Vad krävs för under 5 timmar

Turnpike

Ny medlem
Jag har kört FMT varje år sedan 1997. Eftersom man har familj, hus och allt annat tränar jag aldrig mer än cirka 200 mil fram till loppet. Jag tycker att jag blir lite bättre varje år trots samma träningsmängd. Nu kan jag cykla FMT på drygt 5.30 och är ganska nöjd med det. Jag tror att jag kan klara 5.20 med samma träningsmäng som idag, men sen vete fasen.

Hur många mil tror ni man behöver för att gå ner under 5 timmar. Vad har ni för erfarenheter?

I det stora hela är det inte bara antalet mil i benen före ett lopp som är avgörande för hur det ska gå! Det är många andra faktorer som spelar in!
Hur man träna, näringsintag, Ålder och vikt spelar in en hel del oxå!

Jag är oxå inne på att kapa mina tider på Finnmarksturen, och har kommit fram till att det som ger bäst resultat är att försöka ha en någolunda jämn träning året runt! Det jag själv brister i är att köra rätt typ av träningspass på hojen, men detta ska jag försöka bättra mig på till nästa år! Sedan har ju vikten liten med saken att göra... i alla fall för mig har jag märkt. Nästa år hoppas jag på en tid kring 5 timmar... fråga är bara hur mycket tid det ges för träning.

Finnmarken är lång, så kanske ska man ta och köra fler långpass på 4 - 5 timmar, så kroppen blir van! Finns en uppsjö med träningstips på nätet som jag själv försummar en hel del.. tyvärr... ;-)

Jo jag vet att det inte bara är antalet mil som spelar in. Jag tog upp det mer som för att visa på att jag ligger på en ganska medelmåttig nivå på träningen.

Jag borde kanske varit tydligare. Jag hoppas kunna kapa en del med smartare träning. Tiden finns liksom inte till dom där långa passen. Jag har en idé om att testa mer naturliga intervaller under träningspass på cirka 1.30. Annars tycker jag att dom sista fyra veckornas träning är viktigast inför FMT.

Post Edited (03-12-01 19:39)

Det borde gå att klara sig under 5 timmar med den grunden. Gäller bara att utnytja tiden på rätt sätt och då är det inte distanspass på 4-5 timmar jag tror du behöver

Tror inte att du få så mycket possitivt utav att gör långa distanspass. för att kunna ta till sig av 4-5 timmars pass så får man nog räkna med att en träningsdos på minst 250-300 timmar.

Ett effektivt intervallpass behöver inta vara längre än ca 1 timme med upp och nervarvning.

Tar man en vecka så skulle den kunna innhålla tex följande.
2 intervallpass 1-1,5 tim
1-2 distanspass 2-3 tim
1 teknikpass/återhämtning 1-2 tim
Det kan ge en veckodos på runt 5-8 timmar och räcker långt om man bara kör rätt typ av övningar på rätt intensitet.

Skaffa tex Serious Cycling eller Mountainbikers training bible för att få tips på intervall övningar mm.

Körde FMT förra året på 5.02 med en punka och efter ha träffat en vägg och hade ca 200 mil cykel och 70 mil skidor i benen.

Turnpinke:
Självklart är det viktigt att sköta träningen de sista fyra veckorna innan loppet, MEN, Finnmarksturen är som bekant långt och den grund kroppen behöver för, säg 5 timmars cykling skapar du knappast på fyra veckor.
Kan bara hålla med ovanstående talare om att kontunitet är viktigare än mängd. Dessutom måste du ransaka dig själv för att veta vad som begränsar din prestation på Finnmarken. Det kanske inte är 4-5 timmar distanspass som gör dig bättre, utan tröskelintervaller, eller styrketräning på cykeln, eller...

Keep up det good work! //Guzzer - som varit under 5 timmar flera gånger, faktiskt

Tack för tipsen.

Det låter som det finns hopp om att förbättra sig lite till, om man lär sig lite mer om träning, utan att behöva offra mer tid.

Intervaller tror jag ska ha en bra effekt på mig. Testade intervaller bara under två desperata veckor inför FMT i år och lyfte kapaciteten avsevärt.

Sedan får jag väl fundera på hur jag ska göra med min årliga vila under juli. Det är då min motivation verkligen tryter.

Hm, undrar vad jag skall göra då ?

Har legat på 5-10 tim/vecka i år , körde periodiserad träning enligt Mountainbikers training bible. Kommer landa på ca 305 årsmil, och 250-300 träningstimmar i år. Har iofs gått hyfsat i år, men trodde nog det skulle gå bättre...
Har inte kört så mycket intervaller, ett par ggr i backar, sedan "naturliga" intervaller och en hel del "tröskelpass" regelbundet.

Körde 08xc på 6.54, förbättrade visserligen fjolårstiden med 33 min.
2002 blev det 180 mil cykel och ca 205 timmar träning.
2003 var mitt första "seriösa" år, 2002 var "halvseriöst"

Tänkte höja mig ett snäpp 2004 och i alla fall närma mig 6 timmars gränsen på fmt och/eller 08xc.

Tänkte höja årsdosen med 10-20%, andra förslag ?

