Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är ju många som redan valt att göra det, åtminstone i vardagen. Bedrövligt att det ska vara så, och det kommer nog fortsätta är jag rädd.
Ja, särskilt eftersom det är i vardagen cykeln har sitt allra största värde enligt mig.

• Gilla
Reactions: CCS
Det är ju många som redan valt att göra det, åtminstone i vardagen. Bedrövligt att det ska vara så, och det kommer nog fortsätta är jag rädd.
Någon här i tråden föreslog säkerhet med bank-id. Sånt är helt meningslöst. Redan idag sker kidnappningar av ungdomar/bedrägerier med krav på swish-överföring. "Ja, men såna överföringar går ju att SPÅRA så ingen är ju så dum att dom gör nåt sånt" ?
Vilket kanske ger en hint om vad som INTE kommer att funka.

En sleeper med Biltemas bästa lås, kanske. Då finns det alltid bättre/lättare byten.
Men helst ska ju Judge Dredd dyka upp...

Jaså du, länka gärna någon data på detta, annars kan du väl låta bli att späda på bilden av någon sorts imaginär systemkollaps.

och faktiskt för de som inte föredrar att slippa gatuparkering aka brompton; är det på väg ut ett lås som lär stå emot vinkelslipning i 20 minuter.

vilket gör det svårt kapa det med en batterivinkelslip.

hiplok d1000

Bilagor

• 2CCB7A65-5E88-4DFC-9844-29F09D178379.jpeg
    2CCB7A65-5E88-4DFC-9844-29F09D178379.jpeg
    33.6 KB · Besök: 56
och faktiskt för de som inte föredrar att slippa gatuparkering aka brompton; är det på väg ut ett lås som lär stå emot vinkelslipning i 20 minuter.

hiplok d1000
Reklamen för den där är så irriterande!
3-4 kapskivor för att komma igenom... Grafenförstärkt...
Jag hoppas så att det är på riktigt (Tills grafenkapskivor dyker upp, då...)

Jaså du, länka gärna någon data på detta, annars kan du väl låta bli att späda på bilden av någon sorts imaginär systemkollaps.
”Enligt Trafikverket avstår 30% av möjliga cyklister att cykla pga stöldrisken”. Artikeln är fr 2012, det har inte blivit bättre sen dess, snarare tvärtom.

”En av fyra säger sig ha avstått fr att köpa en ny cykel pga stöldrisken.”

Om man inte tycker sådana siffror är allvarliga tankeställare, ja, då kanske man ska vakna upp och se sig omkring lite.

Reklamen för den där är så irriterande!
3-4 kapskivor för att komma igenom... Grafenförstärkt...
Jag hoppas så att det är på riktigt (Tills grafenkapskivor dyker upp, då...)
man vill ju se hur det går med en diamantkapskiva. eller dyrk.

tillfälle gör tjuven o sverige är ett paradis för ohederliga för tyvärr är svensken snåla o giriga o mindre nogräknade.. finns det en stor marknad så finns de ett rövarband med tjyvar....

internationella ligor lever loppan är lätt o minimal risk att bli kollad i skämtet till tull att åka till sverige fylla en lastbil me cyklar rattar fälgar etc åka hem o sälja på egna marknaden.
lika väl så är de även lätt för småtjuven här på hemmaplan o sälja en tjålad cykel på ett fåtal timmar till den mindre nogräknade svensken som gladeligen gör en svinbra billig affär utan o fråga om kvitto....

förr åkte buset till finland o bunkra diesel o sålde med vinst till bönderna hemmavid lite så där halvrisky affärer men bra betalt.
idag åker buset nåra kvarter snor en hoj o säljer samma kväll snudd på helt riskfritt o betydligt bättre betalt...

Då jag hade möjlighet att cykelpendla kändes det alltid bättre de sträckor jag mötte, körde ikapp och då jag ibland (ytterst sällan!) Blev kränkt av andra pendlare. Kändes som att man var lite tryggare då.
Det kanske är där det finns, att vi inte tittar bort utan istället lägger oss i när avskummen ger sig på oss. Jag vet att det är svårt, man vill ju inte dras in i våld, men vad är alternativet?

