Vad kan man sätta för rack på den här gaffeln?

Polarbear

Aktiv medlem
Som rubriken. Hur vet man vilka (fram)rack som passar de fästen ens gaffel och ram har? Tips tas tacksamt emot!
Tull hippy.webp

Fixa en hylsa till den där bromsvajern också innan den fransar sig in i himmelen.

Vad tänker du dig att du ska använda racket till? Lätta småsaker eller tunga lass? Kanske är det en korg du ska ha?

Fixa en hylsa till den där bromsvajern också innan den fransar sig in i himmelen.
Äsch då.
Vad tänker du dig att du ska använda racket till? Lätta småsaker eller tunga lass? Kanske är det en korg du ska ha?
Matlåda och regnjacka på väg till jobbet mestadels och utöver det en liten del packning på längre cykelturer. Kanske tom. cykeltur med övernattning. De här stiliga racken är ju vad man ser på folks cyklar numera? Vad är fördelen med korg?

Vad är fördelen med korg?

För matlåda och regnjacka lär korg fungera bättre än rack. Det är lite opraktiskt att riskera en jackärm i framhjulet eller behöva sura fast matlådan. Det finns numera gott om bra korgar som inte utstrålar tantcykel. Ett rack kommer till sin rätt när man svänger förbi paketombudet eller ska hämta pizza.

Äsch då.

Matlåda och regnjacka på väg till jobbet mestadels och utöver det en liten del packning på längre cykelturer. Kanske tom. cykeltur med övernattning. De här stiliga racken är ju vad man ser på folks cyklar numera? Vad är fördelen med korg?
Korg är så mkt smidigare att langa ner vantar, jacka och annat i. Jag kör med ett cube rfr-rack på skrotpendlaren och ett pelago-rack på finpendlaren. På bägge har jag monterat korgar från Granit med buntband. OM jag nån gång känner ett behov av enbart rack så knipsar jag banden. Det har dock aldrig hänt.

Har du fästöglor på insida gaffeln också? (Brukar sitta på samma höjd som de yttre).

Har du inte får man ha ett sådant som går över hjulet och håller ihop sidorna på racket. Men det låter ju nästan som du funderar på nån typ av pizza rack? Isåfall löser det problemet sig självt. Där finns det ett gäng att välja på. Jag satte själv ett Pelago på min grushoj. Det kommer med massa olika fästen så det ska passa de flesta hojar. Men antar att konkurrenterna har liknande lösningar.

Nä inga fästöglor på insidan.

Jag funderade på något åt pizzarack-hållet ja. Pelago har jag sett och alu är det mest lockande materialet pga vikten. Det var ett youtubeklipp med en bikepackingtjomme som hade rack och sen spände fast olika drybags på dem som fick mig att börja tänka. Liten drybag till vardags lite större till semestern tänkte jag.

Men det här reagerade jag på:

Korg är så mkt smidigare att langa ner vantar, jacka och annat i. Jag kör med ett cube rfr-rack på skrotpendlaren och ett pelago-rack på finpendlaren. På bägge har jag monterat korgar från Granit med buntband. OM jag nån gång känner ett behov av enbart rack så knipsar jag banden. Det har dock aldrig hänt.

Jag har gjort lite research utanför happy och har numera ett rfr-rack. Skaffade innan jag läste om dem här, mest på chans. Ska pröva en grej och om det blir lyckat så återkommer jag med bild om ett par dagar.

Jag har inte kommit till skott än men jag har funderat på att spänna fast en sån där ihopfällbar plastback på flaket när jag väl fixat ett flak, då får man ju både och.

Eller om det blir nåt hopkok på samma princip.

50137.webp
Den här har jag precis köpt för ändamålet på Jula. Hade sedan tidigare ett Rfr som ska sitta i fälgbromsfästena tänkt till en annan cykel. Förebilden var cykeln här nedanför men det kom av sig när stålkorg kändes så väldigt dyrt och tungt. Plus att min gamla 26tummare ska gå några till varv i skogen innan det är dags för pension..
IMG_8854.webp

Idag är det träning men om någon dag kommer det förhoppningsvis bild som jag lovade tidigare.

Jag har inte provat, men känns som att en hopfällbar plastback kan bli rätt skramlig och kanske skör? Jag körde med en sån gammal apotekarnes förut, dom överlever ju allt men är tunga som faen. Trådkorgar är inte särskilt tunga med mina mått iaf. Här är vinterpendlaren och finpendlaren med samma sorts korg från Granit, men på finpendlaren har jag knipsat av den så den är lägre.
IMG_8899.webpIMG_0433.webp

Jag har inte provat, men känns som att en hopfällbar plastback kan bli rätt skramlig och kanske skör? Jag körde med en sån gammal apotekarnes förut, dom överlever ju allt men är tunga som faen. Trådkorgar är inte särskilt tunga med mina mått iaf. Här är vinterpendlaren och finpendlaren med samma sorts korg från Granit, men på finpendlaren har jag knipsat av den så den är lägre.
Visa bilaga 762139Visa bilaga 762140
Det krävs en så stor korg bara om man vill kunna ställa dit ett flak öl ibland.

Jag har inte kommit till skott än men jag har funderat på att spänna fast en sån där ihopfällbar plastback på flaket när jag väl fixat ett flak, då får man ju både och.

Eller om det blir nåt hopkok på samma princip.
Jag hade en hopfällbar back längst fram på min Omnium i ett och ett halvt år. På många sätt praktiskt, men störigt skramligt om det inte är nylagd asfalt.

Efter förra sommaren hade UV-strålarna dödat platsen, och backen har nu ersatts av ett tyst och smidigt lastnät. Kommer inte gå tillbaka till klappback igen...

Jag hade en hopfällbar back längst fram på min Omnium i ett och ett halvt år. På många sätt praktiskt, men störigt skramligt om det inte är nylagd asfalt.

Efter förra sommaren hade UV-strålarna dödat platsen, och backen har nu ersatts av ett tyst och smidigt lastnät. Kommer inte gå tillbaka till klappback igen...
Justeja sol ja.. min cykel står iofs sällan ute längre stunder. Men ska nog prova med bara flak och nån rem och se vad jag tycker behövs mer.

Har både stenläggning och spårvagnsspår på vägen till jobbet så skrammel blir det.

Har ett rack med löstagbar korg från altran velo som jag är bra nöjd med. Kör kanske 98% med korgen, men när det behövs större saker (kylväska t ex) är det grymt att kunna använda racket. Korgen en bra storlek också.

Vågar inte säga något om hur det funkar på din cykel men kanske nåt att kolla upp?

(Korg och rack är dyrt. Värdet på min cykel gick nog upp 25% med monteringen)

Så här blir det: steg ett är att pröva litet rack med fästen till fälgbromspinnarna+plastback från Jula. Än så länge inte över 200:- i inköpskostnader. MEN det saknas precis en mutter i påsen till racket och installationen som skulle inletts för en stund sen är uppskjuten till mutter hittats.
Funkar inte detta blir det omtag på hela projektet. Givetvis med hänsyn till input från happykollektivet. Kanske korg, kanske rack.
Bilder och recension kommer givetvis😃

Nja. Rfr passade inte. Och fan vad rack och korgar kostar och kanske, kanske inte passar. Iaf projektet är pausat och bilder kommer inte💀

Senast ändrad:
Så här blir det: steg ett är att pröva litet rack med fästen till fälgbromspinnarna+plastback från Jula. Än så länge inte över 200:- i inköpskostnader. MEN det saknas precis en mutter i påsen till racket och installationen som skulle inletts för en stund sen är uppskjuten till mutter hittats.
Funkar inte detta blir det omtag på hela projektet. Givetvis med hänsyn till input från happykollektivet. Kanske korg, kanske rack. Kommer dock inte prova korg från Wald. En kollega har en och den är tung och otymplig på riktigt.
Bilder och recension kommer givetvis😃
Vilket litet rack ska du köpa? Är det också från Jula?

Nej, där var jag otydlig. Racket är från någon av de tyska webshopparna och heter Rfr. Kostade inte många kronor över hundringen. Det är samma modell som sitter på Univegan på bilden däruppe.

Tillbaka
Topp