Vad pendlar ni med?

orpon

Medlem
Vad pendlar ni med?
Ville bara få lite info om vad ni pendlar med.
Har själv funderat rätt länge fram och tillbaka på vad som lämpar sig bäst till året runt pendling.

Hade varit kul att se era pendlare, och hur ni har tänkt när ni valt den.

Hade varit intressant med er pendlar sträcka också.

Pendlar ni året runt?

Min nya pendlare kommer nästa vecka : )

Senast redigerad av en moderator:
Vad pendlar ni med?
Ja men sorry då!

Hade bara varit intressant att hör hur ni som pendlar tänker när ni väljer cykel.
Våra cyklar tråden är ju så sjukt stor, så det går ju inte att få ut nåt vettigt från den.

Vad pendlar ni med?
Jag har 20km enkel väg.

Det här är min pendlare
Strada_0806_liten.JPG

En moddad Stevens Strada 800

/Håkan

Vad pendlar ni med?
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte en till sån här jävla "visa din...."-tråd
> igen. Räcker inte "Våra cyklar"-tråden kanske?

Jag tycker vi ska ha en "visa din surgubbe"-tråd :)

/Johan

Vad pendlar ni med?
18Km en väg och alltid motvind..

Grymt nöjd med cykeln. Fick rätt så ont i axlarna första veckan, men det funkar bättre nu. Lärt mig att sitta riktigt kanske.

IMG_4210copy.jpg ht=452

Vad pendlar ni med?
Här är min förresten (om nu nån hade missat det :))
Byggdes för att vara snabb, driftsäker och icke stöldbegärlig

file=65513

Kör 9,3 km enkel varje dag

file=54838

/Johan

Vad pendlar ni med?
Jag skulle lätt kunna tänka mig att sno din hoj jojje!
Fast den ser lite stor ut iofs..

Vad pendlar ni med?
jansson99 skrev:

Det avgör saken ;-)
Här är min pendlare:
013.JPG ht=599

Jag köpte den för ett par år sen utan att ha någon egentlig plan, men vartefter jag har uppgraderat "finhojen" så har det blivit grejor över till den här.
Nu senast köpte jag mekaniska skivbromsar och ett extra hjulpar, då kan jag ha dubbdäcken på det ena hjulparet i vinter och skifta hjul snabbt om det frusit under natten.

Nej föresten, det senaste var ju att jag bytte ut RST-gaffeln som satt på, jag hittade på köp & sälj en jättefin Marzocci som passade perfekt, helt klart en mycket bra uppgradering, det blev en helt ny cykel. Jättebra om man vill ta en liten omväg hem över Järva.

Vad pendlar ni med?
jansson99 skrev:

Buhuhuuu på dig då.

Finfin tråd. Kommer att posta så fort jag har fotat.

//Erik

Vad pendlar ni med?
Knoparn skrev:
> > Krav: Den skall ta mig itll jobbet utan krångel
> året runt. Slitdelarna skall vara billiga.

Dubbla skärmar?

Vad pendlar ni med?
Jopp!
Mindre stänk på fötterna och lite hänsyn till de som mot förmodan orkar ligga på min rulle :-)

Vad pendlar ni med?
crescent.jpg ht=544

En crescent 318 från -84 med rakt styre, ombyggda bromshandtag och sks-skärmar, i övrigt helt orginal. Valde den för att den var billig (500 kr) snygg (rosa metallic!) och snabb.
Cyklar 7 km enkel väg, året runt, använder den även som vinter-träningscykel när jag inte vill ta ut finracern på de saltade vägarna. En annan (ganska viktig) fördel är att cykeltjuvarna inte bryr sig om den, så den får stå i fred i cykelförrådet i källaren.

Vad pendlar ni med?
orpon skrev:
> Knoparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Krav: Den skall ta mig itll jobbet utan
> krångel
> > året runt. Slitdelarna skall vara billiga.
>
>
> Dubbla skärmar?

Ett annat trix är att köra med en bakskärm även fram. De brukar gå att montera utan allt för mycket modifiering.

//j

Vad pendlar ni med?
Jag har tyvärr ingen bra pendlarhojj så jag åker på min mtb till jobbet:
karma_2_0_fullpic_640.jpg ht=442

Och det är denna vägen jag kör (10,7km enligt eniro):
aka_till_jobbet.jpg ht=450

Ha det gött!! :)

/Henrik

Vad pendlar ni med?
En Peak som jag köpte på rea i våras. Köptes p.g.a att min andra sunkcykel började tacka för sig, och jag ville ha cykel som jag kan ställa ifrån mig på stan utan att gråta allt för mycket om den blir stulen.

Har ca 6 km enkel väg (väldigt kort när man ser vilka sträckor vissa andra har) och jag cyklar året om.

Bilagor

• S6000619.JPG
    S6000619.JPG
    126.2 KB · Besök: 38
Vad pendlar ni med?
Minst 11km enkelväg, ofta längre

Regn/snö/is och lämnar låst ute på stan vid behov cykeln: 1987 Fisher Hoo Koo e Koo med stänkskärm, stöd och packethållare.

Torra vägar: 2000 Ibis Hakkalugi CX Doublespeed

Ibland: MTB eller racer

Hoo Koo kan lämnas i ett kortlåst allmän cykelrum på jobbet. De andra förvaras i ett låst och larmad förråd som krävs både kort och kod för att komma in.

Vad pendlar ni med?
Så! Nu har jag lagt alldeles för mycket pengar på min gamla rocky men den fyller faktiskt tjugo i år så det måste väl vara ok?
Bytt allt utom ram, vevparti, sadel och stolpe och stänkorna sedan senaste meckerianfallet fast det enda som är original på riktigt är vevlagret.
DSC_0103.JPG

/T

Vad pendlar ni med?
Mitt fulbygge till pendlarhärk, en salig blandning av gamla utbytta delar o billiga nya delar, har 25km enkel och det blir "bara" 2-3ggr i veckan året om beroende på tid/lust. På sommaren är det dock oftast racer som används till pendling om det inte ska cyklas i skogen på vägen hem :)

Bilagor

• IMG_1232.JPG
    IMG_1232.JPG
    256.3 KB · Besök: 35
Vad pendlar ni med?
orpon sa:
Ville bara få lite info om vad ni pendlar med.
Har själv funderat rätt länge fram och tillbaka på vad som lämpar sig bäst till året runt pendling.

Hade varit kul att se era pendlare, och hur ni har tänkt när ni valt den.

Hade varit intressant med er pendlar sträcka också.

Pendlar ni året runt?

Min nya pendlare kommer nästa vecka : )

Pendlar året runt på en Nishiki hybrid (oklart vilken modell men den heter väl Comp eller nåt) med pakethållare och ett par Ortliebväskor som hänger på vardera sida av bakhjulet. Valde den för att den var billig och förhoppningsvis rätt trist att sno för en eventuell tjuv. Löjligt skönt att slippa ryggsäcken jag hade förr. Jag gillar rakt styre för pendling genom stan året runt då jag tycker att kontrollen blir bättre, speciellt på vintern.

Vad pendlar ni med?
En bastard. Stålram, kolfibergaffel. Dubblerar som tränings/radocykel.

Pendlar 82km två dagar i veckan.

Bilagor

• IMG_20161030_134141.jpg
    IMG_20161030_134141.jpg
    764.4 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Vad pendlar ni med?
Min pendlare version 2.1. I grunden en nishiki pro air 2015 med originalskärmar och pakethållare. Moddad med ultegra 10-vxl växelgrupp och blackspire N/W CX-klinga 38T. Däcken fick precis plats under skärmarna med liten marginal. Continental cyclo X-king 35mm rullar godtagbart på asfalt och kanske bättre än godtagbart på grus. Håller som bäst på och provar lite olika däcktryck, får se vad det landar. Just nu kör jag 2,8kg både fram och bak. Handtagen ska bytas till mer ergonomiska när lusten faller på. I övrigt funkar den bra. Har knappt 23km till jobbet enkel resa.