Trots att "många verkar sluta cykla pga stöldrisken" så är det faktiskt fler och fler som cykelpendlar..och många gånger på ganska dyra el-cyklar.

Det här blir ju lätt anekdotiskt men i min omgivning så har det fungerat bättre att ha en cykel som går lite under radarn, ungefär som när Göran Kropp maskerade med silvertejp, och låsa fast den ordentligt.

hiplok d1000

Har sett Hiplock D1000 förut, ser intressant ut tycker jag. Men £250 är mer än vad min pendel-cykel är värd, och 1.8kg är inte direkt lätt i min värld. Men skulle helt klart vara intresserad när det blir allmänt tillgänglig.

Kan jag inte parkera cykeln utanför affären eller jobbet så är nyttan av den rätt begränsad.
Nu är det så illa att man inte vill cykla till bion 2km bort för man inte vågar parkera cyklarna utanför.
Håller med, jag har slutat använda cykel i vardagen pga detta och vet fler som gjort det. Och det är inte längre begränsat till storstad, det gäller lika mycket på mindre orter nu.
Det här har verkligen inte någon koppling till verkligheten. Mycket möjligt att ni faktiskt ÄR rädda att ställa cyklarna där. Men ni har rimligen ingen rationell anledning att vara det.
Ja, cyklar blir stulna, nej inte i en sån skala att det påverkar kalkylen i någon större mån.
Sluta trumma upp någon dommedagsstämning. Det pendlas mer än någonsin på cykel. Det är en skitbra utveckling.
(Kan köpa att det blir hämmande för lastcyklar, ffa elektriska, som tenderar att ha en annan prisbild så att riskkalkylen blir en annan.)

Tycker man borde kunna diskutera det här utan att blanda in politik...

Jag tänker att försäkringsbolagen borde vara intresserade av att minska det här problemet? Kanske kan komma något innovativt därifrån? Borde inte de kunna sätta press på åtminstone blocket?

Det enda vi själva kan göra är att göra det svårare för tjuvarna:
-Parkera aldrig en värdefull cykel där den kan stjälas
-Påverka din bostadsrättsförening/arbetsgivare/hyresvärd/lokala centrum/kommun att bygga bättre cykelställ där man kan låsa fast cykeln på ett vettigt sätt
-Är det helt omöjligt för någon låstillverkare att bygga ett skapligt smidigt lås som klarar en vinkelslip?
-Och så klart köp inte cyklar från skumma annonser på blocket och facebook
Tror inte på det där som slutgiltig lösning. Leder bara till att vi cyklisträkor blir rånade på hojen när vi visar oss ute. Det uppdämda behovet i samhället av att stjäla cyklar måste tömmas ur på något sätt.

@perzzon Jag parkerar min cykel lite överallt, men har samtidigt bra koll på var det är lämpligt att ställa den och har rejäla lås. Och visst är det underbart att fler och fler cyklar.

Tyvärr är det inte någon verklighetsfrånvarande inställning att alldeles för många cyklar stjäls och att det är för lätt att kränga dem. I närtid har grannen fått cykel stulen utanför skolan, ett kvarter bort har de haft flera förråds- och cykelrumsinbrott, det låg en stulen cykel i skogen här utanför igår, kompisen fick under hösten både cykel och cykelkärra stulen när de var fastlåsta framför huset, kollegan fick batteriet sönderbräckt på elcykeln när han var i affären, osv. Allt det här är inom några månader.

@perzzon Jag parkerar min cykel lite överallt, men har samtidigt bra koll på var det är lämpligt att ställa den och har rejäla lås. Och visst är det underbart att fler och fler cyklar.

Tyvärr är det inte någon verklighetsfrånvarande inställning att alldeles för många cyklar stjäls och att det är för lätt att kränga dem. I närtid har grannen fått cykel stulen utanför skolan, ett kvarter bort har de haft flera förråds- och cykelrumsinbrott, det låg en stulen cykel i skogen här utanför igår, kompisen fick under hösten både cykel och cykelkärra stulen när de var fastlåsta framför huset, kollegan fick batteriet sönderbräckt på elcykeln när han var i affären, osv. Allt det här är inom några månader.
För många, så klart. Jag vidhåller att risken är så liten att mycket få borde behöva bli hämmade i sin vardag av detta. Ffa borde ingen blåsa på den oron, det vinner ingen på.

Det här har verkligen inte någon koppling till verkligheten. Mycket möjligt att ni faktiskt ÄR rädda att ställa cyklarna där. Men ni har rimligen ingen rationell anledning att vara det.
Ja, cyklar blir stulna, nej inte i en sån skala att det påverkar kalkylen i någon större mån.
Sluta trumma upp någon dommedagsstämning. Det pendlas mer än någonsin på cykel. Det är en skitbra utveckling.
(Kan köpa att det blir hämmande för lastcyklar, ffa elektriska, som tenderar att ha en annan prisbild så att riskkalkylen blir en annan.)
kalkylen är att det i vårt land stjäls ca 200 000 cyklar årligen (70 000 anmäls), och säljs ca 600 000 nya. man får således behålla en ny cykel i genomsnitt cirka tre år.

man får alltså kallt räkna med att bli av med ett antal cyklar under en livstid, ponerat att man parkerar den på gatan. du verkar tycka det är ok, men det tycker inte jag.

därför tar jag med in min cykel i alla tre exemplen du radar upp. ja, även på bion. ska jag av någon anledning parkera på gatan tar jag en icke attraktiv cykel och låser i alla lägen fast den med ett lås som är besvärligt att forcera med bultsax.

vackert så. ingen oro eller domedagsstämning inblandad, bara kalkyl.

För många, så klart. Jag vidhåller att risken är så liten att mycket få borde behöva bli hämmade i sin vardag av detta. Ffa borde ingen blåsa på den oron, det vinner ingen på.
Ja, att blunda och tysta ner samhällsproblem är alltid en bra lösning…:rolleyes:
Fakta är att 25-30% av de som skulle kunna tänka dig använda cykeln i vardagen inte gör det, pga stöldrisken. Jag har ingen lust att släpa runt på dubbla lås, ständigt leta efter nåt att låsa fast cykeln i så fort jag ska in nånstans, fram med låsen, dra vajer och låsa fast. Samma procedur när jag kommer ut 5-10 min senare. Och samma procedur när man ska in på nästa ställe några minuter senare. Då går jag hellre eller tar bilen om det är en lite längre sträcka eller nåt större/tyngre som ska inhandlas. Vet många som resonerar likadant efter att ha fått ett par cyklar stulna.

Pendling är en annan sak, då tar man cykeln fr säker förvaring i hemmet och parkerar den i säker förvaring på jobbet. Jag talar om vardagen, ta sig till/från handelsplatser, bion, restauranger, caféer, etc.

Yes, pendling för mig är skyddad verkstad. Från säker förvaring hemma till säker förvaring på jobbet. I många år störde jag mig på att rökarna var ute vid cykelburarna och bolmade. Sen insåg jag vilken symbios vi bildade. De som grupp hade nästan ständig övervakning av min cykel i det närliggande båset!
Ska något göras efter jobbet cyklar jag nästan alltid hem och tar bilen tillbaka. Så funkar det.

kalkylen är att det i vårt land stjäls ca 200 000 cyklar årligen (70 000 anmäls), och säljs ca 600 000 nya. man får således behålla en ny cykel i genomsnitt cirka tre år.

man får alltså kallt räkna med att bli av med ett antal cyklar under en livstid, ponerat att man parkerar den på gatan. du verkar tycka det är ok, men det tycker inte jag.

därför tar jag med in min cykel i alla tre exemplen du radar upp. ja, även på bion. ska jag av någon anledning parkera på gatan tar jag en icke attraktiv cykel och låser i alla lägen fast den med ett lås som är besvärligt att forcera med bultsax.

Nej så kan man inte räkna.

Fö lär de överskjutande 130000 antingen inte existera eller vara av riktigt enkelt snitt och säkert vara låsta därefter. Annars hade man så klart anmält dem pga försäkringsfrågan.

Jag tycker det är ett ofog att man behöver låsa cykel med vajer genom båda hjulen och något fast föremål varje gång man ska parkera den. Det förtar smidigheten.

