Vad ska vi ha LBS till?

Vad ska vi ha LBS till?
NLC sa:
Longhorn - Texas - Lance

Det är jag med på, men!

Canyons kolfiber + belgiska vägar = mjukost = Longhorn ~ hale bale ~ herregud.

Longhorn = texas snubbe + cykel = lance.
Lance + belgiskavägar = mjukost
Innan Lance = Lemond > mjukostgubbar.
Efter Lance = Mjukostgubbar < Wiggins

Vettigt? ;-)

Vad ska vi ha LBS till?
Konkret sa:
NLC sa:
Longhorn - Texas - Lance

Det är jag med på, men!

Canyons kolfiber + belgiska vägar = mjukost = Longhorn ~ hale bale ~ herregud.

Longhorn = texas snubbe + cykel = lance.
Lance + belgiskavägar = mjukost
Innan Lance = Lemond > mjukostgubbar.
Efter Lance = Mjukostgubbar < Wiggins

Vettigt? ;-)
Tycker det låter som att vi måste återuppliva associationstråden...

Vad ska vi ha LBS till?
Spacekitty sa:
Det hade varit intressant att höra av någon LBS här om varför dom vill ha alldeles för många cyklar nerpackade i kartong på lager och sedan behöva sälja ut dom med stort prisavdrag till hösten istället för att ha några fler framme för test, öka chansen till försäljning under säsong och sen sälja ut dessa demoex till hösten.
De flesta relevanta LBS ser ju givetvis till att ha en av varje modell och storlek (i sitt sortiment) monterat åt gången. Om en cykel för säg 30 papp säljs på en lördag så kanske inte nästa exemplar av denna cykel hinner bli monterat förrän på måndagen. Demoex kommer aldrig att funka, så stora marginaler är det inte på cyklar, ska du veta. En cykel per modell och storlek finns i butik åt gången, när det exemplaret säljs så kommer ett nytt upp i butik, inte svårare än så.

Om du menar demoex som att få låna ut cykel i skogen så är det totalt orimligt att de ska ha samtliga modeller tillgängliga för detta.

Vad ska vi ha LBS till?
Jag brukar gå till min LBS när jag behöver nått.
Efter att jag försökt förklara vad jag behöver svarar hon:
"Hejsan hoppsan lillebror!"
Det duger åt mig.

Rätt kul faktiskt.
Sedan spårar det ut.
Ofta kommer jag hem med det jag behöver.
Ibland får jag reda på hur många reflexer som krävs i hjulen för att uppfylla de tyska belysningslagarna.
Ja eller nått i den stilen.

På det hela taget trevliga upplevelser.
Sånt man kommer ihåg och kan berätta om.

En gång träffade jag mitt livs kärlek på en LBS.
Vi har barn ihop nu.

Faktiskt tog vi med barnen till en annan LBS en gång, eller det blev lite besök på några olika LBSer om man ska vara nogräknad.
Vi skulle cykla från Seattle till San Francisco.

Har även hittat en stenhård fransk cykelfarbror i utkanten av en sydfransk halvstor stad.
Han kan trolla fram allt ur sitt garage.
Samtidigt som han berättar rövarhistorier om flera dagar långa cyklingar i franska berg.

Tja se där lite olika saker man kan ha sin LBS till.

Titta in någon gång vet jag.
Jag kanske står där och väntar i kön.
Då kan jag berätta mera.

Vad ska vi ha LBS till?
heklamama sa:
Jag brukar gå till min LBS när jag behöver nått.
Efter att jag försökt förklara vad jag behöver svarar hon:
"Hejsan hoppsan lillebror!"
Det duger åt mig.

Rätt kul faktiskt.
Sedan spårar det ut.
Ofta kommer jag hem med det jag behöver.
Ibland får jag reda på hur många reflexer som krävs i hjulen för att uppfylla de tyska belysningslagarna.
Ja eller nått i den stilen.

På det hela taget trevliga upplevelser.
Sånt man kommer ihåg och kan berätta om.

En gång träffade jag mitt livs kärlek på en LBS.
Vi har barn ihop nu.

Faktiskt tog vi med barnen till en annan LBS en gång, eller det blev lite besök på några olika LBSer om man ska vara nogräknad.
Vi skulle cykla från Seattle till San Francisco.

Har även hittat en stenhård fransk cykelfarbror i utkanten av en sydfransk halvstor stad.
Han kan trolla fram allt ur sitt garage.
Samtidigt som han berättar rövarhistorier om flera dagar långa cyklingar i franska berg.

Titta in någon gång vet jag.
Jag kanske står där och väntar i kön.
Då kan jag berätta mera.
+1
Fan vad tråkigt om det inte fanns några LBS.
Provcykling blir ju såklart svårt. Om inte leverantören kan låna ut?
Sen kan man ju undra hur många som uppsöker LBS för att prova, känna och ställa frågor. För att raskt därefter beställa fr nätet? ..Rätt svinigt isf

Vad ska vi ha LBS till?
Jag tog pris på nya räserskor hos min lbs idag. Billigare än nätet so far... Då är det årets modell och inte 2016 som gäller. Samma leveranstid också.

Vad ska vi ha LBS till?
Blandade tankar om LBS.

Utöver att köpa nån slang eller smörja så gillar jag att ha möjligheten att hitta någon komponent direkt över disk när det kniper, eller plötsligt impulsköpa grejor jag ändå behöver när det passar. Vevlager, pedaler, grepp, klingor, kassett och annat som inte är superspecifikt. En kompis som finns här på happy räddade sin Järsvö-semester genom en liten LBS vi hittade på vägen, när han glömt cykelskorna hemma. :)

Eftersom de flesta LBS är väldigt enkla och riktade till icke cykeltokiga, mer vanliga cyklister så är de nästan helt ointressanta för många här inkl. mig, det är ju ett faktum. Såna blir jag inte så ledsen om de blir färre, så länge det finns några bra kvar. Det finns ju några strålande exempel som Velotek och Häggs.

Jag brukar även handla av en udda LBS som heter Cykeldennis, i Frihamnen (sthlm) som har ett bredare lager av komponenter och verktyg än nån annan jag besökt, och bra hjälp när man vill specialbeställa grejor från nån han har avtal med (Shimano och relaterade märken m.m.). Så det finns även udda ställen som man kan kalla LBS, som fyller funktioner för mer insnöade cyklister som ska ha fingrejor och så. (Man måste dock ringa honom för att få reda på när han har öppet, och det kan vara udda tider. Hans onlinebutik stämmer inte med lagret - det finns många produkter i lager som inte ens listas online.)

Några av de bra LBS har lite udda kundbemötande, iaf när man droppar in oanmäld och ska ha nåt. Typ inte ens bemannad kassa, oklart vem som har hand om kassan, osv. Det stör mig inte så mycket, men gör nog att jag går dit mindre ofta.

Jag kommer oftast undan med en prislapp som står sig hyffsat mot tysk onlinebutik, typ nån hundring dyrare på nåt som kostar några hundra. Känner dock igen stora prispåslag på vissa produkter, och de undviker jag. Det duger för mig.

Vad ska vi ha LBS till?
NickPick sa:
Johan A sa:
DH sa:
Sen kan man ju undra hur många som uppsöker LBS för att prova, känna och ställa frågor. För att raskt därefter beställa fr nätet? ..Rätt svinigt isf

Ja, sånt går ju bort. Det är inte ens ok även om man har vett att skämmas.

Det är samma typ av folk som inte tvättar händerna efter toabesök :)
NickPick: jag är djupt imponerad av din fantastiska förmåga att dra slutsatser kring människors egenskaper baserat på deras beteende!

Vad ska vi ha LBS till?
Vad ska vi ha LBS till?
Lejon sa:
NickPick sa:
Johan A sa:
DH sa:

Ja, sånt går ju bort. Det är inte ens ok även om man har vett att skämmas.

Det är samma typ av folk som inte tvättar händerna efter toabesök :)
NickPick: jag är djupt imponerad av din fantastiska förmåga att dra slutsatser kring människors egenskaper baserat på deras beteende!

Det var lite på skoj, såklart. Men det känns väldigt Judas att prova i butik och beställa på nätet.
Jag beställer mer på nätet än man kan tro. Fynden hittar man oftast här på köp och sälj dock.

Vad ska vi ha LBS till?
En rätt imponerande tråd men mest imponerande är nog att emmer har hittat en happyit att gnälla på, även i denna tråd.....