Senast ändrad:
Vad pendlar ni med?
Så länge det inte är halt eller ösregnar så pendlar jag 16km enkelväg med denna liggcykel. Har väldigt fina cykelvägar från Kungsängen, där jag bor, till Vällingby, där jag jobbar.

Valde den för att jag tycker att vanliga cyklar är obekväma och irrationellt konstruerade för pendlarbruk. Hade jag varit gjord av pengar så hade jag köpt en velomobil. Jag har även ett släp (Extrawheel) som jag hänger på när jag behöver handla lite mer.

20161015_110819small.jpg

Senast ändrad:
Vad pendlar ni med?
Cykelpendlar Bunkeflostrand - LTH 2-3 dagar per vecka. 29-38 km enkel beroende på väder och ev. tidsrestriktioner.

April - nån gång i Oktober (när det börjar bli kallt, mörkt, blött) kör jag Wilier Mortirolo med Campa Centaur
20130801_085819.jpg

Under den blöta, kalla och mörka årstiden används istället fulcross från Rose med 11-delad 105 och skivor. Kittad med skärmar, reflexer och lampor. Hornit:en flyttas mellan cyklarna. Finns en omgång hjul till hemma med 30mm Schwalbe Marathon dubbdäck för de snabba morgonbesluten.
DSC_0132.JPG

Japp, har tillräckligt spatiöst på kontoret för att ställa cykeln där. Med wellpapp under håller man sig väl med lokalvården.
Rullskidorna används när jag leker skidlärare för tre kollegor som håller på med klassikern, ingen av dem har egentligen stått på längdskidor innan så det är mycket grundteknik för tillfället. Finns ett par skate-rullisar hemma om behovet blir påträngande på helgen.

Vad pendlar ni med?
Antingen knappt 17 eller knappt 20 km enkel beroende på om jag hämtar/lämnar på dagis eller ej. 9 kg cykel, 5-6 kg barnsits och 11 kg barn men sitsen följer bara med 3 km. Kör rätt konsekvent, 5 ggr lokaltrafik augusti-mars innan jag blev föräldraledig tidigare i år. Har pendlat sedan maj 2012 och det är ganska addictive. Inne på fjärde veckan och initiala chocken har lagt sig efter att inte ha cyklat på länge.

Bilagor

• ROSE.png
    ROSE.png
    864.8 KB · Besök: 30
Vad pendlar ni med?
En lätt moddad Boardman CX comp (allt utom ramen är utbytt vid det här laget) står för fulväders- och vinterhalvårsturerna (och som synes cykelsemestern). Cyklar inte varje dag dock, tycker det sliter för mkt med 2,5 mil enkel.

När vädret är bättre åker jag på en nästan lika moddad Boardman Team Carbon.

Bilagor

• Vitas fullastad.jpg
    Vitas fullastad.jpg
    278.7 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Vad pendlar ni med?
ToddyKrycka sa:
En lätt moddad Boardman CX comp (allt utom ramen är utbytt vid det här laget) står för fulväders- och vinterhalvårsturerna (och som synes cykelsemestern). Cyklar inte varje dag dock, tycker det sliter för mkt med 2,5 mil enkel.

När vädret är bättre åker jag på en nästan lika moddad Boardman Team Carbon.

Kolfibergaffel? Hur har du fäst den främre pakethållaren?

Vad pendlar ni med?
Har en Corratec C-Cross Disc. 2014 års modell inköpt 2015. Inlämnad på service för någon månad sedan, och då byttes kassett och kedja som var slitna.
Pendlar 19.5 x 2 om dagen när jag inte är på kontoret eller det spöregnar.
Har stänkor och egolapp...ska fixa ny kompislapp då den förra lossnade.
Belysning och reflerxer...jepp, man vill ju både se och synas.

Disc valde jag för att jag ville ha det på pendlarcykeln. Min förra hade fälgbroms=sliter på fälgen. Det var en Kona Dew...supernöjd med det köpet.
105-komponenter på nuvarande cykeln känns som en rimlig nivå på komponenterna.

Jag är nöjd med cykeln. Kommer köra med den tills den är helt slut...som vanligt alltså. Det man köper ska användas.

//Thomas

Tillbaka
Topp