Vad har ni i flaskan?

bruse

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Ännu en kundundersökning.

Vad har ni er flaska på cykeln eller i säcken på ryggen?
Vatten?
Köpt sportdryck?
Egentilvlerkad sportdryck?
Nåt som inte är bra vid träning?

Själv brukar jag blanda i dextropur, 91% rent fruktsocker, mycket snabbare ut i blodet än vanligt vitt socker. Nånstans mellan 05,-1 dl dextropur i 0,7- liter vatten. ett kryddmått salt å en skvutt citronsaft. Ksotar väl en 1/10 av Pripps sportdryck å mycket bättre (Pripps är ju vanligt socker!).

Fråga 2:
Har ni med er nåt mer? Frukt, russin?

Fråga 3:
Vad tar ni efter cykelturen, när ni kommer hem?
Mat, macka, eller en återställardrink?

Vad har ni i flaskan?
Hittils har det varit rent vatten, men nu när jag har vattenblåsa i ryggan så kommer jag nog att blanda nåt att ha i flaskan som reserv.

Din blandning låter intressant för det ändamålet, var köper du dextropuret?

Fråga 2. Inget (kanske dumt men så har det varit hittils).

Fråga 3. Mat men ingen specialdiet utan vad huset bjuder.

Bosse

Vad har ni i flaskan?
Dextropur ska finnas i vilken välsorterad livsmedelsbutik som helst. Men alla har det inte, tyvärr. Brukar stå bland socker eller bakartiklar. 400 gram i paket för mellan 18 och 22 kronor.
1 dl dextropur = 68 gram = 61,88 gram kolhydrater = 247,52 kcal
Fördelen med fruktsocker är att det går ut i blodet på ca 5-15 minuet. Vanligt socker kan ta mer än 30 minuter på sig. Man hinner alltså med fruktsocker stoppa hammaren när man ser den komma.

Post Ändrad (04-04-02 21:09)

Vad har ni i flaskan?
1:maxim 2 skopor orginal 2s electrolyte. Per 750ml flaska, 2st.
Vid okynnes åkning bor drickan i en camelback Mule...

2: 1 slang, pump, insexnyklar, däckjärn av plast. dvs inget äta...

3: 1l maxim+ mackor eller lagad mat beroende på tid på dygnet.

Vad har ni i flaskan?
Maxim Electrolyt på tävling och Maltodextrin med lite Maxim för smaken på träning. Kör med rent vatten på kortare distans både på träning och tävling.

På tävling bars och gel på träning russin, banan och ibland bars.

Helst mat annars bananer, mackor och recoverydrink. Gillar även choklad och chips :-)

Vad har ni i flaskan?
bruse skrev:
> Pripps är ju vanligt socker!

Vilken är din källa?
Så här skriver Pripps själva om Pripps Energy Orginal på:
<http://www.prippsenergy.com/sortiment.htm>
"en intelligent kombination av sockerarter (polysackarider), som går direkt ut i blodet - utan fördröjning"

Låter inte som vanligt socker för mig. Men det kanske bara är reklam? Vad vet jag.
Bruse, berätta vad du vet.

Själv så har jag två flaskor med mig när jag cyklar långt och länge, en med vatten och en med sportdryck.
Jag kör en 50/50-blandning mellan Maxim Electrolyte och Original, 3 skopor av varje i en 0,75l-flaska.

Det viktiga med sportdryck för mig är att den smakar såpass bra att man kan dricka den ljummen efter mer än 8tim hårt cyklande.
Det spelar inegn roll hur 'bra socker' den innehåller om den är så äcklig att jag inte kan dricka den....

/Håkan

Vad har ni i flaskan?
Den som söker på Happy, han skall finna

<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=21650&t=21650#reply_21650>

<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=15279&t=15279#reply_15279>

<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=12757&t=12757#reply_12757>

<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=6977&t=6977>

/Anders

Vad har ni i flaskan?
HåkanC: kolla längre ned på sidan så ser du innehållsförteckningen:

Ingredienser:
Pripps Energy Original
Vatten, socker,stärkelsesirap, citronsyra, natriumcitrat, natrium- och kaliumklorid, natrium- och kaliumvätefosfat, natriumvätekarbonat, naturlig citronarom, emulgeringsmedel (E445)

Pripps Energy Double Impact
Vatten, socker l-valin, citronsyra l-leucin, natriumcitrat, natrium- och kaliumklorid, natrium- och kaliumvätefosfat, natriumvätekarbonat, naturlig citronarom l-isoleucin, spraytorkad stärkelsesirap, konserveringsmedel (E211, E202, E223), emulgeringsmedel (E445)

Vatten å socker plus en massa annat.
Ok, Pripps kanske är bra, för 20 kronor halvlitern. Eller göra egen som jag skrev, för 3,50 kr.