Vad ska vi ha LBS till?
heklamama sa:

Så himla fint. Cykelkultur från neoromantiken - sent 1900 när mänskligheten hade det som bäst och precis innan allting försvann in i det digitala. Nu är det swipea höger istället för kärlek i cykelbutiken. Neocortex implants istället för småprat vid espressomaskinen.

Kan på allvar bli mycket svårt för de där mysiga kulturhaken att klara sig. Tyvärr. Jag VILL inte att butiker måste dö men jag ser ju varför de gör det. Men vissa kategorier kommer man att sakna mer än andra.

Vad ska vi ha LBS till?
erik h sa:
heklamama sa:

Så himla fint. Cykelkultur från neoromantiken - sent 1900 när mänskligheten hade det som bäst och precis innan allting försvann in i det digitala. Nu är det swipea höger istället för kärlek i cykelbutiken. Neocortex implants istället för småprat vid espressomaskinen.

Kan på allvar bli mycket svårt för de där mysiga kulturhaken att klara sig. Tyvärr. Jag VILL inte att butiker måste dö men jag ser ju varför de gör det. Men vissa kategorier kommer man att sakna mer än andra.

"Like the legend of the Phoenix
All ends with beginnings"

Allt förändras.
Konsumtionsmönster.
Affärsmodeller.

Vi lever i de värsta av tider.
Det har vi alltid gjort.

"man får hoppas att barna
endå får ett glas öl"

Vad ska vi ha LBS till?
erik h sa:
heklamama sa:

Ni får börja träffas under broar och byta cykeldelar med varandra. Någon kanske grillar lite korv, det blir lite häng, cykeldelar byter händer. Skoj och skratt, tjo och tjim. Någon kanske tar tillfället i akt att arrangera en liten tävling. Givetvis måste det alltid ske under broar, så att det sura regnet inte faller på de fårade ansiktena som liksom svävar fram mellan bord och skynken där pinalerna ligger prydligt uppradade. Ni är motståndet. Ni är ett hopp från dåtiden. En länk till en bortglömd värld där doften av nickel, bomullspapper och propelleraxelfett låg tjock på fingerspetsarna. Den sista strimman mänsklighet i en värld där ettor och nollor sedan länge tagit över. Knyt näven. Elden inom er kommer aldrig att falna!

Vad ska vi ha LBS till?
Luthman Photography sa:
Ni får börja träffas under broar
Givetvis måste det alltid ske under broar
Den sista strimman mänsklighet i en värld där ettor och nollor sedan länge tagit över. Knyt näven. Elden inom er kommer aldrig att falna!

Fint! Såna finns det ju alltid i framtidsdystopierna. Under broar, i kloakerna, nere på marknivån, undanskuffade, analoga, off-grid. Smutsiga, hungriga, oljefatsgrillande, men äkta.

Bränner med glädje hela dygnets sparade solcell-energi på två espresso ur trefasgaggian.

Vad ska vi ha LBS till?
erik h sa:
Luthman Photography sa:
Den sista strimman mänsklighet i en värld där ettor och nollor sedan länge tagit över. Knyt näven. Elden inom er kommer aldrig att falna!

Fint! Såna finns det ju alltid i framtidsdystopierna. Under broar, i kloakerna, nere på marknivån, undanskuffade, analoga, off-grid.
.
...eller i en koja i Lincoln, Montana.

Vad ska vi ha LBS till?
TBone sa:
erik h sa:
Luthman Photography sa:

Fint! Såna finns det ju alltid i framtidsdystopierna. Under broar, i kloakerna, nere på marknivån, undanskuffade, analoga, off-grid.
.
...eller i en koja i Lincoln, Montana.

Bara för Unicyclists

Vad ska vi ha LBS till?
giphy.gif
?

Vad ska vi ha LBS till?
me.I.am sa:
Intressant tråd. Är frågan riktad till de som föredrar att handla på Internet eller de som föredrar att handla hos LBS?

Frågan är ställd till dom som tycker att jag inte ska handla hos LBS.

tillägg: och dom LBS som inte vill sälja cyklar

Senast ändrad:
Vad ska vi ha LBS till?
NickPick sa:
Stervelo sa:
Dödgrävaren sa:
Stervelo sa:
LBS är ju bra men problemet när du är förbi nybörjarstadiet att du eller i alla fall jag, vill bygga hojj med vissa speciella delar. Jag har byggt 2 hojjar de senaste 2 åren, och att handla ens en sak från en LBS gick inte, alla delarna kom från utlandet, bike24 och wiggle.
Varför? Jo, jag har INGEN aning om vad de har hemma i lager. Åka runt 5 butiker i stockholm och hoppas på att de ska ha allt hemma, slutar med att du spenderat en hel dag, och inte ens fått tag på hälften av prylarna, kedja och kassett och styrlinda kanske jag fått tag på.

