Vad heter era cyklar, och varför?

Hej alla.

Jag sitter här i sena timmen och funderar hur många av er som har gett era cyklar namn.

Skulle vara intressant att få veta namn bakgrund till namnet och se bilder på aktuell hoj.
Finns säkert en del intressanta historier bakom namnen.

Mina cyklar har ännu inte fått några namn, har bara haft ena i ett halft år och den andra är under uppbyggnad, så vet inte deras personlighet ännu... däremot en bil, "Skräckon" en scirocco från 1976 som jag aldrig kunde lita på, alla resor i den gjordes med skräckblandad förtjusning.

Så fram med historierna...

Funkar cyklarna och dom står välparkerade hemma i garaget brukar dom bli kallade fina saker (inte sällan modellnamn eller färgen på lacken).

Är dom pajj eller är i bruk brukar dom heta något som rimmar på smitta eller peruk.

Senast ändrad:
De två cyklar jag tycker om heter Rosinante bägge två, eller "Den röde" och "Den vite". Vinterpendlaren heter oftast "Aluminiumcykeln" eller "den tråkiga".

Senast ändrad:
Min snart färdiga skivbromscrosspendlarvinterträningscykel har redan fått namnet "Kuken" (för att det står så på den)...

Alla mina cyklar har namn. Orbea Orcan heter Andoni efter Andoni Goikotexhea (kanske stavas så) känd som slaktaren från Bilbao. Den baskiske fotbollsspelaren som är mest känd för motspelarnas benbrott. Min Specialized tempohoj heter Matt, efter Matt Groening, skaparen av Simpsons. Nishikin heter Osborn som passar en Göteborgare från Kina. Min Scott racer heter Leonardo efter en dopad idiot.

Den enda jag har något namn på är pendlaren. Den heter "Dinosaurcrossen". Varför? Det är något så konstigt som en Twentyniner mtb från 1992 med tange stålram. En Marin Sausalito. Nu ombyggd med gammalt bockstyre och styrmonterade Exagereglage. XXL i storlek, cantilever, skärmar och pakethållare, tung som satan men helt odödlig. Dessutom är det nån hårding som kört Vätternrundan på den år 2000. Men det var inte jag. Verkligen en cykel jag både älskar och hatar. Köpt för 300 kr för flera år sen. Har rullat ca trehundra mil i år. Tar sig alltid hem, cyklisten är den svaga länken i ekvationen. Jag skulle sätta mig i ett hörn och gråta en skvätt om den blev stulen, så sentimental är jag inte över de finare hojarna.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä. Döper inte ägodelar. Försöker snarare
> minimera min känslomässiga koppling till dem.

Detär därför bara en av mina har ett namn och det är vintercykeln. Den går kort och gott under namnet "Aset".

Steke, som ett staket bor benämnas. Väldigt mycke stekarhoj dessutom:

Steke.JPG

Och snuttecykeln, lite snuttefilt över den. En cykel man sällan lämnar hemmet utan:

Snuttecykeln.JPG

pegasus eftersom den är vit och sen kändes det som den flög fram eftersom den vägde minst 5kg mindre än min gammla stål cykel :).

Bakhjulet var på lagning efter ekerbrott :( (skäms lite smått)

Bilagor

• bild (2).JPG
    bild (2).JPG
    144.9 KB · Besök: 62
rback skrev:
> Jag har fem cyklar:
> Örgelgörgel, Mike_Dee, Erik Sandblom, Skogling
> och Mollot.

Åh! Känner mig verkligen hedrad :)

Black pearl får den heta när den fungerar problemfritt, vad jag kallar den annars bör inte tas upp på detta forum.. =)

En Grand Canyon AL -11

sciroccoforever skrev:
> Hej alla.
>
> Jag sitter här i sena timmen och funderar hur många av er som har gett era cyklar namn.
>
> Skulle vara intressant att få veta namn bakgrund till namnet och se bilder på aktuell hoj.
> Finns säkert en del intressanta historier bakom namnen.
>
> Mina cyklar har ännu inte fått några namn, har bara haft ena i ett halft år och den andra är
> under uppbyggnad, så vet inte deras personlighet ännu... däremot en bil, "Skräckon" en scirocco
> från 1976 som jag aldrig kunde lita på, alla resor i den gjordes med skräckblandad
> förtjusning.
>
>
> Så fram med historierna...

Vad min cykel heter vet jag inte, men jag har döpt den till Arthur. Och det var relativt uppenbart att den skulle döpas till det då det är en Ridley Excalibur.
"Excalibur" för ju onekligen namnet Arthur till min tanke och då tyckte jag att det var ett passande namn, Arthur;)

Pebben skrev:

>
> Vad min cykel heter vet jag inte, men jag har
> döpt den till Arthur. Och det var relativt
> uppenbart att den skulle döpas till det då det
> är en Ridley Excalibur.
> "Excalibur" för ju onekligen namnet Arthur till
> min tanke och då tyckte jag att det var ett
> passande namn, Arthur;)

Kung Arthur och riddarna av Vänern Runt är väl en passande sammanfattning av det hela?

nismo skrev:
> Black pearl får den heta när den fungerar
> problemfritt, vad jag kallar den annars bör inte
> tas upp på detta forum.. =)
>
> En Grand Canyon AL -11

Va! Min heter också Black pearl (eller, kort och gott, "Pärlan"). Men det är en Cannondale CAAD 8 - hur går det ihop?

Tempocykeln heter Pilen, eftersom jag önskar att jag vore snabb som en pil på den...

Har dock inte döpt min nya DH-släde än, förslag emottages tacksamt! Man kanske skulle starta en namnbok för cyklar likt de som hänger på Familjeliv.se har för barn...

Mary hette en cykel en gång pga styret den bar. Nu sitter visserligen styret på en annan hoj men ändå.

Pga T9-typo råkade jag skriva "Marx" i samma veva som jag höll på att döpa min nya räser. Sagt och gjort, nu heter den vita Planet-x'en Marx.

En av skräpcyklarna heter "Goldeis" av för mig okänd anledning.

Sheesh, vågade knappt öppna denna tråd. Till min lättnad ser jag att fler precis som jag inte döper sina hojar...

Fast snuttehojen var gullig måste jag säga :D

Peugeoten heter Yvette, eftersom det är en liten vild fransyska.
Crescenten heter Imhotep eftersom jag återuppväckt den från de döda.

Är det bara cyklar ni sätter namn på, eller gäller detta även andra saker i ert hushåll? Jackor, vantar, tallrikar, tandborstar etc.

fredrikw skrev:
> Är det bara cyklar ni sätter namn på, eller
> gäller detta även andra saker i ert hushåll?
> Jackor, vantar, tallrikar, tandborstar etc.

Min buttplugg av FB-size heter Gunnar.

fredrikw skrev:
> Är det bara cyklar ni sätter namn på, eller
> gäller detta även andra saker i ert hushåll?
> Jackor, vantar, tallrikar, tandborstar etc.

Inte jag. Jag döper inte ens mina cyklar.
Jag hoppas ju att många döper sin tandborste till Anders. Det vore festligt.

Hasse#7 skrev:
> För tillfället heter min Yes-flaska fredrikw.
> Den har räckt väldigt länge, dryg skulle man
> kunna säga :)

Yes kan omöjligtvis mäta sig med min dryghet.

Men ok, jag ger mig. Som ett fredstecken ska jag döpa min tandborste till Anders.

fredrikw skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För tillfället heter min Yes-flaska fredrikw.
> > Den har räckt väldigt länge, dryg skulle man
> > kunna säga :)
>
> Yes kan omöjligtvis mäta sig med min dryghet.
>
> Men ok, jag ger mig. Som ett fredstecken ska jag
> döpa min tandborste till Anders.

Ha ha ha!

