Vad ska man äta ist för pasta/potatis/ris....

jockepocke

Aktiv medlem
Hej!
Har sedan många år tillbaka haft problem med magen men ca ett år sedan diagnostiserad IBS... Vilket egentligen inte säger så mycket mer än känslig mage som i perioder inte alls samarbetar!

Försöker äta på fasta tider samt vara noga med vad man stoppar i sig! Egentligen inte hittat nån röd tråd, ibland får magen för sig att göra uppror oavsett vad jag stoppat i den.

Man ska ju äta "färgglad" mat som ja förstått det dvs mycket grönt o sallad mm! Husmanskost i all ära men den är rik på fett o kolhydrater sägs det.

Men till min fråga eller vädjan om tips då.. Vad ska man använda ist för pasta/potatis/ris som gör att man får en god mättnadskänsla? Bara grönt är gott men det mättar iaf inte min mage utan ja vill nog ha nå mäktigare...
Planen är inte att helt utesluta dessa tre då jag även behöver massa kolhydrater men mer kanske få komplement som leder till en mer varierad kost!
Funderar på att kanske gå till en dietist eller dykikt för att få mer tips samt kanske ett kostschema att gå efter!

Tips på alternativ till dessa tre ovan nämnda mottages tacksamt :)

MVH Jocke

Om du kör sallad släng i bönor så blir du mätt.. Annars rotfrukter i ugn är ju smidigt. Eller varför inte köpa en ångkokare så kan du ångkoka grönsaker/rotfrukter och även fesk o kyckling

Eller så komplettera en sallad med liten mängd ris/pasta/potatis. Tricket ju oxå att se till att handla mycket så man har hemma. Annars blir det lättare o bara äta pasta till.

En vän hade problem med magen som drack väldans massa kaffe. Iofs magkatarr med det försvann efter hon slutade med kaffet!

Ibs kan väl också bero på stress

laasesku sa:
Om du kör sallad släng i bönor så blir du mätt.. Annars rotfrukter i ugn är ju smidigt. Eller varför inte köpa en ångkokare så kan du ångkoka grönsaker/rotfrukter och även fesk o kyckling

Eller så komplettera en sallad med liten mängd ris/pasta/potatis. Tricket ju oxå att se till att handla mycket så man har hemma. Annars blir det lättare o bara äta pasta till.

En vän hade problem med magen som drack väldans massa kaffe. Iofs magkatarr med det försvann efter hon slutade med kaffet!

Ibs kan väl också bero på stress

Tack, ja tipset att se till o ha mycket hemma är ja helt med på annars vinner latmasken!

IBS kan mycket riktigt bero på en väldig massa saker, en väldigt luddig diagnos faktiskt!

Men linser bönor mm ska ja fylla skåpen med även som du säger portionen ris/pasta/potatis i förhållande till resten!

jockepocke sa:
Hej!
Har sedan många år tillbaka haft problem med magen men ca ett år sedan diagnostiserad IBS... Vilket egentligen inte säger så mycket mer än känslig mage som i perioder inte alls samarbetar!

Försöker äta på fasta tider samt vara noga med vad man stoppar i sig! Egentligen inte hittat nån röd tråd, ibland får magen för sig att göra uppror oavsett vad jag stoppat i den.

Man ska ju äta "färgglad" mat som ja förstått det dvs mycket grönt o sallad mm! Husmanskost i all ära men den är rik på fett o kolhydrater sägs det.

Men till min fråga eller vädjan om tips då.. Vad ska man använda ist för pasta/potatis/ris som gör att man får en god mättnadskänsla? Bara grönt är gott men det mättar iaf inte min mage utan ja vill nog ha nå mäktigare...
Planen är inte att helt utesluta dessa tre då jag även behöver massa kolhydrater men mer kanske få komplement som leder till en mer varierad kost!
Funderar på att kanske gå till en dietist eller dykikt för att få mer tips samt kanske ett kostschema att gå efter!

Tips på alternativ till dessa tre ovan nämnda mottages tacksamt :)

MVH Jocke

Jag har också diagnostiserad IBS. Det finns ju tusen miljoner råd . Det viktigaste jag kan delge dig är att undvika lök, vitlök, paprika, äpple, päron plus sockerprodukter och annan kolhydrat. Tyvärr ingår lösgodis och alkohol i det olämpliga. Genom en LCHF-liknande kost, mycket fett och en hel del protein, dock inte okontrollerat mycket, samt undvikande av stress mår jag sjukt mycket bättre och kan träna som vanligt. Allt har ju en baksida och för mig är det största problemet att jag kan bli rejält hård i magen. Dricka vatten känns viktigt. Lax, mozzarella, turkisk youghurt, grädde och nötter ingår i de bra grejerna. Kaffe kan jag inte sluta med, men kör tex någon liten stark modell kombinerat med rikligt med grädde.

Jag brukar se min metabolism som en slags hembränningsanläggning. Ju mer jäsgrejer och gasbildare desto sämre.

Lycka till.

Matvete/korn och bulgur brukar jag ha när pastan börjar bli tråkig. Om det är bra vet jag inte men mätt blir jag iaf?

Surkål är en fin källa till kolhydrater, som samtidigt gör susen för magen, eftersom den innehåller mängder med mjölksyrabakterier.
Hade måttliga problem med väderspänningar förut (troligen i viss mån beroende på stress) men de är i princip borta sedan jag började äta ett hekto till lunchen varje dag. Man kan även ersätta potatisen – till del eller helt – med surkål om man äter t.ex. korv.
Det är också en trevlig sysselsättning att sätta egen surkål. Då kommer man undan med en tia kilot.

Har du testat bönpasta? Det är alltså supernyttig pasta med massor av protein. Kanske inte lika god som vanlig pasta av bra kvalle, men blev positivt förvånad av smaken och konsistensen.

Varför tror du att du behöver så mycket kolhydrater när din kropp tydligt inte mår bra av det? Skippa pasta, potatis och ris och ät grönsaker istället. Kött och fett mättar mer och under längre tid än vad spannmål gör. Bönor kan vara ett bra komplement, men inte för mycket enligt min mening. Var inte rädd för fett i maten om du drar ner på spannmål och socker rejält.

Återigen tack för alla bra tips och svar!

Jag är inte säker på vad det är som gör magen upprörd matmässigt än! Håller på och försöker få fram en röd tråd o nästa experiment är att just dra ner på dom tre nämnda!

Jag skulle prova att öka intaget av B-vitaminhaltiga drycker för att se om det löser något. Nu är det väl i och för sig min första lösning på de flesta problemen, men den brukar vara iallafall acceptabel.

Senast ändrad:
AX3L sa:
Blomkålsris är inte så tokigt som det låter heller! Finns på ICA, om man inte gör själv dvs.

Blomkål är en väldigt bra råvara till mycket, även broccoli och spenat är bra. Ägg äter jag, fisk och skaldjur, och lättare kött som kyckling och olika skinkor. Jag glömde för övrigt nämna att jag inte äter bröd, pasta eller kakor. Just bröd var väldigt svårt att skippa då det är en naturlig plattform att lägga saker på. Tex räkmacka kan vara genomgående bra för magen utom själva brödet. Matlåda är nästan ett måste för att få det att funka.

Hasse#7 sa:
AX3L sa:
Blomkålsris är inte så tokigt som det låter heller! Finns på ICA, om man inte gör själv dvs.

Blomkål är en väldigt bra råvara till mycket, även broccoli och spenat är bra. Ägg äter jag, fisk och skaldjur, och lättare kött som kyckling och olika skinkor. Jag glömde för övrigt nämna att jag inte äter bröd, pasta eller kakor. Just bröd var väldigt svårt att skippa då det är en naturlig plattform att lägga saker på. Tex räkmacka kan vara genomgående bra för magen utom själva brödet. Matlåda är nästan ett måste för att få det att funka.

Ja absolut, min poäng med risvarianten är att det fungerar väldigt bra till övrig mat. Eller ris och ris, vad jag vet är det bara rivet blomkål som är kokat typ 10 sekunder. Första gången jag åt det misstog jag det faktiskt för vanligt ris, speciellt med lite sås och grejer till.

AX3L sa:
Ja absolut, min poäng med risvarianten är att det fungerar väldigt bra till övrig mat. Eller ris och ris, vad jag vet är det bara rivet blomkål som är kokat typ 10 sekunder. Första gången jag åt det misstog jag det faktiskt för vanligt ris, speciellt med lite sås och grejer till.

Blir oxå väldigt gott om man bara bryner den rivna blomkålen i lite smör.

Naugas sa:
Varför tror du att du behöver så mycket kolhydrater när din kropp tydligt inte mår bra av det? Skippa pasta, potatis och ris och ät grönsaker istället. Kött och fett mättar mer och under längre tid än vad spannmål gör. Bönor kan vara ett bra komplement, men inte för mycket enligt min mening. Var inte rädd för fett i maten om du drar ner på spannmål och socker rejält.

+1

Naugas sa:
Måste säga att det påståendet låter lite kontroversiellt. Kolhydrater är ju uttryckligen kroppens bränsle, och är man hungrig så är det just det man har brist på, inte protein eller fett. Tränar man mycket har man ett större energibehov (kolhydrater). Kan du utveckla varför du har den åsikten du har, vilken form av forskning/erfarenhet stöder du dej på?

mikipedia_ sa:
Och överdriver man kosten så far lever (och därmed galla och njurar) illa över tiden.
Om det är värt den risken eller inte är väl upp till var och en - men med tanke på att kolhydrater är sättet att driva hjärnan så får man fundera på svaret hos de som baserar kosten på fett och räknar med att kroppen hinner omvandla till kolhydrater :-)

emmer sa:
mikipedia_ sa:
Och överdriver man kosten så far lever (och därmed galla och njurar) illa över tiden.
Om det är värt den risken eller inte är väl upp till var och en - men med tanke på att kolhydrater är sättet att driva hjärnan så får man fundera på svaret hos de som baserar kosten på fett och räknar med att kroppen hinner omvandla till kolhydrater :-)

Man måste ha lite sunt förnuft oxå, inte vara 110%jämt å ständigt?
Det finns iaf lite som man kan använda från lchf för å byta ut pasta osv och fortfarande bli mätt och fungera även i vardagen.

Seglarn sa:
Naugas sa:

+1

Cliff Barnes sa:
Seglarn sa:
Naugas sa:

+1

-2 Det är väl snarare otydligt vad som gör att TS mage spökar. IBS kan ju bero på många olika orsaker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Irritabel_tarm
"Kostråd

Vid IBS rekommenderas många små måltider med mindre andel fett (till exempel nyckelhålsmärkt mjölk, ost, kött, pålägg). Man bör vara extra noggrann när man tuggar maten eller välja lättuggad mat. Många upplever bekymmer med stekt mat, råkost, nötter och frön. Kaffe, alkohol och kryddor stimulerar tjocktarmen och det kan finnas anledning pröva att minska på sådant. Vissa får mer besvär av fibrer, liksom av mjölk- och mejeriprodukter, grönsaker, frukt och sädesprodukter. Man kan pröva att skala frukten och riva eller hacka grönsaker och pröva finmalda fiberprodukter framför bröd och flingor med stor andel hela korn.[7]

Om gasbesvär är dominerande bör man tänka på att fett i kosten ytterligare kan öka dessa problem. Kolsyrad dryck och tuggummi bör undvikas."

mikipedia_ sa:
emmer sa:
mikipedia_ sa:
Det finns iaf lite som man kan använda från lchf för å byta ut pasta osv och fortfarande bli mätt och fungera även i vardagen.
Givetvis.
Och största lärdomen skulle kunna vara att käka lågprocessade kolhydrater - dvs. stärkelse - och i övrigt äta omväxlande (vilket inte jag som vegetarian sen decennier inte gör).
Hävdar åter igen att gröt på gryn och mjöl är toppen som mat (om än inte alltid så gott :-) ).

Jag vill påpeka att jag inte försöker förmedla någon direkt sanning. Som jag skrev i början så finns det ju obegränsat med tyckande och råd som inte funkar för alla. Men om man försöker skapa en strikt men omväxlande LCHF-kost kommer man märka att det är sjukt svårt att bli av med alla kolhydrater. I mitt fall betyder det att jag skiter fullständigt i om jag äter 200 g kolhydrat på en dag. Däremot är det viktigt var de kom ifrån. För min egen del känner jag inte igen mig i det här med fett som gasbildare. Sedan jag la om kosten har gasbildningen minskat markant samtidigt som mättnadskänslan är mycket större. Trots att jag äter mycket fett och protein är jag betydligt mer fit än när jag åt vad som helst. För att beskriva bland det sämsta man kan äta tar jag ett exempel som följt mig nästan varje torsdag hela mitt vuxna liv. Det är förstås ärtsoppa med lök och senap följt av pannkakor med sylt och grädde, toppat efteråt med en kopp kaffe. Torsdagar är den dag som har tydligast skillnad i livet före och efter. För att återgå till "hembrännaren" jag beskrev tidigare anser jag att det är mixen som ställer till det. Inte enskilda komponenter.

Källa: Personlig erfarenhet och anekdotisk bevisföring på top notch nivå.

Kellogg's sa:
Naugas sa:
Måste säga att det påståendet låter lite kontroversiellt. Kolhydrater är ju uttryckligen kroppens bränsle, och är man hungrig så är det just det man har brist på, inte protein eller fett. Tränar man mycket har man ett större energibehov (kolhydrater). Kan du utveckla varför du har den åsikten du har, vilken form av forskning/erfarenhet stöder du dej på?
Det är bara under de senaste tio-femtontusen åren som människor har odlat och därmed kunnat äta så mycket spannmål att det påverkat näringsintaget i stort. Den tidsperioden är så kort evolutionärt sett att det inte har påverkat vår matsmältning eller ämnesomsättning. Vidare uppträder många sjukdomar som är en följd av ett stort intag av spannmål först efter vi har fått barn, vilket helt sätter de evolutionära aspekterna ur spel. Exempel på sådana sjukdomar är diabetes, åderförfettning, hjärtinfarkt, reumatism och stroke. Sjukdomar som alla är helt frånvarande hos vilda djur som äter sin naturliga föda. Ett mycket effektivt sätt att framkalla dessa nämnda sjukdomar hos olika djur, är att ge dem mat de inte hade ätit i vilda, och som de inte är "gjorda" för, t. ex. spannmål. Jag ser människan som vilket djur som helst, vad gäller ämnesomsättningen, och vi är inte gjorda för att äta spannmål.

Jag säger inte att IBS alltid beror på förekomsten av spannmål i maten, men det aldrig fel att pröva utesluta det och se om man mår bättre.

IBS här också. LCHF funkar men jag pallar inte att vara utan mina kardemummasnurror och öl. Däremot har jag insett att fibrer gör att jag i princip kollapsar. Soja, linser, bönor gör mig sängliggande i timmar vilket är lite knepigt när ens fru är nästan-vegan.

Just nu funkar magen bra. Då käkar jag en omelett på tre ägg till frukost, nånting till 11-fikat, lunch bestående av t.ex. pasta, pesto och en mozzarella (tomatbaserad sås går direkt bort, då mår jag kass resten av dagen), nåt mellanmål till 15-kaffet och lite mackor med ost till kvällsmat.

För mig är det viktigt att inte vänta med att äta (vilket är skitjobbigt för jag är en sån som rent energimässigt kan gå 8-12 timmar utan att äta) för då slutar magen funka. Nånting i magen varannan, var tredje timme, annars blir det kaos.

GustafH sa:
IBS här också. LCHF funkar men jag pallar inte att vara utan mina kardemummasnurror och öl. Däremot har jag insett att fibrer gör att jag i princip kollapsar. Soja, linser, bönor gör mig sängliggande i timmar vilket är lite knepigt när ens fru är nästan-vegan.

Just nu funkar magen bra. Då käkar jag en omelett på tre ägg till frukost, nånting till 11-fikat, lunch bestående av t.ex. pasta, pesto och en mozzarella (tomatbaserad sås går direkt bort, då mår jag kass resten av dagen), nåt mellanmål till 15-kaffet och lite mackor med ost till kvällsmat.

För mig är det viktigt att inte vänta med att äta (vilket är skitjobbigt för jag är en sån som rent energimässigt kan gå 8-12 timmar utan att äta) för då slutar magen funka. Nånting i magen varannan, var tredje timme, annars blir det kaos.

Samma för mig där med att se till att käka på fasta tider o mellanmål mm! Som du säger så funkar även min mage bättre om jag ser till att han aldrig går tom! Håller hela tiden på och försöker hitta vad som sätter igång magen för att kunna utesluta eller minimera intaget av just det! Jäkla jobb men utan tvekan värt det ifall man kan få magen att fungera bättre då den verkligen påverkar en när den inte fungerar som den ska :/

Idag käkade jag förkokta och sedan grillade rödbetor till köttstycket. Det är färggrant och ger betydligt mer smak än potatis.

KjellF

Jag har efter år av självdiagnos och samtal med vänner och bekanta som har liknande problem, kommit fram till att IBS är en rejält sannolik diagnos på mig också. Jag har dock hittills inte orkat tröska igenom sjukvården (med betoning på sjuk) för att få en riktig diagnos. Får väl bli ngn gång när jag har energi och tid.

Baljväxter är ingen höjdare för mig, men jag äter det ändå då och då. Ännu jobbigare då jag var hobbyvegetarian - då blev det mycket sådan med prutt och kurr i parti och minut.

Lite medelhavsliknande kost minus för mycket baljväxter, är nog den bästa kompromissen för mig. Det gäller ju att man gillar vad man äter också. Tyvärr är det uteslutet att helt ta bort öl och vin. Sprit kan jag dock skippa har det visat sig.

Också IBS:are sedan många år men den absolut största förändringen upplevde jag för c:a 6 år sedan när jag började med lchf. Att följa de gängse kostråden vid ibs är det som absolut funkat sämst för mig. Jag har heller aldrig hört talas om någon som blivit bättre av detta.

Jag äter en ganska liberal lchf där potatis och ris slinker ner ibland men jag har nolltolerans mot bröd och pasta. I övrigt försöker jag äta livsmedel med probiotisk effekt typ surkål och kimchi. Dricker även kombucha och äter probiotika dagligdags (probimage och prescript assist). Träning hjälper också. Jag är inte helt symptomfri men blivit oändligt mycket bättre de senaste åren.

Testa gärna lchf ett tag. Om du blir bättre så kan du återintroducera kolhydrater tills du hittar en balans.

Några förslag.

Kokt blomkål och/eller broccoli. Stekt blomkålsris. Gräddkokt strimlad vitkål. Kokt brysselkål, gärna stekt efter man kokat den.

kirre777 sa:
Också IBS:are sedan många år men den absolut största förändringen upplevde jag för c:a 6 år sedan när jag började med lchf. Att följa de gängse kostråden vid ibs är det som absolut funkat sämst för mig. Jag har heller aldrig hört talas om någon som blivit bättre av detta.

Jag äter en ganska liberal lchf där potatis och ris slinker ner ibland men jag har nolltolerans mot bröd och pasta. I övrigt försöker jag äta livsmedel med probiotisk effekt typ surkål och kimchi. Dricker även kombucha och äter probiotika dagligdags (probimage och prescript assist). Träning hjälper också. Jag är inte helt symptomfri men blivit oändligt mycket bättre de senaste åren.

Testa gärna lchf ett tag. Om du blir bättre så kan du återintroducera kolhydrater tills du hittar en balans.

Vart inne på att testa lchf faktiskt! Skönt o höra att det hjälpt dig, lite intresserad av det här kombucha? Kör i nuläget en 100% aloe vera dryck jag rekomenderats av en vän o tycker väl den hjälpt mig en del faktiskt.

Jag gissar på för mycket fibrer. Fiberrik mat är nåt som inte verkar ha några fördelar om man kikar vetenskaplig, annat än en artificiell mättnadskänsla som möjligen får dig att äta mindre. Fibrer är cellulosa som vi inte kan bryta ner och som därmed inte innehåller någon som helst näring för en människa.

Själv blir jag riktigt risig i kistan av fiberrikt bröd och dylikt. Vanligt fullkorn är inga problem, men många bröd har ju extratillsatt fibertrams helt i onödan. Det är som att tillsätta sågspån och tro att det ska vara nyttigt.

Vidare behöver du inte alls "massa kolhydrater". Kroppen ordnar det alldeles på egen hand av fett eller annat du äter. Vill du bli mätt så ät fet mat. Kolhydratrik mat är man mätt på en stund bara. Man behöver inte gå full LCHF, men att dra ner på kolhydrater (främst snabba såsom potatis, ris, men också pasta) gör att man känner sig mätt mycket, mycket längre. Även om man äter mindre portioner.
Nån nämnde gröt. Det är väl det minst mättande över tid man kan tänka sig! En stor portion är hela 2 dl havregryn. Typ vad man har müsli på filen om man äter sånt. Bara det att man kokat upp det så att det tar stor plats i magen. Energiinnehållet är skitlågt och nästan bara kolhydrater. Bra recept på att bli hungrig efter nån timme.

Lider också av IBS...
Många som kommer med tips i denna tråden rekommenderar bönor och massa sädesslag. Dom vet INTE vad dom pratar om!

Do it like this!
1. Googla fram FoodMAP.
2. Ät enligt den listan i ca 1 vecka.
3. Njut av hur bra magen och kroppen mår!
4. Prova att lägga till något. Du märker ganska snabbt om det funkar.

Så gjorde jag och nu fungerar magen hur bra som helst. Som att få ett nytt liv :)

jockepocke sa:
kirre777 sa:

Vart inne på att testa lchf faktiskt! Skönt o höra att det hjälpt dig, lite intresserad av det här kombucha? Kör i nuläget en 100% aloe vera dryck jag rekomenderats av en vän o tycker väl den hjälpt mig en del faktiskt.

Jag brukar dricka de här: http://svenskkombucha.se/. Man kan göra egen kombucha också men det har jag inte testat.

Tillbaka
Topp