Vad köpa för pulsklocka?

Sylta

Ny medlem
Vad köpa för pulsklocka?
Fyllde år i helgen, Min kära sambo vad så gullig som dom ibland är och gav mig en pulsklocka. Men hon kunde inte bestämma sig för vilken jag skulle få så jag får bestämma själv =) Funktionerna jag är ute efter är Puls, Kandens och kunna logga träningen i min PC. Några tips modell??

Vad köpa för pulsklocka?
Logga träningen i PC höjer priset en aning, men det finns några andra än Polar som fixar det, Beuer (stavning) bland annat.

Det jag däremot skulle vilja slå ett slag för är digital kodning av överföringen. Jag börjar bli leds att jag saknar puls och hastighet så fort jag cyklar i närheten av magnetfält (läs: oftast järnväg), och det sägs att detta löses med digital kodning som de nya modellerna i Polars utbud erbjuder.

Vad köpa för pulsklocka?
Polar CS200 är en cykeldator med puls och kadensfunktion.
Ca 1600,- i Sverige och 1200,- från Düskland.
Har beställt en.

Vad köpa för pulsklocka?
Köp en Garmin Forerunner 305 från UK för 2000:- inkl allt. Då får du pengar över till annat åxå, eller framstår som ytterst förståndig och mogen. Klockan i frågo kombinerar du med fördel med Sporttracks.
// Oskar

Vad köpa för pulsklocka?
mina bidrag...

725 har kadens som tillbehör.
cs200 prisvärd, köp den så kan du å din sambo ta varim timme massage också :)
cs 4000 om du ska vara värst typ.

Bilagor

• CS600.jpg
    CS600.jpg
    13.9 KB · Besök: 27
  • POLARCS200C.jpg
    POLARCS200C.jpg
    11.6 KB · Besök: 30
  • POLARS725I.jpg
    POLARS725I.jpg
    8.8 KB · Besök: 25
Vad köpa för pulsklocka?
CS 200 har begränsningen att du bara kan tanka över till Polars träningswebb eller vad dom kallar det. Jag föreslår en Garmin Edge 705. Finns som "Buy Now" på E-bay för £280 plus £13 i frakt. Jag beställer snart en själv och då kan du annars få köpa min 305:a.

Vad köpa för pulsklocka?
Sylta skrev:
-------------------------------------------------------
> är nog klockmodel jag är ute efter....

HAC 5 kostar 2000:- i Tüskland så bli inte avskräckt av priset på maxpuls.se men de hade en bra spec och fina bilder som förklarar det mesta.

Vad köpa för pulsklocka?
morango skrev:
> Sylta skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är nog klockmodel jag är ute efter....
>
> HAC 5 kostar 2000:- i Tüskland så bli inte
> avskräckt av priset på maxpuls.se men de hade en
> bra spec och fina bilder som förklarar det mesta.

Jaha...man tackar!

Vad köpa för pulsklocka?
Kolla också hur länge tidtagningen funkar. Jag menar om det är 12 timmar eller 24 timmar. Hade en pulsklocka som bara mätte 12 timmar, sedan började tidtagningen om. När jag upptäckte det så såldes den illa kvickt. Vad ska man med en klocka till som inte kan mäta tränings/tävlingsrundan?

Vad köpa för pulsklocka?
Jag har en Polar 625SX som är samma klocka som 725. med 625 följer dock en fotpod med som man sätter på skon när man springer. har kompletterat med hastighet + kadens på cyklarna. ger alla kurvor enligt ovan + möjlighet till att planera träningen i programmet etc. Rekommenderas starkt men det finns nyare modeller i Polars sortiment...

Vad köpa för pulsklocka?
Kolla också hur länge tidtagningen funkar. Jag menar om det är 24 timmar eller 1000 timmar. Hade en pulsklocka som bara mätte 24 timmar, sedan började tidtagningen om. När jag upptäckte det så såldes den illa kvickt. Vad ska man med en klocka till som inte kan mäta tränings/tävlingsrundan?

Jag äääääää inte bitter!

Vad köpa för pulsklocka?
Totteman skrev:
> Kolla också hur länge tidtagningen funkar. Jag
> menar om det är 12 timmar eller 24 timmar. Hade
> en pulsklocka som bara mätte 12 timmar, sedan
> började tidtagningen om. När jag upptäckte det
> så såldes den illa kvickt. Vad ska man med en
> klocka till som inte kan mäta
> tränings/tävlingsrundan?

Har man ändå inte lite koll på vilket datum man gav sig iväg?

Vad köpa för pulsklocka?
Lånar lite utrymme i tråden (lämmnar tillbaka snart):
Finns det pulsmätare/klocka som inte har bröstbandet utan sensorerna i klockarmbandet istället?

Vad köpa för pulsklocka?
andematt skrev:
> Lånar lite utrymme i tråden (lämmnar tillbaka
> snart):
> Finns det pulsmätare/klocka som inte har
> bröstbandet utan sensorerna i klockarmbandet
> istället?

det där är jag också nyfiken på?

Finns det nån modell som dessutom är hyfsat snygg så man kan ha den på t.ex jobbet utan att folk tycker man är ett ufo?

Vad köpa för pulsklocka?
Sylta skrev:
> ja då har man beställt en HAC 5a ialf, så nu
> får man väl förflytta sig till "vänta på
> packet" tråden... ;-)

Inget dumt val, jag är som sagt jättenöjd med min. Massa knappar och funktioner att leka med.

Vad köpa för pulsklocka?
Sylta skrev:
> ja då har man beställt en HAC 5a ialf, så nu
> får man väl förflytta sig till "vänta på
> packet" tråden... ;-)

Den fick väldigt bra betyg i Cykling plus.
/J

Vad köpa för pulsklocka?
h-man skrev:
> andematt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lånar lite utrymme i tråden (lämmnar
> tillbaka
> > snart):
> > Finns det pulsmätare/klocka som inte har
> > bröstbandet utan sensorerna i klockarmbandet
> > istället?
>
> det där är jag också nyfiken på?
>
> Finns det nån modell som dessutom är hyfsat
> snygg så man kan ha den på t.ex jobbet utan att
> folk tycker man är ett ufo?

Ja e oxå nufiken!
Finns det inte nån som är snugg som ett smucke, helt utan sensorband och inte håller på och med att mäta puls & kadens & sånt?

Eller nån klocka med bara bröstband, så man slipper armbandet?

Vad köpa för pulsklocka?
Jag vill också rekommendera en Garmin, eller egentligen att du skaffar något med GPS-funktion när du nu planerar att koppla den till datorn. Själv tycker jag också att en altimeter bör ingå, så att man får någotsånär korrekta höjdkurvor.

Garmin Forerunner tror jag inte har en altimeter, men cykelvarianten Edge har en. Själv har jag en Garmin Edge 305 som jag gillar skarpt tillsammans med gratisprogrammet SportTracks. Den går också fint att hålla i handen när man springer, eller ha i fickan ifall man inte behöver titta på siffrorna medans man är ute.

Angående möjlighet att spela in långa aktiviteter så kan man sätta den på "Smart recording" och förlänga batteritiden avsevärt (OBS: gäller bara Edge som har mini-USB-kontakt på sig, vilket Forerunner inte har) med tex. en Lenmar PowerPack USB ( <http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102083> ). Den innehåller 2200 mAh och jag tror batteriet i Edge:n är på 750 mAh och det räcker 10-12 timmar, så med batteripack tror jag nog man får ut långt över 30 timmar.

/Fredrik

Vad köpa för pulsklocka?
Lånar tråden lite.

Tänkte köpa mig en pulsklocka jag med, men ingenting avancerat. Behöver inte kunna få in informationen i datorn. Tänkte mest att jag skulle få koll på puls, kalorier osv.

Har kikat på Beurers PM25
PM25.jpg

och Suunto T1 (den kodade versionen)
511uTTRXV6L._AA280_.jpg

Läste på smartsons test att beurern lätt störs av andra signaler. Den är några 100-lappar billigare men om jag inte får ut det jag vill ha av den så är det självklart ett meningslöst köp.

Någon som har erfarenheter av dess två?
/Emelie

Vad köpa för pulsklocka?
Hej!

Jag har tidigare använt Polar 720 i många år och bytte i höstas till Suunto T6. Jag upplever Suunton som betydligt mindre känslig för störningar som kraftledningar och andra klockor, aldrig haft problem. Den får dessutom alltid snabbt och lätt signal. Hos Polar uppstod dessa problem relativt frekvent.

Så är det samma kodning på T1 som T6 så är den klart att föredra framför Beurer. Skulle aldrig köpa en klocka som är lättstörd.

Tycker dessutom att Suunots klockor är snygga.

Vad köpa för pulsklocka?
Hej !

Kan inte annat än varmt rekommendera någon av Polars modeller.

Har en 720i (som jag är grymt nöjd med) med polars egna USB-interface (gamla modellen). Efter ha skaffat 2 nya datorer fungerade inte interfacet i nån av dem. Ringde till Polar i Kalkhallen,Solna. Skickade upp klockan och interfacet.

3 dagar senare fick jag tillbaks paketet med ett nytt interface av nya modellen KOSTNADSFRITT.
(Det gamla var inte kompatibellt med operativ-systemen )

Det är vad jag kallar kundsupport !!

Svårt och tro att det är någon annan tillverkare som har samma mix av driftsäkerhet/funktioner och inte minst grym support...

Så mitt tips blir ju Polar :)

Vad köpa för pulsklocka?
Hej, jag är också ute efter en Suunto, tror jag. Min första pulsklocka.
Funderar på en T3 med tillhörande footpod då jag ska köra midnattloppet och tjurruset på fötter.
Nationaldagstrampet, Lida och Hammarby Hills med hojen.
Enda erfarenheten av pulsträning är från spinningen på sats. Men känns att det kommer att behövas mer i uteträningen också.
Kodad sändning verkar vara måste, sen om man blir insnöad så kan det vara kul att kunna köpa till saker, bike pod osv.

Är Suunto T3 tillräcklig för mitt ändamål tror ni, eller ska man gå upp till en T4?

Väldigt tacksam för svar.

Vad köpa för pulsklocka?
Stenström skrev:
> Scott tokig;
>
> Menar du armbandsur eller rena "cykeldatorer"?
>
> Tänker nämligen använda min till löpning
> också.

Skall du ha den cykling är valet ännu lättare. Ett 725x arnbandsur med footpod så har du den bästa cykeldatorn
och "löpningsdatorn" kombinerat.

Det finns bättre träningsredskap till cykling än polar nämligen powertap och SRM men då pratar vi helt andra priser. Ciclosport,Suunto,Sigma,Cateye osv är inte i samma klass som polar.

Vad köpa för pulsklocka?
Stenström skrev:
> Pristak på 2000:- :/

Suunto T3 Bike kit = klocka, pulsband och bike pod.
Pris i en butik jag varit i 1900.-
Pris på rea: 1400.-

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp