Vad ska jag göra med min Cervelo R3 SL
Hej!
Ny på forumet och relativt ny inom cykel, landsväg.
Jag köpte våren 2018 en beg. Cervelo R3 SL, ramstorlek XL/58cm, årsmodell ca 2015.
Allt frid och fröjd, supernöjd med cykeln verkligen...
MEN, förra säsongen i Maj så börja det knäppa konstigt när jag trampa..
Misstänkte lager och smuts men då upptäcktes en spricka kring infästning av vevlagret.
Jag fick i princip rådet att slänga ramen och köpa ny.. Men jag har inte riktigt en sådan budget att leka med samt att det var svårt att hitta en cykel jag kände passa mig och min kropp till en vettig peng.
Jag har med denna spricka cyklat kanske 60 mil varav en Vätternrunda, men det känns lite vanskligt.
Tanken är att cykla i år igen, men frågan nu är hur ska jag hantera detta.
Alternativ 1:
Jag har varit i kontakt med olika firmor som jobbar med att laga kolfiber, Sthlm och Danmark.
Får olika svar som att det fixar vi och en ca peng. Det kanske vi kan lösa men vi garanterar inte att det kommer hålla och kan inte ge prisuppgift, till att denna typ av fråga har vi fått förr men vi vågar oss inte på reperation då det är så känsligt ställe..
Detta gör att man blir lite fundersam till att laga över huvud taget!?
Alternativ 2:
Sälja cykel men kanske framförallt delarna.
Men jag är ganska okunnig inom området mer än att jag vet att det är Dura-Ace men kanske inte vilken modellserie.
Det kanske man kan kolla på ett enkelt sätt?
Kolfiber 3T i sadelstolpe, framgaffel, styre..
Är det värt att försöka sälja av delar och få pengar in i ny cykel?
Alternativ 3:
Hitta en ram och flytta över komponenter!?
Jag är ju amatör så behöver inte Dura-Ace och värsting värsting men ändå..
Har man grejerna och hittar en ram som allt passar på kan det vara ett alternativ.
Men dålig koll på då vad man ska titta på för att veta att komponenter och kanske delar som framgaffel osv passar på ramen..!?
Jag provar att göra ett inlägg så får vi se om ni orkar tänka och tycka till om detta dilemma jag står inför.
Kanske finns några som är intresserade av att köpa cykel/delar!?
Tack på förhand!
Ny på forumet och relativt ny inom cykel, landsväg.
Jag köpte våren 2018 en beg. Cervelo R3 SL, ramstorlek XL/58cm, årsmodell ca 2015.
Allt frid och fröjd, supernöjd med cykeln verkligen...
MEN, förra säsongen i Maj så börja det knäppa konstigt när jag trampa..
Misstänkte lager och smuts men då upptäcktes en spricka kring infästning av vevlagret.
Jag fick i princip rådet att slänga ramen och köpa ny.. Men jag har inte riktigt en sådan budget att leka med samt att det var svårt att hitta en cykel jag kände passa mig och min kropp till en vettig peng.
Jag har med denna spricka cyklat kanske 60 mil varav en Vätternrunda, men det känns lite vanskligt.
Tanken är att cykla i år igen, men frågan nu är hur ska jag hantera detta.
Alternativ 1:
Jag har varit i kontakt med olika firmor som jobbar med att laga kolfiber, Sthlm och Danmark.
Får olika svar som att det fixar vi och en ca peng. Det kanske vi kan lösa men vi garanterar inte att det kommer hålla och kan inte ge prisuppgift, till att denna typ av fråga har vi fått förr men vi vågar oss inte på reperation då det är så känsligt ställe..
Detta gör att man blir lite fundersam till att laga över huvud taget!?
Alternativ 2:
Sälja cykel men kanske framförallt delarna.
Men jag är ganska okunnig inom området mer än att jag vet att det är Dura-Ace men kanske inte vilken modellserie.
Det kanske man kan kolla på ett enkelt sätt?
Kolfiber 3T i sadelstolpe, framgaffel, styre..
Är det värt att försöka sälja av delar och få pengar in i ny cykel?
Alternativ 3:
Hitta en ram och flytta över komponenter!?
Jag är ju amatör så behöver inte Dura-Ace och värsting värsting men ändå..
Har man grejerna och hittar en ram som allt passar på kan det vara ett alternativ.
Men dålig koll på då vad man ska titta på för att veta att komponenter och kanske delar som framgaffel osv passar på ramen..!?
Jag provar att göra ett inlägg så får vi se om ni orkar tänka och tycka till om detta dilemma jag står inför.
Kanske finns några som är intresserade av att köpa cykel/delar!?
Tack på förhand!