Vad kan man begära efter butik skadat ram?

båtbensbudet

Aktiv medlem
En kompis skickade nedan till mig idag och jag undrar lite vad ni tycker man kan begära av en butik i en situation som denna?

Jag vet vad jag själv tycker man vad tycker happy?

--------------

Cykeln är en Morati mountainbike i titan.

Jag ville byta sadelstolpe (USE carbon med tillhörande aluminiumshims), men det satt väldigt fast. När jag tog i gick stolpen av jäms med sadelrörets topp, och kvar satt shimset och resterna av kolfiberstolpen - totalt fanns en ca 3 mm kant på shimset att greppa runt.

Verkstad nummer ett gick bet på uppgiften, mycket pga att mekanikern hade skadat axeln, men jag blev medveten om att det inte var någon lätt uppgift att avlägsna stolpen/shimset.

På verkstad nummer två var man optimistisk, det skulle smörjas över natten och sen dras loss med tång var det tänkt. Eftersom jag misstänkte att det ändå var ett svårt uppdrag så bad jag mekanikern att ta det försiktigt: "låt hellre stolpresterna sitta kvar än att göra åverkan på ramen".

Idag ringde de från verkstaden med "en bra och en dålig nyhet". Den bra var att stolpen var borta - den dåliga att man råkat trycka en kniv genom ramen. Detta skedde när man försökte slå sönder/trycka ned kolfiberstolpen och kniven gick igenom kolfibern och även ramen.

Hålet har formen av en knivsudd, ca 15 mm långt och 1 mm brett beläget någon cm från sadelrörets topp och kanske en cm från svetsarna nedanför. På bilden sitter två sadelklämmor för att både dölja hålet och förstärka ramen. På affären sa man att hålet troligen inte skulle påverka ramens prestanda.

Vad tror du/ni? Kommer ramen hålla? Kan man laga, bör man laga, vem kan svetsa i titan? Vilka krav ska jag ställa på affären? Jag har i såklart i åtanke att jag utryckligen bad dem ta det försiktigt och avbryta om det fanns risk att ramen skulle gå sönder.

Tacksam för vägledning,

--------------

photo-1.JPG

Ramen kommer inte att explodera men det där är en utmärkt början på en spricka...

Att säga "att hålet troligen inte skulle påverka ramens prestanda" är direkt ynkligt av en verkstad och de borde ge dig en ny ram bara för den sakens skull men frånsett den dåliga kundhanteringen så får de väl antingen betala en kunnig svetsare eller kanske halva ramens värde?

De är ju ändå en verkstad å nån form av trygghet ska man¨ju ha när man lämnar in saker dit.

/T

Med den instruktionen till mekanikerna tycker jag det är rimligt att de ersätter på något sätt. Annars också för all del, men nu var det ju extra tydligt att de skulle vara rädda om ramen.

Ny ram känns kanske svettigt, men å andra sidan är det väl svårt att lösa på nåt annat enkelt sätt. Försöka svetsa kan nog för all del funka.

De måste ha haft maximal otur. Tycker det verkar svårt att kalla det klantighet. Däremot kan man nog hävda att man inte fick vad som var lovat. Om jag förstår det hela rätt så har butiken ingenting med ramen att göra förutom att de skulle rensa sadelröret, ramen är dessutom inte ny. Jag skulle försöka lista ut vem som är den mest lämpade svetsaren och som även klarar av att slipa och polera det hela efteråt. Fråga denne när jobbet kan göras och vad det kostar. Presentera kostnaden för butiken och fråga om de tycker att det är acceptabelt för att få frågan ur världen utan sura miner. Arbetskostnad minus arbetskostnaden på att få ur röret, om de inte bjuder på det på grund av extra arbete efter. Om ja - klart. Om nej - dags att krångla mer och mer surt efter. Svårt att tänka mig att vi talar om någon förmögenhet här om de accepterar direkt, det svåra är nog att hitta rätt svetsare och att sedan fatta beslutet att leva med reparationen utan att ha nån garanti på att det funkar för evigt. I övrigt kan jag bara säga att det var synd på en sån fin ram, men den var ju ändå obrukbar innan hålet.

Jag skulle börja med att fråga butiken hur de tänker gottgöra. Rimligtvis har de någon ansvarsförsäkring?

andrewmtb skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte det lättaste att svetsa i titan, men
> undrar oxå hur fasen de lyckades att göra en
> sådan spricka...

Men det finns ändå svetsare som genomgår svetsarprövning för titan, som jobbar med tex trycksatta rör och som har höga krav från slutanvändaren på finish och ytfinhet. Nån har ju om inte annat svetsat ihop den där ramen och alla andra svetsade titanramar.

Hasse#7 skrev:
> andrewmtb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte det lättaste att svetsa i titan,
> men
> > undrar oxå hur fasen de lyckades att göra en
> > sådan spricka...
>
> Men det finns ändå svetsare som genomgår
> svetsarprövning för titan, som jobbar med tex
> trycksatta rör och som har höga krav från
> slutanvändaren på finish och ytfinhet. Nån har
> ju om inte annat svetsat ihop den där ramen och
> alla andra svetsade titanramar.

Jo, självklart. Menar bara att inte vilken svetsare som helst kanske kan hjälpa till. Jag känner några men de svetsar inte titan.

EDit. Redan tagits upp ser jag nu.. skyller på mobil + övertrött barn i famnen..

Senast ändrad:
andrewmtb skrev:
>
> Jo, självklart. Menar bara att inte vilken
> svetsare som helst kanske kan hjälpa till. Jag
> känner några men de svetsar inte titan.

Håller med fullständigt. Det var därför jag skrev att man skulle leta reda på svetsaren själv istället för att överlåta det på butiken.

Helt ny ram är väl uppenbart förutom en sak, den var kaputt när du lämnade in den. Så, helt ny ram kan vara lite väl grovt. Säg halva ramens värde, den var ju kaputt som sagt. Det verkar ju som jobbet inte var helt lätt, en verkstad misslyckades. Så, kaputt ram, halva värdet för nyanskaffning? Om de nu inte säger, vi tar det på vår försäkring.

Stervelo skrev:
> Helt ny ram är väl uppenbart förutom en sak,den var kaputt när du lämnade in den.

Ramen var det väl inget fel på eller? Det var ju en bit stolpe som satt kvar. Och varför man inte bara klöv den med ett "bågfilsblad" är för mig en gåta.

> Så, helt ny ram kan vara lite väl grovt. Säg halva ramens värde, den var ju kaputt som sagt. > Det verkar ju som jobbet inte var helt lätt, en verkstad misslyckades. Så, kaputt ram, halva > värdet för nyanskaffning? Om de nu inte säger, vi tar det på vår försäkring.

En ny ram känns väl lite väl. Men en "ny/annan" ram, känns helt ok. Om de nu kan få tag i en till TS.

Men först kanske man ska fråga hur det tänkt lösa detta lilla problem;7) De kanske har en toppenlösning. Vad vet vi.

Kaputt, eller tillfälligt obrukbar i alla fall? Visst går det väl att hojja utan sadel men det är väl ett undantag?

Men som du säger, försöka klyva den med kniv och hammare väl klumpigt så det står härliga till, och de måste ha tagit i för kund och fosterland.

De borde skämmas tycker jag, klantigt värre. Men, ramen var ju inte helt brukbar heller. Knepigt det där.

Klantig verkstad. Jag tycker såhär: Begär ny ram men acceptera förlikning med halva ramens värde plus kostnad för att svetsa igen hålet.

Tack för input. Låter som de flesta tycker ungefär som jag. Ja det är väldigt klantigt av butiken men samtidigt har vi nog alla varit jäkligt klantiga ngn gång lr 2.

Bara jag som reagerar på att de inte erbjuder någon form av kompensation då de bevisligen gjort något de inte skulle, klantigt eller inte. Något ansvar måste de väl ändå anse att de har?

Annars så är ramen TIG-svetsad.
Det skulle nog gå att lägga i lite med en TIG-svets om man nu vill och snygga till lite efter det.
Men tillsatsmaterial till titan?

Titan måste så vitt jag vet svetsas i en syrefri miljö, så det är nog inte vem som helst som tar sig på det jobbet.

Det känns som att butiken som åtog sig detta hade mycket att förlora och lite att vinna. Jag antar att din kompis inte hade varit beredd att betala speciellt mycket om det hade gått som det var tänkt?

snoogans skrev:
> Titan måste så vitt jag vet svetsas i en syrefri
> miljö, så det är nog inte vem som helst som tar
> sig på det jobbet.

Det går ju att använda skyddsgas både invändigt och utvändigt på rör när man svetsar så det är nog inte så avancerat när jobbet som skall göras är så litet.

båtbensbudet skrev:
> En kompis skickade nedan till mig idag och jag
> undrar lite vad ni tycker man kan begära av en
> butik i en situation som denna?
>
> Jag vet vad jag själv tycker man vad tycker
> happy?

Om inte butiken/Mecken "friskrivit sig" för dylikt i den inledande diskussionen när din kompis lämnade i från sig sin titanskönhet så är det enligt mig rimligt med att:

Butiken åtar sig att ta kostnaden för att antingen laga skadan själv eller mot offert ta kostnaden för att någon kunnig reparerar skadan. Ny ram eller kompensation utöver ovan ETC känns inte rimligt då ramen var både begagnad och obrukbar vid skadetillfället.

Det är en gammal ram, från 99 lr så om jag förstått det hela rätt.

Nej, det har inte funnits några friskrivningar från butiken / mekanikerns sida.

båtbensbudet skrev:
> Det är en gammal ram, från 99 lr så om jag
> förstått det hela rätt.
>
> Nej, det har inte funnits några friskrivningar
> från butiken / mekanikerns sida.

Ok, så gammal alltså. Nä då tycker jag att det räcker med att verkstaden står för kostnaden av svetsning och så att du får ersättning som typ ett par nya däck och slangar eller så.

Happy Meta.

Ramägaren sitter två skrivbord från mig.

Risings förslag är bra tycker jag.

Även att låta svetsa ramen känns vettigt.
Jag försökte tipsa om svetsare igår men kom inte på någon mer än Aerosvets i Vällingby, men jag är inte säker på att de svetsar aluminium.

KID1000 kanske?

snoogans skrev:
> Titan måste så vitt jag vet svetsas i en syrefri
> miljö, så det är nog inte vem som helst som tar
> sig på det jobbet.

Grym på att hålla andan den svetsaren.

Tillbaka
Topp