Vad innebär SPV

Freke

Ny medlem
Vad innebär SPV
Hej!

Jag undrar om någon vet vad SPV-funktionen som finns på vissa av Manitous dyrare gafflar egentligen innebär.
Jag har hört att det skall vara någon slags "automatisk lockout", men jag fattar inte riktigt hur det skulle fungera.
Någon som vet eller har en sån gaffel?

Bilagor

• manitou_skareb_elite_blk_03.jpg
    manitou_skareb_elite_blk_03.jpg
    20.1 KB · Besök: 21
Vad innebär SPV
SPV står för "Stabile Platform Valve" och det är en sorts automatiskt lockout som gör att gaffeln inte ska fjärdra av trampinducerade rörelser. Har provat det på en bakdämpare och det funkade förvånansvärt bra.

Vad innebär SPV
Kan kallas knäventil inom vissa områden.
Vid ett visst förinställt tryck kan ventilen belastas till en given gräns då den öppnas och förblir öppen i angiven tid eller tills angiven tryckminskning uppfylls.
Studera gärna den proffsiga illustrationen :)
dia_gram.gif

Funktionen finns på Nikes populära sportdrycksflaska fast där fungerar det som en knäventil åt ena hållet och som en backventil åt andra.

Vad innebär SPV
Ok, tack :D

Men jag undrar fortfarande lite till!

1. Någon som vet om det går att justera returen på skarebgafflarna?

2. Eftersom gaffeln har luftdämpning gör man nog klokt i att skaffa sig en gaffelpump också.
Passar alla gaffelpumpar till alla gafflar?
Marzocchipumpen verkar väl ha lite bättre kvalitet, men passar den också till Manitou?

C8500021.jpg

Spectra gaffelpump för 250 kr
MARZACC008.jpg

Marzocchi, gaffelpump 200psi för 245 kr (+45 kr i frakt)

PS. Om man har bilventiler på sin cykel borde man väl kunna använda en sån här pump för att kolla däcktrycket, om man inte har manometer på däckpumpen? :D
DS.

Vad innebär SPV
Resultatet är att du har en "stel" gaffel tills underlaget är tillräkligt ojämnt för att fjädringen skall börja fungera. Man ställer in känsligheten efter personlia önskemål. Det lär kunna vara lite trixigt men när det väl fungerar så är det bra tycker vissa. En del tycker det är skönt med en "stel"gaffel när man bryter i uppförsbackar och på grusväg. Jag kör mjukt jämt... ;o) (SID)

FOX har motsvarande funktion men det heter då "Terralogic".

//Skogling

Vad innebär SPV
Den övre pumpen är billig och bra.
till och med bäst om du ska kolla ringtryck eftersom den släpper ut minimalt med luft när man skruvar av & på pumpen på ventilen.

Vet inget om Skareb men tänkte tipsa dig om pumpen. Jag har den själv och den funkar.
Inte en rolls men den funkar bra.

Edit: Jag skrivde lite fel.

Senast redigerad av en moderator:
Vad innebär SPV
Går det inte att helt "stänga av" SPV om man vill?
Det kanske är bra men jag vet ju inte hur det känns och är van vid en kontirnuerligt fjädrande gaffel.
Det är skönt när det gungar lite!

Vad innebär SPV
Den går inte att stänga av helt men du kan pumpa SPV:n men minsta angivna tryck och då gungar det rätt ok. Pumpar man mindre än så "klonkar" returen i min och det ska tydligen inte vara så bra :-)

Vad innebär SPV
Med SPV så blir det gungigt om man inte pumpar så mycket luft i SPV ventilen, med lite luft så öppnar sig ventilen också vid en mindre belastning och blir som en vanlig gaffel.

Edit: justja det klonkar i gaffeln när det är tomt i SPV kammaren, och det är nog inte så vidare värst bra.

Vad innebär SPV
skulle inte pumpa den med sådan pumo som finns på macken, ve snackar om väldigt må luftkammare här, tror det finns risk att en sån som finns på mack blåser packningarna.

som min kompis som pumpade sin gaffel me kompressor :D

och ja, en ventil för att pumpa hur hård gaffeln är o en ventil för att pumpa hur SPV ventilen ska arbeta

Vad innebär SPV
Jag har en skareb SPV platinum och SPVventil fungerar bra. Dock låses aldrig dämparen helt om jag står upp och cyklar oavsätt hur högt trycket är i SPVkammaren, jag väger 90kg. Sittar jag och cyklar är gaffeln stum. Jämfört med en gaffel utan SPV och en med SPV föredrar jag senare alla dar i veckan! Det finns returdämpinställning i botten på höger gaffelben.
Efter SPV(2004) kom SPVevolve(2005) och nu finns snapvalve (2006) till R7orna. Vore jag du skulle jag köpa gaffel med snapvalve, lär vara överlägsna och har 32mm gaffelrör med reservation för att vissa snapvalveventiler kan föra oljud när det är kallt. Sök på nätet om du är intresserad.

Vad innebär SPV
Inte cykla med "gamla" SPVgafflar utan tryck. Ajaj. Då kan de skaka sönder och det kostar några dineros att laga, plus att det finns en enda butik i Sv som gör Manitouservice/rep verkar det som (dr Spöke).

Vad innebär SPV
Det finns en (1) ventil som man pumpar SPV-kammaren med. Sen kan man justera volymen i kammaren. Tryck och volym avgör hur gaffeln beter sig. Liten kammare och högt tryck ger en mer progressiv gaffel som reagerar mindre på gung och små snabba slag. stor volym och lågt tryck ger en linjär och mjukare gaffel. (Samma gäller för dämpare.) SPV låser aldrig gaffel så som Fox Terralogic eller RS lock-out gör.
Man får ALDRIG köra utan luft i SPV-kammaren. Det tar inte många sekunder innan den går sönder.
Mack-pumpar är till för däck!

Vad innebär SPV
Njae, jag undrar om de verkligen är till för däck när jag pumpar bildäcken. De där byttorna som man släpar runt räcker knappt till ett däck om man ska ha drägligt tryck. Pumpat alla bilar jag haft till 2,5 bar och jag har fyllt på byttan en gång per däck. Väääärdelöst. Tacka vet jag direktledning till kompressorn. Sorry för OT...

CJ skrev:
> Mack-pumpar är till för däck!

Vad innebär SPV
Är det någon som provar att uppgradera en SPV- till en SPVevolve-ventil eller kan man t o m pilla ned en snapvalve i en platinumgaffel? Röda platinum är ju bevisat mkt snyggare än snorgröna R7gafflar...
Kanske DrSpoke vet något om det....vore kul att se om han kan trolla lite.

Vad innebär SPV
snapp ventil blir nog svårt, då R7 gafflarna har större diameter på innerbenen än skareb, därmed lär du knappast få ner de grejejrna i en sådan.

Vad innebär SPV
Baltazar:
Har du kollat hur SPVventilen ser ut? Jag antar att snapvalve ventilen är liten och att det inte är innerbenet som begränsar men det är bara en gissning?

Vad innebär SPV
Har inte öppnat en nä, men betyder inte att man inte kan googla fram det och dessutom vet hur det ser ut innuti :D

manitou_minute_one_spv_comp.jpg

som du ser så är det ju inte en liten ventil ala cykelventil. utan en enhet.

Vad innebär SPV
slide04.gif

visserligen en bakdämpare, men samma teknik. som du ser så är det en ventil, som har en ytterdiameter stor som innerdiametern på innerbenen.

men visst, kanske kan funka, tror dock att det är osannolikt att snappventilen kommer passa, kan ju kanske gå, men som sagt. blir ett jävla blandande av delar från de olika gafflarna för att över huvudtaget få ihop nå som gåer ner i benen :D. DÄRMOT kan mycket väl spv evolve från en skareb 2005 passa i en dämpare som har den första generationen av spv

vill du veta hur R7:an ser ut på insidan föreslår jag att du kollar http://www.enduroforkseals.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/r7_platinum1b.pdf

vill du veta hur skareb:en ser ut med spv, så kolla instruktionerna för Minute (finns ingen för skareb, men är samma teknik på SPV ventilen): http://www.enduroforkseals.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/minute1web_b.pdf

Vad innebär SPV
Baltazar:
MKT bra!
Jag har googlat men inte fick jag fram så fina bilder...
Var inne på enduroforks site men hittade inte det du åsyftat på, ska kolla igen.
Ånyo tack.

MVH,
Magnus

Vad innebär SPV
Ok, har begrundat länkarna och att få in en snapevalve i en 2004 platinum går inte...
Dock borde det gå att byta oringen i SPV till de teflonringar som sitter på SPVevolveventilen, ska se om de säljs någon stans.

Vad innebär SPV
Det där är verkligen intressant! En väldigt bra guide. Är EnduroSeals bättre än Evil Genious Seals?

Men är det verkligen bara den där teflon-oringen som skiljer mellan SPV och SPV-evolve? Går det att få tag på själv?

Vad innebär SPV
om enduro seals ä bättre än evil genious vet ja inte då jag inte läst nå om evil genious. därmot har jag läst väldigt mycket possetivt om enduroseals, o kör med dem själv på min fox just nu, men har rätt nyligen satt på dem, så det ä lite tidigt att utala sig personligen om dem. men det jag läst har varit överhängande bra.

Vad innebär SPV
Mathew:
"Men är det verkligen bara den där teflon-oringen som skiljer mellan SPV och SPV-evolve? Går det att få tag på själv?"
Det är mer som skiljer, titta på de länkar Baltazar lagt in.

enduro seals verkar sälja en uppgardering om man skickar in sin gaffel så byter de. Om man kana köpa bara ventilen vet jag inte.

Vad innebär SPV
hur mycket eller hur lite behövs för att en spv skall sluta. Någon som har koll på det.

Varför byggs inte fler xc-gafflar emd luftventiler istället för olja?

Vad innebär SPV
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> hur mycket eller hur lite behövs för att en spv
> skall sluta. Någon som har koll på det.

Hur mycket av vadå och vad menar du med att den "slutar" ?

Vad innebär SPV
Ja, det är lite det som är frågan. OM det är någon viss kraft som den sluter vi. Eller om det är en viss tid i ms efter att dämparen har stannat upp.

Vad krävs helt enkelt.

Vad innebär SPV
Jag vet inte men som jag har förstått det så är det en viss tid eftersom själva SPV-pistonen eller vad det kallas, den som öppnar och stänger har en viss returtid efter att den öppnats, så det borde ju vara så att den inte har möjlighet att hinna stänga så länge dämparen är i rörelse. Det är bara en teori från min sida..
Det borde ju vara lite kraft inblandat också..?

Vad innebär SPV
Då ligger vi på typ samma nivå, Jag bara teoriserar och funderar:)

Det känns lite som att risken är stor att det blir lite sticky seals med en SPV. Så jag är fortfarande skeptisk till påhittet. Ivf för racing.

Vad innebär SPV
mm, var väl därför dem gjorde SPV-evolve så snabbt efter, och nu är uppe med snap-evolve.
SPV-evolve lär klara sig utan den där sticky-känslan tror jag.

Vad är det för skillnad på SPV och ProPedal egentligen?

Vad innebär SPV
HAHA, vad jag tycker det är underbart med alla dessa tuffa namn på påhittiga saker. Jag skulle vilja bli såndära japan som sitter och kommer på alla namn.

superdupermegarapdifireplusmedliquidtaste!

Snälla. kör en genomgång för en icke stötdämparanvändare. Vad skilljer dem åt:)

Vad innebär SPV
Mathew skrev:
> mm, var väl därför dem gjorde SPV-evolve så
> snabbt efter, och nu är uppe med snap-evolve.
> SPV-evolve lär klara sig utan den där
> sticky-känslan tror jag.
>
> Vad är det för skillnad på SPV och ProPedal
> egentligen?

skillnaden är att SPV påverkas o öppnas av tryck i luftkammaren, själva dämpningen alltså.
Terralogic är det en liten kula/metallbit som öppnas av "hoppet" som det blir när man kör på något. när den väll öppnat "rider" kulan/metallbiten på trycker från själva dämpningen.

Vad innebär SPV
bak vetefan. vet folk som kör med SPV både bak o fram o säger att de är skitnöjda med spv bal, emn att det inte funkar som de vill på framgaffeln.

jag har kört båda o märkte en klar skillnad. står man upp o bombar så komemr spv:n att bobba (gunga) 2-3 cm även om SPV:n "jobbar", även om underlaget är slätt. terralogicen därmot, den låser verkligen, inte alls många mm det rör sig. sen beror det ju på hur hårt man ställer terraligocen, för den kan ju ställan i typ 32 lägen. alltså från att nästan vara avstängd till att göra att gaffeln verkligen bara öppnar för de största hindrena.

Vad innebär SPV
Baltazar skrev:
> jag har kört båda o märkte en klar skillnad.
> står man upp o bombar så komemr spv:n att bobba
> (gunga) 2-3 cm även om SPV:n "jobbar", även om
> underlaget är slätt. terralogicen därmot, den
> låser verkligen, inte alls många mm det rör
> sig. sen beror det ju på hur hårt man ställer
> terraligocen, för den kan ju ställan i typ 32
> lägen. alltså från att nästan vara avstängd
> till att göra att gaffeln verkligen bara öppnar
> för de största hindrena.

Ja men vadå det fixar du väl med lite mer luft i SPVn också! eller?

Men blir inte terralogicen okänslig mot smågupp då när den väl låser så pass mycket?

Vad innebär SPV
Mathew skrev:

>
> Ja men vadå det fixar du väl med lite mer luft i
> SPVn också! eller?
>
> Men blir inte terralogicen okänslig mot smågupp
> då när den väl låser så pass mycket?

jag lyckades inte få till så att det inte bobbade lite. kanske går, men då får man nog resultatet att den istället blir för okänslig. men det mesta man även läser om SPV o de som kör med dem, så verkar ingen få bort bobbandet helt när man står upp, sitter man ner så går det att få bort det mesta.

terralogicen har ju skillnaden att när den väl öppnat är den öppen tills det slätar ut. alltså är det igentligen bara vid första "träffen" av ett gupp som man möjligen kan känna lite om man ställt den hårt. alla restkommande gupp som ligger i närheten av det första sväljs som om gaffeln inte hade nån lockout alls. men i o med att det finns typ 32 lägen (kommer inte ihåg exakt hur många, men det är ruskigt många lägen) så kan man få till den så man knappt känner att den slår av o på.

Vad innebär SPV
JAG tycker det. sen finns det väll de som tycker annorlunda. skillnaden är ju att FOX gafflarna som har terralogic är lite tyngre än SPV gafflarna o dessutom några tusen dyrare oxå.

Tillbaka
Topp