Vad ska jag köpa för gaffel till pendlar-MTBn?

Luke

Aktiv medlem
Pendlar-Felten ska föräras med en ny gaffel. Suntouren som sitter på har gett upp helt och jag behöver ändå ingen dämpning efter min pendlingsväg.

Frågan är då; vad fasiken ska jag köpa?
Den ska vara stel, lättare än den jag har idag och framför allt vara BILLIG.
Jag som aldrig köpt eller bytt gaffel innan, vad ska jag titta efter och tänka på?
feltgaffel.jpg

Surly 1x1 kanske. Eller Instigator om du vill ha högre. Inte lätta för att vara stela men rätt bombsäkra och inte så dyra.

Annars kan du söka på "starrgabel" på tyska e8ay.

/johan

Det finns en del stela på Köp & Svälj, men det ser ut som om du har V-broms och det har ingen av dem.

Här finns lite att välja på hos Cyclecomponents (bland annat Surlys stålgafflar).

EDIT: länk http://www.cyclecomponents.com/1/sv...omponenter/framgafflar/stela/1-1_8/index.html

AC-mått är längd från framaxel upp till kronans överkant där styrlagret ligger an.

Du kan mäta din befintliga gaffel (kom ihåg att den kanske sjunker något då du sitter på cykeln) och utgå därifrån. Kortare AC ger brantare vinklar och lägre front.

Surly 1x1 som jag nämnde finns i två versioner:
- AC 413 mm för att ersätta en dämpad gaffel med 80 mm slag
- AC 453 mm för att ersätta en dämpad gaffel med 100 mm slag

http://surlybikes.com/parts/1x1_fork/

Fästen för skärmar kan vara trevligt på en pendlare och naturligtvis både v-bromspinnar och skivbromsfästen för maximal flexibilitet :)

/Johan

Senast ändrad:
Jag slog till på en sån här (dock skivbromsversionen) till min pendlare när min sunkgaffel rostat färdigt. Kanske inte den lättaste men ganska billig. Dessutom rosa vilket inte ser klokt ut på min cykel... Uppgraderade/pimpade det hela med den billigast mekaniska skivbromsen jag kunde hitta (vit, av ngt konstigt märke som jag aldrig kommer att kunna hitta backar till) och ett skivbromsframhjul från Biltema (75 kr på rea!).

http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOCR26DV/on-one-cromo-26er-mtb-fork-v-brake--disc

Har en svart Felt stålgaffel som min Q800 levererades med. Billigt!
pm'a om du är intresserad.
Inget skivbromsfäste på den dock.

En update på hur det gick med gaffelbytet.

Cykeln hade förutom risig gaffel även ett rätt slitet drivpaket, som jag tänkte byta "typ i morgon".
Men, innan det hann bli "i morgon" så lyckades jag köra sönder kedjan som fläktes upp. Den utstickande kedjeflänsen drog i sin tur med sig hela framväxeln.
Så nu stod jag med en cykel med trasig kedja, trasig framväxel, slitna klingor, sliten kassett, slutkörd gaffel, punkteringsbenägen framfälg och tejpad sadel.
Byta gaffel kändes plötsligt jäkligt sekundärt...

Hur jag löst det?
Jag beställde en ny cykel såklart!
Det här slitna aset får bli nåt att ta tag i när jag får tid över... siktar på att rusta den hjälpligt till höstpendlare kanske. I framtiden. Kanske. Eventuellt.

Tillbaka
Topp