Vad kan man ställa för krav?

Hej på er alla! mitt första inlägg i detta forum då jag nyligen har upptäckt cykelsporten!

Mycket trevligt forum får jag tillägga.

I höstas köpte jag en Bianchi på Stadium XXL. Dom hade fått in ett parti cyklar avsedda för den amerikanska marknaden se http://www.bianchiusa.com/06_928_veloce.html# som dom sålde ut för 11000:-

Jag köpte denna då den verkade prisvärd. Funkade kanon ca 30mil då vevarmen lossnade från vevaxel (tydligen har fel åtdragningsmoment använts vid monteringen då flera Bianchi cyklar haft samma fel).

Den har sedan ca 6 veckor tillbaks stått på en verkstad där dom väntar på ett vevparti från Bianchi och det lär dröja ett bra tag till. Saken är den att vevpartiet är från FSA så det är ju inte svårt att få tag på reservdelar utan problemet är att inköpet måste gå via Bianchi och detta tycks ta väldigt lång tid...

Ska tillägga att när det hände så blev jag tvungen att ta taxi hem (600 spänn)

Vad är rimligt att ställa för krav/ersättning då felet beror på att det slarvats i monteringen av cykeln. Jag är sugen på att cykla då Vättern närmar sig...

Tacksam för förslag

/Nicklas

Jag kan inte konsumentköplagen utantill, men har för mig det heter skyndsamt. Jag skulle iaf inte tycka att 6 veckor är skyndsamt, Kräv pengarna tillbaka eller en ny cykel bums.

Du skall inte bli drabbad av deras långsamma rutiner. De får köpa in vevpartiet någon annan stans ifrån och lösa det där intern med bianchi. Ligg på dem ordentligt.

ang taxin blir det nog svårare, du hade inte behövt ta taxi hem om du hade haft med ett multiverktyg, vilket man nog får anse vara standardutrustning tillsammans med slang och pump. Det är nog lättare att kräva dem på ersättning för väntetiden.

Skälig tid tror jag konsumentköplagen säger. Så det måste ju bli en tvist för att veta hur lång tid det är.

Men tjata tjata tjata.

Alternativet är väll att de köper tillbax cykeln av dig. Det tror jag alla gånger att du kan få igenom.

Affären ska fixa problemet och sedan ta det med Bianchi. Du ska inte behöva lida för att logistiken mellan affären och Bianchi inte fungerar.

Skälig tid burkar normaltsätt vara ca 3veckor. Det finns självklart undantag beroende på vad det är för produkt.

Precis som Knä-Ola säger, din relation är med Stadium och inget annat. Ta med KKL (konsumentköplagen) och åk dit. Den säger att alla fel som uppkommer inom 6 månader efter inköp är fabrikasionfel och att prestationen ska återgå dvs. de ska fixa cyklen omedelbart (rimlig tid) alternativ ge dig en ny cykel eller pengarna tillbaka svårare än så är det inte. Sedan kan du dessutom kräva ersättning för de kostnader du haft i samband med detta telefonsamtal, resor till butiken mm.

kolla även på
http://www.arn.se/
http://www.konsument.goteborg.se/

/Carl

Vad "inom rimlig tid" är är beroende på vad för typ av produkt det gäller. Jag vet att ARN har olika riktlinjer för vad som gäller för olika typer av varor och tjänster. Jag har inte läst konsumentköplagen på ett tag nu, men innan kunde man läsa att "om felet är av betydande art för köparen så har denna rätt att kräva pengarna tillbaka" (även utan att säljaren har rätt till att reparera). Det funkade när en digitalkamera för 12000 dog på två dagar- jag gick därifrån med pengar i fickan efter att ha viftat med KKL i näven.
Men intressant att veta är vad som är "hel cykel". Är det vevpartiet eller hela cykeln som reklameras? Var påläst, trevlig och öka trycket på säljaren efter han om han inte vill ge med sig.

Cakeman skrev:
-------------------------------------------------------

> Men intressant att veta är vad som är "hel
> cykel". Är det vevpartiet eller hela cykeln som
> reklameras? Var påläst, trevlig och öka trycket
> på säljaren efter han om han inte vill ge med
> sig.

Hade du köpt ett vevparti för att ha ett vevparti var det det som skulle reklameras. Nu var det ju en cykel du köpte för att cykla på, och eftersom den inte fungerar som den skall så är det hela cykeln som skall reklameras.

Läs igenom KKL och fundera på hur de olika klausulerna kan användas i ditt fall. Jag hade inte accepterat detta. Utbytescykel, att de köper reservdelar någon annanstans, att du köper reservdel någon annanstans och de byter, att du får tillåtelse att låta någon montera ny reservdel eller att de häver köpet är några alternativ.

Men som cakeman skrev. Var trevlig och var påläst. Du löser inga problem genom skällsord och att vara hödljudd.

Tack för era inlägg. Kommer att ta tag i detta under morgondagen då rätt person är på plats att prata med.

Jag är annars nöjd med cykeln då jag tror att den är prisvärd eller? jag har lite svårt att se att jag skulle få mer cykel (eller lika mycket) om jag fick tillbaks pengarna (11000:-) för att sedan köpa en annan.

Är det värt att vänta att få den fixad eller kan jag få ngt liknande för samma pengar någon annanstans? vad tror ni som är lite mer insatta i cyklar... ;-)

Tack! /Nicklas

Tillbaka
Topp