Vad kan en Canyon Dude vara värd?

BuTTuS

Aktiv medlem
Som rubrik, vad kan jag tänkas få för min stela Dude, uppgraderad med JJ 4.8, Eagle GX och sänkstolpe. Den första årsmodellen tror jag, grön-gul. Och vad skulle man kunna tänkas få för bara ramen och gaffeln?
Saken är att jag lånat hjulen från den till mitt nya bygge och funderar på vilket man förlorar minst pengar på, sälja Duden komplett och skaffa nya hjul till bygget (hade ju varit trevligast) eller behålla hjulen och sälja bara ramen och övriga komponenter...?
Hilfe!

Jag gav 11 kkr för en komplett Dude med Bluto-gaffel, 2250-hjul, stel stolpe, XTR-pedaler, kolfiberstyre och XT 2x10. Dom hjulen vill i alla fall jag ha med på en Dude, kolfiberram och tunga hjul är inge bra. Det beror ju på vem som köper, andra kanske tycker XTR pedaler är jättehett, jag sålde dom och köpte 170 mm sänkstolpe. Andra kanske tycker 2x10 är big no no, själv använder jag bara stora klingan ändå.

Hmm, så pass ändå, då säljer jag den nog komplett och köper flånkans nya hjul till bygget för pengarna. Så sorry Tiki, men då blir jag ju av med allt... Eller så får jag den inte såld och det blir N+1 av det hela :-)

BuTTuS sa:
Hmm, så pass ändå, då säljer jag den nog komplett och köper flånkans nya hjul till bygget för pengarna. Så sorry Tiki, men då blir jag ju av med allt... Eller så får jag den inte såld och det blir N+1 av det hela :-)
............................
Det är lugnt det förstår. Tänkte jag frågar i alla fall. Ska försöka återuppliva min Dude som behöver få ny kolfiber på vevhuset. ?

20190331_120745.jpg

Tiki sa:
BuTTuS sa:
............................
Det är lugnt det förstår. Tänkte jag frågar i alla fall. Ska försöka återuppliva min Dude som behöver få ny kolfiber på vevhuset. ?

Hur lyckas man med det där? ? Har du använt en bash guard till vevpartiet?

Nej ingen bashguard. Har också bryderier hur det har gått till? Väggen har blivit tunnare och tunnare med tiden. Cykeln har använts flitigt under fyra år och vevlagren har bytts en gång. Lagren har fettats in minst en gång årligen och känts bra hela tiden.

Får väl säga så att pressfit är inte riktigt min favorit, synd på en annars toppenbra ram.

Hoppas inte sabba din tråd nu BuTTuS! Grymt skön cykel annars och mitt fel kanske är självförvållat?

Tiki sa:
Grymt skön cykel annars och mitt fel kanske är självförvållat?

Ajdå... Lider med dig.

Om du inte råkar ha elaka märken från ett utbankar-verktyg där skadan finns så borde ramgarantin gälla såvida canyon inte hävdar att du slagit i något med vevpartiet.
Skulle det vara elaka märken av utbankar-verktyg där eller att du kört på något med vevpartiet så borde hemförsäkringens allrisk/drulleförsäkring ta det.
Om inte så fixar Kid1000 (Experimental Prototype) det snyggt och proffsigt med lack och allt för några tusenlappar.

Har du inte möjlighet att lösa det på något av ovanstående sätt så finns ju Canyons crach replacement, men med de årsavdrag som görs där så blir det billigare för dig att köpa en komplett begagnad cykel än en ny ram på CR.

Tack så mycket för de goda råden Lars.E! ? Min segelbåtsbyggande bror säger sig kunna lösa det. Han har byggt surfbrädor och segelbåtar från scratch så jag får lita på den goda turen att det ordnar sig. Annars får jag leta efter en ny Dude för det är en fruktansvärt allsidig hoj som man inte tröttnar på. ?

Tiki sa:
Tack så mycket för de goda råden Lars.E! ? Min segelbåtsbyggande bror säger sig kunna lösa det. Han har byggt surfbrädor och segelbåtar från scratch så jag får lita på den goda turen att det ordnar sig. Annars får jag leta efter en ny Dude för det är en fruktansvärt allsidig hoj som man inte tröttnar på. ?

Bra... då kanske det löser sig.
Ja Duden är sista cykeln man vill avvara :)

Tillbaka
Topp