Vad ska man käka efter cykelturen?

NU ska jag vara seriös här:

Köp så mycket som möjligt rena råvaror. Fläskotlett är dyrare än falukorv, men du ser var fettet är och kan välja att inte äta det, eller göra som jag och glatt mumsa på det..

En fläskotlett är dessutom "tätare", du behöver äta mindre för att bli mätt. Potatismos gjord på riktig potatis är ju bra, och om du vill ha i en smörklick gör gärna det. Men om du bryr dig om glykemiskt index så är det bättre att du byter till kokt potatis.

Tomaten du har på din tallrik bör ju ökas till det dubbla, och gärna kompletteras med vitkål, gurka, broccoli så du får i dig mer fibrer vilket ger en längre mättnadskänsla (sen är det massor med vitaminer och mineraler också)

Vad säger man om fiskpinnen då? Ja, att det är fiskbitar som pressats ihop och behandlats med polyfosfat för att binda vätska, och sen täckts med brödsmulor som är jätteeffektiva på att suga upp fett..
Köp en bit lax istället.

Och ja, jag gillar inte halvfabrikat. Det är svårt att undvika halvfabrikat helt när man ska fixa käk, men
om man är skeptisk och läser innehållsförteckningar så kan man åtminstone undvika dom värsta fällorna.

Äh, va känslia alla är, jag håller med rikard:

"cheese supreme med extra allt plusmeny och en dipsås. iaf om man cyklat i hellas."

;D

...men tack mattel för de vettiga tipsen utan siffror som här står ut från mängden.

Edit: Okejrå, tack alla för tipsen som till slut blev lite mer nyanserade och hjälpsamma.

Edit2: bruse: Varken falukorv eller mjölk, snart kan jag lika gärna köra med dropp. Vad ska man dricka istället om man inte vil dricka vatten?? Jag trodde mjölk var nyttigt?

Senast redigerad av en moderator:
bruse:
5gram fett i en liter lättmjölk.. det är helt överkomligt.. även mättat fett behöver man..

blir iofs lite mer fett om du dricker en röd mjölk.

Hmm apropå det där med smoothies osv...

Brukar köra:
Whey-80
2 råa ägg
2 bananer
Frusen frukt
Mjölk

Ev oboy/kakao
Ev dextropur

Blir jag nästan mätt på i varje fall, snabbt å få i sig mat oxå. Kanske inte jätteekonomiskt men jag går runt :-)

Mjölk är nyttigt, men många får problem med magen av det. Jag kan dricka hur mycket mjölk som helst. Jag äter ungefär 2 liter yogurt per dag som mellanmål. Samma skit som mjölk bara lite mer trögflytande.
/J

VH skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm apropå det där med smoothies osv...
>
> Brukar köra:
> Whey-80
> 2 råa ägg
> 2 bananer
> Frusen frukt
> Mjölk
>
> Ev oboy/kakao
> Ev dextropur
>
> Blir jag nästan mätt på i varje fall, snabbt å få
> i sig mat oxå. Kanske inte jätteekonomiskt men jag
> går runt :-)

Hur går de med äggen i, känner man nån smak av dom?
Låter som ett bra recept annars. Ska sparas! :-)

Word!

1. Westman kom hem.
2. Han klev in på forumet.
3. Han läste ämnet i tråden "Vad ska man käka efter cykelturen?"
4. Han delgav oss med sitt allra egnaste bästaste tips.

;D

Restecp <----medvetet.

Carl skrev:
> Word!
>
> 1. Westman kom hem.
> 2. Han klev in på forumet.
> 3. Han läste ämnet i tråden "Vad ska man käka
> efter cykelturen?"
> 4. Han delgav oss med sitt allra egnaste bästaste
> tips.
>
> ;D
>
> Restecp <----medvetet.

Haha. Just det där med att käka är ju fint också. Absinth som är så kall att man måste tugga den är det senaste. ;)

Carl skrev:
> Då sammanfattar vi.
>
> Jag som inte cyklar så professionellt och sällan
> oftare än var tredje dag får nästan ut lika mycket
> av en Mars™ & ett ägg som av en fetingdyr
> proteindrink för män med tjocka armar, bröst och
> liten snopp?
>
> ALtenrativ: Bör jag införskaffa en mixer?
>
> ---------------------------------------
>
> I couldn't help but noticing your pain!
> My pain?
> It runs deep, share it with me!

Skaffa en mixer ! ! !

En nice återhämtning är t.ex: (i mixer)
1-2 bananer
3-4 dl Mjölk eller ersättning om man fiser av mjölk ;)
1-2 matskedar av valfri sylt. (inte bra med valar i sylten)
Vill du ha den som shake så byter du ut hälften av mjölken mot
vaniljglass och nårra isbitar.

Fan va sugen ja blev nu !

Hörni!

Skulle man kunna få en liten rekommendation på olika modeller av kvalitetsmixers?? Kan man mixa ner bananer med mixerstav??

..vore tufft, nu när vi ändå gläntat lite under locket till denna underbara värld av motoriserade vassa knivar som skär sönder våra vänner frukterna.

: P

Carl skrev:
> Hörni!
>
> Skulle man kunna få en liten rekommendation på
> olika modeller av kvalitetsmixers?? Kan man mixa
> ner bananer med mixerstav??

Ja, om du skalar dom först.

Carl skrev:
> Hörni!
>
> Skulle man kunna få en liten rekommendation på
> olika modeller av kvalitetsmixers?? Kan man mixa
> ner bananer med mixerstav??
>

Japp. Även entrymodellen i Brauns sortiment klarar frusna bär, bananer och annat oknytt. Sen kan man öka den monetära insatsen och till sist landa på 2000+ kronors schweiziska mixerstavar av typ industriell kvalitet. Just nu har jag inte namnet på dem men en Braun för 250 balubas kommer du långt med.

brukar köra 1 ägg och 2 vitor,banan,havre,0,4-05lit mjölk(dagens behov) samt nån typ av smaksättning
sen mixar jag det hela med bruttans dildo

Hej alla!

1. Vill tipsa om ett program för datorn som heter hälsovakten. Jag har kört det i 3 veckor nu och märker redan en stor skillnad på min hällsa och ork. Där för man in allt man äter under dagen och kan även få tipps om måltider och delar till måltider. Självklart lägger man in all träning man haft under dagen och programmet räknar ut hur många kcal etc man bör äta. Man kan även själv ställa in hur man vill uppdelningen av kolhydrater/fett/protein skall se ut och om man vill öka eller minska i vikt. Nu är det onödigt att jag berättar allt om progget för det finns att läsa om det på http://www.nutris.com/sverige/firstpage.asp såg jag nu ;P

2. Ett proteinpulver som jag och tjejjen har använt i ett år nu med bra resultat både som måltidsersättning och som komplement före/efter träning är det som finns hos dom flesta hälsokostaffärer vit/gul burk med röd text "Vegetabilisk Protein 73% sojaprotein". Burken är på ett kilo, är fullproppad med vitaminer, mineraler etc.. , kostar ca 120kr och räcker ca 1-2 månader.. man blandar 2 matskedar i 2dl lättmjölk.. tycker man smaken är tråkig så kan man ta lite sylt eller liknande och blanda i. På hälsokost butikerna finns även plastburkar med "galler" i som är mycket bra när man skakar ihop blandningen. Vi har tidigare testat diverse olika svindyra pulver.. men det här billiga funkar precis lika bra.

Mys o Må!
º¿º/

Tim skrev:
> Jlarsson.
> läs hela mitt inlägg.. "..en liter mjölk
> innehåller 34gram protein.."
>
> och en liter mjölk dricker man utan problem.. även
> lätt att ta med sig i väskan till gymmet.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-09-20
> 21:42 av Tim.

Jag har stora problem att få i mig en liter mjölk för att jag tycker att det smakar sk*t

Robot Coupe heter de. Kostar saffran men funkar kalas. Kaijan borde veta mer.
/J

JLarsson skrev:
Sen kan man
> öka den monetära insatsen och till sist landa på
> 2000+ kronors schweiziska mixerstavar av typ
> industriell kvalitet. Just nu har jag inte namnet
> på dem men en Braun för 250 balubas kommer du
> långt med.
>
>
> ----------------------------------
> Kan man ha för många cyklar?

bigmollo skrev:
> Robot Coupe heter de. Kostar saffran men funkar
> kalas. Kaijan borde veta mer.
> /J
>
>
>
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Sen kan man
> > öka den monetära insatsen och till sist landa
> på
> > 2000+ kronors schweiziska mixerstavar av typ
> > industriell kvalitet. Just nu har jag inte
> namnet
> > på dem men en Braun för 250 balubas kommer
> du
> > långt med.
> >
> >
> > ----------------------------------
> > Kan man ha för många cyklar?
>
>
>

Men vi kallar vår för Robocop.Grym maskin

Men vår Hällde kannmixer är grymmast.
I den gör man en en fyra liters Frozen Daiguri i ett nafs=)
R301.jpg

img_sb-4_large.jpg

robocop.jpeg

orb skrev:
>
> 2. Ett proteinpulver som jag och tjejjen har
> använt i ett år nu med bra resultat både som
> måltidsersättning och som komplement före/efter
> träning är det som finns hos dom flesta
> hälsokostaffärer vit/gul burk med röd text
> "Vegetabilisk Protein 73% sojaprotein". Burken är
> på ett kilo, är fullproppad med vitaminer,
> mineraler etc.. , kostar ca 120kr och räcker ca
> 1-2 månader.. man blandar 2 matskedar i 2dl
> lättmjölk.. tycker man smaken är tråkig så kan
> man ta lite sylt eller liknande och blanda i. På
> hälsokost butikerna finns även plastburkar med
> "galler" i som är mycket bra när man skakar ihop
> blandningen. Vi har tidigare testat diverse olika
> svindyra pulver.. men det här billiga funkar
> precis lika bra.
>
> Mys o Må!
> º¿º/

Använder också detta proteinpulver och det funkar kanon. När det gäller smaken så kör jag Matkompaniets milkshake pulver choklad, jordgubb eller vanilj och ibland lite bär, mumma

Intressant att se att så många känner behov av massa tillsatser i maten. Vad är det för fel på vanlig mat?

Dessutom, överdosera protein är hyffsat skadligt, pajar kroppen om man inte förbrukar det man stoppar in.

Markus inlägg var riktigt bra, fast jag måste fortsätta lite. Tallriksmodellen, hört talas om den? 50/25/25 med mycket grönt (isbergssallad och gurka räknas inte), mindre "sovel" (proteinet) och utfyllnad (kolhydraterna).

Allt som inte är rena råvaror bör undvikas. Fiskpinnar görs på rensresterna där köttet processas bort från renset. Hur mycket som man inte skulle äta i vanliga fall som slinker med vill man helst inte tänka på. Samma sak med "kycklingbitar". Allt som är pressat och inpackat i brödsmulor kan man förutsätta är sämsta möjliga kött och det som är kvar efter det att allt annat användbart kött rensats bort.

Sedan packar man det med massa smakförstärkare, fett och bindemedel och slabbar in det i en brödsmuleförpackning. Mmmm, mums ;)

Jag brukar köra Gymgrossistens måltidsersättare Diet Pro efter träning, men vet inte om det är helt optimalt egentligen, borde man blanda i mer kolhydrater för att få snabbare återhämtning?

Innehållsförteckning

Sen antar jag att dom skrivit fel och att det borde stå <2% fett, inte >2%...

//micke

Urk! Sånt här är sååååå jobbigt att läsa. Alldeles för många som tror en massa saker, ganska många som vet en hel del och en bunt som inte bryr sig alls.

Jag vill äta nyttigt. Jag vill gå ned i vikt. Jag vill ha mer muskler. Ok då, samma vikt men mer muskler kan jag leva med :) Men det här med kosten är ju en djungel. Det är alldeles för mycket att sätta sig in i. För hög tröskel om man egentligen inte tycker det är jätteintressant. Men så mycket har jag fattat att Paulun är kung. Försöker ta några enstaka tips från honom och förvrida tills de passar min vardag... vilket kanske inte är helt idealt.

Halvfabrikat är ofta äckligt slafs hur som helst så sånt undviker jag gärna. Men att själv svänga ihop en komplett middag till en person är inte bara jobbigt utan tråkigt också. Mycket roligare om man ska bjuda några andra också. Så mitt problem blir att jag eventuellt äter några nyttiga komponenter men missar några andra. och 40-30-30 regeln.... Eh.... det orkar jag inte med.

Sen recoverygrejen är ju också något jag skulle vilja bli bättre på. Inte sällan känner jag mig väldigt slak dagen efter en tung cykeltur. Jag brukar mest försöka få i mig nåt sötsliskigt det första jag gör när jag kommer hem sen äta nåt lite mer bastant lite senare. Men whey-proteiner och sånt... hmmmm. Känns så krångligt med alla specialprodukter. Är mjölken så jäkla dålig? Finns ju till och med minimjölk som innehåller jättelite fett. Är det nåt mer som är farligt med mjölk än fettet?

nahoj skrev:
> hur mycket ska man igentligen träna för att man
> ska behöva massa extra saker (proteinpulver och
> liknande)?
>

Typ varje dag.

Och mycket dessutom.

tkb skrev först:
Men att själv svänga ihop en komplett middag till en person är inte bara jobbigt utan tråkigt också. Mycket roligare om man ska bjuda några andra också. Så mitt problem blir att jag eventuellt äter några nyttiga komponenter men missar några andra. och 40-30-30 regeln.... Eh.... det orkar jag inte med.

och sedan skrev tkb:
Sen recoverygrejen är ju också något jag skulle vilja bli bättre på. Inte sällan känner jag mig väldigt slak dagen efter en tung cykeltur.

Japp, gissa varför? Men det är klart, lägga pengar på produkter är roligare än att laga mat :)
Du får prioritera:
1. Göra som nu och ha svårt med återhämtning
2. äta bättre och återhämta dig snabbare
3. köpa tillskott av olika slag, äta som tidigare och kanske återhamta dig snabbare

Jag vet vad jag skulle välja men olika personer har olika förutsättningar/målsättning/möjlighet. Gör det som passar dig helt enkelt.

Det är väl hur hårt man tränar som avgör hur lite som är kvar av kroppens depåer av insulin och protein. Det är bra om de fylls på efter träning, ju snabbare och mer komplett desto bättre.

Det går nog att ta ut sig nog för att förtjäna nåt protein och kolhydratrikt bara efter en mils cykling om du cyklar tufft nog. Jfr en runda på gymet.

Oavsett hur långt det dröjer tills nästa gång. Förutom om du ska cykla nästa dag kanske eller nåt sånt då man verkligen måste tillse att återhämtningen sker på bästa sätt. Då ökar nog bara kraven, men jag tror inte de minskar bara för att man cyklar sällan. Kroppen kan ändå vara slutkörd efter ett tufft pass.

Jösses vad folk är seriösa! Själv brukar jag slänga i mig ett par bananer eventuellt med en tallrik fil/youghurt och lite musli. Men detta endast om jag tagit ut mig ordentligt. Annars duschar man väl och lagar mat så att man äter inom en timma efter turen...
Men det är klart, jag har inga "mål" med min "träning".

bruse skrev:
> Vad seriös du är mytomspunnen: "lagar mat"!
>
Äh, med det begreppet inkluderar jag ringa till pizza-express för hemkörning...

mytomspunnen skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad seriös du är mytomspunnen: "lagar mat"!
> >
> Äh, med det begreppet inkluderar jag ringa till
> pizza-express för hemkörning...

Ah, blev lite orolig ett tag. Ordningen är återställd.

Hej !

Jag gymmar 4-5 gånger i vecka, och har märkt en skilland i återhämtning av kroppen när jag började med kost tillskott (Whey-80) dvs 80% protein och 20% kolhydrater. Jag tar en shake till frukost mellanmål (eftermidagen) och på kvällen efter träning. Detta gör jag varje dag i veckan även de dagar då jag inte tränar, för det är ju dessa dagar som kroppen byggs upp, när man tränar förstör man ju bara kroppen. Sen så genom att hålla en konstant nivå på sitt intag så håller man ämesomsättningen på en hög nivå, om man varierar för mkt så är risken bara att man blir fet.

Den störsa skillnaden jag har märkt är att träningsvärken försvinner fortare, hänger inte kvar lika länge som den gjorde innan när jag bara käkade vanlig mat. Slarvade nog en hel del med maten.

Har nu även testat att börja köka fisklever olja / omega3 ampuller, dessa ska tydligen öka syresättningen, öka fett förbränningen och minska fett inlagringen. Har bara kört detta i 1 månad snart, så några jätte resultat har jag inte märk än så länge.

Men det viktigaste av allt är att kommaihåg att man inte kan ersätta maten med dessa kosttillskot, dom är ju som sagt BARA tillskot.

Ja detta var bara lite av mina egna erfarenheter...

/ Joakim

Att jämföra gymträning med cykling känns inte riktigt relevant. Visst kan det vara vettigt att ta ett extra tillskott av någon form av protein om man tränar mycket för att snabba på återhämtningen. Men ett träningspass i skogen har inte samma effekt på muskulaturen som ett pass med fria vikter på gymmet.

Att ersätta vätskabalansen borde prioriteras först, samt att inte tömma sig utan fylla på med energi under passet. Sen gäller det att fortsätta dricka mycket och äta som vanligt under dagen. Äter man lagad mat, som Mattias nämnde, efter tallriksmodellen går man inte miste om någonting, och det fyller de allra flestas behov av såväl protein som kolhydrater.

Proteinrecovery för att skydda muskulaturen och påskynda återhämtning är knappast nödvändigt efter alla träningspass.

Håller med Mattias L , samt att cykling inte är som styrketräning. Ät helt normalt, vid fasta tider och lite mer än "normalt". Hoppa _ALDRIG_ över en bra och nyttig frukost. Missar du frukosten så sabbar du hela dagen, frukosten är det som får igång din kropp efter nattens vila.

/Leo

Tillbaka
Topp