Vad menar dom med "intressekoll"?

Klucken

Aktiv medlem
När jag läser annonser så dyker det ofta upp personer som lägger ut en "intressekoll"!

Vad menar dom egentligen?
Är grejjen till salu eller inte?
Vill dom bara veta om dom kan få ut överpris, eller vad är det frågan om?

Vad är skillnaden mot att något verkligen är till salu?

I mina ögon framstår det bara som sniket o veligt att inte veta om man tänkt sälja eller inte.

Kan någon förklara?!?! Vad är vitsen?

Klucken skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill dom bara veta om dom kan få ut överpris,
> eller vad är det frågan om?

Ja.

De vill väl veta om det är värt besväret att gå ut och stjäla grannens cykel.

De letar efter rätt köpare. D v s en som är beredd att betala bra. De visar att de inte är intresserade av en snabb affär till lägre pris.

Det ät motsvarigheten till köparkårens "bästapriskompis".

Det kan också vara "jag vill sälja de här grejerna men orkar inte släpa mig till posten om jag inte blir av med allt". Så har jag gjort.

Man kan väl säga att det verkar som om vi har ungefär samma uppfattning om vad som menas:
-"jag vill sälja, men bara om det är på mina villkor, om jag orkar bry mig om dig.."

Nä, jag passar alltid på sånna saker. Finns andra att handla av som faktiskt orkar bry sig...

Klucken skrev:
> Man kan väl säga att det verkar som om vi har
> ungefär samma uppfattning om vad som menas:
> -"jag vill sälja, men bara om det är på mina
> villkor, om jag orkar bry mig om dig.."
>
> Nä, jag passar alltid på sånna saker. Finns
> andra att handla av som faktiskt orkar bry sig...

Fast det där gäller väl generellt oavsett vad du köper och var. Att orka bry sig handlar mest om huruvida det är värt besväret eller inte, att värdera sin tid.

Om många visar intresse, så måste det vara en bra cykel. Då behåller man den.
Om ingen är intresserad, så är cykeln bara skit. Då säljer man den. Eller, nä det gör man visst inte.

Så om tillräckligt många hör av sig och säger att de vill köpa, lägger de ut en riktig säljesannons då eller???
Som en auktion på tradera med 1kr i utropspris och hemligt reservationspris. Lika förvirrande...
Nä, då är min taktik att inte höra av sig, förrän möjligen strax innan annonsen förfaller, om de inte lyckats sälja den då är det prutläge!

Fliken skrev:
> Det ät motsvarigheten till köparkårens
> "bästapriskompis".

Spot on. Otroligt irriterande att få ett svar på en annons med frågan "vad är ditt bästa pris?

För vem då kan man undra? Lägg ett bud istället.

Det ryktas om att det i Stockholm har det blivit allt vanligare att cykeln säljs på förhandsvisning för specialinbjudna.

WP8 skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det ät motsvarigheten till köparkårens
> > "bästapriskompis".
>
>
> Spot on. Otroligt irriterande att få ett svar på
> en annons med frågan "vad är ditt bästa pris?

Hundra miljoner.

> För vem då kan man undra?

För mig.

> Lägg ett bud istället.

Äh!

Intressekoll betyder att man kollar intresset för produkten (duh!). Om folk hör av sig kan man förmodligen höja priset. Om ingen bryr sig så måste man sänka priset. Om man inte satt något pris så kan responsen avgöra om man kan sätta ett lågt eller ett högt pris sett till vad man trodde att varan är värd.

Vad är det ni har problem med att förstå? Jag trodde detta var ganska vedertaget.

Edit: Man vill alltså veta om det alls är värt att sälja produkten, eller om man ska behålla den. På sätt och vis kan det nog ofta vara en indikation om att säljaren tycker att varan är såpass bra att den nog inte är värd att sälja. Knappast ett dåligt betyg i så fall.

Senast ändrad:
Vad är i så fall skillnaden mot en säljesannons? Man lär ju få reda på om någon är intresserad om man sätter ut en sådan också.

Stumpy skrev:
> Vad är i så fall skillnaden mot en
> säljesannons? Man lär ju få reda på om någon
> är intresserad om man sätter ut en sådan
> också.

Skillnaden är att säljaren inte riktigt vet om hen vill sälja eller inte. Det beror på intresset och därmed hur högt priset kan sättas. Det är så jag själv resonerat, men jag kan ju inte tala för alla andra intressekollare;-)

Jonte H skrev:
> Det händer att man slänger iväg ett mail som
> säger att man inte är intresserad.

Hehe

Makten skrev:
> Intressekoll betyder att man kollar intresset för
> produkten (duh!). Om folk hör av sig kan man
> förmodligen höja priset. Om ingen bryr sig så
> måste man sänka priset. Om man inte satt något
> pris så kan responsen avgöra om man kan sätta
> ett lågt eller ett högt pris sett till vad man
> trodde att varan är värd.
>
> Vad är det ni har problem med att förstå? Jag
> trodde detta var ganska vedertaget.
>
> Edit: Man vill alltså veta om det alls är värt
> att sälja produkten, eller om man ska behålla
> den. På sätt och vis kan det nog ofta vara en
> indikation om att säljaren tycker att varan är
> såpass bra att den nog inte är värd att sälja.
> Knappast ett dåligt betyg i så fall.

Duh. Är du naiv eller ...

Intressekolla är ett sätt att ha den starkare förhandlingspositionen fast det är säljaren som initierar affären. Bara en nödig eller en idot går på det.

Vi håller på att köpa hus för tillfället. Har gått på minan att försöka köpa av ett par som uppenbarligen bara gjorde en "intressekoll".

Så svaret är: JA det är bara ett sätt att fiska folk som är beredda att betala överpris alternativt inte vet att inspektera varan man köper. Same-same, different name.

Som en not så saknas det några nollor på investeringsläget hus-cykel. I husköp så är det liksom en cykel i taget man förhandlar om. En sån där cykel som man verkligen, verkligen vill ha.

Fast det är två olika valutor du betalar med.

En cykel betalas med plånbokskronor. Ett hus betalas med KalleAnkapengar från banken. Som att blanda äpplen och päron.

Nja, om man är beredd att betala ett "överpris" för ett hus som senare visar sig behöva omfattande reparationer så ökar inte banken värdet när du gör reparationerna. Då blir fantasipengar verkliga pengar.

Och som exempel är det inte så kul att byta tak, betala pantavgift, stämpelskatt och "småreparationer" med plånbokspengar. A.K.A Dealbraker Det kostade för många cyklar helt enkelt.

Tillbaka
Topp