Vad har ni i flaskan?
Vatten i flaskan/Camelbak, banan&russin i fickan/Camelbak. Fortfarande en rätt oslagbar kombination, det kör man 3-4 timmar med utan problem. Kör jag längre så har jag med några billiga energikakor från Coop Forum. :-) Använder sportdryck(Maxim Original/Electrolyte blandning) endast vid tävling(långlopp), när man inte har tid/lust/ork att tugga bananer och annat med tuggmotstånd.

/Leo

Vad har ni i flaskan?
Bruse skrev:
> Vatten å socker plus en massa annat.

OK, men du skrev i ditt 1a inlägg:
> Pripps är ju vanligt socker!

Alla kolhydrater, åtminstone de som används i sportdrycker, är ju socker. Jag undrade egentligen var du fick att Pripps är vanligt socker ifrån?

Men om alla kolhydrater i sportdrycker är vanligt socker, enl dig, då är det väl vanligt socker din hemblandade sportdryck också?

Men i sak håller jag med dig:
Pripps och andra färdiga sportdrycker är alldeles för dyra. Vatten+banan klarar man sig långt med.
Det finns två anledningar till att köpa färdiga sportdrycker:
-Det är enkelt
-Vänja smaklökar+magen vid det som man får på tävlingar/motionslopp.

/Håkan

Vad har ni i flaskan?
Rent vatten i kamelen, om det blir heldagsturer så tar jag oxå med en flaska vatten blandat med en dl druvsocker, lite salt samt en c-vitamin brustablett.

En banan följer alltid med, ibland även en kexchoklad.

Hemma brukar det bli lite vatten under en timme eller så innan jag gör mat och käkar, det brukar ta ung. en timme att sitta på balkongen och softa och sen duscha.

Vad har ni i flaskan?
HåkanC: socker och kolhydrater är inte det samma! Vanligt vitt socker är det som vanligtvis heter bara "socker" som innehåller 100% koldhydrater, eller nästan.

Hade det varit socker av annan sockerart, typ dextrose, aspartam, osv så hade de skrivit det, det måste de. Men det står socker, å då är det inte nåt anant än just socker!

Så socker för mig är just socker, vanligt vitt socker.

Vad har ni i flaskan?
bruse skrev:
> socker och kolhydrater är inte det samma
....
> Så socker för mig är just socker, vanligt vitt socker.

Det verkar som du har rört ihop det här med socker och kolhydrater, och vad som är socker.
Från <http://www.uppladdningen.nu>
"KOLHYDRAT
Ett energigivande näringsämne. 1g kolhydrat ger 4 kcal (17 kJ). Ett gemensamt namn för socker, stärkelse och kostfiber. Cirka 50% av vår energi kommer från kolhydrater."
Vanligt socker(succros) är alltså en kolhydrat, så är även glukos(druvsocker), fruktos(sockret i Dextropur) och maltodextrin(sockret i Maxim Original).
Alla ovan uppräknade kolhydrater är alltså även socker.

Oavsett vad du tror om socker och sportdryck så hoppas jag att du är nöjd med din hemblandning och att du får många bra cykelturer både med och utan den.

/Håkan
Som har haft en bra cykeltur idag och nu skall ha en bra lördagskväll, så vi får se om det blir ngn cykling imorgon...

Vad har ni i flaskan?
Någon skrev att fruktsocker var bra i träningsdrycken. Det är FEL!
Fruktsocker är en av dom kolhydrater med lägst glykemiskt index.
Detta beror på att fruktos måste ta en omväg genom levern innan
kroppen kan tillgodogöra sig energin. Fruktos har ca 25 i GI med vitt bröd som referens på 100.

En sportdryck ska innehålla snabba kolhydrater. Vanligt strösocker är inte snabbt och därmed inte optimalt. Använd dextropur eller maltrodextrin.

Tänk på att kroppen inte kan ta upp mer än 8% lösning. Alltså tjänar man inget på att hälla i massor av kolhydrat i sin vätska.

