Vad ska jag köpa för MTB under 15000?

frigganrickard

Aktiv medlem
Hej!
Jag hyrde en cykel och körde Aim Challenge i Lindvallen i helgen och fick definitivt blodad tand. Nu vill jag definitivt ha en egen Mountainbike. Jag har tänkt att cykeln ska fungera utmärkt för motionslopp så som Aim Challenge eller Göteborgsgirot.

Det finns verkligen oändligt många cyklar där ute och jag vet inte var jag ska börja någonstans. Jag gillar att cykla där det inte är för tekniskt, men det är inte heller speciellt skoj med grusvägar.

Jag är 193 cm så storlek XL och 29" hjul är väl att föredra!

Någon som vet vad jag bör satsa på för cykel?

Vet inte om det finns någon chans att denna kommer i sep som de säger

Hej, kul att du vill börja köra! Jag har knåpat ihop en guide du kan börja med att kolla på: https://happyride.se/forum/threads/koepguide-foersta-mtb-feedback-och-faktakoll.3689503/

På din beskrivning låter det som att du ska börja med att kolla på en Down Country-cykel och kanske XC eller kortslagig stigcykel.
Okej.
Har vänt upp och ner på internet idag men fan vad det är slutsålt överallt. Har ändå hittat ett gäng cyklar att jämföra. Har dessutom kikat på din artikel! Men jag har ändå svårt att förstå exakt vad som är bäst! Lust att kika igenom och se vad du tror? Någon som du tror passar mitt ändamål? Sadelstolpe känns som en grej jag definitivt vill ha iallafall!
Jag hittade 6 cycklar mellan 10-16000 kr. Vill gärna ha all hjälp och råd jag kan få! Är anmäld till Göteborgsgirot den 22/8 så tänker köra med cykeln då!

Tack på förhand!

Merida Big Trail 500
15 999kr
(140mm framgaffel)

Trek X-caliber 9
14 999kr

Orbea Alma H20
13 499kr

Senast ändrad:
Skulle väl säga Meridan, genomgående Deore förutom bromsarna och vad som ser ut som bäst gaffel. Samt dropper vilket Orbean verkar sakna.

Edit. Kanske är Meridan lite för mycket trail (och tung) med tanke på användningsområdet? Leva med halvtråkiga gaffeln på Orbean en säsong, du kommer ändå köpa ny cykel nästa år ;)

Senast ändrad:
Skulle väl säga Meridan, genomgående Deore förutom bromsarna och vad som ser ut som bäst gaffel. Samt dropper vilket Orbean verkar sakna.

Edit. Kanske är Meridan lite för mycket trail (och tung) med tanke på användningsområdet? Leva med halvtråkiga gaffeln på Orbean en säsong, du kommer ändå köpa ny cykel nästa år ;)
14 kanske är lite väl tungt... I Aim Challange sprang jag en del med cykeln och det ska ju inte kännas allt för bökigt :D Funderar även på att prova andra multisport-lopp, och då blir det ju en del löpning...

Haha men jag vill inte ha ett intresse där man ska köpa ny cykel efter ett år haha. 15 000 är mycket pengar anser jag :D

Står olika gafflar i text och spec?

Ja, det är smidigt att kunna prova i butik.
Det är bara en jävla premium man betalar för nöjet jämfört med radon. Orbea går väl också att se i butik och är en lite rimligare kompromiss

Vad anser ni om TREKen? Den verkar finnas i lager ett stenkast ifrån där jag bor! Vore ju smidigt att köpa den fysiskt ändå.

Skulle lägga på några tusen till för att få X-caliber 9, väldig skillnad på Shimano SLX/XT och Sram SX i komponenter. Sen är ju inte det heller någon jättelätt cykel även om den är ett halvkilo lättare än Meridan. Om du ska ha något riktigt lätt får du vara bredd att gå upp i pris.

Skulle lägga på några tusen till för att få X-caliber 9, väldig skillnad på Shimano SLX/XT och Sram SX i komponenter. Sen är ju inte det heller någon jättelätt cykel även om den är ett halvkilo lättare än Meridan. Om du ska ha något riktigt lätt får du vara bredd att gå upp i pris.

Hittade Trek X Caliber 9 gör 2000kr extra. Är det värt pengarna anser du?

Hittade Trek X Caliber 9 gör 2000kr extra. Är det värt pengarna anser du?

Ja helt klart. Sram SX är Srams sämsta komponentgrupp och den är rätt plastig och känns som att den lätt tappar justering i växlarna, oklart varför. Den duger bra för min fru som cyklar några gånger om året på sin MTB, men att ha för tävling, nja.

Tack alla!
Nu gick jag in på två jämförelsesajter och la in cyklarna så att jag fick dem bredvid varandra.
Det är alltså Merida Big Trail 500, Trek X-caliber 9 och Orbea Alma H20 som jag är inne på!

Funkar länken för er så kanske ni kunniga lättare kan jämföra också!

Stort tack för er tid!

Merida Big Trail är en stigcykel byggd för skutt och lek i stökig terräng, så inte riktigt samma grej som de två andra cyklarna.

Merida Big Trail är en stigcykel byggd för skutt och lek i stökig terräng, så inte riktigt samma grej som de två andra cyklarna.
Då väljer jag bort den! Såg nu också att X-Caliber 9 inte verkar vara i lager... Det står att XL finns men när jag väljer den på Cykelcentrum.se så blir det automatiskt L/M.... Verkar bara vara Orbea Alma H20 kvar!

Det suger ju visserligen. Blir fan inte klok på detta. Vill ha en cykel som finns i lager som går att cykla snabbt på. Men känner att dropper post är rätt skönt och en grej jag vill ha. Hmm...

Okej! Återigen tack för all hjälp!

Om man jämför med Orbeon Alma H20. Hur bra är Scott Scale 965, 970 och 980 till mitt ändamål? Eller kanske Merida BIG.NINE 400?

Meridan och Scott scale 965 jag tycker är prisvärd, de andra har dåliga komponenter. Båda kommer göra jobbet. Men Orbean är fortfarande lättast.

Tillbaka
Topp