Vad har ni för kameror med er?

• Trådstartare Trådstartare mek
  • Start datum Start datum

mek

Medlem
Mors, fyller snart år och tänkte önska mig en smidig kamera som man kan ha med sig på utflykterna. Jag har en ryggsäck full med kameragrejjer (d200 och gluggar) som man av förklarliga själ inte gärna släpar med sig. Både tyngd och värde är ju ett hinder.

Kameran ska funka för mig på mina MTB-turer, och för tjejen när hon är i stallet. Vara tålig osv.

Olympus µ[mju:] 770 SW

Denna står högt på min lista, har ni andra förslag?

Mvh
Markus - Valbo/Gävle.

nackdel med sw kamerorna är att dom är sjuk ljuskänsliga. Men finns det bra med ljus så tar dom bra bilder.
borneo%20(29).JPG

borneo%20(69).JPG

(lyst av silva pannlampa)
borneo%20(137).JPG

(i dagsljus)

Men blir tämligen mycket suddiga bilder så fort ljuset inte är på topp. Enda nackdelen med den. Men det är väl för att den tar in ljus genom ett knapphålshuvud.
Hade jag köpt idag så kanske jag skulle tagit något annat, men å andra sidan var det ganska skoj att man kan fota korall-rev med den, fast krävdes att man vandes lite med att fota under vattnet sade sambon.

Senast redigerad av en moderator:
Jo jag har förstått att dom är lite väl känsliga, det som gör att jag fortfarande inte vet om jag ska välja den eller inte. I övrigt verkar den ju bra iom att den är så tålig osv.

Kan du lägga upp nån undervattensbild? vore skoj att se =)

Rejser, är det där Mount Kinabalu? I så fall har jag gått upp på toppen dit. :)

Jag fotar med min mobil, Nokia N73, det räcker fint för att dokumentera. På Mallis hade jag ingen vanlig kamera med ens, bara mobilen.
/J

Jag har funderat på Fuji's F30 som numer finns i ett par uppdaterade varianter: F31fd och F40, eller Canons A710IS. Efter att ha köpt IS-glugg till systemaren vill jag inte vara utan det i kompakten heller.

sambon som var där. hon var nästan uppe, hade feber så avstod sista biten. Klokt val tror jag.
Vad gjorde du på borneo?

(Bilderna är föresten direkt ur kameran, bara förminskade, kan ju vara aktuellt att veta)

Bilagor

• P3050978 (Small).JPG
    P3050978 (Small).JPG
    66.5 KB · Besök: 42
  • P2250550 (Small).JPG
    P2250550 (Small).JPG
    79.1 KB · Besök: 27
Har bara en kamera, en gammal Canon Powershot A70, som vägrar att dö. :-) Den har varit med på både skidresor och cykelresor i snart fyra år. I dagsläget finns det många fina Canon att välja mellan, antingen Ixus 850 IS eller PowerShot 640, pris runt 3-3500kr. Om du inte nödvändigtvis _måste_ ha en kamera som klarar ta bilder under vattnet.

/Leo

Jag kör som bigmollo nästan numera. Fotar med min Sony Ericsson K800i. Helt klart hyffsade bilder och mycket smidigare än att ha en digitalkamera i ryggfickan också.

rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> sambon som var där. hon var nästan uppe, hade
> feber så avstod sista biten. Klokt val tror jag.
> Vad gjorde du på borneo?

Jag drack vin och vandrade i djungeln. Den sista biten från Laban Rata var ganska seg. Folk låg och spydde utmed stigen. :) Så det var nog smart av din tjej att inte går sista biten. Jag var ganska känslig mot den tunna luften så jag fick gå några steg i taget på slutet. Turistinformationen var ganska skön. De sa att det var en enkel promenad. :)
/J

bigmollo skrev:
> Turistinformationen var ganska skön. De sa att
> det var en enkel promenad. :)

Ja, för Ola Skinnarmo eller för den framlidne Göran Kropp!

42Hz skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Turistinformationen var ganska skön. De sa att
> > det var en enkel promenad. :)
>
> Ja, för Ola Skinnarmo eller för den framlidne
> Göran Kropp!

När vi var på väg ner så mötte vi pensionärer med käpp. :) De hade bara kommit några hundra meter så vi rådde dem att vända tillbaka. Berget är alltså 4100 meter högt. En enkel promenad alltså.
/J

Sambon berättade att när dom gick upp till Laban Rata så sprang det förbi små malayer med 50kg packning, och när dom var halvvägs kom samma tillbaka på väg ned :)
Dom borde bli grymma cyklister, dom måste ju ha riktigt snygga vader.

Lite ot. nu kan tråden återgå till ämnet.

Mobiler är inte att föringa. min k750i tar riktigt bra bilder.
Mobilbilder:
http://rejsworld.ka-os.se/bilder/insekts/big/fluga.jpg
http://rejsworld.ka-os.se/bilder/Redigerade/feather.jpg

Blir ändå skapliga bilder med mobilen (fast har svartvitat bakgrunden på de här)

Bilagor

• vÃ¥rtbitare (Small).jpg
    vårtbitare (Small).jpg
    54.7 KB · Besök: 26
  • grandis2 (Small).jpg
    grandis2 (Small).jpg
    39.9 KB · Besök: 37
De där bärarna var helt sjukt sega i bergen. Det var en tant som sprintade förbi oss med en full korg på ryggen och 2 plattor Coca Cola på det. 40-50 kilo packning, tanten var 1,50 lång och vägde knappt 50 kilo. De får tydligen betalt per kilo de bär. Det kändes lite konstigt när en Cola kostade 2 kronor på Laban Rata. :) Allt som säljs eller förbrukas däruppe måste bäras upp. Det finns inga vägar.
Fan nu längtar jag tillbaka...
/J

bigmollo skrev:
> De där bärarna var helt sjukt sega i bergen. Det
> var en tant som sprintade förbi oss med en full
> korg på ryggen och 2 plattor Coca Cola på det.
> 40-50 kilo packning, tanten var 1,50 lång och
> vägde knappt 50 kilo. De får tydligen betalt per
> kilo de bär. Det kändes lite konstigt när en
> Cola kostade 2 kronor på Laban Rata. :) Allt som
> säljs eller förbrukas däruppe måste bäras
> upp. Det finns inga vägar.
> Fan nu längtar jag tillbaka...
> /J

Låter som om detta är något man inte bör missa om den planerade resan nästa år blir av ;)

thomaz skrev:
> Låter som om detta är något man inte bör missa
> om den planerade resan nästa år blir av ;)

Det är en höjdare. (ordvits) Man övernattar på Laban Rata och går den sista biten innan solen går upp. Sen ser man soluppgången från toppen. Om det är klart väder så blir det fantastiskt vackert.
/J

Inte så cykelrelaterade bilder mer än att dom är fotade i Gåseborg, Lövsta.

Bra närgräns och kortskärpedjup:

Stam.jpg ht=725

Blomma.jpg ht=544

Kamera: Canon, IXUS 850IS

//Skogling

Leo skrev:
> Har bara en kamera, en gammal Canon Powershot A70,
> som vägrar att dö. :-)

Jag har en S45. Den är inne på sitt fjärde år och jag är mkt nöjd. Den är liten o nätt så man märker den inte utom just när man tar bilder. Kan varmt rekommendera någon av dess efterföljare.

Du är duktig på att fota, Skogling. Det var även andra fina bilder av andra fotografer här men blombilden var väldigt fint komponerad.

Tycke min kamera tar lite mörka bilder och en aningen blurriga. Senaste bilden jag tog just i garderoben...

queen_AlienPress.jpg

Det var mobilkameran alltså.

