Vad sägs om att ändra upplägget av forumet?

Äh det räcker väl med prefix på allt som inte är mtb. Är folk bara duktiga på att skriva [lvg] (t.ex) i topicen så är det ju lätt att skippa dom trådar man inte är intresserad av.

Om man delar in det så är det hemskt jobbigt att följa vad som händer på forumet generellt sett eftersom man måste klicka sig igenom 15 olika (minst) avdelningar för att kolla alla trådar.

Jag önskar folk skrev [orka] som prefix på såna här trådar och att det fanns en funktion för att dölja trådar med väl valda prefix.
... Vilket kanske vore en idé. om det nu skulle gå att koda. Så kan folk som inte vill se vissa saker slippa.Eller nåt.

Senast redigerad av en moderator:
wenna skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan man blir ju mörkrädd av alla intelligenta
> och givande inlägg.

Du pratar om inlägg i en tråd vars syfte redan avklarats i tiotal tidigare trådar?

Alces skrev:
> Om man delar in det så är det hemskt jobbigt att
> följa vad som händer på forumet generellt sett
> eftersom man måste klicka sig igenom 15 olika
> (minst) avdelningar för att kolla alla trådar.

Det behöver inte vara så jobbigt om forumprogramvaran har funktioner som "nya inlägg" eller "aktiva trådar".
En av nackdelarna med uppdelning är att folk inte kan skapa trådar på rätt ställe och att trådar byter ämne. Uppdelade forum kräver mer arbete från moderatorernas sida. Sen är det rätt mycket som är gemensamt mellan olika cyklingsformer.

Men den lösning som det skissas på är väl att man skall kunna ha det uppdelat eller ouppdelat.

Men....
cantsomeoneelsedoitsimpsons.png ht=199

Tompaa skrev:
> Mmm, jag har också föreslgit det förut. Och har
> även insett att väldigt många andra vill det,
> och att även många andra inte vill det...
>
> MEN, ett här kommer ett nytt förslag ;)
> Dela in forumet i endast två kategorier
> 1. Ett forum för de som har seriösa inlägg och
> frågeställningar.
> 2. För alla idioter som kommer med spydiga
> korfattade värdelösa kommentarer.

Men då kommer ju varje urspårad tråd hamna där, dvs alla trådar.

Som jag ser det så finns det två problem:

Det cykelintresse är på tok för ensidigt. Det finns mer än lvg
Du hänger här för sällan => du måste söka efter trådarna du läste sist.

Båda problemen löser sig med tiden. För ju mer du hänger här ju mer kommer du läsa trådar som inte intresserar dig och finna dom intressanta vilket i sin tur leder till att du spenderar mer tid här.

s, var är du? Ditt inlägg från förra eller förrförra uppdelningstråden om forumets funktion som en social mötesplats behövs igen. Jag hittar den inte med sökfunktionen :)

För egen del kan jag bara säga att jag knappast hade haft en stål-SS och definitivt inte en fixi om Happy varit ett uppdelat forum. Jag hade säkert hängt i AM-forumet och haft en snävare cykelvärldsbild.

Fast nån form av tagg-system kommer jag inte att vända mig mot även om folk redan idag är rätt bra på att beskriva trådens innehåll.

/johan

Jag tror att jag är en av de få användare med över 100 inlägg som faktiskt fortfarande vill ha ett uppdelat forum.

jesperC skrev:
> Det är väl ingen som hindrar någon att starta
> upp ett nytt cykelforum med önskat antal
> kategorier. Alternativt använda något utav de
> uppdelade forum som redan finns.
>
> //j

+1.

Kanske att man skulle kunna välja själv vad man vill se? Om man startar en ny tråd så kan man kryssa i om det gäller lvg, mtb eller eventuella andra alternativ och sen kan användarna själv välja vilka trådar som ska synas? Vill man se alla trådar som det är idag så väljer man bara "visa alla". De som bara vill se mtb ska då kunna välja att göra det osv. Själv gillar jag iofs läget som det är idag men det här alternativet skulle ju inte behöva ändra på det, samtidigt som de som nu vill ha en viss uppdelning skulle få det. Sen skulle ju en bättre sökfunktion göra ganska mycket också :)

Kanske kräver stora tekniska ändringar, vad vet jag?

Jag vill ha tillbaka den gamla färgsättningen som var från början (ni som hängt här ett par veckor, gjort 50 inlägg, och nu vill dela upp forumet har förstås ingen uppfattning i den frågan?).

själv skulle jag gärna vilja gå tillbaka till hur det såg ut på funsport för massa år sedan, inget tjafs med uppdelning i trådar utan bara en enda lång lista med inlägg. det var tider det.

JojjeM skrev:
> s, var är du? Ditt inlägg från förra eller
> förrförra uppdelningstråden om forumets
> funktion som en social mötesplats behövs igen.
> Jag hittar den inte med sökfunktionen :)

Du och jag var ute och cyklade. Märkte du inte det?

marcus_ec var vänlig nog och länkade till vad som förmodligen är det enda vettiga jag skrivit på detta forum:

marcus_ec skrev:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1146730/1147500#msg-1147500

Det man slås av är att det år 2009 fortfarande är folk som tror att dom kommer med big news när dom tipsar om att forum kan delas upp i kategorier. Finns det någon forum-motor som inte har den möjligheten? Man kanske skulle börja med att ta reda på hur forumet fungerar innan man föreslår förändringar. Det kan ju vara så att det finns en anledning till att funktionen inte används.

EricT skrev:
> Jämför med http://terrengsykkel.no/ubb/ -
> strukturerat och enkelt. Inte en sörja.

Sen händer det inte så mycket där heller, segt att behöva gå in på en massa ställen när man vill läsa istället för att allt finns rakt framför en på samma ställe. Fördelen är om man bara vill gå in där någon gång ibland och läsa.

Happy behöver inte delas upp, det kräver bara att man läser här tillräckligt mycket så man hänger med. Oavsett om man är ett svetto eller fetto så kan man få sig ett gott skratt här vilket man har svårt eller bara ena kategorin kan få på uppdelade forum.

Läs mer så lär ni er mer och trivs bättre.

Jag tycker det är alldeles för uppdelat som det är nu. Vore det inte bättre om vi slopade alla trådar och bara hade en mega-lång chatt istället?

Jag tycker att om man startar en ny tråd så ska inte den hamna överst, utan var som helst, då blir det lite mera sport att få några svar.

bjorre skrev:
> ....som en stor kanelbulle, sen blev det mörkt.

Eller något i stil med lossasmusik som inte hörs?!

nenja skrev:
> Fiskeintresset som vaknat på senaste har fört
> mig till ett par fiskeforum, så sjukt värdelöst
> med kategorier. Otroligt värdelöst.

Du menar Fistelintresse. ;)

Nu har jag läst alla inlägg. s inlägg som det tydligen är länkat till tidagare men som jag inte orkar leta efter var kanske som jag tänkte det.

Happy är ett socialt forum. De flesta forum är sociala. De som önskar uppdelade forum verkar leta efter specifika saker. Antingen information om cykelrelaterade saker. De tittar på förstasidan utan att hitta svar på exakt vad de vill veta. Sökmotorn ger inte ett svar utan en lista med inlägg där sökbegreppen finns. Men hallå! Jag ska bara ha svar på min fråga ska det vara så svårt. Alltså startas en ny tråd med en fråga typ "vilka däck ska man ha på VR". Nu blir trådstartaren istället kränkt av att alla svar inte visar honom vederbörlig respekt. Andra vill sitta och läsa om sitt nyvunna intresse. Kan vara valfri cykelförkortning. Inte behöva läsa om andra saker som har med cykel att göra. Ska det vara så svårt att få alla som har fel intressen att hålla sig på nåt annat ställe, va!?

1. Är man intresserad av "fakta" kan man hålla sig till Sheldon eller betala sin LBS/cykelmek, se glad ut och hålla käft.

2. Är man bara intresserad av sitt eget navelludd kan man dra ur sladden till modemet och luta sig framåt.

Fast om s skrev något liknande gjorde han det säkert bättre för det brukar han.

bjolund skrev:
> Kanske att man skulle kunna välja själv vad man
> vill se? Om man startar en ny tråd så kan man
> kryssa i om det gäller lvg, mtb eller eventuella
> andra alternativ och sen kan användarna själv
> välja vilka trådar som ska synas? Vill man se
> alla trådar som det är idag så väljer man bara
> "visa alla". De som bara vill se mtb ska då kunna
> välja att göra det osv. Själv gillar jag iofs
> läget som det är idag men det här alternativet
> skulle ju inte behöva ändra på det, samtidigt
> som de som nu vill ha en viss uppdelning skulle
> få det. Sen skulle ju en bättre sökfunktion
> göra ganska mycket också :)
>
> Kanske kräver stora tekniska ändringar, vad vet
> jag?

+1

Precis, som tråden om FRM-hjul som ligger på förstasidan. Den är tydligt uppmärkt med [LVG] men handlar efter fjärde inlägget om FRM:s MTB-hjul och hur designen är stulen av NoTubes. Så fungerar Happy och det är helt suveränt. Så även om du bara vill läsa om MTB-prylar så kommer du missa massor eftersom det skrivs om allt i alla trådar.

Taggningssystemet ska ju i så fall vara per inlägg och inte per tråd och då blir det ännu mer oöverskådligt ("Detta inlägg är dolt av administrativ åtgärd"). Det finns två bra system för att bygga forum. Det som Happy har och KOM-systemet med riktiga trådar som kan gå in och ut ur möten beroende på vad postaren tycker är lämpligt.

Tompaa skrev:
> Dela in forumet i endast två kategorier
> 1. Ett forum för de som har seriösa inlägg och frågeställningar.
> 2. För alla idioter som kommer med spydiga korfattade värdelösa kommentarer.

Uppdelningen är redan gjord!

1: Verkligheten
2: Internet

erik h skrev:
> Tompaa skrev:
> > Dela in forumet i endast två kategorier
> > 1. Ett forum för de som har seriösa inlägg
> och frågeställningar.
> > 2. För alla idioter som kommer med spydiga
> korfattade värdelösa kommentarer.
>
> Uppdelningen är redan gjord!
>
> 1: Verkligheten
> 2: Internet

Det hade jag knappt kunnat säga bättre själv. Det är tyvärr sant allt för ofta

cerro skrev:
>
> Happy behöver inte delas upp, det kräver bara
> att man läser här tillräckligt mycket så man
> hänger med. Oavsett om man är ett svetto eller
> fetto så kan man få sig ett gott skratt här
> vilket man har svårt eller bara ena kategorin kan
> få på uppdelade forum.

+1 Så sant som det är skrivet.

erik h skrev:
> Uppdelningen är redan gjord!
>
> 1: Verkligheten
> 2: Internet

Internet är på riktigt, för den som inte förstått det.

Tillbaka
Topp