Jag vill också rekommendera en Garmin, eller egentligen att du skaffar något med GPS-funktion när du nu planerar att koppla den till datorn. Själv tycker jag också att en altimeter bör ingå, så att man får någotsånär korrekta höjdkurvor.
Garmin Forerunner tror jag inte har en altimeter, men cykelvarianten Edge har en. Själv har jag en Garmin Edge 305 som jag gillar skarpt tillsammans med gratisprogrammet SportTracks. Den går också fint att hålla i handen när man springer, eller ha i fickan ifall man inte behöver titta på siffrorna medans man är ute.
Angående möjlighet att spela in långa aktiviteter så kan man sätta den på "Smart recording" och förlänga batteritiden avsevärt (OBS: gäller bara Edge som har mini-USB-kontakt på sig, vilket Forerunner inte har) med tex. en Lenmar PowerPack USB ( <http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102083> ). Den innehåller 2200 mAh och jag tror batteriet i Edge:n är på 750 mAh och det räcker 10-12 timmar, så med batteripack tror jag nog man får ut långt över 30 timmar.
/Fredrik