Vad kör ni med för Skydd?

Pefan

Ny medlem
Min fråga lyder...
Vad kör ni med för skyddsutrustning då ni är ute i skog och mark. (Inte i sängkammaren alltså) ;-)
Själv är man så otroligt "manlig" att man enbart har en frigolitbit med lite plast på runt huvudet.
Har dock starkt övervägt att skaffa lite mer och är nyfiken på vad ni kör med.
Smidiga och skavfria är ju ett måste då man kör både uppför, nerför, snettför, omkullför osv....
(Inte DH alltså)
Lägg gärna in länkar å bilder.

Det finns mängder av trådar om det här. Men de flesta verkar köra med stigpotta och knäskydd, några gillar armbågsskydd en del vill ha fullfacehjälm och ryggskydd. Det finns inga rätt eller fel, bara personliga preferens.

Personligen har jag en Fox Flux och ett par Race Face Dig (knäskydd).

Vanlig hjälm, glasögon, handskar och ett par 661-knäskydd. De sistnämnda har räddat många, men inte alla, vurpor från att drabba benen/knäna och orsaka cykelstoppande skador.
Fast det var först efter en hel säsong med ny cykel och kassa däck vilket ledde till 5-6 elaka vurpor som jag kom på att jag skulle köpa skydden.

Vid vanlig stigcykling kör jag bara med hjälm (LVG) och handskar om det inte är för varmt att ha handskar på sig.

Nerför blir det allt från ovanstående till fullface, ryggskydd, armbågsskydd och knäskydd.

Sammanfattningsvis så beror det alltså på typen utav cykling, och i viss mån väder.

Hjälm, knäskydd (POC) samt en rygga med inbyggt ryggskydd (Evoc). Känna skönt med ryggskydd och ryggsäck hade jag haft ändå.

Hjälm knäskydd och armbågsskydd såhär års. Bättre fäste och bättre sikt så blir det ibland bara hjälm. Glasögon och handskar gäller dock alltid - även på crossen.

Hjälm: POC Trabec MIPS
Knäskydd: Dainese Trail Skins
Armbågsskydd/Axelskydd/Ryggplatta: POC VPD 2.0 Jacket
Höftskydd: POC VPD 2.0 shorts

Allt känns smidigt och lätt, inget av ovanstående påverkar min rörelseförmåga på cykeln (annars hade jag inte kört med det).

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Crossmax: Du kör det där i skogen?

Japp! Inga issues.

Asså POC-shortsen kör jag istället för vanliga shorts sommartid, och under tightsen höst/vinter/vår.

POC-jackan funkar super alla årstider utom på sommarn, då det kan bli lite väl varmt.

Senast ändrad:
Right on!
10127190a.jpg

Giro Feature hjälm (täcker lite mer i nacken /tinningar än en vanlig XC-kruka) + Endura MT-500 knäskydd + glasögon.
Handskar har jag bara när det är kallt, annars kör jag Blenki-style.

Efter en tripp till akuten i höstas har jag fönstershoppat efter ett par smidiga armbågsskydd.
En rygga med nån form av ryggskydd hade också känts bra, men jag trivs lite för bra med min Camelback Mule för att byta.

Aktiv säkerhet:
Dropperpost
Fyrkolvsbromsar (lätta att modulera)
;)

Senast ändrad:
Kör också med POC 2 Jackan och knäskydd. Väldigt nöjd har den när jag kör långlopp ibland när det är väldigt varmt kör jag utan men tidsmässigt är det ingen större skillnad. Efter några SPD vurpor med tillhörande lårkakor har jag även börjat cykla med höftskydd. Jag kör också med grövre handskar och glasögon.

Det är förvånansvärt mycket skador inom mtb cykling. Jag slog i axeln för något år sedan och det var inte kul så efter det köpte jag POC Jackan.

jofahjalm skrev:
> Right on!
>

Den där konstiga grejen över höger knä, vad bidrar den med?

Har tidigare kört med det vanligaste, dvs hjälm, glasögon och handskar.

Till i år har jag köpt Dainese trailskins, både knä och armbågsskydden. Utöver detta köpte jag även en Dainese waistcoat soft flex. Den påminner mycket en liknande jag haft tidigare för mc-bruk, och är väl egentligen framtagen för snowboardåkare.
dainese_waistcoat_soft_flex-28185356-1.jpg

Inom mc-världen pratar man ju mycket om ATGATT (all the gear all the time), så det är faktiskt en smula förvånande hur mycket skydd ratas inom mtb-åkningen. Som mc-åkare sedan drygt 20 år så känns det rätt naturligt att skydda sig i den mån det går.

Visst, det är ju i viss utsträckning ett praktiskt problem att pälsa på sig en massa klumpiga skydd i samband med fysisk träning, och man kan ju hoppas att utbudet på lättare skydd fortsätter att växa, vilket jag är övertygad om.

Mitt eget resonemang inför kommande säsong är att jag kanske ska våga mer om jag känner mig bättre skyddad, samt att jag näst intill alltid cyklar själv. Då vill jag inte landa oskyddad med ryggen på en stubbe....