Hade varit ett väldigt liv ifall man blev av med bilen var tredje år och behövde låsa fast den med rattkrycka och hjullås varje gång man parkerar..

Enligt dagens artikel

är antalet cykelstölder sannolikt betydligt högre, kanske över en halv miljon enligt BRÅ
Om folk inte anmälar sin cykel stulen kan den konspiratorisk anlagda undra varför. Det lär ju inte gå att få ut en försäkringssumma utan en anmälan.

Ja, att blunda och tysta ner samhällsproblem är alltid en bra lösning…:rolleyes:
Fakta är att 25-30% av de som skulle kunna tänka dig använda cykeln i vardagen inte gör det, pga stöldrisken. Jag har ingen lust att släpa runt på dubbla lås, ständigt leta efter nåt att låsa fast cykeln i så fort jag ska in nånstans, fram med låsen, dra vajer och låsa fast. Samma procedur när jag kommer ut 5-10 min senare. Och samma procedur när man ska in på nästa ställe några minuter senare. Då går jag hellre eller tar bilen om det är en lite längre sträcka eller nåt större/tyngre som ska inhandlas. Vet många som resonerar likadant efter att ha fått ett par cyklar stulna.

Pendling är en annan sak, då tar man cykeln fr säker förvaring i hemmet och parkerar den i säker förvaring på jobbet. Jag talar om vardagen, ta sig till/från handelsplatser, bion, restauranger, caféer, etc.
Att pendling ibland är ett specialfall får jag ge dig. Jag menade egentligen vardagsanvändning men det var ju inte det jag skrev. Ser förresten ofta pendling som högrisk pga cykeln står på samma ställe varje dag.

I övrigt blir man ju nyfiken på vad de här 25-30% kommer ifrån? Låter för mig fullständigt barockt.

Nej så kan man inte räkna.

Fö lär de överskjutande 130000 antingen inte existera eller vara av riktigt enkelt snitt och säkert vara låsta därefter. Annars hade man så klart anmält dem pga försäkringsfrågan.
Typiska vardagscyklar för många kanske är värda 2-3000kr på sin höjd. Självrisken är minst 1500kr, till det kommer åldersavdrag. Många bryr sig nog öht inte om att göra försäkringsärende av det då, än mindre polisanmäla (vi har ju t.o.m. ministrar som implicit uppmanat att inte anmäla cykelstölder för att minska polisens belastning).
Enligt BRÅ:s undersökningar stjäls det strax under 500.000 cyklar om året, det är nog en mer tillförlitlig källa än polisanmälda stölder.

Att pendling ibland är ett specialfall får jag ge dig. Jag menade egentligen vardagsanvändning men det var ju inte det jag skrev. Ser förresten ofta pendling som högrisk pga cykeln står på samma ställe varje dag.

I övrigt blir man ju nyfiken på vad de här 25-30% kommer ifrån? Låter för mig fullständigt barockt.
Undersökningar av Trafikverket resp If. Finns länkat tidigare i tråden.

Enligt dagens artikel

är antalet cykelstölder sannolikt betydligt högre, kanske över en halv miljon enligt BRÅ
Om folk inte anmälar sin cykel stulen kan den konspiratorisk anlagda undra varför. Det lär ju inte gå att få ut en försäkringssumma utan en anmälan.
Med självrisk och åldersavdrag är det ofta inte lönt att göra försäkringsärende av en cykelstöld, framförallt en vardagscykel där väl många dragit slutsatsen att använda en ”billig” cykel.

Jag har slutat helt att köpa fina pendlarhojar så nu mera köper jag risiga herr cyklar av äldre modell och har aldrig blivit av med någon än ?.

Så lösningen är att cykla på risiga cyklar som inte ens pundare vill sno.

Jag har slutat helt att köpa fina pendlarhojar så nu mera köper jag risiga herr cyklar av äldre modell och har aldrig blivit av med någon än ?.