När kameran ändå diskuteras så tänkte jag höra om ni vet någon svensk agent som tar hem filmkameror som man kan fästa på hjälmen?
/A

Jag fotar med en Canon IXUS 60, tryckt in ett 2gig kort så det blir minst 1000 bilder på högsta kvaliten. Inte så stötsäker kanske men har man den i sadelväskan torde inget hända

Här är lite bilder, de som är först i tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/611046

På stan kostade kameran ca 3000, jag köpte den på nätet för 2300 (sök på prisjakt), minneskortet var det bra pris på också, 380 spänn har jag för mig med frakt. Var snabb skrivtid dessutom :)

Kanske inte den bästa friluftslivskameran men jag är riktigt nöjd

..::Larzzza::.. skrev:
> Jag fotar med en Canon IXUS 60, tryckt in ett 2gig
> kort så det blir minst 1000 bilder på högsta
> kvaliten. Inte så stötsäker kanske men har man
> den i sadelväskan torde inget hända
>
> Här är lite bilder, de som är först i tråden:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/611046
>
> På stan kostade kameran ca 3000, jag köpte den
> på nätet för 2300 (sök på prisjakt),
> minneskortet var det bra pris på också, 380
> spänn har jag för mig med frakt. Var snabb
> skrivtid dessutom :)
>
> Kanske inte den bästa friluftslivskameran men jag
> är riktigt nöjd

Bilderna såg bra ut, ska ha den i åtanke, skoj att se bilder från sundsvall faktiskt, själv bor jag i gävle men är ofta i stugan vid skatan, känner ni säkert till. Jag är sugen att ta med hojen och utforska skatan, galtström osv.

Skogling skrev:
> Inte så cykelrelaterade bilder mer än att dom
> är fotade i Gåseborg, Lövsta.
>
> Bra närgräns och kortskärpedjup:

>
> Kamera: Canon, IXUS 850IS

Den verkar ta mycket bra bilder, och får bra betyg när jag tittar runt lite, lägger till den i min "möjlig-lista" på en riktigt hög placering. Är den funktskyddad alls på nått vis?

Ja vet man vart stigarna finns blir det riktigt bra, ju fler vägar man får reda på desto roligare blir det :)

Skatan känner jag till men inte varit där på länge

mek skrev:
> Den verkar ta mycket bra bilder, och får bra
> betyg när jag tittar runt lite, lägger till den
> i min "möjlig-lista" på en riktigt hög
> placering. Är den funktskyddad alls på nått
> vis?

Nä,inte väderskyddad/stötskyddad. Tyvärr. Men Thomaz körde över sin med bilen och den funkar alltjämt. ;o)

//Skogling

Alla cykelbilder här http://www.ajpj.se/ är tagna med Panasonic DMC-FX01.

FX01an valdes främst pga dess vidvinkel, eller vad man kan kalla 28mm. Men skillnaden mot 35/38mm är ganska stor och med 28mm får man med hela cykelkamraten på kort avstånd utan att behöva cykla före 10m. För cykling prioriteras vidvinkel före bildkvalite i mörker.

Andra skälet var strömbrytaren, en sjutknapp som är lätt att sätta av/på även med de tjockaste cykelhandskarna. En "vanlig" halvt infälld tryckknapp, som hålls inne någon sekund, kan vara svår att få kontakt med när man har handskar på.

I övrigt är den liten och lätt att fiska upp ur ryggfickan, snabb och mycket lätt att använda.

/Anders

Vet ju inte riktigt om detta med att be om hjälp är så bra igenligen.. ju fler förslag ... ju svårare blir det ju =)

Det som gör att ajg inte känner att jag kan släppa olympusen är ju allvärdersskyddet och att den är stöttålig, det måste ju vara kanon, MEN jag vet ju inte om det behövs igenligen?

OM jag måste ha det,.. så är ju valet rätt enkelt, men känner jag att jag inte behöver det så blir ju valet genast skitsvårt rent ut sagt då just den prisklassen när det gäller kompakter innehåller ett HAV av alternativ.

AJ> ditt alterantiv verkar också vara bra, får ju "topklass" av cyberphoto och verkar smidig i formatet, och bilderna tycker jag ser trevlig ut också. Och jag håller med dig om det med vidvinkel, det har ju även Canon 850IS.. hmm =)

Per skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har bara en kamera, en gammal Canon Powershot
> A70,
> > som vägrar att dö. :-)
>
> Jag har en S45. Den är inne på sitt fjärde år
> och jag är mkt nöjd. Den är liten o nätt så
> man märker den inte utom just när man tar
> bilder. Kan varmt rekommendera någon av dess
> efterföljare.

Ja, och bilderna blir lika bra än idag som när kameran var ny. Här ett par från igår, blommande körsbärsträd och en maskros :-)

IMG_0007s.jpg ht=480

IMG_0017s.jpg ht=480

/Leo

Jag åker med en EOS 400D. Ok, den är ju allt annat än smidigt så vi ska kanske gå på den andra kameran jag har. En Olympus MJU 410D med några år på nacken, den tycker jag funkar fint och alla RR från mig fram tills i julas kommer bilderna från den lilla kameran (om du var intresserad av att se ex bilder alltså).
Den har haft ett ganska hårt liv då den åkt i benfickan på alla cykelturer och även legat där på alla turer med 4hjulingen. Den fungerar finfint fortfarande. Så jag själv skulle kunna rekomendera en MJU.

lundatok skrev:
> Jag har en Panasonic FX01 som har åkt med, grymt
> nöjd. :)

Har börjat kika mer och mer på den, verkar vara nått för mig. Har du några skoj cykelbilder du kan bjuda på? Den har ju också ganska bra vidvinkel.

vet inte om det är för att min Ixus50 en gång fick sig en(väldigt lätt) smäll då den tippade framåt med utfällt objektiv, eller om de e nåt annat, men ja kan uppleva att den levererar bilder av väldigt ojämn kvalitet. kanske de e dags att den får bli ren cykelkamera o man skaffar nåt kuligare för andra bilder

SKogling, efter mycket grottande bland kompakter måste jag säga att Canon Digital Ixus 850 IS ligger verkligen högt på min lista. Tackar för tipset.

mek skrev:
> SKogling, efter mycket grottande bland kompakter
> måste jag säga att Canon Digital Ixus 850 IS
> ligger verkligen högt på min lista. Tackar för
> tipset.

Jag har hyffsad koll efter 12 år i branschen. :o)

Skogling skrev:
> Nä,inte väderskyddad/stötskyddad. Tyvärr. Men
> Thomaz körde över sin med bilen och den funkar
> alltjämt. ;o)
>

Ja jävlar det är kvalitet må jag säga!
Använder den överkörda kameran dagligen.

Kan nån kan Canon!

Jag har haft en Casio Exilim z750 som har stått ut med det mesta. Har haft med den överallt, på krogen, i skogen, i skidbacken, överallt. Den har tröttats ut aningen, men levererar fortfarande lika hyfsat bra bilder (så bra det blir av en kompaktkamera skulle jag tro).

Dock fick den för några månader sedan genomlida olycklig fall ner i asfalt och displayen har nu inte så många färger kvar, allt annat funkar dock bra.

Asfalt tror jag är det sämsta att tappa elektronik på.

Kan inte annat än rekommendera kameran för dess uthållighet dock. Två år och tretusen bilder och lika många prövningar har den hittills överlevt (sånär på lite dålig färgåtergivning på displayen då.. )

Jag tänkte bara berätta atat jag köpte mig en canon 850 IS och är skitnöjd hittills, även om detta på bilden tar ner humöret lite

cyklade till stan på min "reservcykel" när denna skit hände

http://www.mek.nu/blandat/punka.jpg

rekommenderar kameran, köpte även 2 gig minne och ett extrabatteri.. så behöver man inte oroa sig att batteri tar slut.. och plats tar slut.

Tack för tipsen

Tillbaka
Topp