Jag blir faktiskt lite förvånad över att folk cyklar stig med höftskydd etc. Fast det gör ju djävligt ont att landa på höften, jag lyckades med det i slutet av sommaren och kände av det i ett par veckor efteråt.

Hjälm, enbart. Har iofs "slitstarka" shorts ... annars får lycrat stå för resten av skyddet.

Har hört att ärr är sexigt - och min fru har inte lämnat mig ännu!

grondahl skrev:
> Jag blir faktiskt lite förvånad över att folk
> cyklar stig med höftskydd etc.

Varför? Har du testat exempelvis POCs shorts med höftskydd? Man märker inte av skydden öht när man fått på sig dem.

Men om man inte landar på höften då utan på låret eller skinkan? Eller med utsträckt arm så revbenen på sidan får ta smällen.. vad ska jag ha för skydd då?

selstam skrev:
> Finns ju redan en lösning. Hövdings
> efterföljande - Kroppsling:
>
Eller:

bubble-boy.jpg

matteboy skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Right on!
> >
>
>
> Den där konstiga grejen över höger knä, vad
> bidrar den med?

Det är för enkelklinga utan styrare.

Hjälm (Catlike Leaf)
Handskar (varierar med temperaturen vilka jag tar)
Ryggsäck med inbyggt ryggskydd (Evoc Freeride)
Knäskydd förlängda ner över skenbenen (POC VPD 2.0 knee long)
Armbågsskydd (POC VPD 2.0)
Fotknölsskydd (Adidas fotbollsskydd)
Glasögon (varierar) för att skydda mot grenar, stänk och insekter
/K

Penguin skrev:
> Har tidigare kört med det vanligaste, dvs hjälm,
> glasögon och handskar.
>
> Till i år har jag köpt Dainese trailskins, både
> knä och armbågsskydden. Utöver detta köpte jag
> även en Dainese waistcoat soft flex. Den
> påminner mycket en liknande jag haft tidigare
> för mc-bruk, och är väl egentligen framtagen
> för snowboardåkare.
> http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/out
> doordocument/outdoor/image2/dainese_waistcoat_soft
> _flex-28185356-1.jpg
>
> Inom mc-världen pratar man ju mycket om ATGATT
> (all the gear all the time), så det är faktiskt
> en smula förvånande hur mycket skydd ratas inom
> mtb-åkningen. Som mc-åkare sedan drygt 20 år
> så känns det rätt naturligt att skydda sig i
> den mån det går.

MTB-cykling är en fysisk aktivitet. En varm sommardag kan jag knappt cykla i skogen ens med öppen tröja. Att ha den typen av väst skulle för mig sannolikt funka först vid minusgrader. Att ha svett rinnandes i ögonen är definitivt en säkerhetsrisk och dessutom förstör det cykelglädjen.
Därmed inte sagt att jag tycker att skydd är något dåligt. Tvärtom - men det blir en avvägning mot övriga aspekter.
Fn hjälm, glasögon och handskar, men knäskydd är på gång.

Jag cyklade skog, innan man börjat vacuum-förpacka barn. Efter tjugoårig nackskada, har det nu först dykt upp tankar på ryggplatta. Behovet är inte stort, men lusten att verkligen cykla poppar upp nu o då.
På långstyrning längs väg sitter jag under hjälm, inte annars.
Har en kompis med krossade rygg-kotor(efter vinterlek), och en syrra med hjärnstams-skada (efter potthål och medtrafikants påhoppning). Hade hon haft hjälm, hade det blivit sista hävstångseffekten på nacken. (Lite ovanligt scenario, men dock.)

Utifrån hur livet blev för en annan en, så känns det inte så tokigt att vara lite försiktig. Innan det hänt. Vissa delar är mer centrala, än andra.

Luthman Photography skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kan man inte ha en laserpistol till?
>
>
> Den mest relevanta frågan sen happy startades.

+1 :)

Bump...
Efter att ha skadat ena armen för några år sedan och nu har andra armen i gips börjar jag återigen fundera på armbågsskydd. Vad ska man ha för nåt för stigcykling? Testade dainese trail skins för ett par år sen men de var skit, visst de hade väl hjälpt mot skrapsår men inte mer. Hjälper t.ex poc vpd för att rädda armbågen när jag kraschar på stenhäll?
Funderar på att köpa ryggsäck med skydd i också, evoc fr enduro verkar ju poppis så blir nog en sån.

Kör poc för både knä och armbåge. Funkade när jag körde omkull i Lindvallen DH. Armbågsskydden bör du prova i butik då storleken är viktig.

Uswe har också ryggor med skydd i, köpte en 16-liters i somras. Dock kortare än evoc, täcker inte hela ryggen.

Kör med poc på knäna och där funkar de bra men har historiskt sett landat betydligt värre på armbågar än knän så kanske är värt med nåt kralligare, får prova lite sen när armen funkar igen.
Kikade lite på ryggsäckar från uswe och leatt och de verkar ju sjyst också. Kunde lika gärna brutit ryggen den här gången så kommer nog köra med ryggskydd hädanefter, kollade på camelbak kudu, nån som har en sån? Kan ju ta ur skyddet ur den och köra med när man inte behöver ha med sig grejer som du säger jonte987. Kanske finns fler med den lösningen?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp