Vad ska man käka efter cykelturen?

soulbrorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns mycket att säga om mjölk:

Sen en massa länkar till sajter med negativ info om mjölk.

Är det såhär illa eller? Tycker att allt är farligt om man kållar på vissa sajter på nätet. Jag trodde att den största faran med mjölk var det mättade fettet (som man nästan slipper om man dricker minimjölk).

Vad ska man egentligen stoppa i sig? Mjölkprodukter är ju riktiga basvaror. Gäller att hitta nåt som inte är allt för dyrt, nyttigt, lätt att tillaga osv. Tycker att alla livsmedel verkar ha farliga nackdelar. Vad kan man egentligen lita på och vem kan man lita på?

Är mjölkproteiner så himla dåliga helt plötsligt för att de är animaliska? Måste alla börja käka whey-proteiner nu istället? Eller är det nåt annat som är dåligt speciellt med mjölken. Jag har alltid trott att rent kött med inte så mycket fett är en bra proteinkälla... Skulle mjölk vara sämre av någon anledning?

Kan jag fortsätta äta bananer eller är dom också farliga på nåt sätt?

> Annars kan man lika gärna stanna hemma. Recycle your animals

Är det okej att köra 10min högintensivt 4 ggr om dagen utan att käka något
före eller efter?

Försöker bränna muskler så man kan gå ner lite mer i vikt.

cal skrev:
>
> Är det okej att köra 10min högintensivt 4 ggr om
> dagen utan att käka något
> före eller efter?

Jag tror att just din kropp behöver ett Big Pack (helst vanilj) med en knapp tub O'hoj-sås efter varje pass.

jomper skrev:
> Är du inte klok? Bananer?
>
> Läs här och sen vill du aldrig mer äta bananer!
>

Hehehe...

Allvarligt. Jag tror också att bananer är bra men det finns ju negativa saker med allting. Vilka bekämpningsmedel har använts vid odlingen. Miljöbelastning vid transporter etc. etc.

Det här med käket är så avancerat och jag är helt kluven. Vill ju inte äta ihjäl mig på onyttig mat men jag vill inte slösa bort hela livet på att oroa mig för vad jag kan äta och inte äta heller. Ingen som har några enkla tips som verkligen funkar bra för alla som liksom jag inte orkar doktorera i frågan?

Ställer jag en sån här fråga kommer jag väl iofs få väldigt olika svar. Typ:

Veggolasse: Kött är gift! Ät enbart gurka och groddar.

Biffmannen: Kött innehåller allt man behöver. Ät minst 2 kg biff om dagen så ska du se att allt ordnar sig.

Näringsfysiologen: Du måste tänka på 90/32/55-fördelningen och äta mycket tetrahydrokloridvitaminer. Klurkalid och niamid är väldigt bra för fettförbränningen och motverkar balblablalalallal...... (näringsfysiologen kan bladdra på i timmar non-stop)

Husmanskostaren: Stekt fläsk med löksås och kokt potatis!

Mjölklobbyn: Drick mjölk, det är jättebra!

Antimjölklobbyn: Mjölk är gift!

Finns massor av sanningar, halvsanningar och rena osanningar. Massor med forskningsrapporter som tydligt säger att vissa saker är farliga och desto fler rapporter som lite lätt pekar på ett möjligt samband mellan nåt visst födoämne och nån viss sjukdom.

Känns som att man riskerar att klanta till det om man börjar hänga upp sig på vissa sanningar och äter för smalt istället. Om vi säger att bananer är bra, hur länge lever jag på enbart bananer?

Hur hittar man den gyllene medelvägen genom kostdjungeln?

> Jag tror att just din kropp behöver ett Big Pack (helst vanilj) med en knapp tub O'hoj-sås efter varje pass.

Ahhhh!!!! Åre!

7310290006686.jpg
7310511442606.jpg

Tack för tipset Magnus. Skall testas fr.o.m imorrn. Återkommer!

tkb, jag tror du har svarat själv redan. Lägg inte ner massa energi på det, ät så att det känns bra och var nöjd med det liksom. Jag har överlevt i 29 år med den metoden, funkar rätt bra :)

cal skrev:
> Ahhhh!!!! Åre!

Lustigt, åt ni också _massor_ med glass och Ohoj-sås i Åre?
Fast vi hade maränger också. =)

Vill man göra det mer komplicerat för sig;

Undvik snabbkokade kolhydrater, snabbmakaroner, pulvermos, snabbris.
Leta efter fullkornsalternativ.
Undvik fett från kossor och margarinpaket, leta efter fett från fiskar, nötter (ej kokosnöt) och växter.

jomper skrev:
> tkb, jag tror du har svarat själv redan. Lägg inte
> ner massa energi på det, ät så att det känns bra
> och var nöjd med det liksom. Jag har överlevt i 29
> år med den metoden, funkar rätt bra :)

Jag tror dig, men jag är så lagd att så fort jag hör larmrapporter blir jag helt nipprig ett tag och lägger om hela mitt liv fast jag innerst inne vet att man måste ta all sån skit med en nypa salt.

Jag är psykiskt allergisk mot larmrapporter om mat och nu har ni fått mig att börja läsa på om mjölk. :(

Man kanske skulle börja med heroin istället. Säkert inte ett dugg nyttigt, men å andra sidan lär man ju inte bry sig så mycket...

Faktum är att Heroin ska tydligen var ett av de nyttigare drogerna. De trasiga själarna man ser på stan har ju inte pajat av heroinet utan av den livsstilen som följer med. Men se på alla stjärnorna som har stålar. De blåser på rätt duktigt med horse. När de sedan lägger av efter flera års horsande så mår de kalas. Om man bara får i sig mat och har tak över huvet så ordnar det sig.
Med det i minnet kan du nog dricka mjölk utan att klura för mycket.
/j

jomper skrev:
> > Kan jag fortsätta äta bananer eller är dom
> också
> > farliga på nåt sätt?
>
> Är du inte klok? Bananer?
>
> Läs här och sen vill du aldrig mer äta bananer!
>

front2.jpg

http://www.mattchester.com/

Matt Chester äter 10 bananer till lunch varje dag. Han bygger också väldigt fina cyklar.

> Whey-80 innehåller inte 20% kolhydrater...

Har hört att man mest får överskott av sånna där tillskott och att det sätter sig i levern.

> 30 gram protein från tillskott är billigare än 30 gram protein från kycklingfilé.

Kycklingfilé e jävligt gott. Laxfilé e också gott.

Jag tror på fisk! Ofta sugen på något från havet efter ett hårt pass.

Man är så hungrig så man skakar, men en rejäl laxportion brukar funka. Ett glas vitt vin är inte heller fel.

Enligt mågna hälsoforskare ska man skippa potatisen/pastan/riset för att ladda bättre. De produkterna är tomma kalorier.

Fast det kan kanske behövas på en lång tur!

P

Boe skrev:
> Matt Chester äter 10 bananer till lunch varje dag.
> Han bygger också väldigt fina cyklar.

Matt Chester bygger fina cyklar, men han är inte riktigt som andra.

Jag skulle vilja säga så här, att Matt Chester bygger väldigt speciella cyklar. Men dom är bra, trots att hans lunch består av 10 bananer. Och så vill jag veta varför han inte har helskägg.

Tjena!

En pizza med massor av död ko på och en stor stark funkar bra för mig efter jag har hojat..
Gainomax brukar jag dricka till frukost, vaniljvarianten blandas med fördelut med en espresso.. Då har man kolhydrater, proteiner och koffein i et. voila.. komplett frukost.. en snicker eller två på det så står man sig länge..

Bananer borde förbjudas.. Speciellt i alla smoothies.. Räcker med att man doppar en oskalad banan i en smoothie så är den så vidrig så det finns inte..

cal skrev:
> Har hört att man mest får överskott av sånna där
> tillskott och att det sätter sig i levern.

Jag har hört att man inte ska tro allt man läser på Internet...

Runt 3-4 gram protein per kroppskilo och dag är inga problem för kroppen att ta hand om (och tillgodogöra sig vid hård träning). Det är över kilot med kycklingfilé för mig...

OM man nu inte har problem med njurarna (inte levern, en av leverns funktioner är att tillverka protein. Något som den kan bli sämre på om man äter mycket protein men den lär sig snabbt igen om man övergår till en proteinfattig diet.).

Njurarna har till uppgift att hålla molekyler av en viss storlek kvar i blodet, t.ex. protein. Kom ihåg att protein är ett näringsämne, precis som fett och kolhydrater och det används även som energi (utöver byggklossar till musklerna).

Om blodnivåerna av protein blir för högt kommer njurarna att släppa ut protein i urinen. Trasiga njurar släpper också ut protein i urinet även om blodnivåerna är normala. Detta är troligen varför folk har fått för sig att man kan få problem med njurarna om man äter för mycket protein.

Överätning av [vatten/protein/fett/kolhydrater/vad som] är aldrig bra. Men att man ska nå för höga nivåer med ett dagligt tillskott är bara löjligt. Om man nu inte redan käkar ett kilo kött om dan'...

När man tränar (cykling, styrketräning, vad som där muskler är inblandat) försätts kroppen i ett katabolt, nedbrytande, stadie. Detta då själva träningen sliter på musklerna och tömmer näringsdepåerna på kolhydrater (av vilka vi bara kan lagra en liten mängd, någon som gått in i väggen på en cykeltur?) och proteiner (lagrat protein kallas muskler och ja, de bryts ned och används som energi tillsammans med kolhydraterna, inte speciellt mycket så länge man har kolhydrater i kroppen då det är ett bättre bränsle). Denna nedbrytning fortsätter efter träningen tills blodsockernivåerna är återställda.

