Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?

Beror såklart på hur terrängen ser ut. Detta är på en ganska intensiv XCO-bana.
Och jag är ingen vidare bra cyklist. :)
Det roligaste är ju att om du skalar bort de tre minst använda växlarna (som du tillsammans spenderat mindre än 3% av tiden (och mindre än 3 minuter) på), så skulle du klara dig på 9-delat 11-32. ? Fatta vad ekonomiskt och lätt i jämförelse!

Edit: Och snyggt! Bort med pizzakassetten!

Att växel varje 38 meter verkar riktigt ofta! Men jag har ingen aning hur ofta jag växel själva. Är 26 gånger på km vanligt?

Tycker det låter lite faktiskt, men det är ju med transporten som jag gissar inte är så många växlingar.
Ligger man på i Hörby och accelerar efter varje sväng så växlar man hela tiden. Hade varit intressant att se bara ett varv.

Vad är det för app? Har ju axs själv ?

Tycker det låter lite faktiskt, men det är ju med transporten som jag gissar inte är så många växlingar.
Ligger man på i Hörby och accelerar efter varje sväng så växlar man hela tiden. Hade varit intressant att se bara ett varv.

Då kan man kanske vinna mycket med Stam Transmission ...

Jag blir alltmer nöjd att jag kör singlespeed på stigarna som denna:
Screenshot_20230327-220246.png

Ja, på den banan så blir det mycket växlingar. Tävlingsvarvet (KM varvet) är just nu 4,2-4,4 km eller något sådant. X-Cup varvet något längre.

Det är SRAM´s egna app till AXS.

Helstel 29'' 36T fram, 10-delad 11-48 bak
De två tyngsta används nog mest vid transporter och pendling. Den lättaste används när det är mjukt underlag, djup snö och liknande. Annars är det nog de tre nästföljande växlarna som används mest. Tror jag.
Men jag klassar mig nog som nybörjare, bara haft skogsvänlig cykel i två år. Och låter som en gammal trasig ångmaskin ute i skogen, så får väl klassa mig som halvt otränad.

Tillbaka
Topp