Tänk på att "sportdryck" är totalt onödigt sålänge du inte kör slut på ditt lagrade muskelglykogen. Äter du en normal kost och inte tränar extremt mkt
så är det på +3 timmar passen som sportdrycken gör nytta. Just 3 timmar är
en generalisering eftersom glykogendepåerna varierar totalt beroende på
individ,träning,kost,vila osv. Men det är ett riktmärke.

Drycken ska alltså innehålla max 8% kolhydrater. Helst ska du även tillsätta mineraler. Man kan köpa dyra mineralpulver men det smidigaste är att använda grönt jozo salt. Det har en helt komplett Mineralprofil.Doseringen ska vara ca ett kryddmått per träningstillfälle.
Alltså oberoende på hur mkt vätska du blandar till. Men träningstillfälle menas fysisk aktivitet på minst 40 minuter och i hyffsat tempo iallafall.

Det bästa för dom normala träningspassen som ligger runt 1.5-2.5 timmar i bra tempo är att blanda ett kryddmått grönt jozo salt och en matsked dextropur i sitt vatten. Mer kolhydrater är onödigt. Men denna mängd kommer maximera dom positiva effekterna med mineralerna från saltet.
Och tillföra lite smak.

Pripps energy innehåller inte vanligt strösocker om någon trodde det. Prippsdrycken är en utmärkt sportdryck men svindyr i jämförelse med att fixa en egen. Vill man slösa pengar är den ett bra val.

Vad har ni i flaskan?
"glukos(druvsocker), fruktos(sockret i Dextropur) och maltodextrin(sockret i Maxim Original)."

Dextopur är väl druvsocker och inte fruktos?. Dextopur är alldeles för snabb för mig.
Undet 8 mil cyklar jag på vatten och ev en banan. Över det + lopp blir det maxim och lite mer att tugga på.

Vad har ni i flaskan?
Linnex skrev:

> Dextopur är väl druvsocker och inte fruktos?. Dextopur är
> alldeles för snabb för mig.
> Undet 8 mil cyklar jag på vatten och ev en banan. Över det +
> lopp blir det maxim och lite mer att tugga på.

Jepp det stämmer. Inget fruktos där.

Vad menar du med maxim? Gel?Bars?pulver?

Vad har ni i flaskan?
KIRE:

Du skriver att det är optimalt att blanda "1 msk dextropur och 1 tsk grönt jozo salt i sitt vatten". Menar du att det är oberoende av vattenmängden? Eller är det per liter vatten?

Vad har ni i flaskan?
1 msk är väl 15 ml?
1 dl är väl 100 ml?

Då 1 dl dextropur väger 68 gram och innehåller 61,88 gram kolhydrater (91g per 100 g), medför det att 1 msk dextropur innehåller 9,28 gram kolhydrater.

Det verkar lite för lite anser jag... eller?

Vad har ni i flaskan?
Jag ser nu att KIRE hänvisade till "8%" kolhydrater. Därmed är det ju relativt lätt att räkna ut lämplig mängd utifrån vattenvolymen.

Vad har ni i flaskan?
Härligt att det finns flera som blandar sin egen dricka. Dextropur, salt och en smaksättare är utmärkt bränsle. Det finns alltför många flashiga förpackningar på marknaden med dyrt innehåll i. Fast ögat och psyket ska väl ha sitt!? Fick ett tips av syrrans kompis som är dietist. Om man behöver näring (stärkelse) under ett långpass kan man antingen köpa måltidsersättning (2 dl motsv. en lunch i energivärde) bör finnas på Apoteket, eller blanda eget. Det går bra med Maizenamjöl blandat i vatten.
Har inte mätt hur mycket Maizena, men jag blandar tills det blir ungefär som nyponsoppa i konsistensen. Kanske inte lika kul, men minst lika bra och framför allt BILLIGARE! En sak till. All den här "squeezegeggan" folk klämmer i sig på långloppen, köp sirap istället, då passar flaskan direkt i flaskstället.....

/steen

Vad har ni i flaskan?
Bruse skrev:
1 msk är väl 15 ml?
1 dl är väl 100 ml?

Då 1 dl dextropur väger 68 gram och innehåller 61,88 gram kolhydrater (91g per 100 g), medför det att 1 msk dextropur innehåller 9,28 gram kolhydrater.

Det verkar lite för lite anser jag... eller?

1 msk dextropur väger 11gram. Så ca 9g kolhydrat stämmer ganska bra.
Den mängden är endast till för att maximera mineralupptaget och för att
tillföra lite smak. Det kommer inte spela roll energimässigt.
Den varianten på dryck är alltså inte en energikälla utan en nyttig ersättare till vanligt vatten vid kortare turer.

Vid långturer då man vill köra på max energi i drycken är det 8% kolhydrat som gäller. Inte 8% livsmedel alltså utan livsmedelsinnehåll. Även här är det lämpligt att blanda i grönt jozo salt. Alltså 8% kolhydrat och ett kryddmått salt i drycken. Ett kryddmått gäller oavsett mängd vätska.
(i normala fall alltså tex på ett 4 timmars pass)
Vid extrem långvarig ansträngning tex multisporttävlingar osv kan självklart mera salt behövas.

Vad har ni i flaskan?
Dricker sedan många år endast vatten, att kontinuerligt ha socker i munnen när man cyklar är ju rena döden för tänderna. Än finns det väl ett par tänder kvar som inte tandläkaren gått loss på.

Istället brukar jag ta med lite saker att äta och försöka proppa i mig allt vid ett tillfälle, runt 1½ timme in på turen. Eventuellt en gång till om man börjar känna sig grinig och trött efter tre timmar och vill/måste köra länge till.

Säkerligen inte optimalt och inte svar på den ursprungliga frågan, men se upp för Karius och Baktus, är mitt budskap.

Vad har ni i flaskan?
KIRE - frågan var vad man hade i flaskan. Det var det jag svarade Maxim på.

Det fanns recept på VR forum hur man tillverkar egen gel. Bara att söa om ni är intresserad. Själv kan jag inte komma på någon lämplig förpackaning.

Vad har ni i flaskan?
bruse skrev:

> Ännu en kundundersökning.

Akta så inte Stalle kommer och pratar komers :)

> Vad har ni er flaska på cykeln eller i säcken på ryggen?

Flaskan sitter i ramfästen och på ryggen har jag kamelbaken.

> Vatten?

För kortare turer <2h

> Köpt sportdryck?

För längre turer. Köpte 6 kg Maxim Electrolyt för 100,- i höstas.

> Egentilvlerkad sportdryck?

Hade det inte varit för fyndet ovan så ja. Provade med Dextropur, salt och konc. citron men tyckte det smakade blä.

> Nåt som inte är bra vid träning?

Sprit?

> Själv brukar jag blanda i dextropur, 91% rent fruktsocker,

Tror det var här missförstånden började, Dextropur är inte fruktsocker utan "druvsocker". Förvisso kanske druvor räknas som frukt?

> Fråga 2:
> Har ni med er nåt mer? Frukt, russin?

Har nästan alltid med mig energibar, MultiPower Giants Block. Innehåller mer protein än godis. Annars kan man lika gärna köra på typ Snickers än köpa vanliga "bars".

> Fråga 3:
> Vad tar ni efter cykelturen, när ni kommer hem?

Eftersom jag är praktiserande gymråtta är jag noga med protein. Således tas en "återställardrink" efter var träningspass (utom morgonpromenader). Bestående av protein, mjölk och dextropur.

Sen börjar stretch, dusch och sen en vanlig måltid. Brukar finnas "rester" i kylen. Vi lagar fyra portioner om kvällarna och sparar två tallrikar i kylen som lunch dagen efter. Brukar förlägga pass/lunch så det stämmer någorlunda överrens.

Vill man ha en snikåterställare rekommenderas en gröt av havregryn och multivitaminjuice. Har en kollega som lirar handboll och de får det på träningen. Låter vidrigt men är påstått gott. En annan kollega har börjat med samma sak efter hans träningspass (Capoiera).

Vad har ni i flaskan?
KIRE: vad är det för bra med Jozos gröna salt, mineralsalt? Du ksrev nåt om "komlett mineralprofil". Kan du utveckla, tack.

Och vad är det för bra med gel? Kan nån förkalra det för mig, tack.

Vad har ni i flaskan?
Salt är inte bara salt, utan det finns olika sorters salt. Bl.a. Natrium(vanligt salt) och Kalium. För att få en elektrolytbalans i muskelcellerna så behövs båda. För stort intag av natrium kan leda till njurfel, slaganfall och hjärtinfarkt.

Vi får i oss tillräckligt med salt från maten, att tillsätta det i sportdryck verkar lite onödigt.

Här en liten artikel om salt: <http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1997/2/salta_fakta.htm>

Här en större artikel om salt:
<http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=225>

Här en rätt bra artikel om "Energi under träning":
<http://www.utsidan.se/ddb/traning/artiklar/371.htm>

/Leo

Ps.Saxat från inlägg av Fredrik Paulun ang. salt:
"Det man menar med salt är egentligen natrium och att få brist på detta är ytterst osannolikt. Vi har ett dagligt behov på 1.1-3.3 g/dag och det får du i dig eftersom den mesta maten har ett visst innehåll av natrium utan att den smakar salt. Halvfabrikat och restaurangmat har dessutom ett ofta onödigt högt natriuminnehåll. Natrium behövs i kroppen till många processer, bl a till kolhydratupptaget, kontroll av vätskebalansen, nerv- och muskelkontrollen, men kroppen har väldigt fina reglersystem som gör att du inte kissar ut så mycket natrium om du har ett lågt intag. Dina svettningar bör heller inte utgöra något hot mot natriumbalansen eftersom de är hypotona och vätskan du ersätter svettförlusterna med alltid innehåller en del natrium (t o m vanligt kranvatten). Som du själv nämner är det för den omedvetna större risk med ett natriumöverskott som kan leda till högt blodtryck etc."

Vad har ni i flaskan?
En sportdryck ska ju inte bara ha snabb energi. Vill man ha snabb energi, tar man en gel, och sköljer ned med vatten.
En sportdryck bör ge både snabb och långvarig energi, eftersom den till viss del under tävling och träning ska ersätta vatten, och därmed tas regelbundet.

Detta, och även mer, i form av mineraler mm, har PowerBar Performance Drink. Så läs mer, på http://www.powerbar-europe.com

Vad har ni i flaskan?
Har länge undvikit sportdryck men nu tröttnade jag på att vara trött och få kramper.
Vilken skillnad det blev. Rena dopingen känns det som.
Kramperna som brukade komma troget i slutet av cykelturerna verkar ha försvunnit nästan helt. Visst kan det ibland vara på gång en kramp i vaden eller så, men den liksom försvinner om man inte belastar järnet just när krampen känns.

Efter cykelturen känns även kroppen mycket fräschare och mjukare i lederna. Stretchningen känns mindre behövd.

Nu har jag bara testat enervit två gånger men skillnaden är löjligt markant för mig.

Vad har ni i flaskan?
Ett tips till den som lätt får kramp, jag får det i vaderna... eller fick. Det kan vara resultatet av magnesiumbrist. Jag har därför sedan en tid tillbaka börjat med ett tillskott av ca 300-600 mg magnesium per dag och det hjälper.

Vad har ni i flaskan?
Sirap som gel? Bläurk. Men blandar man med lite honung så blir det godare.

Hittade ett sådant recept tidigare, men jag kommer inte ihåg var. Måste kolla om tjejjen har det kvar.

Brukar ge sådana recept till henne så får man en överraskning efter ett tag :)

Jag känner ingen större skillnad mellan de olika märkena på sportdrycker. Förutom smaken då. Och där är Powerbar oslagbara. Man kan dricka den ett dygn i sträck (bokstavligen) utan att tröttna på smaken.

Maxim däremot *ryser* En flaska är vad jag brukar klara, sedan är det stopp.

/Mattias

Vad har ni i flaskan?
Dextropur ska finnas i vilken välsorterad livsmedelsbutik som helst. Men alla har det inte, tyvärr. Brukar stå bland socker eller bakartiklar. 400 gram i paket för mellan 18 och 22 kronor.
1 dl dextropur = 68 gram = 61,88 gram kolhydrater = 247,52 kcal
Fördelen med fruktsocker är att det går ut i blodet på ca 5-15 minuet. Vanligt socker kan ta mer än 30 minuter på sig. Man hinner alltså med fruktsocker stoppa hammaren när man ser den komma.

Post &Auml;ndrad (04-04-02 21:09)
Ren galenskap att hålla på, rena antaganden som motsäger alla aktuella vetenskapliga teorier på ämnet och den grundläggande kännedomen om fruktos och sackaros. Lycka till med det men förslår att du läser på lite mer om olika sockerarter först.

Vad har ni i flaskan?
I flaskan kör jag i lite ren glukospulver eller maltodextrin. Lite koncentrerad citronsaft och ibland en vätskeersättningstablett.
Är diabetiker så mäter mängden pulver noggrant.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp