Vad ska vi ha LBS till?

Vad ska vi ha LBS till?
h.g.j sa:
Sen är det ju en sak som inte kommer med i de tyska nätköpen... De lokala jobben.

Allt för många lanthandlare har slagit igen för att det inte går att leva på det enda mjölkpaketet kunderna glömt köpa när dom storhandlade i stan....Samma visa är det här. Man saknar sällan kon förrän båset är tomt....

Då får man sadla om till annat yrke, det är så det fungerar för andra yrkesområden som blivit överflödiga. Hur många sumprunkare eller kuskar finns kvar i dagsläget? Samma argument användes då också. Grundläggande nationalekonomi borde vara obligatoriskt i grundskolan för att förstå detta grundläggande koncept.

Senast ändrad:
Vad ska vi ha LBS till?
145CdifMS4hvW1.gif

Vad ska vi ha LBS till?
Lillgammal sa:
h.g.j sa:
Sen är det ju en sak som inte kommer med i de tyska nätköpen... De lokala jobben.

Allt för många lanthandlare har slagit igen för att det inte går att leva på det enda mjölkpaketet kunderna glömt köpa när dom storhandlade i stan....Samma visa är det här. Man saknar sällan kon förrän båset är tomt....

Då får man sadla om till annat yrke, det är så det fungerar för andra yrkesområden som blivit överflödiga. Hur många sumprunkare eller kuskar finns kvar i dagsläget? Samma argument användes då också. Grundläggande nationalekonomi borde vara obligatoriskt i grundskolan för att förstå detta grundläggande koncept.
Skulle vara kul att höra med vad du jobbade med för överflödigt jobb? :D
Truckförare på virkesterminal...?

Senast ändrad:
Vad ska vi ha LBS till?
h.g.j sa:

Visst är det tråkigt. Men jag har svårt att se att det verkligen skulle funnits hinder för svenska on-line bike stores att etablera sig och roffa åt sig en betydande del av den nordiska och ev. europeiska marknaden om de hade varit ute i god tid, haft en bra handelsplats med flera språk och valutor, en progressiv affärsidé, rätt sortiment och priser etc. Men är man nr 352 på bollen och bara pratar svenska går det som det går.

Media Markt som är tyskt har alltid haft problem i Sverige, den nordiska elektronikbranschen har väl lyckats hänga med och leda marknadsutvecklingen och därigenom till stor del motat tysken och engelsmannen i grinden.

Vad ska vi ha LBS till?
NickPick sa:
Lillgammal sa:
h.g.j sa:

Skulle vara kul att höra med vad du jobbade med för överflödigt jobb? :D
Truckförare på virkesterminal...?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Historiska_yrken

Arbetade som hattstofferare och telegrafist, numera en surgubbe som hänger på cykelforum.

Senast ändrad:
Vad ska vi ha LBS till?
Vilka LBS:er är det som är så usla? Jag har köpt cyklar från Cykloteket, två olika Sportson, Pedalogerna, TCM, Cykelicty, Häggs....på samtliga har jag fått provcykla och fått bra service och bemötande.

Vad ska vi ha LBS till?
K ristian sa:
Vilka LBS:er är det som är så usla? Jag har köpt cyklar från Cykloteket, två olika Sportson, Pedalogerna, TCM, Cykelicty, Häggs....på samtliga har jag fått provcykla och fått bra service och bemötande.

Handlar nog inte om att vara usel eller ge dåligt bemötande, utan snarare att det mervärde som de erbjuder jämfört mot nätbutiker inte räcker till. Marginalerna krymper för fysiska butiker när de måste konkurrera mot ett större utbud.

Vad ska vi ha LBS till?
h.g.j sa:

Fast jag saknar inte en ko som inte ger mjölk när jag kan ta emot den. Jag är sällan hemma innan 18 från jobbet så de flesta har redan gått hem för dagen medan mitt postombud kan leverera mina paket till klockan 21. Eventuella returer skickas enkelt fram till 21 via samma ombud till skillnad från butiken där man måste smita tidigare från jobbet för att hinna.
Varenda gång jag velat ha nåt rätt så raskt och jag försökt handla på lbs har de inte haft produkten ifråga. Och ska de beställa kan jag lika gärna köpa online och få varorna hem direkt.
En lbs som inte tillåter provcykling kan nog räkna med att få klappa ihop snart.

