Vad ska man käka efter cykelturen?

Carl

Aktiv medlem
Jag har efter tips testat att supa till på Gainomax efter varje tur. Det funkar men blir dyrt i längden.

Efter att ha frågat ett muskelbyggarproffs rådissade han NorrMejeriers lilla mjölkdekokt och sa:

"Käka riktig Gain istället, det är billigare och bättre. Dessutom borde man egentligen ta två gainomax om det ska hjälpa" Men det tycker jag känns lite seriöst.

Äter ni nåt seriöst efter varje tur eller blir det pizza och whiskey?

Snickers, torkade aprikoser, bananer m.m.
Allt som ger snabb energi.
Direkt efter, innom en halvtimme, efter turen. Stoppar nedbrytningen och ger kroppen bra återhämtning.

Spelade hockey på junior-elitnivå förut och då använde jag någon typ av proteindryck.
Ganska dyrt dock, men det funkar.

Det där första låter helt vettigt. Men proteiner då? Det vore väl trevligt med lite såna för att hjälpa kroppen att tillvarata träningen?

Är enda sättet att käka pulver då?

Rikard: Vilken dipsås?

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> En fet smoothie med skogsbär, havregryn och några
> skopor whey-80 sitter som en fläskläpp efter ett
> pass.

Det här Whey-80, vad är det? Har ingen riktigt koll på sådana här pulver.
Men jag har just köpt mi9g en mixxer och älskar smoothie's. ;-)
Måste ju prova.

Pasta,potatis,ris(kolhydrater = energi) , kött(protein , för bättre/snabbare energiupptag).
Sen brukar man käka grönsaker(vitaminer mm) också(inte jag)...

Det var i stora drag...

Jag kör maxim under och efter cykling , och ibland innan för att få ut
mer nöjje av cyklingen(inge kul å träffa väggen).

Edit: Inte tillräckligt snabbt...

nej ända sättet är inte att käka pulver men det är väldigt enkelt och går snabbt. Andra former dvs vanlig mat, behöver ofta tillagas och har kortare hållbarhet men är ofta inte sämre. Bara man vet vilken mat man ska välja.

Energin är rätt lätt. Ät snickers! typ..

Men har ett ägg direkt man kommer innanför dörren (tillsammans med ett berg av snickers) liknande effekt som pulver?

Whey-80 är högvärdigt protein. http://www.gymgrossisten.com/

Jag häller frusna bär (i mitt fall hallon & blåbär) i en mixer med lättmjölk, lättyoghurt, en dash apelsinjuice, kanske lite banan. Sen mixar jag det. Det sista är att jag manuellt blandar i proteinet (det fastnar gärna i mixern eftersom det är så kallt). Enjoy!

Edit: Jag har i havregryn ibland också!

Eric W skrev:
> Snickers, torkade aprikoser, bananer m.m.
> Allt som ger snabb energi.
> Direkt efter, innom en halvtimme, efter turen.
> Stoppar nedbrytningen och ger kroppen bra
> återhämtning.

Teroin stämmer, det gäller att få snabb återhämtning om du ska träna nästa dag också. Men torkade aprikoser har toklågt GI å därmed synnerligen opassande som återställare. Men perfekta att käka under turen då de håller blodsockret på en jämn nivå. Varning dock för turboeffekt av hög konsumtion.

Tränar du typ 2-3 gånger i veckan duger 2-3 bananer alldeles utmärkt direkt i omklädningsrummet. De är halvsnabba, men du behöver ju inte snabb återställning med den träningsintensiteten. Käka sen vanlig stärkande mat inom 60-90 minuter

Tränar du varje dag måste musklerna snabbt återhämtas om de ska orka jobba hårt dan efter. Du behöver supersnabba kolhydrater såsom druvsocker eller maltedroxin (lär mig aldrig stava till det). Jag brukar köra 1 dl druvsocker vilket är ca 62 gram kolhydrater, plus en portion proteinpulver ca 22-30 gram samt ca 1 krm mineralsalt, sån där grön burk.

Jag kör med Whey-80 protein, inte helt rent, men klart prisvärt. Finns på Gymgrossisten http://www.gymgrossisten.com Druvsocker hittar du i vilken livsmedelsaffär som helst, allt från 16-25 kronor.

Finns färdiga återställardrinkspulver, men blir flera gånger dyrare än det jag blandar.

Lycka till!

Snickers har om jag inte minns fel ett ganska lågt GI-värde (om man nu bryr sig om sådant), så Mars är nog en bättre rekommendation. Egentligen är det väl inte så noga, bara man får i sig snabba kolhydrater direkt efter träningen - kanelbullar, t.ex. Att köra sportdryck o.dyl. innan träningen är väl inte helt lyckat, eftersom man då riskerar att drabbas av s.k. rebound-effekt (d.v.s. att blodsockernivån sjunker under den normala) under passet å det e ju inte så lyckat.

Synd att alla proteindrycker är så dyrt som sagt.
Vad tros om att dra i ett ägg eller 2 i mixern?
Tillsammans med en väldigt massa annat då så klart. (Råa ägg är inte gott..)

Snickers är väl en blandning av både snabba kolhydrater och feta nötter? Det är fullt med socker, men nötternas fett sänker GI till väldigt lågt. Men en sncikers för 3,90 på Netto är klart prisvärt för en vanlig långloppssvetto® som jag på ett träningspass, kontra en sportbar för 25 kronor med i grova drag samma näringsinnehåll (jag intalar mig det iaf).

(edit: letar efter rätt tgneteter)

Annars är ju messmör baserat på vassle - samma biprodukt från mejerinäringen som proteinpulvren ofta baseras på. Dessutom är messmör sötat med laktos, så GI-värdet är lågt.

Oskar skrev:
> Annars är ju messmör baserat på vassle - samma
> biprodukt från mejerinäringen som proteinpulvren
> ofta baseras på. Dessutom är messmör sötat med
> laktos, så GI-värdet är lågt.

Finns helt osötad messmör, mycket godare!

bruse skrev bland annat:
Men en sncikers för 3,90 på Netto är klart
> prisvärt för en vanlig långloppssvetto® som jag på
> ett träningspass, kontra en sportbar för 25 kronor
> med i grova drag samma näringsinnehåll (jag
> intalar mig det iaf).

Det är jag med på!

Då sammanfattar vi.

Jag som inte cyklar så professionellt och sällan oftare än var tredje dag får nästan ut lika mycket av en Mars™ & ett ägg som av en fetingdyr proteindrink för män med tjocka armar, bröst och liten snopp?

ALtenrativ: Bör jag införskaffa en mixer?

Carl skrev:
> ALtenrativ: Bör jag införskaffa en mixer?

Absolut ;-)

Carl skrev:
> Då sammanfattar vi.
>
> Jag som inte cyklar så professionellt och sällan
> oftare än var tredje dag får nästan ut lika mycket
> av en Mars™ & ett ägg som av en fetingdyr
> proteindrink för män med tjocka armar, bröst och
> liten snopp?

enligt min åsikt ja, om du för övrigt äter näringsriktig mat med tillräckligt och rätt sorts protein, kolhydrater och fett.

> ALtenrativ: Bör jag införskaffa en mixer?

En mixer kan ha ha till mycket!

tycker inte efterträningspulver är så dyrt. mitt kostar 15 kr per portion och då vet man att man får i sig bra näring.
räkna ihop vad ägg banan o mjölk eller vad man nu vill ha kostar så blir det ungefär samma

Hmm, shit! bruse skrev:

[...]"mat med tillräckligt och rätt sorts protein, kolhydrater och knark"[...]

Jag äter typ rätt vettig mat tror jag, falukorv, pasta, fiskpinnar, kyckling, potatis, ris osv. Det räknas väl som vanligt vettig mat?

fan va coolt, jag ska skaffa en mixer!

...tydligen.

; D

(edit: fråga)

YeahRight:

Vad kör du med för pulver ? Var köpa och vad blanda med?

YeahRight skrev:
> tycker inte efterträningspulver är så dyrt. mitt
> kostar 15 kr per portion och då vet man att man
> får i sig bra näring.

Och det köper man....?

Mixerstav är kalas. Jag kör en proteindrink varje morgon. Med Twinlab wheyprotein, mjölk och banan. Efter cykling brukar jag ta en banan, sen äter jag nåt ordentligt. Snickers funkar bra på långturer, men på kortare pass så blir det lite för mycket av det goda. Bananer och aprikoser funkar finfint under turerna. Vin, salami och parmaskinka är inte helt fel heller.
/J

700 spänn för fyra kilo Twinlab supermass fuel. stooor dunk och ser jätte konstigt ut när en smal späd filur släpar hem den från hälsokostbutiken. men lätt o smidigt blandas det med vatten eller om man vill lyxa till det lite, med mjölk. finns billigare på nätet.

bigmollo skrev:
>Vin, salami och parmaskinka är inte
> helt fel heller.
> /J

Now we're talking good shit man!

Carl skrev:

> Jag äter typ rätt vettig mat tror jag, falukorv,
> pasta, fiskpinnar, kyckling, potatis, ris osv. Det
> räknas väl som vanligt vettig mat?

Inte falukorv och fiskpinnar. Vanligt är det. Vettigt beror väl på vilka tillbehör du väljer. Mat är det i allafall inte.

När det snackas om dyra powerbars så kan man ju alltid göra maktkakor, eller köpa kellogs 6-pack med energikakor för sisådär 25 spänn. Kanske inte det bästa efter träning, eller?

~0,5gram protein/kg kroppsvikt sägs vara bra efter träning.. en liter mjölk innehåller 34gram protein (oavsett om det är lätt, mellan eller vanlig mjölk) detta tillsammans med banan och macka fungerar helt okej innan man kommer hem och äter riktig middag.

pulver och "bodybuilder" produkter i all ära.. men de ersätter inte måltider.

Tim skrev:

> pulver och "bodybuilder" produkter i all ära.. men
> de ersätter inte måltider.

Nej, men de löser ett akut problem. Hur på en kort tid få i sig protein utan att ställa sig och laga mat.

Jlarsson.
läs hela mitt inlägg.. "..en liter mjölk innehåller 34gram protein.."

och en liter mjölk dricker man utan problem.. även lätt att ta med sig i väskan till gymmet.

Vad är det du skriver Markus?

"Inte falukorv och fiskpinnar. Vanligt är det. Vettigt beror väl på vilka tillbehör du väljer. Mat är det i allafall inte. "

Vad är det för fel på min rediga falukorv jag avnjuter med potatismos, en tomat och nästan en liter mjölk på onsdagskvällen?

Vad bör jag äta istället för att inte få skörbjugg och framfall? Vad är mat?

Tim skrev:
> Jlarsson.
> läs hela mitt inlägg.. "..en liter mjölk
> innehåller 34gram protein.."
>
> och en liter mjölk dricker man utan problem.. även
> lätt att ta med sig i väskan till gymmet.

Svaret är nej. Dricker jag en liter mjölk så pajar min mage totalt och jag skiter grönt *länge*

/Jonas (mjölkavvand)

Tim skrev:
> och en liter mjölk dricker man utan problem.. även
> lätt att ta med sig i väskan till gymmet.

Mjölk är för kalvar och spädbarn. Mjölken kan lätt bli lite tråkig i väskan också om man lämnar hemmet på morgonen och tränar på kvällen... ;)

/Micke

mvp skrev:
> Mjölk är för kalvar och spädbarn. Mjölken kan lätt
> bli lite tråkig i väskan också om man lämnar
> hemmet på morgonen och tränar på kvällen... ;)

...och dilamm.... fan vad sugen jag blev på dilamm nu. Segers i östermalmshallen, here we come.

Pulvermos antar jag?

För att nyansera mig lite: Falukorv är nästan uteslutande vatten, fett, bindemedel och MSG (e621).

Nejnej för fan, inte pulvermos, här är det äkta vara!

Som jag trodde falukorv var också. Men jag är inte så bildad i matsvängen så jag antar att mina måltider kan bli rätt ojämna vad gäller kvaliten på näringsämnena.

Hur kan jag lära mig vilka maträtter och produkter som har låg kvalité och bör ersättas med annat? Gäller detta generellt halvfabrikat, eftersom det var de två du dissade ur min lista??

*intresserad*

carl:
läs innehållsförteckningen först och främst. .falukorv innehåller ~25% fett och 40% kött.. finns bättre alternativ.

med tanke på att fett innehåller 2,25gånger mer energi än kolhydrater och protein per viktenhet.

säg att du äter efter 40/30/30 regeln så är det energimängden.. inte vikten man räknar på, vilket kan lura en.

Tillbaka
Topp