Vad ska jag göra med min Cervelo R3 SL

Zpettet

Medlem
Hej!

Ny på forumet och relativt ny inom cykel, landsväg.
Jag köpte våren 2018 en beg. Cervelo R3 SL, ramstorlek XL/58cm, årsmodell ca 2015.
Allt frid och fröjd, supernöjd med cykeln verkligen...

MEN, förra säsongen i Maj så börja det knäppa konstigt när jag trampa..
Misstänkte lager och smuts men då upptäcktes en spricka kring infästning av vevlagret.
Jag fick i princip rådet att slänga ramen och köpa ny.. Men jag har inte riktigt en sådan budget att leka med samt att det var svårt att hitta en cykel jag kände passa mig och min kropp till en vettig peng.
Jag har med denna spricka cyklat kanske 60 mil varav en Vätternrunda, men det känns lite vanskligt.
Tanken är att cykla i år igen, men frågan nu är hur ska jag hantera detta.

Alternativ 1:
Jag har varit i kontakt med olika firmor som jobbar med att laga kolfiber, Sthlm och Danmark.
Får olika svar som att det fixar vi och en ca peng. Det kanske vi kan lösa men vi garanterar inte att det kommer hålla och kan inte ge prisuppgift, till att denna typ av fråga har vi fått förr men vi vågar oss inte på reperation då det är så känsligt ställe..
Detta gör att man blir lite fundersam till att laga över huvud taget!?

Alternativ 2:
Sälja cykel men kanske framförallt delarna.
Men jag är ganska okunnig inom området mer än att jag vet att det är Dura-Ace men kanske inte vilken modellserie.
Det kanske man kan kolla på ett enkelt sätt?
Kolfiber 3T i sadelstolpe, framgaffel, styre..
Är det värt att försöka sälja av delar och få pengar in i ny cykel?

Alternativ 3:
Hitta en ram och flytta över komponenter!?
Jag är ju amatör så behöver inte Dura-Ace och värsting värsting men ändå..
Har man grejerna och hittar en ram som allt passar på kan det vara ett alternativ.
Men dålig koll på då vad man ska titta på för att veta att komponenter och kanske delar som framgaffel osv passar på ramen..!?

Jag provar att göra ett inlägg så får vi se om ni orkar tänka och tycka till om detta dilemma jag står inför.
Kanske finns några som är intresserade av att köpa cykel/delar!?

Tack på förhand!

20190407_171607 (1).jpg

20190523_192037 (1).jpg

20190523_191913 (1).jpg

20190523_192046 (1).jpg

FYI; så är årsmodellen 2009 på den cykeln. Den typen av sprickor runt vevlagret var vanliga på första generationen R3/R3 SL, fick själv min 2010 reklamerad när det begav sig. 2011 gick man över till BBright pressfit som inte hade problemen med sprickor (men andra svagheter gällande toleranser)

Hej.. Är du på gott humör så kan du googla: "Cracked bottom brackets Cervelo R3 SL"... Finns tyvärr mycket att läsa.. mvh borano20

Tråkig skada, men går givetvis att laga det där.
Men frågan är om det är "värt" att lägga de pengarna för en 11 år gammal ram?

Om du googlar lite så borde du kunna hitta en riktigt fin ersättningsram, du behöver ju inte en 2020..
Leta efter en som är 2-3 gammal.
Borde finnas gott om fynd bland fälgbromsade sedan vätskebromsarnas intåg på asfalt.
Kolla webshoppari UK / Tyskland.

Edit: Du verkar ha en extremt stor ram också.
Det brukar va ännu större fyndläge för udda storlekar. Medium o large brukar oftast gå först.
Din är väl xxl/61-62?

Det är för övrigt Shimano Dura-Ace 7900 på den. Det är Shimano första grupp med kabeldragningen under styrlindan. Den sägs vara "dålig" i växlingarna, men jag har kört dess lillasyster Ultegra 6700 många år utan problem.

Kanske är så, har du tips på bra sidor för shopping?

Storleken är 58 / XL

Tråkig skada, men går givetvis att laga det där.

Men frågan är om det är "värt" att lägga de pengarna för en 11 år gammal ram?

Om du googlar lite så borde du kunna hitta en riktigt fin ersättningsram, du behöver ju inte en 2020..
Leta efter en som är 2-3 gammal.
Borde finnas gott om fynd bland fälgbromsade sedan vätskebromsarnas intåg på asfalt.
Kolla webshoppari UK / Tyskland.

Edit: Du verkar ha en extremt stor ram också.
Det brukar va ännu större fyndläge för udda storlekar. Medium o large brukar oftast gå först.
Din är väl xxl/61-62?

Kanske är så, har du tips på bra sidor för shopping?

Storleken är 58 / XL

Se till att försöka få tag på ramens mått (stack, reach, mm). Då blir det enklare att hitta en ny ram som passar.
Eftersom det sitter fina delar på skulle jag nog bara försöka byta ut ram och gaffel. Det betyder att du behöver hitta en ny ram som har samma hjulinfästning och samma sadelstolpdiameter. Vevpartiet borde väl gå att få dit med rätt vevlager.

Om ramen kan repareras tycker jag att det låter som en bra lösning om cykeln skall behållas och användas samt att du gillar den.

Ja, sådana jobb brukar vara ganska dyra pga man får göra en ny hylsa och det går åt tid, de flesta tillverkare släpper inte lösa ramdetaljer, de har antingen slut på dom eller säljer dom inte längre.
Det finns dock en annan lösning som jag brukar använda vid sådana jobb. Betydligt billigare och snabbare utfört, vissa ramar glappar upp igen och då brukar jag lösa det med kunden.

Fanns väl ett inlägg med nån som fixade nåt liknande i rambrottstråden. Han tog en dammsugare på andra sidan för att skapa vacuum och drog sen in epoxy i sprickan. Eventuellt med en äggkopp för att få tätt.

Tack såhär långt, jag lär mig saker inom denna värld hela tiden..
Och uppskattat ärligheten kring cykeln med årtal, att den kanske är gammal och ej värld att lägga pengar på osv..
Jag är som sagt novis så här inte reagerat på att växelserien är dålig eller haft problem med dem.
MEN.. mitt okunnande inom denna bransch blir såklart.. om jag köper en annan ram.
Hur har jag koll på att komponenter funkar på nästa ram..
Tramper, styre, sadel.. vajrar och drev, växel osv..
Finns det någon bra guide hur man ska tänka där?

Kollar man tex på en sån här kina-ram som finns på köp och sälj här..

Är det något som skulle funka att flytta över från cykeln jag har idag?

Tack igen!

Tack såhär långt, jag lär mig saker inom denna värld hela tiden..
Och uppskattat ärligheten kring cykeln med årtal, att den kanske är gammal och ej värld att lägga pengar på osv..
Jag är som sagt novis så här inte reagerat på att växelserien är dålig eller haft problem med dem.
MEN.. mitt okunnande inom denna bransch blir såklart.. om jag köper en annan ram.
Hur har jag koll på att komponenter funkar på nästa ram..
Tramper, styre, sadel.. vajrar och drev, växel osv..
Finns det någon bra guide hur man ska tänka där?

Kollar man tex på en sån här kina-ram som finns på köp och sälj här..

Är det något som skulle funka att flytta över från cykeln jag har idag?

Tack igen!
Hej.. Allt från din gamla cykel går att plocka över till t.ex. den ramen i annonsen. Fälgbromsar-japp. Sadelstolpe (27,2mm)-japp, det finns billiga shims också att lägga emellan så din stolpe passar i ev. större hål i nästa ram. Gaffelrör i 1 1/8", ej taperat (avsmalnande)-japp. Du kan inspektera din gaffel noga och behålla den som reserv till nya ramen/cykeln. Vevlager-japp, du kan ju passa på att skifta standard på om du vill, det gängade som finns i din ram och i annonsramen funkar utmärkt om du inte ska bygga ultralätt. Så vill du köpa en ny ram, se till att den har fälgbromsar först å främst. Har den 27,2mm sadelstolpe så är du med där. Den funkar bara inte med aeroramar, då dessa stolpar är ovala. Har nyramen 1 1/8" gaffelrör, vilket är vanligast, så behåller du gaffeln från R3an som reserv. Du märker att det blir inte såå dyrt.. Du behöver bara nya broms och växelvajrar, köps tillsammans i påse, och sen kan man känna på lagren i vevpartiet, de kan nog vara gamla och slitna/tröga och då byter man dom. inte speciellt dyra, de är förbrukningsvara. mvh borano20

Tillbaka
Topp