Vad ska vi ha LBS till?
Obsoleta yrken:
Kammakare luntmakare garvare saltmätare. M.fl. Finns många.
Lbs får räkna med att sadla om till service och underhåll av alla sorters cyklar.
(Kan iof förstå att det känns lite trist att bli degraderad till punkalagare åt sura vasastan-tanter som inte vill damma ner fingrarna.)

Vad ska vi ha LBS till?
Vad ska vi ha LBS till?
Bengt-re sa:
h.g.j sa:
Lillgammal sa:
...numera en surgubbe som hänger på cykelforum.

Sådana verkar det inte råda någon brist på...

Tänk om de tar slut en dag? Man saknar inte surgubbe förrän den dagen han blivit en jasägande lallande dåre....

Det ser snarare ut att kunna finnas risk för en viss överetablering...vilka är det då som blir kvar, de mest sura?

Nja...Visst sätter väl en del surgubbar (och tanter) en viss krydda på tillvaron, men när omgivningen till stort består av sådana är det inte lika kul längre...då gäller det att försöka hitta på något annat så man inte blir som de man umgås med... :)

Vad ska vi ha LBS till?
LBS är superbra att ha tillgång till för många saker, även om jag är nörd så finns det så många standarder och produkter så en guide i djungeln med tips på vägen (om så webshop) är guld värd. De har ofta de där delarna hemma som syr ihop cykelbyggen. Är man stammis kan man få mekhjälp och kan låna specialverktyg. Numera erbjuder de flesta butikerna i Göteborg även hyrcyklar för stigcykling, det fanns inte för några år sedan. Ganska mycket bättre än att rulla på gatan utanför butiken även om ens tänkta storlek inte finns att testa.

Skulle kolla Mercedes-bil på deras LCS(?) en gång, det kom en 15-årig prao och tog emot oss och visade oss den fräsigaste modellen, sen gick vi.

Alternativet inga bra LBS har vi haft och det sög rejält.

Vad ska vi ha LBS till?
glitch sa:
h.g.j sa:

Fast jag saknar inte en ko som inte ger mjölk när jag kan ta emot den. Jag är sällan hemma innan 18 från jobbet så de flesta har redan gått hem för dagen medan mitt postombud kan leverera mina paket till klockan 21. Eventuella returer skickas enkelt fram till 21 via samma ombud till skillnad från butiken där man måste smita tidigare från jobbet för att hinna.
Varenda gång jag velat ha nåt rätt så raskt och jag försökt handla på lbs har de inte haft produkten ifråga. Och ska de beställa kan jag lika gärna köpa online och få varorna hem direkt.
En lbs som inte tillåter provcykling kan nog räkna med att få klappa ihop snart.

När jag skulle köpa ett bygellås så konstaterade jag att det kostade 800 kr från Tyskland. De två LBS jag besökte skulle ha 1200, och det var beställvara...

Vad ska vi ha LBS till?
Jag har köpt cykel i butik en gång. Det misstaget kommer jag aldrig att göra om. Sen det köpet har jag själv monterat ihop alla mina efterföljande cyklar från lösa delar.

Cykelbutiker måste, i mitt tycke, antingen fokusera på vardagscyklar, och då ha ett enormt sortiment, med bra service och verkstad, eller satsa på "prestandacyklister" och då skippa cykelförsäljning helt och hållet. Möjligen vara showroom för märken för att känna på och prova storlek, men där cykeln beställs från en nätbutik för leverans och montering till butiken mot en liten avgift (om kunden önskar det, annars hemleverans för självmontering). Den senare typen av butik ska helt fokusera på verkstad och ett väl avvägt sortiment av reservdelar till konkurrenskraftiga priser. Går inte det bör man inte ha verksamheten alls.

Jag är en extremt sällsynt kund i cykelbutik. Det är egentligen bara om jag inte vill vänta 2-4 dagar på en kedja eller slang, och att jag kan stå utan såna saker tillfälligt beror mest på att jag är för fattig (eller mer korrekt, har för lite likvida medel) för att beställa extra att ha på lager när jag beställer det nödvändigaste från en nätbutik. Det kan handla om en kedja och två slangar på ett år. Allt annat beställer jag från nätbutiker. Hade cykelbutikerna försvunnit hade det bara påverkat mig minimalt genom att jag 1-2 gånger per år får vänta några dagar extra på att kunna slutföra en reparation eller byte av del.

Jag tycker att fler ska göra som jag gör. Men jag förstår också att många inte orkar, eller har tid, att själva meka. Och många är snuskigt rika nog att kunna köpa det mesta i lokala butiker i stället för i nätbutiker. Det hade nog jag också gjort om jag tjänat dubbelt så mycket som nu.

Vad ska vi ha LBS till?
ceel sa:
Bengt-re sa:
h.g.j sa:
Lillgammal sa:

Tänk om de tar slut en dag? Man saknar inte surgubbe förrän den dagen han blivit en jasägande lallande dåre....

Jag hade gråtit en skvätt om du hade sadlat om till en genompositiv farbror Bengt. Och det menar jag på bästa möjliga sätt.

?

Tack. Jag tror helt ärligt att det behövs hela registret och inte bara jasägande ryggdunkande. Lite butterhet kan vara bra ibland tror jag. Men det är också bra att visa uppskattning för sådant som är bra, snyggt, coolt, imponerande. Hela registret typ.

?

Vad ska vi ha LBS till?
Grejen är att folk på happyride är inte folk som LBS tjänar pengar på. LBS tjänar pengar på "vanligt" folk, dvs folk som köper en cykel i mars/april för att använda ett par säsonger.
LBS erbjuder dessutom ofta prestandacyklar, men det är absolut inte där pengarna ligger. Gillar man nätmärken är väl det okej, men alla vet ju att det är häftigare att cykla på en Trek än på en Canyon.

Dessutom är LBS relativt pressade från sina leverantörer att inte börja rea för tidigt på säsongerna, dvs, LBS "får" inte lämna för mycket rabatter under säsong, då kommer de garanterat få minskat kreditutrymme hos leverantören, lex Cykelhuset med Specialized.
Om nu LBS lämnar rabatter så är de antingen dumma (de tjänar typ inga pengar om de lämnar massa rabatter) eller schyssta för att du är en stamkund som handlar för 200000kr om året och en god ambassadör för butiken. Att komma in och beställa en dyr cykel och tro att man ska få 15% på listpris är inget annat än naivt och ohyfsat.

Det här ni snackar om "konkurrenskraftiga priser" på reservdelar borde gå in till er närmsta LBS och fråga vad de har för marginaler på typ en XT 8000-grupp. Det är inga jättepengar, ska ni veta.

Folk på happyride beter sig som att LBS enbart "lurar" er som kunder, utan att ha någon som helst insikt i hur det faktiskt fungerar och vilka pengar som finns att röra sig med.

För övrigt är en rimlig timpenning (och som det förmodligen kommer hamna på inom en ganska snar framtid, i alla fall i Stockholm) ca 1200kr inkl. moms.

Vad gäller snack om provcykling så har ju i alla fall Cykloteket(har inte även Sportson?) i Stockholm cyklar du som kund kan hyra/låna någon dag och testa på riktigt. Nej, kanske inte alla modeller, men i alla fall någon trailhoj, någon XC, någon komfortracer, etc etc. Sedan går det ju oftast som alltid att pröva någon modell på trainer eller utomhus för att känna på geometri och hur cykeln känns att sitta på, sedan beställer du bara hem den spec du vill ha till din LBS.

Jag vet att många på happy känner sig kränkta över att LBS inte fuskar och beställer hem OEM-delar som sedan säljs till slutkonsument (som man inte får göra) likt nätbutikerna gör, men ni måste inse att ni absolut inte är en viktig kund för cykelbutikerna i det här landet.

Senast ändrad:
Vad ska vi ha LBS till?
Sixten Fors sa:
Verkstad med kunniga mekaniker och vettig timdebitering där alla cyklar är lika välkomna, oavsett färg på ramen. Det är ju ändå exakt samma komponenter som sitter på alla cyklar (undantaget cykelliknande icke-cyklar från IKEA, Biltema etc.).

LBS är jätteviktiga för dem som inte orkar/vill/hinner/kan meka själva, och i de fåtal lägen som hemmamekanikern behöver tillgång till specialverktyg som det inte lönar sig att köpa för att kanske bara använda en gång.

Cyklar, delar, personlig utrustning köps nästan alltid enklare/billigare/bättre on-line. Speciellt delar och personlig utrustning är extra förmånligt att INTE handla hos en LBS, inte sällan halva priset on-line.

Hur man köper man t.ex. joggingskor? Bara att klicka hem 5 par från Sportamore, testa hemma i lugn och ro, skicka tillbaka de 4 par som inte passade perfekt, utan kostnad.

Skicka tillbaka utan kostnad? Du tror inte dom räknat in det i priset redan?

Sen gillar jag min lbs, inte så att jag handlar mycket där men han har bra priser, iaf på förra årets modeller, billigare än tyskar och britter på det som jag haft anledning att jämföra.

Har även riktigt bra erfarenhet utav sportson kungens kurva.

Vad ska vi ha LBS till?
h.g.j sa:
Lillgammal sa:

Det är värre när de är LBS. En av de värre idiotförklarade mej när jag ville köpa en ny bakskärm till en Crescent, de såldes givetvis bara i set om fram- och bakskärm...vilket han kunde ha upplyst om på ett trevligt sätt.
Samma gubbe vägrade några år senare att fakturera firman jag jobbade åt, när jag ville köpa delar till en cykel som användes på lagret. Han tyckte beloppet var för lågt. Han får väl ta ut vilken faktureringsavgift han vill, men att bara vägra...?

Vad ska vi ha LBS till?
Dödgrävaren sa:
Grejen är att folk på happyride är inte folk som LBS tjänar pengar på. LBS tjänar pengar på "vanligt" folk, dvs folk som köper en cykel i mars/april för att använda ett par säsonger.
LBS erbjuder dessutom ofta prestandacyklar, men det är absolut inte där pengarna ligger. Gillar man nätmärken är väl det okej, men alla vet ju att det är häftigare att cykla på en Trek än på en Canyon.

Dessutom är LBS relativt pressade från sina leverantörer att inte börja rea för tidigt på säsongerna, dvs, LBS "får" inte lämna för mycket rabatter under säsong, då kommer de garanterat få minskat kreditutrymme hos leverantören, lex Cykelhuset med Specialized.
Om nu LBS lämnar rabatter så är de antingen dumma (de tjänar typ inga pengar om de lämnar massa rabatter) eller schyssta för att du är en stamkund som handlar för 200000kr om året och en god ambassadör för butiken. Att komma in och beställa en dyr cykel och tro att man ska få 15% på listpris är inget annat än naivt och ohyfsat.

Det här ni snackar om "konkurrenskraftiga priser" på reservdelar borde gå in till er närmsta LBS och fråga vad de har för marginaler på typ en XT 8000-grupp. Det är inga jättepengar, ska ni veta.

Folk på happyride beter sig som att LBS enbart "lurar" er som kunder, utan att ha någon som helst insikt i hur det faktiskt fungerar och vilka pengar som finns att röra sig med.

För övrigt är en rimlig timpenning (och som det förmodligen kommer hamna på inom en ganska snar framtid, i alla fall i Stockholm) ca 1200kr inkl. moms.

Vad gäller snack om provcykling så har ju i alla fall Cykloteket i Stockholm cyklar du som kund kan hyra/låna någon dag och testa på riktigt. Nej, kanske inte alla modeller, men i alla fall någon trailhoj, någon XC, någon komfortracer, etc etc. Sedan går det ju oftast som alltid att pröva någon modell på trainer eller utomhus för att känna på geometri och hur cykeln känns att sitta på, sedan beställer du bara hem den spec du vill ha till din LBS.

Jag vet att många på happy känner sig kränkta över att LBS inte fuskar och beställer hem OEM-delar som sedan säljs till slutkonsument (som man inte får göra) likt nätbutikerna gör, men ni måste inse att ni absolut inte är en viktig kund för cykelbutikerna i det här landet.

Men om min lokalaste LBS erbjöd att fixa hem ett vevlager på 10 dagar för 325 SEK när jag kunde få hem samma lager för 95 SEK på 5 dagar från tysken så inser man att det måste bli bättre om det skall finnas någon lbs kvar framöver.

1200 sek/h får jag en erfaren javaprogramerare för - det betalar jag inte för en mekaniker - sorry, men det är orimligt. 600-800 SEK/h är mer rimligt.

Vad ska vi ha LBS till?
Bengt-re sa:
Dödgrävaren sa:

Vad gäller snack om provcykling så har ju i alla fall Cykloteket i Stockholm cyklar du som kund kan hyra/låna någon dag och testa på riktigt. Nej, kanske inte alla modeller, men i alla fall någon trailhoj, någon XC, någon komfortracer, etc etc. Sedan går det ju oftast som alltid att pröva någon modell på trainer eller utomhus för att känna på geometri och hur cykeln känns att sitta på, sedan beställer du bara hem den spec du vill ha till din LBS.

Men om min lokalaste LBS erbjöd att fixa hem ett vevlager på 10 dagar för 325 SEK när jag kunde få hem samma lager för 95 SEK på 5 dagar från tysken så inser man att det måste bli bättre om det skall finnas någon lbs kvar framöver.

1200 sek/h får jag en erfaren javaprogramerare för - det betalar jag inte för en mekaniker - sorry, men det är orimligt. 600-800 SEK/h är mer rimligt.
Det är för att din LBS inte tjänar pengar på att ta hem ett vevlager till dig. Sådana där småsaker kommer LBS aldrig att överträffa en webshop, och det är inte heller deras mål, och det kommer det aldrig att vara. Specialbeställningar hos LBS existerar ENBART pga goodwill mot kunderna. Det är ett nollsummespel, även om det säljes till listpris.

Du verkar också ha svårt att förstå att det är en fruktansvärd brist på duktiga cykelmekaniker idag, samt att 98% av en LBS kunder är mer än villiga att betala för att bara ha en fungerande cykel.

Vad ska vi ha LBS till?
Om man inte får testa det man vill köpa så faller ju en del av vitsen med en LBS. LBS degraderas till att bli RUT-avdragsgilla reparatörer.

Vad ska vi ha LBS till?
som nån tidigare sa man saknar inte kon förrens båset e tomt.. näthandeln utbreder sig i alla brancher inte bara cykelbranchen. fortsätter trenden i den takt den gör nu med handla allt online kommer om de om ettt antal år inte finnas en enda fysisk butik vare sig matbutik eller kläder cyklar eller va butikerna nu säljer. alla butikslokaler står tomma hyresvärdar går bankrutt leveranskostnaderna kommer då i sin tur att öka pga dagens utlämningsställen kommer inte finnas kvar utan blir nåra få ställen här o var som har råd att betala lokaler för utlämning av paket. bränslekostnaderna för åkerierna som transporterar alla onlineköpta varor går upp pga längre körsträckor etc så vad blir resultatet jo varan kommer kosta mer online med frakt än va den hade gjort i fysisk butik om man har den mängden butiker som de finns idag.

så snålhet bedrar vishet ännu en ggn handla billigt online idag handla dyrt online om ett par år då alla fysiska butiker gått i graven. finns flrtalet stora aktörer som bommat butik efter butik team sportia barkaby e ju ett av alla exempel på butiker som inte går runt o tvingas stänga o detta e grund o botten pga den ökade näthandelns verk.... jag betalar för de mesta hellre lite mera i en bra butik o gynnar dess existens än gynnar näthandelns fula taktiker med att köpa in billigare oem produkter o sälja långt under rek konsumentpris till privatkonsument trots detta inte får göras.

MEN ja e ingen ängel ja onlinehandlar vissa saker själv oxå iof oftast pga de inte finns i butik inom rimligt avstånd eller att varan inte säljs i sverige helt sonika.

Vad ska vi ha LBS till?
darkforce sa:
Ett långt bra inlägg

+1

Ibland är frågan om man verkligen tjänar i slutändan på att alltid välja den för stunden billigaste lösningen...som en kollega, han har två taxibilar igång, den ena är fullklistrad med reklam för en lokal däckfirma, till den andra beställer han Nankang och Linglong däck från nätet....

Vad ska vi ha LBS till?
Sixten Fors sa:
h.g.j sa:

Visst är det tråkigt. Men jag har svårt att se att det verkligen skulle funnits hinder för svenska on-line bike stores att etablera sig och roffa åt sig en betydande del av den nordiska och ev. europeiska marknaden om de hade varit ute i god tid, haft en bra handelsplats med flera språk och valutor, en progressiv affärsidé, rätt sortiment och priser etc. Men är man nr 352 på bollen och bara pratar svenska går det som det går.

Media Markt som är tyskt har alltid haft problem i Sverige, den nordiska elektronikbranschen har väl lyckats hänga med och leda marknadsutvecklingen och därigenom till stor del motat tysken och engelsmannen i grinden.
Bara för att ha det sagt, så är Engelsmännen i högsta grad etablerade i Sverige! Dickson äger Elgiganten...:-)

Vad ska vi ha LBS till?
ForesterGuy sa:
h.g.j sa:
Lillgammal sa:

Det är värre när de är LBS. En av de värre idiotförklarade mej när jag ville köpa en ny bakskärm till en Crescent, de såldes givetvis bara i set om fram- och bakskärm...vilket han kunde ha upplyst om på ett trevligt sätt.
Samma gubbe vägrade några år senare att fakturera firman jag jobbade åt, när jag ville köpa delar till en cykel som användes på lagret. Han tyckte beloppet var för lågt. Han får väl ta ut vilken faktureringsavgift han vill, men att bara vägra...?

Fick du köpa en ny bakskärm lös på nätet då... ? Rätt ofta säljs dom i par. Ungefär som med skor.
Du är en underlig filur. Skulle du själv tycka det var roligt att stöta på din "en man som heter Owe" när du ska sälja saker? :)

Jag är en dålig affär för min lbs då jag gör allt arbete själv, men jag får bra priser ändå.

Vad ska vi ha LBS till?
NickPick sa:
ForesterGuy sa:
h.g.j sa:
Lillgammal sa:

Fick du köpa en ny bakskärm lös på nätet då... ? Rätt ofta säljs dom i par. Ungefär som med skor.
Du är en underlig filur. Skulle du själv tycka det var roligt att stöta på din "en man som heter Owe" när du ska sälja saker? :)

Jag är en dålig affär för min lbs då jag gör allt arbete själv, men jag får bra priser ändå.

Nätet fanns inte på den tiden. ;-)
Det var sättet han sa det på, han var ökänd för sitt otrevliga bemötande.
Att sen Crescent hade en erbarmligt dålig upphängning gjorde att alla bakskärmar på de årsmodellerna sprack på samma ställe. Det hade aldrig tidigare varit aktuellt att köpa skärmar överhuvudtaget...

Man kan notera att mannen som spelar Owe är en släkting till mej... :-D

Vad ska vi ha LBS till?
frossarn sa:
Bara för att ha det sagt, så är Engelsmännen i högsta grad etablerade i Sverige! Dickson äger Elgiganten...:-)
Jo då, det sker ständigt förvärv och sammanslagningar inom elektronikretail med arv av varuhus som Expert, Siba/NetOnNet, Elgiganten/Elkjop. Det kostade väl Dixon ca 10 miljarder att köpa Elkjop för 17 år sedan, det fanns alltså ett upparbetat värde som skapats och tillfallit nordiska ägare.

Inom it hånades nya on-line säljare som Dustin, InWarehouse etc. för 20 år sedan, Webhallen och Komplett likaså. Som idag omsätter många miljarder.

Finns det överhuvudtaget någon svensk on-line cykelaffär som lyckats etablera sig, öveleva eller göra sig intressanta nog att bli förvärvade för annat än småslantar? Cykelkraft kanske? Jag har ingen koll, det kanske finns andra eller är på gång?

Vad ska vi ha LBS till?
darkforce sa:
som nån tidigare sa man saknar inte kon förrens båset e tomt.. näthandeln utbreder sig i alla brancher inte bara cykelbranchen. fortsätter trenden i den takt den gör nu med handla allt online kommer om de om ettt antal år inte finnas en enda fysisk butik vare sig matbutik eller kläder cyklar eller va butikerna nu säljer. alla butikslokaler står tomma hyresvärdar går bankrutt leveranskostnaderna kommer då i sin tur att öka pga dagens utlämningsställen kommer inte finnas kvar utan blir nåra få ställen här o var som har råd att betala lokaler för utlämning av paket. bränslekostnaderna för åkerierna som transporterar alla onlineköpta varor går upp pga längre körsträckor etc så vad blir resultatet jo varan kommer kosta mer online med frakt än va den hade gjort i fysisk butik om man har den mängden butiker som de finns idag.

så snålhet bedrar vishet ännu en ggn handla billigt online idag handla dyrt online om ett par år då alla fysiska butiker gått i graven. finns flrtalet stora aktörer som bommat butik efter butik team sportia barkaby e ju ett av alla exempel på butiker som inte går runt o tvingas stänga o detta e grund o botten pga den ökade näthandelns verk.... jag betalar för de mesta hellre lite mera i en bra butik o gynnar dess existens än gynnar näthandelns fula taktiker med att köpa in billigare oem produkter o sälja långt under rek konsumentpris till privatkonsument trots detta inte får göras.

MEN ja e ingen ängel ja onlinehandlar vissa saker själv oxå iof oftast pga de inte finns i butik inom rimligt avstånd eller att varan inte säljs i sverige helt sonika.

Om onlinehandeln ökar kommer paketleverantörerna få ökade volymer. De kommer nog se till att hålla bra service.

Det är ju inte direkt så att det blivit dyrare att skicka/ta emot paket under den senste tioårsperioden.

Det finns ingen logik i att priset i webshopparna skulle gå upp för att mer handel sker online.

Butiker kan tvingas stänga, ja. Hyresvärdarna får då hitta andra hyresgäster. Det är nog inget problem.

Vad gäller oem-försäljning så har jag svårt att se kopplingen till näthandel. Det har väl mer med storleken och det faktumet att de har egna cykelmärken som möjliggör detta. Sen ser jag det ändå inte som ett kundansvar utan som ett avtalsbrott mellan producent och leverantör. Förutsatt att de inte uttryckligen skriver att det är oem-produkter.

Går du och hyr filmer i en fysisk butik också? Eller köper cd-skivor?

Vad ska vi ha LBS till?
darkforce sa:

Team Sportia Barkarby?? Vad har de någonsin tillfört cykelvärlden? Spectras föga upphetsande tillbehörssortiment? När det dessutom finns en Sportson med hyggligt sortiment invid.

Cykelbranschen är grymt överetablerad när alla kan handla online så man måste ha en nisch för att överleva eller helt enkelt ha enorm volym. Cykloteket kan man tycka vad man vill om men man måste ändå ge dem att de är duktiga på marknadsföringsbiten "mot vanligt folk". Det finns många som har råd att lämna in saker för service och de flesta "icke cyklisterna" vill inte lägga timmar på att geometrirunka på nätet- tid är en trängre resurs än pengar och då kommer så klart lbs fortsätta fylla en plats även med timkostnader över en tusenlapp....men många som inte hittat sin nisch kommer försvinna.

Besöket i en fysisk butik blir alltmer en "upplevelse" - man går dit för att känna klämma drömma. Titta bara här på happy, långa trådar varje år om hur kass cykelmässan är men likväl fortsätter många gå dit för man önskar sig att denna gången blir det en häftig upplevelse.
Det duger inte att bara ha 50 cyklar packade som sillar och några dinglandes från taket - det måste se apetitligt ut.

Senast ändrad:
Vad ska vi ha LBS till?
Folk som försvarar existens av LBS och närbutiker behöver låna en bok i grundläggande nationalekonomi, annars kommer de aldrig förstå varför de har fel

Vad ska vi ha LBS till?
Varför jämförs det med hemelektronik? Varför jämförs det inte istället med kläder och skor?
Cyklar är konfektion och inte en specifikationslista. Om man nu ska ha cykeln att cykla med...

Vad ska vi ha LBS till?
emmer sa:
Varför jämförs det med hemelektronik? Varför jämförs det inte istället med kläder och skor?
Cyklar är konfektion och inte en specifikationslista. Om man nu ska ha cykeln att cykla med...

För att allt drivs av samma grundläggande principer: utbud, efterfråga, priselasticitet etc. Finns ingen efterfråga dör marknaden, väldigt enkelt.

Vad ska vi ha LBS till?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Ixion sa:
LBS'er har gjort sitt för min del.

Hade tänkt köpa skor/hjälm och sådant i fysisk butik och kanske även nästa cykel. Tyvärr lyckas dom ej ge någon som helst fördel gentemot onlinebitiker i mitt tycke. Precis som TS skriver, när man ändå inte ens kan testa grejerna så har deras existens reducerats rejält.

Man kan ju inte dra alla över en kam. Eller tror du att alla kazakstaner ska hoppa in i en lastbil och köra ihjäl dej? Alla kazakstaner tillhör inte IS likväl som att alla LBS:er inte låter någon provcykla före köp.

Ok, jag drar ännu fler butiker över samma kam. Handlar 100% av icke dagligvaruartiklar på nätet. Mer ot än så tänker jag ej diskutera.

Vad ska vi ha LBS till?
Det är lite obegripligt ändå. Jag ser inte att det finns färre butiker idag (kläder,heminredning clas ohlson, skor..) än när jag växte upp på 80-talet i Göteborg . Det är en hysterisk shopping och konsumtionskultur. Vill man jobba i butik idag så verkar det finnas chans - dom jobben finns kvar.

Bor man i en mindre stad som jag nu gör har det aldrig varit så lätt att få tag på prylar till bra pris.

Det är väl för en del lbs bara att lära sig vad kunderna vill ha och betala för. Den traditionella i centrum som alla gamla o stan känner till var ointressad när jag klev in och ville köpa racer - bläddrar slött i katalogen trots att jag var ensam i butiken en vardag. Ingen hjälp att välja storlek där inte. Lokala Sportson var mkt piggare men hade inte riktigt rätt alternativ då. Blev billigt från Wiggle. Men gissa vart jag går och köper barncyklar och lämnar in på verkstaden nu?

/A

Senast ändrad:
Vad ska vi ha LBS till?
Lillgammal sa:
emmer sa:

För att allt drivs av samma grundläggande principer: utbud, efterfråga, priselasticitet etc. Finns ingen efterfråga dör marknaden, väldigt enkelt.

Eh, är det den stora skillnaden på hemelektronik och konfektion? Jäkla ammatörekonom.

Vad ska vi ha LBS till?
emmer sa:

Jag köper jeans från USA, skor från Storbritannien, cykelkläder från Tyskland. Vet man bara hur modellerna sitter på ett ungefär så finns det ju storleksangivelser...
Kostar det sen en tredjedel så är det värt en chansning. ;-)

Vad ska vi ha LBS till?
ForesterGuy sa:
emmer sa:

Jag köper jeans från USA, skor från Storbritannien, cykelkläder från Tyskland. Vet man bara hur modellerna sitter på ett ungefär så finns det ju storleksangivelser...
Kostar det sen en tredjedel så är det värt en chansning. ;-)

Duktigt.
Men förklarar det varför man jämförde cyklar med hemelektronik menar du?
Tycker det förklarar lika dåligt som amm^Hatörekonomen ovan.
Däremot så förklarar det varför det kan funka köpa cyklar över nätet. (Köper man det man brukar så funkar det.)

Vad ska vi ha LBS till?
Ok, min tur att berätta...
Jag cyklar mest lvg, men ville ha en mtb för vinterträning och komplement. Gick till LBS. Han förstod ganska snart att budget och cykelerfarenhet inte stod i proportion till varandra.

Han rekommenderade därför en trek för 7000:-, men om jag ska cykla långlopp typ cykelvasan lovade han att fixa fram någon finare begagnad som jag kan låna/hyra under det loppet (+ inkörning innan). Så kan jag träna på billig cykel och åka långt på fin.

Han är säkert dyrare än nätet, men jag får hjälp när jag behöver och har känsla för vad som passar just mig...

Tillbaka
Topp