Vad kostar era cyklar i försäkring?

olle_edlund

Aktiv medlem
Ska precis försäkra min cykel. Ringde till försäkringsbolaget och hörde med dom vad det skulle kosta mig per månad, efter lite snabba uträkningar fick jag det till 187.50/ månad.
Jag tycker det låter rätt mycket och undrar om man kanske kan få lite feedback från er?

Det varierar en del mellan olika bolag, men hos det jag har (Länsförsäkringar Skaraborg) ingår en cykelförsäkring på upp till 30'000:- i hemförsäkringen. Den täcker min LVG men till min MTB fick jag teckna en separat försäkring.
Den försäkringen kostar 20:- per 1000:- av värdet. Jag betalar då 900:-/år. Ett fullt acceptabelt pris för en helförsäkring.

//M

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Kostar gratis, Jag tog bort försäkringen i sommras
> eftersom jag aldrig låser den utomhus.
>

Åfan, ska kolla med mitt bolag om de också är gratis på försäkringen om jag lämnar den olåst ;)

thomaz skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kostar gratis, Jag tog bort försäkringen i
> sommras
> > eftersom jag aldrig låser den utomhus.
> >
>
>
> Åfan, ska kolla med mitt bolag om de också är
> gratis på försäkringen om jag lämnar den olåst ;)
>
>
>
>
> Thomaz
> -= Scott Scale 40 & Bianchi ML3 Alu/Carbon =-
> Megane Cab - 02 Säljes 110`000kr

Det är de säkert 0:- i självrisk och 0 kroner i ersättning...bra som få!:)

Jag har precis kollat av med Trygghansa. Jag har hemplus och den ersätter med 25 procent självrisk lägst 1000 sek om den skulle stjälas på stan. Inte aktuellt dock eftersom jag inte ställer den på satn. Däremot i ett låst förråd som bara jag har nyckel till och där ersätts den med 1000 sek i självrisk. Cyckeln kostade 10500 sek när jag köpte den.

Har trygghansa standard hemförsäkring. Där ingår alla cyklar i hushållet. Behövde ingen speciell försäkring (Dom räknas tydligen som del i lösöret). När jag hade Länsförsäkringar fick jag komplettera hemförsäkringen eftersom den inte ersatte cyklar som var dyrare än 5000:-.

/Fredrik

Min cykel är inte försäkrad. Så småningom ska jag försäkra mitt hem och cyklarna kommer ingå, men bara upp till 30 000:- värde i Folksamavtalet. Ska kolla andra försäkringsbolag om högre summa.

Hur du försäkrar din cykel beror på vad du använder den till och hur du använder den. Jag gissar att många här inte använder träningscykeln till vardags, och då behövs inte någon speciell försäkring annat än hemförsäkringen, därför att du normalt aldrig lämnar den utan uppsikt.

Om den stjäls ur eget låst garage/lägenhet/villa så räknas den normalt som vilket lösöre som helst med åldersavdrag på inköpspris, stjäls den av dig när du använder den så är det i princip ett personrån och andra villkor gäller normalt, går den sönder i en olycka när du använder den så är det också andra villkor som gäller.

Hur är det med försäkringen om du krachar och förstör ramen/hjul/växlar, finns det någon försäkring som täcker det?

/Mats

matss:
licensen täcker eventuella kroppsliga skader liksom kläder (krävs ett läkarbesök för att det skall ersättas). skador på cykel _kan_ ersättas under tävlingar vet jag. men vet inte under vilka omständigheter.

cykel ersätts däremot inte på träning mig veterligen.

MatsS skrev:
> Hur är det med försäkringen om du krachar och
> förstör ramen/hjul/växlar, finns det någon
> försäkring som täcker det?
>
> /Mats

Jag har "helförsäkrat" på MTBn. Så om den går sönder när jag tränar, tävlar eller tappar den från cykelstället vid transport, så täcker försäkringen det.
Racern däremot, som går på hemförsäkringen, kan jag inte tappa under transport (eller ja, kan och kan, jag får inga pengar för det...), däremot så ska det täcka skador under träning/tävling.

//M

Hur man ersätter skada beror generellt på vad det var för typ av cykling. Sedan beror det på om hemförsäkringen eller drulleförsäkringen tar det med (olika försäkringsbolag har olika bestämmelser)

Tävling
Arrangören försäkrar via licensen, försäkrar själv eller informerar om att det är oförsäkrat.
De flesta försäkringsbolag tillåter inte att man tar det på hem/drulleförsäkring

Träning inför tävling
De flesta försäkringsbolag tillåter inte att man tar det på hem/drulleförsäkring. TH tyckte att det var arrangören av tävlingen som skulle stå för försäkringen. Vet int eexakt hur man får till det men det verkar som ifall man är anmäld till en tävling och man tränar specifikt för den tävlingen så är det arrangörens försäkring som skall täcka det.

Träning organiserat
Cykelklubbsträning alltså. Klubben försäkrar.

Cykling övrigt
Hem/drulleförsäkring täcker långt, beroende på vilket försäkringsbolag och försäkringsprodukter man valt.

Pendelcykling
Här är jag osäker, men det borde vara arbetsplatsförsäkring som gäller.

Försäkring, vad är det? Kör med hemförsäkring som nog inte ersätter i närheten av vad prylarna är värda, och med strutsteknik, alltså satsar på att ingen gör inbrott i min lägenhet....

/Lotta

Lotta, om du har Trygg Hansa funkar strutstekniken bra. De ersätter cyklarna som lösöre om det blir inbrott.

Jomper, har if som försäkringsbolag. Kollade just eftersom jag blev nyfiken, de ersätter max 6000 kr per cykel i lägenhet eller förråd, hmmm. Trygg Hansa kanske får en ny kund snart...

/Lotta

Nu när vi ändå pratar försäkrningar så måste jag se vad ni tycker om detta.

Jag har en drulleförsäkring där de ersätter mig upp till 20 000:- om jag drullar mig.

Om jag då kör så att min ram spricker, är inte det ett sätt att drulla sig på?. De sa på försäkringsbolaget ivf att om jag hade råkat tappa hojjen från en bro så hade jag fått ersättning men om jag körde så som hojjen var till för att köras så var det ingen drulle.

Jag säger inte att de har fel. Bara kolla vad ni tycker.

För övrigt är ärendet gammalt och preskiberat i min värd.

Om du ramlar så att cykeln spricker så bör det gå på hemförsäkringen. Jag vet iaf en och annan här på forumet som fått igenom det.

Jag fick nya hjul när jag blev påkörd av en smitare.

Jag ramlade inte.......jaja, jag får stå på mig mer nästa gång det händer:)

Jag överlevde ju helt klart utan den utbytesramen så livet går vidare:)

Ville, om du hade tuggat på min hälsena så den gick av på det sättet (typ misshandel) hade jag fått det på försäkringen... Thanks for NOTHING! :)

Hade du fått en ny på försäkringen då alltså? Koolt. Jobbigt att behöva stylta på kryckor i onödan bara fö ratt Ville inte tog på sig skulden.

Och jag som trodde Ville var min vän!

jomper skrev:
> Hade du fått en ny på försäkringen då alltså?
> Koolt. Jobbigt att behöva stylta på kryckor i
> onödan bara fö ratt Ville inte tog på sig skulden.
>
> Svendborg, Fyn

Drulle ersätter sådant som man ej kunnat förutsätta och som uppstått på grund av oaktsamhet (ungefär så)

På ren svenska: Klantar du dig är det drulle.
Hojjar du med en mtb i skogen och du får en spricka i ramen är det garantin som skall åberopas. Har garantin gått ut/du inte har någon så får du ingen ersättning från försäkringsbolaget.

Men sedan skiljer det mellan försäkringsbolag och framförallt den skaderegleraren som har ärendet.

Jag har if.
hemförsäkringen täcker bara upp till 5000. Så jag tror inte att bruse får ut allt från hemförsäkringen...
Så jag la till en extarförsäkring som täcker min cykel upp till 12.000. Den kostar 175:-/ år tror jag. Om cykeln blir skadad då jag tränar i skogen och ramlar/krockar då får jag ersättning för skadan, samma om jag ramlar på stan...

Tillbaka
Topp