Vad ska man välja om man köper ny cykel?

Aktiv85

Medlem
Hej, tittar en del på cyklar för tillfället men vad ska man välja i växlingsväg och bromsar ?
Ska man köra med skivbroms eller gamla hedliga fälgbromsar?
Ska man köra elektriska växlar? Di2 eller E-tap? Eller med vajer?

Och lite på var och hur du tänker cykla. Utan mer info är det svårt att ens killgissa vad som skulle vara lämpligast

Jag hade valt disc och wire, vilket också är det som säljs mest. Men om de ser fördelar med e-växlar och är beredd att betala premien så är det förstås också ett alternativ. Fälgbromsar lever på övertid just nu.

Cyklar man i alperna och gillar att cykla i regn med kolfiberfälgar så kan man överväga att välja skivor. Annars är det bara tungt, stötigt, fult, ger tunga hjul, ger ekerbrott, läcker, måste luftas stup i ett och skär ihjäl ens motcyklister vid krasher...

Det spelar inte så stor roll så länge du väljer mekaniska växlar med fälgbromsar av rätt fabrikat.

Hur svårt ska det vara, kolla liksom?

sramgolo.png

campalogga.png

shimanologo.png

Skall du tävla, så får du inte ha skivbromsar.
Skall du inte tävla, så behöver du inte skivbromsar.

Utan att ha provat hade jag valt eTap utan att tveka. Har Di2 på tempohojen och de är bra men jag lyckas ofta förväxla upp/ner på framklingan vilket leder i förlorad tid vid växlingar. Dessutom slipper man tråkig sladd. Ang broms hade jag valt skivor och hydrauliska sådana. Ska du ha vajer kan du lika gärna ha fälgbroms också.

Men detta förutsätter givetvis att du tänker punga ut 25-35000kr för cykeln. Annars blir det vajerstyrt x2.

Tillbaka
Topp