Och jag har inte blivit av med en cykel sedan flytten från Stockholm 1988. Innan dess åtskilliga.
Men ställer inte heller ifrån mig pendlaren nånstans utan att låsa den och låsa fast den med ett bygellås.
På jobbet ställdes den inomhus under Lager-Bengts stränga uppsyn.
De riktiga cyklarna lämnas inte utan uppsyn men jag tror att risken att Adam dyker upp på ett fik ute på landsbygden är ganska liten.

Läste lite av vad BRÅ skrivit och bland ungdomar var det nästan var femte som fått sin cykel stulen under det år som undersökningen gällde. Samtidigt var det nästan lika många som uppgav att de själva stulit cyklar!

Risiga cyklar kanske inte stjäls men något äldre cyklar i fint skick går inte fria och då får man ingen ersättning genom hemförsäkringen oavsett hur de är låsta. Även om marknadsvärdet för en äldre cykel kanske inte är så stort är det på sätt och viss värre att bli av med en sådan jämfört med en nyare där man enklare kan köpa en ny likadan.

Läste lite av vad BRÅ skrivit och bland ungdomar var det nästan var femte som fått sin cykel stulen under det år som undersökningen gällde. Samtidigt var det nästan lika många som uppgav att de själva stulit cyklar!

Hade i jobbet ofta ärende på skolor. Slarvigt eller olåsta cyklar såg jag oftare än låsta. Och på vilken cykelparkering som helst står det cyklar, ibland olåsta men rätt ofta låsta med ett enkelt vajerlås genom framhjulet. Klart enkelt att sno en cykel om man har det som utkomst.

Jag har aldrig tagit en sajt hela vägen till publik, men ganska långt och det är inte jättesvårt att sätta ihop en webbsida där man kan registrera ägandeskap av cyklar. Inlogg med bank-id och försäljning av en cykel skulle registreras av nuvarande ägare. Då kan cyklar registreras utifrån ramnr med nuvarande ägare och historik.

Ska man köpa en cykel kollar man ramnr och sköter ägarbyte via sidan så vet man att cykeln är ok.

Frågan är väl bara hur nyregistrering lämpligast sker. Så att ingen bara springer runt på stan och registrerar alla cyklar de ser.

Ja, du som hederlig medborgare har kapitulerat och begränsat ditt liv pga de kriminella. Helt obegripligt att så många verkar acceptera och t.o.m. förespråka en sådan ordning. Lösningen borde istället vara att staten levererar det vi betalar dyrt för, nämligen att hålla de kriminella borta fr gatan.

Dagens artikel i SDS, https://www.sydsvenskan.se/2022-01-16/noll-procent-av-cykelstolderna-klaras-upp.

12000 cyklar anmälda stulna i Skåne, bara 31 dömda. Hur hamnade vi här? Ganska riskfritt att vara cykeltjuv mao. Personen i artikeln fick sin nya Crescent stulen. Enligt föregående artikel verkar det vara nyare cyklar som stjäls, sedan säljs det till blåögda svenskar. Som frågan i rubriken, vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?

* Lås fast cykeln med kraftigt lås, så att den inte kan flyttas. Då kan inte Adam (som inte heter Adam, snarare ett mer exotiskt namn), inte kan lyfta bort dem och sedan hämta morgonen därpå.
* Var inte blåögd vid köp av begagnad cykeln, kräv att ett originalkvitto lämnas, stäm inte träff på andra platser än säljaren bostad, tro inte på att säljaren hjälper sin sambo sälja sin cykeln, gå inte på bortförklaringar om varför cykeln som säljs har en annan färg än den på annonsen.
* Använd billiga cyklar för att uträtta ärenden, cykla till bion, pizzerian mm.
* Förvara dyra cyklar i bostaden.
* Sen något som är tabu här, rösta på partier som tar brottslighet på allvar. Med en slapp inställning från politiker får vi leva med brottslighet av olika grader, från cykelstölder till gängkriminalitet.
Känns tveksamt om en bil och fossilälskande gruppering, som avskyr en annan gruppering som gillar cykel, kommer kämpa med cykelfrågor.

Billig ej stöldbegärlig cykel så minskar lockelsen för tjuven. Bra möjligheter att låsa fast + lite innovation kring lås som blir svårare att forcera så minskar risken ännu mer.

Elcyklar är ju dyrare men där borde ju någon form av elektronisk startspärr kunna göra de helt obrukbara utan rätt "nyckel". Svårare att förhindra att de stjäls och slaktas på delar dock utan de här nya låsmöjligheterna jag efterlyser.

Priserna på cyklar har ju gått upp senaste åren, inte minst pga elcyklar. Kanske skulle dags för ett nytt initiativ?

Ja jag tror som sagt på att försäkringsbolagen skulle kunna göra mer.
För några år sedan återfann jag en cykel jag blivit bestulen på när jag mötte någon som kom cyklande på den. Jag följde efter och ringde samtidigt polisen och vid en affär där den här cyklisten stannade och gick (av en slump rakt över gatan från min bostad) kom polisen. Vi kunde snabbt konstatera att ramnumret jag hade uppskrivet stämde. För att göra en lång historia kort så släpptes cyklisten iväg efter en halvtimme (utan att jag fick veta det, jag hade blivit ombedd att vänta en bit bort så jag märkte inte när det skedde) pga stölden var preskriberad.

Jag begärde sedan ut namnet på snubben av polisen men de vägrade med hänvisning till att det kunde skada honom. Mitt syfte var att stämma honom civilrättsligt eftersom även om brottet var preskriberat så hade jag bättre rätt till cykeln rent civilrättsligt. Polisen vägrade som sagt ge mig namnet så då kontaktade jag Moderna Försäkringar där jag hade min hemförsäkring och som betalat för stölden och bad om hjälp med att överklaga polisens vägran att lämna ut namnet, med just motiveringen att de borde ha ett intresse av att göra livet besvärligt för cykeltjuvar, även om mitt fall inte direkt täcktes av någon försäkring men de var tyvärr extremt byråkratiska. Idiotiskt! De har garanterat jurister anställda som kan det här och som skulle kunna lägga en timme eller två på en skrivelse om saken.

Jag tror att jag har skrivit om mitt fall i en annan tråd. Om någon som läser detta och är jurist skulle kunna tänka sig att ideellt hjälpa till vore det mycket uppskattat. Skicka PM! Tack.

Ja, du som hederlig medborgare har kapitulerat och begränsat ditt liv pga de kriminella. Helt obegripligt att så många verkar acceptera och t.o.m. förespråka en sådan ordning. Lösningen borde istället vara att staten levererar det vi betalar dyrt för, nämligen att hålla de kriminella borta fr gatan.

Ja jag har helt gett upp då detta har hållit på under en tid och det verkar inte som våra politiker vill läggs ner så mycket tid på att lösa det heller , det har låg priotering helt enkelt.

* Sen något som är tabu här, rösta på partier som tar brottslighet på allvar. Med en slapp inställning från politiker får vi leva med brottslighet av olika grader, från cykelstölder till gängkriminalitet.

Vänligen, tala ur skägget istället för att insinuera.

Varför inte införa ett nationellt cykelregister där ägare, ramnummer, modell, mm, sparas. Alla bilar och dess ägare registreras redan så den idén är inte direkt ny.

Blocket, Happy K&S, Facebook, m.fl. kan göra automatiska slagningar mot registret när en annons skapas. Borde hjälpa en del, men är naturligtvis inte lösningen på alla problem.

Varför inte införa ett nationellt cykelregister där ägare, ramnummer, modell, mm, sparas. Alla bilar och dess ägare registreras redan så den idén är inte direkt ny.

Blocket, Happy K&S, Facebook, m.fl. kan göra automatiska slagningar mot registret när en annons skapas. Borde hjälpa en del, men är naturligtvis inte lösningen på alla problem.
En nätbaserad lista med alla ramnummer på stulna cyklar räcker. Nåt man omedelbart kan kolla när man har ett ramnummer framför sig. Borde skötas av försäkringsbolag, de borde även ha en tipstelefon och lite folk som kan preliminärkolla tipsen. Givetvis bör man knyta ihop olika länders listor så att det aldrig bli helt tryggt att inneha stöldgods.

Fanns ju under förra seklets första hälft
Men borde ju vara förhållandevis enkelt med en QR- kod idag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp