Vad ska jag ersätta denna broms med?

ol__

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har lite ledigt efter nyår innan studierna sätter igång igen och tänkte då bland annat försöka ta tag i ett rat-ss-projekt som ligger i källaren. Hojen är rostig och medtagen, men skön att cykla på. För att det ska bli någon ordning på torpet måste dock nya bromsar på.

Gamla bromsarna ser ut såhär:
skitbroms.JPG ht=410

De tar dåligt även efter jag satte dit nya fräsha klossar. De är också mycket svåra att justera så att de "tar jämnt", alltså bromsar lika mycket på varje sida. Min teori är slitna fjädrar och den där fula armen som ska krokas över bromsvajern.

Iaf, jag vill ha andra bromsar, gärna sånna som matchar i stuket.
Jag har tittat på dessa, lockas framförallt av bromshandtagen. Nuvarande bromsar tillämpar dock "centraldrag" (eller vad det kallas) och eftersom fästen finns för detta känns det schysst, och därför vore kanske något sånt här lämpligt.

Vad säger ni? Vilka bromsar passar? Vilka tar bra?

Jag har liknande bromsar från weinmann som jag bytte klossar på, dom tog skitkass första vändan till jobbet på världsmästarcykeln men efter det så började dom bita i bra, dom tar också snett så dom böjer fälgen men inget som känns när jag bromsar. klossarna jag köpte var coop forums v-broms klossar av kortare modell. Har du kört länge med klossarna?

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> En sån här:
> http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=42
> 19#params:nid=424507&t=Info plus en sådan här:
> http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=42
> 19#params:nid=424504&t=Info kanske vore något?

Noterade den lösningen också, men det blir tyvärr något dyrt för ett komplett set.

Iggy_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har liknande bromsar från weinmann som jag
> bytte klossar på, dom tog skitkass första
> vändan till jobbet på världsmästarcykeln men
> efter det så började dom bita i bra, dom tar
> också snett så dom böjer fälgen men inget som
> känns när jag bromsar. klossarna jag köpte var
> coop forums v-broms klossar av kortare modell. Har
> du kört länge med klossarna?

Ja ganska, var länge sen jag gav upp hojen så jag kommer inte exakt ihåg. Det kan även vara bromshandtagen som inte lirar korrekt med bromsarna. Cykelhandlaren tittade på mig som ett fån när jag pratade om att olika bromshandtag drar olika mycket vajer, och eftersom han var cykelhandlare trodde jag att jag hade fel och han rätt. Men oavsett det tycker jag att jag borde ha lite mer bromskapacitet.

Vad tror ni om ett 5-56-bad, uppsmörjning och moddning med en sånhär?

Jag hittade ett par wienmann 750 (inte mina på bild, mina är något längre) i en skrotlåda.

Vilken typ av bromshandtag lirar dessa bäst med?
Är det möjligt att lägga på lite fläskigare klossar, typ för v-broms?
De är ganska tröga när jag känner på dem för hand, ska det vara så eller ska de smörjas in? I så fall var lämpligast?

Några vanliga racerhandtag har jag inte liggandes :(

Tror (hur bekräftar jag det?) de som sitter på nu är till v-broms, funkar? Blandar alltid ihop vilka handtag som drar mycket eller lite vajer och vilka bromsar de passar till.

Använd handtag med låg utväxling: racerhandtag, racerhandtag för rakt styre, cantileverbroms-handtag och det mesta som är gjort innan V-bromsen kom till vad jag vet (inkl gamla weinmann). Användar du handtag för V-broms / MTB-skivbroms kommer du visserligen snabbt få bromsklossarna in till fälgen, men kommer få klämma hårt för att sen få dem att faktiskt bromsa. Bör undvikas.

Våren innehöll ganska mycket, så hojen blev inte cykelbar förrens i början av sommaren. Under sommarens lediga veckor tog jag med hojen till föräldrarna där den sedan stått kvar, och därför har milen inte blivit jättemånga. Cykeln är rolig, i stort är jag nöjd. Bromsarna blev dock aldrig super.

Jag monterade wienmann 750-bromsarna jag nämnde längre upp, med v-broms belägg. Som sagt var de tröga när man klämde på dem för hand, trodde det skulle bli bättre med handtag men icke. Bromsverkan kunde dessutom varit betydligt bättre. I helgen var jag hemma hos föräldrarna och drog då ut på en kortare runda och efter en kvart började det tokregna. På väg hem körde en bil ut från en garageuppfart och jag fann mig själv nästan helt utan bromsar. Jag hamnade i häcken men klarade mig undan med lite mindre skrapsår på handen.

1: Tror ni det går att få bromsarna att löpa lättare? Innan montering plockade jag isär, rengjorde och oljade in. Gör om, gör rätt?
2: Hur får jag till bättre bromsverkan?

Ytterligare 1000 ord på ämnet:
DSC03857_.JPG ht=600

Jag har haft Weinmann 999 bromsar jag har även cyklat med identiska(men mkt lättare) Dia-comp kopior. På en av mina nuvarande cyklar sitter det några andra Shimano long-reach bromsar, kontentan är att inga av dem har riktigt tillfredsställande bromsverkan.

Min slutsats är att det är de långa bromsarmarna i sig själv som leder till medioker stopkraft. Att du använder Biltemas v-broms belägg har inget med saken att göra, jag använder sådanna på min vinter 29er ihop med Shimano Alvio v-bromsar och har då inga problem.

Men klart att du kan få den att lira bättre:

1) Racer el canteliverbromshantag kommer göra skillnad.
2) Om du på något sätt kan ersätta "vajergalgen" med och få en flackare vinkel.
wienmann750a.JPG ht=600

3) Flytta om/ta bort distanser så att när bromsklossarna nyper åt kring fälgen så ska bromsarmarna vara lodräta.
wienmann750b.JPG ht=600

Gjorde precis en upptäckt. I en fundering på att få ihop en annan fulhoj satt jag och undersökte bromshandtag för bockstyre och för v-broms. Till min förvåning verkar det vara precis det jag köpt och satt på denna hoj (tektro rl520). Kan detta vara orsaken till den dåliga bromsverkan?

Hur var det; vilka var drog mest vajer? v-bromshandtag eller vanliga racerhandtag?

V-bromshandtag drar mer vajer, så det är nog inte osannolikt att du får lite taskig bromskraft på grund av handtagen.

Men om v-bromshandtag drar mer vajer, borde jag inte i detta fall i så fall fått bättre bromskraft? Om handtaget drar mer vajer än vad bromsen är gjord för, borde den väl knipas åt hårdare, eller tänker jag fel?

Mnjae, du drar mer vajer men utväxlingen gör väl också att du får ta i mer för att få en given bromskraft. Det man vinner i väg förlorar man i kraft, osv.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp