd) / Vittoria Corsa CS (tub)

Till nästa år ska jag pröva nya Vittoria Corsa och kanske ett par varianter av Schwalbes nya Pro/S/G/X-One slanglösa.

Conti GP4000Sll(kanttråd)/conti competition(tub).
Det blir Schwalbe pro one tubeless som kanttråd nästa år och Schwalbe one på tubhjulen.

4000 s2 25mm. Ingen punka än på 100 mil ca. Känner en del skillnas i rull mot mavic aksion däcken som satt på cykeln från början. Placebo kanske men det spelar ju ingen roll :)

Nu GP 4 Season, innan dess var det Schwalbe One, Vittoria Pavé och Dugast Paris-Roubiax. Gillade nog Dugasten bäst men One var svårslagna. Vittoria Corsa förra året, dom var riktigt bra också, bra grepp och fint rull.

Allt så klart helt subjektivt.

Just nu rullar racern på Challenge Paris-Roubaix 27mm som dock mäter närmare 30mm i verkligheten. Mycket trevliga däck som inte gör bort sig när man hittar någon trevlig grusväg :)
Har kört mycket på Continental GP 4000 tidigare utan problem.

Senast ändrad:
gaera skrev:
-------------------------------------------------------
> 4000 s2 25mm. Ingen punka än på 100 mil ca.
> Känner en del skillnas i rull mot mavic aksion
> däcken som satt på cykeln från början. Placebo
> kanske men det spelar ju ingen roll :)

+1

4 season på cxen när den knäcker extra som lvg hoj. 28mm
Annars kör jag force/attack på lvg hojjen. 26mm bak och 24 fram tror jag det är.

Conti är bra däck men jag tycker det är en klar nackdel att dom är så sjukt svåra att få på. Får man punka på vägen (vilket iofs är ovanligt) så är det stor risk att man pajar nästa slang också när man försöker vålda på däcket.
Precis köpt Bontrager R4 i 25mm. Känns väldigt mjuka och fina får jag säga.

Principia skrev:
> Conti är bra däck men jag tycker det är en klar
> nackdel att dom är så sjukt svåra att få på.
> Får man punka på vägen (vilket iofs är
> ovanligt) så är det stor risk att man pajar
> nästa slang också när man försöker vålda på
> däcket.
> Precis köpt Bontrager R4 i 25mm. Känns väldigt
> mjuka och fina får jag säga.

Tycker bara de är bråkiga första gången. När de suttit på ett tag tycker jag det är betydligt enklare.

På grund av omständigheter (eller snarare slarv med koll innan avfärd) så kör jag för tillfället på några vikbara 25or från Rubema (Barum) och dito 0.7 slang.
Rullar helt okay (eller snarare okayish) men vad gör man en söndag i obygden när Harald-Nybirg var det enda som var öppet. Och 250 något för att sko om hela cykeln kändes vettigt för att ta sig hem.
Nu rullar det så pass att det suttit där runt 100 mil och får sitta där över vintern. Fast man får nog ha en väldigt tight budget om man köpte det istf Bontrager R eller AW -serien.

Edit: Räcer och räcer. Inte mycket till räcer i gubben i vart fall :-)

Senast ändrad:
Kör ett par veloflex corsa. Grymt fint grepp och rullar fortfort. Inte märkt av ngt jätteslitage efter 30 mil.

Bilagor

• Isaac_Sonic_Veloflex.jpg
    Isaac_Sonic_Veloflex.jpg
    41.5 KB · Besök: 38
Har testat flera olika däck och Continental GP är det som tycker rullar och känns bäst. Svårt att förklara men jag tycker det är bra "road feeling" i dom.

Har dock inte testat specialized däck.

GP4000SII 28mm för det mesta. 1 punka (vass sten i blöta) på 335 mil. Nu är de slut dock - skall få gå 10 mil till innan de får vila för gott. Möjligen kan framdäcket få gå ett tag nästa år också då det ser ut att ha drygt 100 mil kvar.

Schwalbe winter 35mm på vintern. Vinterdäck - vad säger man...

Sammy slick 35mm på alternativhjulen när jag cyklar grus. Går cykla asfalt med också, men går något tyngre. Slits rätt fort, 250 mil håller ett bakdäck.

Ingen riktig racer dock, men kör crossen till både asfalt och grus.

Senast ändrad:
Vittoria Diamante Pro Light 25 mm med latexslang på finhjulen (Miche Full Carbon SWR), slits fort men supersköna. Inga punteringar hittills.
Hutchinson Fusion 3 Road Tubeless 25 mm på allvädershjulen (DT Tricon RR 1455), mycket bra komfort och relativt låg vikt utan slang trots tålig konstruktion. Inga punkteringar på dessa heller.

Har flera hjulpar och olika däck på allihopa.
Träningshjulen har en kombination av Conti GP4000SII fram och Conti GP bak.
Tävlingskantrådarna köres på Veloflex Corsa och på tubhjulen sitter det Vittoria Corsa Evo CX.
Nästa säsong tänker jag träna på ett par gamla favoriter nämligen Vittoria Pave.
Däcken har bredder från 23 till 25 mm.

Körde Specialized S-Works Turbo 26mm innan, nu på träningshjulen sitter det ett par Specialized Roubaix Pro 25/28.

Körde ett par Conti GP 4 Season på crossen ett par gånger, men inget som imponerade. Speciellt inte när jag punkade bakdäcket på vägen hem i tisdags. Första punkan på lvg på ca 9 år.

Har med glädje rullat +400 mil på mina GP2KSII 28mm utan en punka. Då de är lite fetare har de gått med lätt tryck vilket jag tror har sparat mig både slitage och punkor samt suverän komfort och grepp. Iaf framdäcket kommer nog få åka vidare nästa säsong.

Nästa säsong ska jag testa Schwalbe One 25mm. Ska bli spännande.

Du kan mao i princip välja vilket däck som helst, så länge det står GP4000sII på det (eller 4seasons på hösten). :-)

Gillar mina FMB silkestuber, men de rullar bara i vackert-väder, sagolikt mjuka och lättrullande. Annars mest Vittoria Corsa. Vittoria Pavé på klättra i berg hjulen, kanske ett korkat val, men undviker helst punka när jag har en flygresa hem. Conti GP classic på reserv/regn cykeln. På fruns cykel är det bombsäkra men kanske inte så lätt-rullande Vittoria Rubino.

Schwalbe One 25mm har jag kört i år. Helt ok däck, men jag går nog tillbaka till Michelin Pro x (vad det nu är för siffra) nästa gång. Lite skönare känsla och lägre vikt.

Vittoria Rubino Pro 25mm har funkat fint hela säsongen har kört Contis däck förut och dom har också funkat fint märker ingen jätteskillnad fast 25mm är trevligt

konstruktören skrev:
> Vittoria Rubino Pro 25mm har funkat fint hela
> säsongen har kört Contis däck förut och dom
> har också funkat fint märker ingen
> jätteskillnad fast 25mm är trevligt

Eftersom träningsmilen drar iväg kör jag Rubino Pro Slick 23 mm. Runt 200 sek på Wiggle. Har kört dessa flera säsonger och är också riktigt nöjd. Helt okej däck för dessa pengar då jag ligger på 150-200 mil i månaden.
Edit bild.

Bilagor

• 20151110_102008.jpg
    20151110_102008.jpg
    70.1 KB · Besök: 37
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp