vad kostar det att rikta hjul i affär

har två stycken mavic fälgar som e skeva som bara den, efter en säsong i skogen och undrar därför vad det kostar att rikta ett hjulpar i affär på en höft, har aldrig riktat hjul tidigare så vågar inte riktigt ge mig på det ännu

Hittade den här listan, för priser hos en av våra (dyrare) lokala cykelhandlare:
Prislista över vanligen förekommande reparationer

Fasta priser vid byte delar / rep av cyklar

Byte av Bakväxel, bakväxeltrissor 300:-/300:-
Byte av Body 450:-
Byte av Bromsvajer 100:- / st
Byte av Bromsklossar inkl justering 150:- / par
Byte av Däck 150:-
Dämpararbeten Timtid 500:- / tim
Byte av Framgaffel 400:-
Byte av Framväxel 300:-
Byte av Fälgskena 600:-
Byte av Gummihandtag 100:- / par
Byte av Hjul fram / bak 150:- / 200:-

Hjulriktning löst hjul / monterat på cykel 200:- / 300:-
--------------------------------------------------------------

Byte av kedja ( fotbromsade cyklar ) 150:-
Byte av kedjekrans bak fotbromsad / mtb 150:- / 200:-
Byte av kedjehjul fram fotbromsad 500:-
Byte av kedjeskydd heltäckande 200:-
Byte av lås, Basta / MCB på låst cykel 150:- / 200:-
Navarbete framnav, axel, lager el konbyte 250:-
Navrengöring oväxlat fotbromsat baknav 350:-
Navrengöring Torpedo 2, 3 + Shimano Nexus 3 450:-
Navrengöring Torpedo / Sram 5, 7-vxl 500:-
Navrengöring Shimano Nexus 4, 7-vxl 550:-
Byte av Pedaler 100:-
Byte av Sadel 100:-
Byte av Skärmar, stf med stag / mtb plast 200:- / 100:-
Byte av Slang 150:-
Byte av Styre 200:-
Byte av Styrstam 200:-
Byte av Styrlager 400:-
Byte av Stöd std / mtb 200:- / 100:-
Byte av Vevlager Fauber / kassettvevlager 250:- per sida / 300:-
Byte av Vevparti delad vev 125:- per sida
Byte av Vevparti Fauber gäng / pressad 500:-
Växeljustering fotbromsad / mtb 100:- / 250:-
Byte av Växelvajer 100:- / st
Växelöra, rikting / byte 250:- / 250:-
Pris på reservdelar tillkommer

Service

* Grundgenomgång <<läs mer>>

500:-

-Det tål att höra med flera, som vanligt..

Hos oss tidsdebiteras hjulriktningar.
Jag brukar ge mina kunder ett pristak på 250 kr plus material.
Är tidsåtgången så stor för en van hjulriktare att pristaket överskrids skall man överväga andra åtgärder, tex fälgbyte.

//Martin

http://www.fria-ubuntu-se.org

beror helt o hållet på butiken, här istan tog de tills nyligen typ 100 kr för att rikta/bygga hjul, nu har de höjt det till "hela" 150 kr, dyrt, näää :D

men vet att många andra butiker tar bar mycket mer för den servicen

Senast redigerad av en moderator:
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------

> Hjulriktning löst hjul / monterat på cykel
> 200:- / 300:-

Dom tar alltså 100:- för att plocka bort ett hjul? Som hittat...

snowman119 skrev:
> har två stycken mavic fälgar som e skeva som
> bara den, efter en säsong i skogen och undrar
> därför vad det kostar att rikta ett hjulpar i
> affär på en höft, har aldrig riktat hjul
> tidigare så vågar inte riktigt ge mig på det
> ännu

Detta gör lämpligast på Veloform här i gbg. Då får du ett riktigt hantverk för ca 200 SEK.

Jag sitter på två stolar. Både som yrkesman och konsument.
Nu skriver jag utifrån min sits som yrkesman.

Inställningen hos svenska cyklister är att underhåll får inte kosta något. Det är en stor skillnad från tex. vårt grannland Danmark, där man är beredd att betala för vård av sina ögonstenar.
I vilken annan bransch går du kallt in i butiken och "lånar" olja till kedjan? Jag vill se denna person stövla in på Konsum och "låna" kaffe till kaffekokaren.

Nu till prissättning.
Listan ovan är väl inte helt genomtänkt efter mitt sätt och se.
De flesta handlare har någon form av startavgift eller minimikostnad. Det är för att täcka kostnader för hantering tex. in- och utlämning. Att ta 100 kronor för att demontera ett hjul är alltså inte helt irrelevant i sammanhanget.

Vi skall också tänka på att cykelbranschen är starkt säsongsbetonad. Det innebär att man måste kalkylera in dötid i arbetspriserna, vilket inte är helt lätt. Dessutom är det ett fåtal verkstäder som har vett att ta betalt för sin kompetens.

Osjyst konkurrens av samhället:
OBS detta jag skriver nu är inte rasistiskt utan skrivs med viss ironi och speglar verkligheten, framför allt i storstan, som vi i branschen lever med.

Samhällets inställning är att "alla kan meka cyklar - det är inte så svårt". Detta har till följd att det startas upp "cykelverkstäder" i aktivitetsgarantin för att framför allt serva kommunens egna cyklar, vilket har till följd att stackars kommunanställda skadar sig pga.lösa styren och lösa pedaler.
Vi i branschen måste teckna dyra ansvarsförsäkringar om mot förmodan någon anställd skulle klanta sig.

Det delas dessutom ganska frikostigt ut "starta eget" -bidrag, så att invandrare kan slussas ut i arbetslivet. Det är inget ont i det men yrkeskompetensen saknas helt i de flesta fall och drar ner hela branschen i skiten. När dessutom (det fiktiva bolaget) "Ahmeds cykel och kebab" drar dit hela socialbidragstagande släkten för att jobba gratis, får vi en konkurranssituation som är ohållbar.

Jag ber om ursäkt för det jag kräker ur mig, men detta är tyvärr verkligheten för oss cykelhandlare.

// Martin

fredrikw skrev:
> Martin O skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag är inte rasist, men...
>
> nej, det är ju uppenbart.

Var vänlig citera korrekt!!!!!!

Martin O skrev:
> Var vänlig citera korrekt!!!!!!

det var ju det jag gjorde...

Martin O skrev:
> Jag ber om ursäkt för det jag kräker ur mig,
> men detta är tyvärr verkligheten för oss
> cykelhandlare.

Det spelar väl ingen roll om ni cykelhandlare inte tycker om förutsättningarna för branschen? Då är det ju bara att byta bransch om det inte passar. Det är ju kunden själv som bestämmer vem han vill gå till. Ge kunden bra skäl till varför ni är en bättre cykelhandlare än alla andra istället för att gnälla på hur dåliga förusättningar ni har och hur synd det är om er. Om kunderna inte ställer högre kvalitetskrav än vad de cykelhandlare som du sågar kan leverera, så spelar det ju ingen roll hur bra du är för du får ändå inga kunder.

Jag vet inte något framgångsrikt företag som blivit framgångsrikt genom att gnälla och tala om hur synd det är om dom. Om kunderna inte upplever den kvalitetsskillnad som dina högre priser påstås ge, så går kunderna någon annanstans. Svårare än så är det inte.

håller med JT, det är ju ändå kunden som avgör lite vad han tycker är kvalitet, eller vad han är beredd att betala för kvalitet. om du tycker dig ge kvalitet, men ändå går folk till den där "ahmeds" cykelverkstad, så tyder det ju på tre saker, antingen så ger du inte bättre kvalitet, eller så tar du mycket betalt för "extra" kvalitet som kunderna inte tycker sig behöva, eller så är den där ahmed duktigare än vad du tror :D

men åter till frågan i tråden, runt 200 kr per hjul är rätt vanlig summa för att bara rikta lite, varierar självklart lite, då det beror på affär eller på hur vint hjulet är

Martin O: Du har i flera inlägg, både i den här tråden och andra, bevisat att du är en trångsynt och fördomsfull människa.

Jag tycker att du ger ett oehört osympatiskt intryck och varesig du KALLAR dig rasist eller inte så är jag villig att sätta hela veckopengen på att du inte direkt förfasas över att SD vinner mark i den svenska politiken.

Stormange skrev:
> Om jag bodde i Gbg och inte riktade hjul själv
> hade jag lämnat in hjulen till Veloform. De
> verkar veta vad de håller på med.
>

Det kan jag verkligen intyga. Alla mina cykelproblem som jag inte själv orkar eller kan ta hand om sköter Anders. Dessutom så brinner Anders för sitt intresse och är enormt service inriktad trots att han kombinerar 2 st arbeten.

jag tror martin gör missataget att blanda äpplen och päron. De flesta här går inte till Ahmeds kebab för att rikta hjulen. Däremot får stans lokala cykelbutik jäkligt svårt om folk utan kompetens får statliga bidrag för att konkurrera med dem. Väldigt få cykelbutiker lever gott på oss här på happy. Få är nog så flitiga på att leta reda på var man kan spara 1000.- när man skall köpa en cykel för 30.000. Det är inte utan anledning CRC, bike-discount etc. har kampanjer mot sverige med jämna mellanrum.

Min vinkling på detta är att många idag tycker att en cykel inte skall kosta med än 500:- till sina barn, då lockar det inte med en service för lika mycket som biltema säljer en ny cykel för...

Om kommunen driver cykelverkstad och konkurerar med seriösa handlare är det fel och skam.

Gällande Ahmed så beror det väl på om det är Ahmed eller Svend. Ahmed som i Beierut drev stan´s största cykelaffär är vä även i Sverige en sund konkurrent. Svend som aldrig har hållit på med cyklar och börjar sälj beganade Itera och laga punkor liksom Ole och Fahrad och 4 andra konkurenter i samma stad får vi hoppas sanerar ut sig själv. och Mustafa som i kan något om cyklar och dessutom får "starta eget" idrag är en skandal.

Om att "låna lite" olja. om det är mina lokal LBS som jag är trogen kund hos köper cyklar och delar tycker jag att de kan bjuda på den och det bidrar till att behålla mig som trogen kund.

Ni som köper fultyskar och kräver samma service är fräcka om ni förutsätter det.

detta utvecklades till en riktig offtopic samhällstråd, ville ju bara veta ungefär vad det kostar, sen kom hela samhället med låna kaffe i konsumbutiken in etc....tror dem flesta som har ett brinnande intresse för cykling men inte kan meka själva vill ha kvalitet hällre än mkt annat, att dra in massa annat i tråden tycker inte jag är helt okay

Räkna med 200 per hjul och räkna med ca. 60% success rate (egna erfarenheter). Om du inte har tummen mitt i handen är det GARANTERAT billigare att köpa ett riktställ och lära dig konsten själv.

Jag har fått både ris och ros för mitt inlägg. Meningen var just att röra om i grytan och tala om vilken situation vi handlare befinner oss i.

Jag har inte alls yttrat något om webbhandeln. Jag kan klart erkänna att vi handlare är mycket dåliga på den biten. Dessutom håller våra Svenska agenturer (som vi är tvugna att handla av) prisbilden så högt att vi omöjligt kan konkurrera med den utländska webbhandeln. Ett moment 22 alltså.

Jag vill också förtydliga att jag jobbar intimt tillsammans med både kurder och turkar, som gör ett utmärkt jobb. Glöm allt om främlingsfientlighet. Vad jag vill ha i fokus är sammhällets inställning till cykelbranchen.
Tänk om samhället haft samma inställning till måleribranschen, alla kan kladda på en vägg! Tänk att låta folk måla kommunala fastigheter som en aktivitetsgaranti. Vilket rabalder det hade blivit.

Jag har länge jobbat för att vi i cykelbranschen skall få en status som både tandteknikern och rörläggaren. Skall denna utarmning fortsätta kommer du själv att få rikta dina hjul. Du kommer att få köpa dyra verktyg för att fräsa vevlagerhylsan på din fultysk.

Vill vi verkligen ha det så i framtiden????

//Martin

snowman119 skrev:
> detta utvecklades till en riktig offtopic
> samhällstråd, ville ju bara veta ungefär vad
> det kostar, sen kom hela samhället med låna
> kaffe i konsumbutiken in etc....tror dem flesta
> som har ett brinnande intresse för cykling men
> inte kan meka själva vill ha kvalitet hällre än
> mkt annat, att dra in massa annat i tråden tycker
> inte jag är helt okay

Sorry. jag var bara tvungen att kräka ur mig det jag hållt inom mig. Det hade ju varit bättre att starta en ny tråd om detta, men nu blev det som det blev och jag hoppas du ändå fått svar på din fråga.

//Martin

det billigaste är att köpa en eker nyckel på biltema för 10kr o göra det själv, det funkar helt felfritt för mig=) dessutom kan man rikta, spänna ekrar när man vill=) hjelt gratis=)

ething skrev:
> Räkna med 200 per hjul och räkna med ca. 60%
> success rate (egna erfarenheter). Om du inte har
> tummen mitt i handen är det GARANTERAT billigare
> att köpa ett riktställ och lära dig konsten
> själv.

Mycket OT i de här tråden... frågar istället helt OnT var man kan köpa ett riktställ? Kör omkull lite för mycket för att vara helt nöjd med att jag inte har en aning hur man riktar upp ett snett hjul. :)

(edit; stavar lite illa tydligen)

Nu kör vi on topic :)

Det bästa och billigaste riktstället är din egen bakram.
Vill du absolut ha ett rikställ - hör med din lbs.
Jag har själv byggt tusentals hjul i en bakram från en avsågad cykel fastklämt i ett skruvstäd.

//Martin

Okej Martin. Det låter ju faktiskt vettigt när du säger det!
Finns det någon lista eller guide på de vanligaste sakerna man ska tänka på när man riktar? Eller är det bara att skruva lite och hoppas på det bästa? :)

Jag har 2 gamla framgafflar (622, 630 dimension typ) från skrotcyklar som jag sätter i ett skruvstäd. För att kunna kolla i sidled har jag satt buntband på gaffeln som jag viker in till rätt avstånd.

Gaffeln för framhjulet använder jag rakt av. Gaffeln för bakhjulet har bänt isär och filat upp för att den ska passa axeldimensionen.

Det enda kluriga är centreringen men det fixar man hyfsat genom att man vänder på hjulet.

Det finns en hel del bra skrivet här på happy om hur hantverket går till.

Och så det allra viktigaste att tänka på: tillräckligt bra räcker om du kör i skogen. Det behöver inte vara spikrakt och helt runt.

En sak till: drar du på en sida så släpp på den andra så att du inte gör en hjulåtta (jag har fått bryta turen EN gång pga detta).

/Pasi

Ju fler fultyskar och fulengländare osv vi köper ju fler duktiga cykelmekaniker behöver vi, som knappt kan fixa en punka, att gå med dem till.

Det är både tillfredställande och frustrerande att rikta hjul själv men det är definitivt värt tiden att lära sig det. Lämnat in ett hjul hos LBS:en en gång, aldrig mer!

snowman119: Om dina fälgar är "skeva som bara den", så kan det vara dags att byta fälg istället för att rikta upp dom. En modern aluminiumfälg som blivit skev av hårdkörning/vurpa/krash är nära nog omöjlig att få lika stark och rak igen som när den var ny. Ekerspänningen blir väldigt ojämn om man tvångsriktar den så att man får bort skevheten med hjälp av ekrarna. Att sätta igång och försöka räta till en MTB fälg som slagit sig ordentligt sned är svårt, tror inte ens erfarna cykelmekaniker lyckas med det så ofta. Att byta fälgen kan löna sig, speciellt om du lär dig göra det själv.

Om ett hjul blir skevt lätt eller ofta så är det med stor chans slarvbyggt(t.ex. för låg ekerspänning eller ojämn ekerspänning). Ett välbyggt hjul håller för väldigt hård körning, men det är givetvis beroende på vilken fälg som används och vem som bygg hjulet.

/Leo

Mx_Hansen skrev:
> det billigaste är att köpa en eker nyckel på
> biltema för 10kr o göra det själv, det funkar
> helt felfritt för mig=) dessutom kan man rikta,
> spänna ekrar när man vill=) hjelt gratis=)

Biltemas ekernyckel är kanske inget jag skulle rekommendera, speciellt inte om man har en billigare cykel med billigare hjul. Rundade en bunt med mjukostnipplar pga biltema nyckelns dåliga passning innan jag skaffade en uppsättning parktools. Gå till lbsen och kolla vilken storlek som passar dina nipplar och lägg några tior till på en bra nyckel.

vad skulle ett riktigt riktställ i instegsklassen kosta om man nu vill investa och kanske lära sig att göra det "rätt" lägg väl märke till citationstecknena..?
någon som har någon webadress till någon butik som har?

Ett sånt:
pa036_1.jpg

Armarna rör sig symmetriskt vilket garanterar att hjulet är alltid i mitten.
Kostar 2355:- på http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
Man behöver inte ha så fina grejer för att lära sig. Man kan köra med ett sunkigt riktställ för ett par hundralappar och sedan bara vända på hjulet för att sem om det är i mitten.

Eller så köper du ett billig Minoura riktställ för ca 300kr. Har byggt tiotals hjul med det, funkar fint även om det inte är världens stabilaste. Eller så använder du cykeln, upp och ner.

/Leo

Tillbaka
Topp