Vad ingår i en cykelservice?

bonno

Medlem
Hej
Köpte en mtb i Östersund för några månader sedan och har en gratis service om jag lämnar in den inom 6 månader men är nu i Uppsala.
Jag ska upp till Östersund med skåpbil om någon vecka och funderar på om jag ska ta med cykeln och lämna in beroende på vad som ingår i en service. Någon som vet?
Cykeln i fråga har varit en riktig problemcykel eftersom jag fick lämna in den 3-4 ggr första veckan för växlarna inte fungerade som de skulle och dom bytte bakväxeln och problemet har blivit mycket bättre men kvarstår fortfarande vilket kan bero på att de inte ställt in växlarna för vet att den ena mekanikern där suger fast vet dock inte om det var han som höll på med den...
Men nu har fler "fel" uppkommit. Frambromsen tar dåligt och bakbromsen klickar när man bromsar men tar bra (hydraliska skivbromsar). Sen när jag lutar cykeln från höger till vänster så låter det som det är en sten som rullar i ramen vilket borde vara omöjligt för den att komma in men kan inte hitta vad det är som låter..
Fixar dom detta på servicen eller är det bättre att fixa det själv då jag haft dåliga erfarenheter av vissa av deras mekaniker?

Dock ska säljaren/mekanikern på Egons ha creed för att han skötte allt riktigt bra :)

Tummen ner för mekanikern i 30-årsåldern som borde jobba på sitt bemötande och lära sig mecka. När jag lämnade in cykeln första gången var det bara en växel som strulade och när han var klar var det bara 3 växlar som man kunde få in...

Skivbromsarna kan jag fixa själv men är bara en fråga om ork :P Växlar kan jag inte ställa in och men det kanske är lätt efter att man pillat lite? Rullande stenljudet vet jag inte hur jag ska lösa då jag inte hittar det som låter :P

Vad som ingår i en cykelservice är ju olika från butik till butik, ring dem och fråga.

Sen är växeljustering ganska enkelt så det fixar du ju lätt själv.

Ring och fråga som kilgore säger.
Är dom nu så kass som det verkar i ditt inlägg så är det väl knappast värt att släpa iväg hojen bara för att det är "gratis"
Bättre att fixa själv och om man inte kan eller vill det så pröjsa en slant till någon som vet vad han/hon gör..

Bara för att något är gratis så betyder ju inte det att man måste ha..
Hepatit tex. är gratis... Stryk brukar oxå va gratis...

//M

Tillbaka
Topp