/Anders

Med tanke på att 2003 var ditt första "seriösa" år kanske du inte kan förvänta dig resultat direkt, första året. Eftersom du läst MTBTB antar jag att du utvärderat din 2003-säsong. Det borde ju kunna ge dig lite ideér kring vad du måste förbättra för att komma närmre dina mål under 2004.
Om du skall köra mer intervaller till nästa säsong beror ju på dina naturliga förutsättningar. Dina "måltävlingar" verkar ju dessutom vara långlopp, som förvisso kräver snabbhet, men i ännu högre grad uthållighet och hög mjöklsyratröskel.

//gzzer

Jag brukar köra både FMT o 08. Brukar ligga runt 6-6.40 med mellan 10 - 20 XC skogsmil i benen. Otränad alltså! Det går på ren vilja men det är inget annat än en ren plåga att köra så otränad.

Kanske att jag lägger upp ett träningsschema till i år. Men det är ju så roligt att bara okynnescykla runt bland stadens gator o torg så det blir nog kass träning i år igen.

Usch vad lat man är...

Någon som kört både FMT och BST under liknande förhållanden? Är det stor skillnad i tid, trots att FMT "bara" är 12km längre?

/Leo

Här är en till som SKALL under 5 tim på FMT. Sista två åren har tiden varit
5.30 resp. 5.32, med helt olika träningsupplägg. FMT är långt, men som Turnpike har jag kört alla år sen -97 och det blir mer ett kärt återseende.
Körde BST i år på dryga 5 tim och 08XC i fjol på 5.58. +,-1mil =+,- 30min totalt. Starterna på BST och 08XC är hysteriska i tempo jämfört med FMT.
Kan man bara hitta kvalitet i träningen isf kvantitet som det gärna vill bli,
finns det goda möjligheter att förbättra sig.

Nilebiker

TnT - Är boken "Cyclist's Training Bible" riktad till alla cyklister. Dvs även för racer. Bok nr två du hänvisade till måste främst vara för MTB med tanke på titeln.

nilebiker: Kör du snabbare på FMT än 08XC? Brukar det inte va trärtom, 08xc är 8 km längre men platt, medans FMT är kuperad och nästan aldrig platt.
För mig sklijer det ca 20-30 min i tid mellan FMT och 08xc.
2002, FMT 6.12, 08xc 5.33
2003, FMT 5.44, 08xc 5.29

hur som helst om man ska under 5 timmar på FMT så får man se till o iaf inte börja från noll i början på säsongen, om man åker skidor på vintern så är det nog ett bra komplement. Annars spinning och styrkejympa + löpning, innebandy.

En annan grej som kanske redan är omnämnd ovan, se till o träna på svagheter så kapar du lite tid på långloppen. Jag tränade mycket backe förra säsongen, och det gick lättare i dessa, dock så körde jag inte lika mycket landsväg som året innan så på slätan var jag sämre..
Återhämtning o sömn ska visst va viktigt också.

Jag följer inte mönstret...

08XC höll på att ta livet av mig när starten gick så jäkla fort.
Trodde dessutom att jag skulle köra från motions?ledet och ikapp kompisarna i tävlingledet. Det gick sådär...

Sen memorerar jag banor och har alltid svårt på nya.
Men visst är 08XC platt.

Nilebiker

Linnex wrote:

> TnT - Är boken "Cyclist's Training Bible" riktad till alla
> cyklister. Dvs även för racer. Bok nr två du hänvisade till
> måste främst vara för MTB med tanke på titeln.

Har inte läst MTB-varianten men den andra har mest referenser till landsvägscykling. Tror inte upplägget skiljer nämnvärt mellan de två?

Vill minnas att någon skrev att skillnaden var hårfin.

Guzzer: Jag har inte utvärderat säsongen ännu, ska väl göra det snart och lägga en grov plan för nästa år. Lite svårt att utvärdera, men man lär sig ju lite mer om träning och sig själv för varje år. Så lite ideer finns det i bakhuvudet...

Mitt vinterupplägg blir hursomhelsts lite annorlunda mot i fjol.

the_TnT: Har det tillkomit nåt matnyttigt i senaste utgåvan av Cyclist's Training Bible ?

mankis: har inte Serious Cycling mer eller mindre Elit inriktning ?

/Anders

Lite grand som TnT säger böckerna är ganska lika i upplägget och träningsfilosofi men har olika referenser och inriktning.

Köp båda :-)

> the_TnT: Har det tillkomit nåt matnyttigt i senaste utgåvan av
> Cyclist's Training Bible ?

Ingen aning, eftersom jag bara har den '03:an och minns inte att jag sett någon lista på vad som var uppdaterat. Kändes bara som ett naturligt val att ta den nyaste eftersom det händer en del på tre år. :)

Jag "fick" Serious Cycling av mig själv i 'Julklapp" nu ska det tränas....
Har bara skummat lite här och där, men det verkar ju vara bra.

/Anders

Verkar vara poppulärt att ge sig själv en bra bok i julklapp.
Fick i dag "It's Not About the Bike" i brevlådan, och "Cyclist's Training Bible" ligger nog i lådan i morgon.
Så i helgen blir det nog träning i ryggläge;)

Väntar fortfarande på "Its not about the bike" som jag trodde jag skulle få i julklapp, kanske nån läser det här så jag får den i födelsedagspresent i stället :-)

Kan acceptera "Every second counts" åxo.

Tillbaka
Topp