Direkt efter träningen (upp till 2h efter träningen, men ju förr dessto bättre) är musklerna som urkramade svampar och beredda att suga i sig all energi de kommer över, därför är det extra gynnsamt ur ett uppbyggnadsperspektiv att tillföra snabba proteiner[1] direkt efter träningen. Detta görs lämpligen tillsammans med snabba kolhydrater som återställer blodsockernivåerna och "triggar" musklerna att lagra in protein och kolhydrater.

Därav finns och säljs det "gainers" på marknaden, vilket är en blandning av protein och snabba kolhydrater. Det blir dock billigare att köpa protein och kolhydrater var för sig och blanda själv (50/50 eller mer protein).

Om man snabbt avbryter nedbrytningen och vänder det till uppbyggnad ger det en snabbare återhämtning vilket betyder att benen (eller vilken muskelgrupp det nu var man tränade) och resten av kroppen känns piggare dagen efter än de annars skulle ha gjort. Detta faktum kan jag själv konstatera, om det nu inte är ren placeboeffekt. Oavsett vilket existerar effekten hos mig (bl.a. ger det betydligt lägre vilopuls, utöver att kroppen lite flummigt känns bättre).

Husmanskost är jättebra, men tränar man ofta (fler än 3-4 ggr per vecka) räcker det inte riktigt till för att ge kroppen den återhämtning den behöver. Då hjälper en "gainer" efter träningen.

När jag tränar som mest sliter jag på gymmet frya-fem korta pass per vecka och cyklar ungefär tv-tre längre gånger. Tokigt mycket kanske, men det är inga större problem med återhämtningen om man sköter kost och sömn.

Dock kan man konstatera att tillskott är ett sämre hjälpmedel än bra kostvanor och sömn, så sköter man inte redan de bitarna kan man kalla tillskott för pengar i sjön...

1. Det finns olika snabba proteiner precis som det finns olika snabba kolhydrater. Med protein har man utgått från äggprotein och gett det värdet 100 och sedan har man jämfört med andra proteiner för att se hur snabbt de kommer ut i blodet. Wheyprotein, eller vassle som det också kallas, är bland de snabbaste som finns (värde 130?) medan sojaprotein är bland de långsammaste. Icke rent protein, som t.ex. kycklingfilé, tar längre tid att få ut i blodet.

En liten grej om njurarna, där blandas blod och piss för att renas. De ska man alltså inte ha sönder... Jag blev påkörd av en bil för en massa år sen och slog i njurarna ganska hårt, och vips kom det blod istället för piss ur snoppen. ;o)
/J

Kneecap skrev:
> Gainomax brukar jag dricka till frukost,
> vaniljvarianten blandas med fördelut med en
> espresso.. Då har man kolhydrater, proteiner och
> koffein i et. voila.. komplett frukost.. en

Det där var ett trevligt recept, Gainomax å espresso!

Men är det inte snabba kolhydrater och proteiner i Gainomax? Då är det väl inte så lämpligt att börja dagen med det?

Jag tycker att alla är galna som snackar proteinbars med carbs hit och dit. Ät riktig mat med kött eller fisk, ät grönt och frukt. Skippa pastan och riset om du inte är väldigt smal. Socker är fel, ta bort.

Visst, knäck en Red Bull före värsta uppförsåket, men efteråt vill kroppen ha sund , enkel kost.. Bygg muskler, inte fett!

När jag ska cykla hela dagen brukar jag grunda med en "English"; korv, ägg och bönor + färskpressad apelsinjuice. Sällan sugen före det är dags för middag. Kom ihåg att protein mättar och bygger muskler. Det gör inte fjompiga powerbars.

pia skrev:
> Jag tycker att alla är galna som snackar
> proteinbars med carbs hit och dit. Ät riktig mat
> med kött eller fisk, ät grönt och frukt. Skippa
> pastan och riset om du inte är väldigt smal.

Skippa pasta? Skojjar du eller? Det är bland det godaste som går att äta!
Inte en chans att jag slutar äta pasta. Jag lever på det! :-D
Och vadå , är pasta onyttigt?

pia skrev:
> Jag tycker att alla är galna som snackar
> proteinbars med carbs hit och dit. Ät riktig mat
> med kött eller fisk, ät grönt och frukt. Skippa
> pastan och riset om du inte är väldigt smal.
> Socker är fel, ta bort.
>
> Visst, knäck en Red Bull före värsta uppförsåket,
> men efteråt vill kroppen ha sund , enkel kost..
> Bygg muskler, inte fett!
>
> När jag ska cykla hela dagen brukar jag grunda med
> en "English"; korv, ägg och bönor + färskpressad
> apelsinjuice. Sällan sugen före det är dags för
> middag. Kom ihåg att protein mättar och bygger
> muskler. Det gör inte fjompiga powerbars.

