Vad lätt det blev att kränga däck...

Linusp3

Aktiv medlem
Hur många gånger har man inte stått där och bänt och klämt och svurit sig röd i ansiktet när ett tight däck ska på fälgen och det hela tiden glider av i andra ändan, bara för att få ett snakebite när man kränger över de sista sega centimetrarna?

Alla kanske redan har kommit på de här knepen, eller kanske räddar jag en eller annan cykelsjäl från besvären;

1. Sätt ett spännband runt hjulet för att hålla fast den påkrängda delen av däcket... då glider det inte av när du närmar dig från andra hållet.
IMAG0391.jpg

2. När den sista biten ska på och det är risk att fånga slangen och punktera den; vänd på däckjärnet så den "vassa" delen pekar från fälgen (mot däckets insida). Då går det galant och man får ingen punka!
IMAG0392.jpg

Glad Påsk!
//L

Edit: Lägg helst inte märke till att det däckjärnet som ligger som referens är vänt "åt fel håll"...

Senast ändrad:
pennerdal skrev:
-------------------------------------------------------
> Meh..
> blås upp slangen liiite, lägg den sen i däcket,
> sen lägger du på det för hand.
> Tar max 60 sek.

Meh...
Det har jag gjort i 17 år men det funkar inte alltid... beror på hur hård chords det är i däcket ju!

om man blåser upp däcket lite och ser till att "förstasidans" cord ligger i mitten av fälgen inte ute på fälgkanten så går nästan , jag säger nästan alla däck på fint. Men Nya däck behöver spännband. Jag har använt kattstrypare men det där är ju bättre :)

Mina Racing Ralph och Notubes Crest-fälgar, 29", var extremt tighta trots såpade fälgar och däck, med slang inuti hade det fasen inte gått att få på dem. Det var riktigt tight bara att få på första sidan av däcket.

Du har ju två "däckjärn" använd det ena istället för remmen och håll emot däcket med?
Men oftast går det ju även få på DH däck utan verktyg.

Little Stereo skrev:
> Verktyg för att kränga på däck, det är det
> man har valkarna i handflatorna till :-) T

+1

Bra tips! Jag tillhör visserligen också de här dryga stofilerna som anser att man skall lida och sabba sina händer och framförallt tummarna för att få på däcket utan verktyg. Undrar nästan om det inte är mer för självbekräftelsens skull än för att skona slangen som man håller på att svettas och stånka utan verktyg :) Men det är ju jättebra om någon tittar på hur man kan göra det enklare. Skall jag till exempel visa min dotter hur man fixar en punka så är det troligare att hon accepterar ditt upplägg än mitt. Gäller bara att inte glömma spännbandet hemma när det skall ske i fält.

örgelgörgel skrev:
> Alla som gnäller på att kränga cykeldäck borde
> prova crossdäck, sen gnäller man aldrig mer på
> "jobbiga" cykeldäck :)

Jag lägger om traktordäck ibland. Både fram och bak utan maskin. Ett 12,4 x 28" är skitsvårt att få bort och det är asjobbigt att få dit ett nytt. Bara att vända hjulet är kämpigt. Men jag ser inte riktigt kopplingen till att om det går skall man ha misär vare sig det behövs eller inte.

Efter att ha krängt ett antal kombinationer av däck och fälg är det bara en som jag tycker är riktigt jobbig. Det är ett sprillans nytt Maxxis 2.5" dh-däck med mjukt gummi som ska på en 47 mm bred dubbelbottnad trialfälg. Då får man svettas lite.

Att kränga xc-däck är ju ganska problemfritt även på tighta UST-fälgar.

mina nobby nics på mina M785 fälgar är inte bara att kränga på denna "chord" är så hård att jag knappt får på den men lite jäklar anamma samt däck avtager så är det enklare
men det där knepet måste jag komma ihåg

Viktigast när man kränger på däck är givetvis att man står rätt.

Bilagor

• 1333287554191.jpg
    1333287554191.jpg
    54 KB · Besök: 154
Miss Lycka skrev:
> Att avsluta vid ventilen är bra. Då kan man
> trycka in slangen med ventilen.

Jag kan inte låta bli att känna att det där borde gå att feltolka - vet bara inte hur ;-)

Förutom tipset att hålla inne slangen med ventilen är det även så att ventilen hindrar kanttråden från att bli centrerad mitt i fälgen. Så om man avsluter vid ventilen gör man två flugor på smällen sas.

Tillbaka
Topp