Jag sitter på två stolar. Både som yrkesman och konsument.
Nu skriver jag utifrån min sits som yrkesman.
Inställningen hos svenska cyklister är att underhåll får inte kosta något. Det är en stor skillnad från tex. vårt grannland Danmark, där man är beredd att betala för vård av sina ögonstenar.
I vilken annan bransch går du kallt in i butiken och "lånar" olja till kedjan? Jag vill se denna person stövla in på Konsum och "låna" kaffe till kaffekokaren.
Nu till prissättning.
Listan ovan är väl inte helt genomtänkt efter mitt sätt och se.
De flesta handlare har någon form av startavgift eller minimikostnad. Det är för att täcka kostnader för hantering tex. in- och utlämning. Att ta 100 kronor för att demontera ett hjul är alltså inte helt irrelevant i sammanhanget.
Vi skall också tänka på att cykelbranschen är starkt säsongsbetonad. Det innebär att man måste kalkylera in dötid i arbetspriserna, vilket inte är helt lätt. Dessutom är det ett fåtal verkstäder som har vett att ta betalt för sin kompetens.
Osjyst konkurrens av samhället:
OBS detta jag skriver nu är inte rasistiskt utan skrivs med viss ironi och speglar verkligheten, framför allt i storstan, som vi i branschen lever med.
Samhällets inställning är att "alla kan meka cyklar - det är inte så svårt". Detta har till följd att det startas upp "cykelverkstäder" i aktivitetsgarantin för att framför allt serva kommunens egna cyklar, vilket har till följd att stackars kommunanställda skadar sig pga.lösa styren och lösa pedaler.
Vi i branschen måste teckna dyra ansvarsförsäkringar om mot förmodan någon anställd skulle klanta sig.
Det delas dessutom ganska frikostigt ut "starta eget" -bidrag, så att invandrare kan slussas ut i arbetslivet. Det är inget ont i det men yrkeskompetensen saknas helt i de flesta fall och drar ner hela branschen i skiten. När dessutom (det fiktiva bolaget) "Ahmeds cykel och kebab" drar dit hela socialbidragstagande släkten för att jobba gratis, får vi en konkurranssituation som är ohållbar.
Jag ber om ursäkt för det jag kräker ur mig, men detta är tyvärr verkligheten för oss cykelhandlare.
// Martin
http://www.fria-ubuntu-se.org