Vad ska jag köpa för pendlingscykel?

Aactive

Medlem
Hej! Helt ny här. Har transportlöpt mig till jobbet ca 5 km t.o.r. dagligen. Nu kommer jag byta jobb till hösten och det blir 17 km enkel. Cykel är nu ett bättre alternativ. Det är bara asfalt (Kungsholmen - Huddinge). Förslag på cykel? Pris, hmm, med rätt motivering så...
Egentligen hade jag velat ha alternativet att skjutsa två barn till förskolan på vägen också men det är inte avgörande.
Tack på förhand för förslag!

En bockstyrscykel som tar 30mm däck med skärmar. Kör skivbromsar för ekonomin skull och försök hitta någon cykel med 32 eller 36 ekrade hjul. Pendla i stockholm med skivbromsad cykel är hårt för hjulen så klokt med tåliga hjul.

2x10 eller 2x9 hade jag satsat på - billigare slitdelar och alla växlar du behöver.

Tack för svar.
Känns som det jag läst mig till ungefär. Bra. Något specifikt förslag? Jag är tjej 168 cm lång (kort?!). Prismässigt får det kosta men vill ändå att det ska vara motiverat...

Det finns massor av alternativ.

Detta är nyare utgåva av min pendlarjonne. Bra bromsar och bra drivlina. Lite tung kanske.

http://www.wiggle.com/verenti-substance-tiagra-2017-adventure-road-bike-1/

Men som sagt. Kryllar av bra cyklar. Kona, GT, verenti, eastway är några tillverkare som har prisvärda och dugliga cyklar av vettig typ. Genesis har fina cyklar - tyvärr lite dyrare. Se bara till att det går att montera bra skärmar - trist, men viktigt för en pedlarhoj i Sverige...

En bra tråd.
https://happyride.se/forum/read.php/1/1018819

Kona Sutra, på rean som Bikster har, är troligen ett riktigt bra köp. Jag hade (har kvar) min Kona Dew med rakt styre och fälgbroms, men när jag bytte till en Corratec cross, men skivbroms och bockstyre blev det bekvämare att cykla. Skivbroms är guld värt i Stockholmsslasket. Har bara bytt kassett bak och kedja en gång (höll ett år). Pakethållare har jag inte men stänkor är ett måste på pendlarhojen.

Så: skivbroms och bockstyre = bra val...och Kona Sutra är ett bra val.

Nog gör att jag gillar Kona Sutra, det är en superfin långfärdscykel. Men att pendla på? Njaa...den är för det första är alldeles för tung, sedan har du inga STI-reglage utan barend-reglage vilket betyder att du måste flytta händerna ner till nedersta delen av bocken vid varenda växling = skitjobbigt.

Canyons Roadlite-modeller är fina pendlingscyklar, lätta och snabba.

Utan att ha cyklat mycket med vagn bakom cykeln så skulle det kunna vara en möjlig expansion av cykeln för barnlämningen, lämna vagnen med barnen.

https://www.bikester.se/serious-grafix-cyclocross-petrol-712480.html

Hur prisvärt är detta? Ska ha cykeln till att pendla, flera mil per dag.
Det är väl i stort sett så billigt man kommer undan om man bygger själv? Som jag har uppfattat det är det inte ens lönt att bygga cyklar själv då företagen får komponenterna mycket billigare än en privatperson. Bygga skulle inte varit någo

t problem, sånt kan jag. Fixar biffen. Nu är jag dock ute efter det mest prisvärda man kan få.

Tackar

http://www.wiggle.se/kona-rove-dl-racercykel-2018/

Ännu en fråga är cyclecross-cyklar närmare en racer i sittposition än gravel? vill komma så nära racercykel jag bara kan komma men vill ha stänkskärmar och möjlighet att ha packning.

Senast ändrad:
RicoShredderKowalski sa:
Distanscykling sa:
RicoShredderKowalski sa:
Finns en högt uppgraderad cykel för 5k på köp och sälj den tror jag passar dig.

Den känns inte så stabil. Osäker

Men det är ju jättebra uppgraderad och allt. Lås till och med.

Låset talar för ett köp. Men jag vill ha något mera nytt och prisvärt. Måste ha en ny cykel men kan inte besluta mig för vilken! Det suger

Distanscykling sa:
RicoShredderKowalski sa:
Distanscykling sa:
RicoShredderKowalski sa:
Finns en högt uppgraderad cykel för 5k på köp och sälj den tror jag passar dig.

Den känns inte så stabil. Osäker

Men det är ju jättebra uppgraderad och allt. Lås till och med.

Låset talar för ett köp. Men jag vill ha något mera nytt och prisvärt. Måste ha en ny cykel men kan inte besluta mig för vilken! Det suger

Men du kan ju köpa mer nya delar då blir den som ny ju.

Har samma avstånd, pendlar för nuvarande med en hyfsat tung touring cykel 12-14kg om jag minns rätt. Det är en touring cykel ifrån ortler med bockstyre. Finner inga problem alls att pendla varje dag med den. Har nog testat det mesta med den allt mellan olika typer av packning och däck. Menar inte att du ska köpa en cykel specifikt ifrån dem utan det spelar nog ingen större roll vilken cykel du skaffar just nu. Hitta något som känns okej och så med tiden upptäcker man vilka saker man vill ha eller saknar.

Jag lever själv i besluthets ångestens värld. Med tankarna om jag ska ha mig en gravel bike (merida silex 9000) och byta däck/hjul beroende vart jag ska cykla eller ha flera cyklar för olika aktiviteter.

Man blir tokig av alla tusen olika alternativ så börja bara med något och njut av varje tramp tag så löser sig resten med tiden :)

Har en Ortler dock varken bockstyre eller något annat, den funkar bra förutom att den har fallit i sönder över ett års tid, inte så konstigt egentligen. Bytte pedaler och sedan har den rullat på.
Nu är dock bromsklossar, vajrar, däck slitna men framförallt så är framhjulet vingt och jävligt.

Jag vet inte jag, antingen kommer jag impulsköpa en cross för 8-9k eller så kommer jag spara pengar, i så fall blir det att fixa den men köpa ett nytt hjul tänker jag inte göra.

Har sjuklig beslutsångest

Låter dock konstigt att cykeln förfallit inom ett årstid. Menar man underhåller väl sin cykel regelbundet å märker av slitage i tid å åtgärdar problemen.

Besluthetsångesten kan vi ta å dela på iaf ^^. Ska troligen iaf vänta å skaffa nytt efter vintern. Lär slå på stort när de väl blir av hah kanske xD

Tillbaka
Topp