Vad kan felet vara med växeln?

TaeKwonDo

Ny medlem
Tog mej en tur runt staden nu på min gammla mtb och när jag växlar med den så tar det väldigt lång tid innan bakväxeln växlar upp och i bland fick jag växla upp på 2a guggen fram för att det skulle börja hända ngt på bakhjulet.
Fram så hoppar pedalena och det smäller förfärligt när det blev lite motstånd.

Det låter som sliten drivlina, dvs kassett, kedja och ev någon framklinga bör bytas. Med mycket sliten kedja sträcks den ytterligare och då blir den för lång och bakväxelns "samlare" räcker inte till mera. Smutsig kedja, slitna och smutsiga växeltrissor kan också ge sega växlingar.
Checka upp att inte växelörat fått sig en smäll så att bakväxeln är sned inåt. Om felet uppstått plötsligt kan det vara en orsak.

Okej,det beror på slitage isåfall för den ha blivit väl använd och ibland även hårt använd.
Om jag inte minns fel så har det kommit smygande, har inte använt den cykeln på 5-6år.

Ha gjort rent allt med avfettning och tvättat å pillat bort allt gammalt skit å smörjt på nytt utan förbättrat resultat.

Behövs det specialverktyg för att byta dessa delar?
Sitter Shimano växlar på den i dag.

Tror inte det beror på smuts för jag har bytt wire och häljena runt om innan jag ställde ner den i samband med att jag bytte ut brommsarna och alla wirar till det och har gjort rent allt med avfettning och pillat ut allt gammalt härdat fett och skräp som legar i alla utrymmen sen spolat med högtryckstvätt och sedan kört i WD-40 efter att det har torkat och efter det har jag oljat med jämna mellanrum har även hållt den smörjd när den stått stilla nu.

Vart spänner man kasetten? och vad är body?

Kanske låter som värsta nybörjaren nu men jag ha inte behövt skruva och fixa så mycke på cyklarna tidigare utan allt har funkat och det har bara varit å köra å ev, byta en och annan innerslang imellanåt.

TaeKwonDo skrev:
"tar det väldigt lång tid innan bakväxeln växlar upp"

Vad menar du med att "växla upp" ?
menar du att du vill flytta ner kedjan på en tyngre växel (mindre drev) ?

"och i bland fick jag växla upp på 2a guggen fram för att det skulle börja hända ngt på bakhjulet."

Normalt sett så rekomenderar man inte att försöka ha kedjan på minsta drevet både fram och bak, det blir en så konstig kedjelinje.
Man bör alltid eftersträva en rak kedjelinje, d.v.s om man vill ha kedjan på dom mindre dreven bak så bör man ha den på mitten eller största fram.

Vet inte riktigt om jag har fattat exakt vad du menar.
det finns även stoppskruvar på både fram och bakväxeln som ska hindra att man växlar "för långt" så inte kedjan hoppar av.

Här finns många tips:
http://happymtb.org/forum/lasvart/index.php?cat=10&hide=0

Ja då ska vi se om jag lyckas förklara bättre.

Jo, när man ska växla så det blir mer motstånd så flyttar sej inte kedjan bak förränn man växlar upp på drevet fram till det i mitten och ibland får man växla ända upp till det största innan det byter växel på bakre dreven. finns inget stopp eller det har inte gjort tidigare vartfall.

det jag vill bli av med först och främst är att det smäller när man trampar och att pedalerna hoppar till så man tappar fotfästet å håller på å slå både pungen å hakan av sig för det blir som att trampa rakt ut i luften. detta fenomen uppstår när det är tugnt i en uppförsbacke t.ex eller man har hög växel (trögast) i och börjar få upp farten, blir inget flyt i trampandet. är som att kedjan hoppar till på de främre dreven som om att de inte tar tag ordentligt i kedjan.

Blev det tydligare?

kostar 500-800 att byta ut allt med bakkasset,nya tramparmar med drev, växelstyrare fram, bakväxel och ny kedja. det som drar upp priset beror på vilka tramparmar som passar på cykeln.

Kanske är lika bra å byta allt.

Klarar man sig med vanligf verktygsuppsättning eller behövs det några specialvektyg för att utföra denna operation själv?

TaeKwonDo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja då ska vi se om jag lyckas förklara bättre.
>
> Jo, när man ska växla så det blir mer motstånd
> så flyttar sej inte kedjan bak förränn man
> växlar upp på drevet fram till det i mitten och
> ibland får man växla ända upp till det största
> innan det byter växel på bakre dreven. finns
> inget stopp eller det har inte gjort tidigare
> vartfall.
>
> det jag vill bli av med först och främst är att
> det smäller när man trampar och att pedalerna
> hoppar till så man tappar fotfästet å håller
> på å slå både pungen å hakan av sig för det
> blir som att trampa rakt ut i luften. detta
> fenomen uppstår när det är tugnt i en
> uppförsbacke t.ex eller man har hög växel
> (trögast) i och börjar få upp farten, blir
> inget flyt i trampandet. är som att kedjan hoppar
> till på de främre dreven som om att de inte tar
> tag ordentligt i kedjan.
>
> Blev det tydligare?

Jag tycker definitivt att det låter som en sliten drivlina (kedja, kassett och främre klingor)

Att det smäller till när du belastar beror ofta på att kedjan är sliten och protesterar när den blir belastad.
Om dessutom växlingsramperna (dom där små urfasningarna på klingor och kassett, som ska hjälpa kedjan upp på ett större drev) äe slitna så blir växlingarna tröga, och man måste ibland "växla förbi" för att få kedjan att flytta sig.

Tyvärr är det ganska dyrt att byta hela drivpaketet på en gammal hoj,
speciellt klingorna fram är dyra, då brukar man oftast inse att det inte är så mycket dyrare med ett helt nytt vevparti.
Då drar det lätt iväg på typ 1500-2000 tills man har allting, och det kan bli lite svettigt om det är en äldre hoj.

TaeKwonDo skrev:
-------------------------------------------------------
> kostar 500-800 att byta ut allt med bakkasset,nya
> tramparmar med drev, växelstyrare fram, bakväxel
> och ny kedja. det som drar upp priset beror på
> vilka tramparmar som passar på cykeln.

Tror nog inte att du kommer undan så billigt?
>
> Kanske är lika bra å byta allt.
>
> Klarar man sig med vanligf verktygsuppsättning
> eller behövs det några specialvektyg för att
> utföra denna operation själv?

du behöver nog en vavarmsavdragare, och ev. en kedjespräckare om inte kedjan har ett kedjelås.

ja,det låter som det.de har shimano på biltema och där kostar allt 800kr ungefär. ganska okej trotts att cykeln har några år på nacken så är den i bra skick i övrigt.

"smällandet" vid högt pedaltryck gissar jag är sliten klinga. testa att växla fram och se om det är någon skillnad mellan de tre dreven, normalt är mellanklingan den mest slitna.

det är lite skillnad på de olika dreven det största hoppar nån gång det mellersta lite mer och det minsta låter som en k-piskt typ.
köpte lite delar i går och ska testa å byta.
blev en ny kedja och en ny växel bak och fram till å börja med.
får ta resten lite längre fram.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp