Vad saknas på bakhjulet?

Vad saknas på bakhjulet?
Hej!
Tänkte införliva en pojkdröm och köpte mig ett diskhjul till racern (giant tcr) på blocket. Nav och body kom bredvid och jag lämnade in till mekaniker för att sätta ihop. När jag kom hem och skulle sätta på hjulet så upptäcker jag att navdelen man sätter ramen på är för lång på ”icke driv”-sidan. Någon som vet varför, saknas något eller är det fel dimensioner motsvarande?
Se bilder.

Tack på förhand!
/Robert

Bilagor

• IMG_6295.jpeg
    IMG_6295.jpeg
    355.8 KB · Besök: 220
  • IMG_6477.jpeg
    IMG_6477.jpeg
    287.5 KB · Besök: 216
Vad saknas på bakhjulet?
Kanske är en QR-axel för skivbroms, dom är 135 mm långa, jämfört med QR-axel för fälgbroms som är 130 mm lång.
Låter rimligt!
Dischjul och cykelvagn?
Måste i så fall vara ett hipsterhittepå.
?
Brukar sitta en distanshylsa innanför låsmuttern på vänstersidan av hjulaxeln, tror det är den som fattas.
Det låter ju rimligt!

Kan vi alltså gissa att det är en 135 mm qr-axel (ramen 130 mm) som saknar en distanshylsa innanför låsmuttern på vänster sida?

Då är nästa fråga - Hur kan jag lösa detta? Behöver jag byta ut qr-axeln eller finns någon work-around? Går distanshylsa att få tag på separat tro?

Vad saknas på bakhjulet?
Mät avståndet mellan låsmuttrarna. Om det är 130 mm, så kanske du bara kan såga av överskottet från axeln. Mät i så fall två gånger och såga en gång.

Hur mäter man avståndet mellan muttrarna på ett dischjul?

Edit. Ah, går ju ganska enkelt mha ex ett riktställ eller bakgaffeländarna som referens.

Vad saknas på bakhjulet?
Om axeln sågas av på ena sidan måste hjulet också centreras om och går det att göra med diskhjul?
näe...axeln går ju att förskjuta i sidled om man lossar låsmuttrarna. Gör man inte det måste väl hjulet vara centrerat mellan låsmuttrarna. Kapar man bara den onödigt långa axeländan lagom långt utanför låsmuttern så borde det möjligen krävas en kortare QR-axel, eller så är den lagom lång och axeln var onödigt lång av någon anledning.
Ett alternativ är ju att bara sätta på en bussning utanför mellan baksving och QR som tar upp tomrummet. Men det kanske inte blir estetiskt tilltalande...?

Vad saknas på bakhjulet?
näe...axeln går ju att förskjuta i sidled om man lossar låsmuttrarna. Gör man inte det måste väl hjulet vara centrerat mellan låsmuttrarna. Kapar man bara den onödigt långa axeländan lagom långt utanför låsmuttern så borde det möjligen krävas en kortare QR-axel, eller så är den lagom lång och axeln var onödigt lång av någon anledning.
Ett alternativ är ju att bara sätta på en bussning utanför mellan baksving och QR som tar upp tomrummet. Men det kanske inte blir estetiskt tilltalande...?
Vad är en bussning och hur får jag tag i en sådan?

Vad saknas på bakhjulet?
Hjulet är normalt centrerat precis mitt över axeln, kortar man då axeln på ena sidan hamnar hjulet fel i sidled.

Hjulet är väl centrerat över yttre muttrarna oavsett var axeln befinner sig. Det är ju muttrarna som ligger an mot ramen (och riktstället/centreringsverktyg när man bygger hjul), inte axeln.

Vad saknas på bakhjulet?
Hjulet är väl centrerat över yttre muttrarna oavsett var axeln befinner sig. Det är ju muttrarna som ligger an mot ramen (och riktstället/centreringsverktyg när man bygger hjul), inte axeln.
Jo, men om man bygger hjulet för 135 mm och sen plockar bort distansen och tar av axeln på vänstersidan för att ändra till 130 mm så hamnar hjulet fel.

Vad saknas på bakhjulet?
Jo, men om man bygger hjulet för 135 mm och sen plockar bort distansen och tar av axeln på vänstersidan för att ändra till 130 mm så hamnar hjulet fel.
Hjulet har några år på nacken (10-15?) så tror ändå det kan vara byggt för 130 men att personen skickat med axel som inte är original? Spekulerar bara. Blev lite oense om att det inte var skrivet i beskrivningen att navet var bortplockat, så kan inte riktigt fråga längre.

Vad saknas på bakhjulet?
Hjulet är normalt centrerat precis mitt över axeln, kortar man då axeln på ena sidan hamnar hjulet fel i sidled.
Håller inte med. Axeln för ett QR-nav går ju ut genom dropouts:en och kan vara hur lång som helst om man har yttre distanser och hjulet sitter likadant. Kapar man axeln på ena sidan och anpassar längd på yttre distanser kommer hjulet fortfarande sitta i exakt samma läge i ramen.

Vad saknas på bakhjulet?
Hjulet har några år på nacken (10-15?) så tror ändå det kan vara byggt för 130 men att personen skickat med axel som inte är original? Spekulerar bara. Blev lite oense om att det inte var skrivet i beskrivningen att navet var bortplockat, så kan inte riktigt fråga längre.
Låter klart rimligt och lätt att kolla, bara att vända hjulet och se hur det sitter :)

Vad saknas på bakhjulet?
Hej igen!
Nu när ni hjälpt mig förstå problemet försökte jag mig på en egen mcgyverlösning. Jag tog den längre qr-pinnen från trainern och satte ett gäng låsbrickor innanför och utanför droppouten (om de heter så, ram-delen).

Verkar det safe eller kommer jag gå en våldsam död tillmötes i en snabb nedförsbacke bland öppna landskap?

Bilagor

• IMG_6481.jpeg
    IMG_6481.jpeg
    353.7 KB · Besök: 98
  • IMG_6482.jpeg
    IMG_6482.jpeg
    503.9 KB · Besök: 96
  • IMG_6484.jpeg
    IMG_6484.jpeg
    740.8 KB · Besök: 88
Senast ändrad:
Vad saknas på bakhjulet?
Hej igen!
Nu när ni hjälpt mig förstå problemet försökte jag mig på en egen mcgyverlösning. Jag tog den längre qr-pinnen från trainern och satte ett gäng låsmuttrar innanför och utanför droppouten (om de heter så, ram-delen).

Verkar det safe eller kommer jag gå en våldsam död tillmötes i en snabb nedförsbacke bland öppna landskap?
Jag tycker det ser tveksamt ut, de här låsbrickorna är nog inte det bästa att ha som distanser.

Vad saknas på bakhjulet?
Det funkar nog. På tal om hemmasnickeri funderar jag på om inte disk-hjulet du köpt är ett sådant, men det vet jag inte, så jag borde vara tyst.

Tillbaka
Topp