Blir det den du tar i munnen morgon och kväll eller den avlagda som används till cykelkedjan? :-(

Som perspektiv kan jag hävda att det är bättre att själv välja namn än att som ett lättlett hjon köpa tillverkarens vilja. Om den som har åsikter om detta själv inte refererar till sin cykel som tex min "Cervelo" finns det väl en legitimitet i sitt ondgörande över vardagsfånerier. Men som vanligt är det sandlådetjafset som gläfs runt med.

-Åh va löjligt, har din cykel ett namn, jag är mycket tuffare, jag kallar min det jag är tillsagd att kalla min.

Så, lydiga koppelhjon, tänk på det innan du nästa gång yppar ett varumärke.

Bara som en liten tankeväckare alltså...

Atlas skrev:
> Som perspektiv kan jag hävda att det är bättre
> att själv välja namn än att som ett lättlett
> hjon köpa tillverkarens vilja. Om den som har
> åsikter om detta själv inte refererar till sin
> cykel som tex min "Cervelo" finns det väl en
> legitimitet i sitt ondgörande över
> vardagsfånerier. Men som vanligt är det
> sandlådetjafset som gläfs runt med.
>
> -Åh va löjligt, har din cykel ett namn, jag är
> mycket tuffare, jag kallar min det jag är
> tillsagd att kalla min.
>
> Så, lydiga koppelhjon, tänk på det innan du
> nästa gång yppar ett varumärke.
>
> Bara som en liten tankeväckare alltså...

Låt säga att du har ett par bilar. En Volvo och en Toyota. Skulle du då inte formulera dig som "Jag tar Volvon till jobbet i dag."? Cervélo är väl ett namn precis som Volvo.

Varumärkesnamnet är till för att du skall besjäla tingen. "Branding" kan ju omöjligt vara ett okänt begrepp för någon idag?

I ditt exempel, för vem skulle det spela roll vilken bil du tar? Din sambo? Skulle hon/han inte veta vilken bil du tog om ni döpt den själv?

Atlas skrev:
> Som perspektiv kan jag hävda att det är bättre
> att själv välja namn än att som ett lättlett
> hjon köpa tillverkarens vilja. Om den som har
> åsikter om detta själv inte refererar till sin
> cykel som tex min "Cervelo" finns det väl en
> legitimitet i sitt ondgörande över
> vardagsfånerier. Men som vanligt är det
> sandlådetjafset som gläfs runt med.
>
> -Åh va löjligt, har din cykel ett namn, jag är
> mycket tuffare, jag kallar min det jag är
> tillsagd att kalla min.
>
> Så, lydiga koppelhjon, tänk på det innan du
> nästa gång yppar ett varumärke.
>
> Bara som en liten tankeväckare alltså...

Ja, varumärken är folk fascinerande naiva inför.

Om man konsekvent börjar referera till andra funktionella prylar i sitt hem med deras varumärke snarare än dess funktion borde man inse hur tokigt det är.

Tja, det kan finnas många skäl till varför man behöver tala om sånt. Ett kan vara att de är parkerade på helt olika ställen. Om man då talar om vilken man själv tar, så slipper den andra personen (för att bygga vidare på din fråga) riskera att gå till en tom parkeringsplats.

Visst kan man hitta på egna namn på bilarna, men varför? Det kan lika gärna vara så att man kallar den ena för "kombin" och den andra för "den lilla", t ex. Är det namn, eller bara beskrivningar?

Varumärkesnamn är väl främst till för att tala om vem som tillverkat produkten? På vilket sätt "besjälas" en cykel för att tillverkarens namn, t ex Cervélo, är skrivet på den? Eller Volvo på en Volvo?

Produktnamn, däremot, är nog mer till för det du pratar om. Fast det vete tusan om "V70" väcker några särskilda känslor...

geologen skrev:

>
> Varumärkesnamn är väl främst till för att
> tala om vem som tillverkat produkten? På vilket
> sätt "besjälas" en cykel för att tillverkarens
> namn, t ex Cervélo, är skrivet på den? Eller
> Volvo på en Volvo?
>

Ett enkelt sätt att motbevisa det är att ta av klistemärket och se hur sakens upplevda och faktiska värde påverkas. För sakens funktion i sig har ju inte påverkats.

Tillbaka
Topp