Fullkornspasta och fullkornsris är nyttiga och fullkornspotatos ;)

Senast redigerad av en moderator:
Friskis skrev:
> Fullkornspasta och fullkornsris är nyttiga och
> fullkornspotatos ;)

Sen smakar det ju bajs också...

Beror på hur mycket du tränar och hur mycket tid du har.
Vad har du för målsättning med ditt tränande?
Sedan är det skillnad på muskelbygge och cykelträning.
Man kan inte ersätta maten med kosttillskott. Grunden
är att laga bra mat.
Undvik korv (någon korv ibland för att det är gott gör
ingen skada), inbakade saker och pressat kött mm (är
helt inne på din linje Mattias).
Använd råvaror som du kan se vad det är för något i
butiken.
Ordet lagom dyker upp i mitt huvud när jag läser några
inlägg i tråden;-D Mjölk är inte farligt ifall du inte
är laktosintolerant, men du kan säkert ta livet av dig
ifall du drycker för mycket. Fast så är det med allt.
Körde med DietTrainer ett tag och lärde mig en hel del
på det. Någon nämnde något annat program med liknande
funktion som säkert funger bra det med. Ifall du vill
lära dig mer om kost och träning så kan kanske IBT
vara en bra väg att hitta böcker i ämnet. OBS - det
finns mycket skräpböcker om golf t ex men ifall du
letar kan du hitta ett och ett annat guldkorn.
Men börja med dina målsättningar först. Sedan kan du
bestämma dig för vilken mat du ska äta.
Oj, vad seriös jag blev:-D

EDIT: Förtydligande.
Carl skrev:
> Jag har efter tips testat att supa till på
> Gainomax efter varje tur. Det funkar men blir dyrt
> i längden.
>
> Efter att ha frågat ett muskelbyggarproffs
> rådissade han NorrMejeriers lilla mjölkdekokt och
> sa:
>
> "Käka riktig Gain istället, det är billigare och
> bättre. Dessutom borde man egentligen ta två
> gainomax om det ska hjälpa" Men det tycker jag
> känns lite seriöst.
>
> Äter ni nåt seriöst efter varje tur eller blir det
> pizza och whiskey?
>
> ---------------------------------------
>
> I couldn't help but noticing your pain!
> My pain?
> It runs deep, share it with me!

Senast redigerad av en moderator:
Kom hem från Frankrike igår, och det första jag gjorde
var att springa ner på affärn och handlade bla en lite
mjölk - den tog slut rätt fort kan jag säga ... :-D

bruse skrev:
> Dricker du en liter mjölk, får du i dig alldeles
> för mycket mättat fett!
>
>
> --------------------------------------------------
>
> Gôrit vare, blôtt vare, dretskôj vare! När får vi
> anmäla oss för 2006?
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

pia skrev:
<->
> Enligt mågna hälsoforskare ska man skippa
> potatisen/pastan/riset för att ladda bättre. De
> produkterna är tomma kalorier.
<->

Ok, men vad finns det istället.

Jag köper att det inte är optimalt att bara äta det ena
eller det andra utan att man ska variera intaget, men
varför är kalorierna från ovan nämda produkter "tomma"?

Jerry skrev:
> pia skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> <->
> > Enligt mågna hälsoforskare ska man skippa
> > potatisen/pastan/riset för att ladda bättre.
> De
> > produkterna är tomma kalorier.
> <->
>
> Ok, men vad finns det istället.
>
> Jag köper att det inte är optimalt att bara äta
> det ena
> eller det andra utan att man ska variera intaget,
> men
> varför är kalorierna från ovan nämda produkter
> "tomma"?
> x--- s--- fs+++ M+++ Mt++ Mu+++ H+++ S+++ ww----
> V++++ Bk+ Bo+ Ps-:+ Pa+ Pt++
> ----------------
> Time ... enough!

Det är inte tomma, det är bara ett nytt påhitt tydligen, aldrig hört det innan faktiskt. :-) Fortsätt äta potatis/pasta/ris, det kommer jag garanterat att göra. Enligt gamla goda rykten så åt ju även Gunde Svan ibland en hel kastrull med ris för att få i sig tillräckligt med kolhydrater...

/Leo

bruse skrev:
> Man ska äta hemma hos Markus F!
Bruse, tack, jag uppskattar det. Men det är invitation only...

Ni är alla bjudna på proteindrink eller taiwook hos mig imorrn. så kan ni själva avgöra vad som är gott o bra ;P

Tillbaka
Topp