Men, det finns en bransch, där jag handlar i affär, och beställer på nät, svensk webshopp och det är IT. Byggde ny dator, köpte i butik, webhallen, för jag kunde se exakt vad de hade hemma, resten kom från INET, som också hade lagerstatus och bra leverans.

Samma typ av business, standard komponenter, ett minne med viss spec passar ihop med såna mobos som kräver sån spec. Men, vi lider nog av att volymen är usel. Jag skulle lätt handla i butik i stockholm om jag kunde kika på vad de hade hemma, hemma hos mig, sen åka dit och köpa. Nu har de alla någon skitsite som inte visar lagerstatus eller ens visar vilka delar de har hemma. Det närmsta vi kommer är cykelkraft som har en sån usel webshopp att jag inte kan handla där.

Men för ditt normala "underhåll" av cykeln borde LBS kunna fungera.
Okej, hade du betalt listpris för samtliga delar om allt fanns?

Tja, det beror på prylen. Om de höll sig inom säg 30% från bra webshopp så ja. Mer för saker jag vill kunna "tjöta" om. Till exempel jagade jag etap mini grupp förra våren, 2016, jag ringde runt i alla butiker i sthlm, men ingen hade något förrens midsommar, wiggle fick jag via istället. Det blev 2k billigare, men det handlade inte om det.

Trasslet är att det inte GÅR att få tag på de jag vill ha hos LBS, sen ännu värre, jag kan inte ens se, utan att åka till affären, vad de har i sortiment och lagerstatus på det. Det är så 1992 så det är löjligt. Då går jag till bike24, som har ett EXTREMT stort sortiment. Billigast eller inte skiter jag i, det enda de har som nackdel är returer, där är wiggle hästlängder bättre, men de har lite dassigt sortiment när det gäller styren och sånt.

Man kan faktiskt ringa och fråga. :)

Eh, försök själv, du har aldrig byggt en hel hojj förstår jag, det går inte att ringa och fråga om en helt specifikationslista. Det går inte ens att ringa vissa ställen och få dem att svara,de plockar inte upp luren.

Vad ska vi ha LBS till?
Jag har svängt från näthandel till butik för hela cyklar, trots priserna.
Det är en stor fördel att få service direkt vid reklamationer och jag anar även en annan bedömning av vad som är reklamerbart.
Exempelvis har jag de senaste två åren knäckt två ramar som båda bytts ut utan knot. En gång efter att jag satt mig på överröret vid en nära-crash-upplevelse och knäckt det och en gång efter att ha smällt in en stubbe och delat ramen i två delar. I båda dessa fall har jag svårt att föreställa mig att det gått på en dryg vecka att återigen vara igång om det krävt att jag skickat iväg liken till en tysk nätbutik.
Senaste exemplet är när jag slet av Di-2 sladden till bakväxeln på årets cykel under en brötig utförsåkning, eftersom den var slarvigt dragen i övergången från huvudramen till baksvingen. Nu bytte de sladd helt utan kostnad och förbättrade även dragningen.

Slitdelar (kedjor, kassetter, bromsbelägg) är undantaget. Där rekommenderar de mig t.o.m. att köpa på nätet eftersom deras inköpspriser ofta är högre än de stora näthandlarnas kundpriser.

Vad ska vi ha LBS till?
Byggde en ny cykel för någon vecka sedan. Det tog ca två veckor från order (Tyskland såklart) till färdig cykel. Under byggprocessen hade jag tre "problem" som jag tog till LBS i hopp om snabb lösning, med följande resultat.
Antal besökta LBSer: 4
Trevligt bemötande: 3 av 4
Felaktig information och lögner: 2 av 4
Kompetent bemötande: 1 av 4
Antal lösta problem: 1 av 3

Senast ändrad:
Vad ska vi ha LBS till?
Idag köpte jag 2x1 liter Orange Seal hos en LBS som definitivt är värd att handla av.
För en vecka sedan köpte jag ett par Assos bibs på samma ställe.
Dessutom lite gött socialt "skitsnack" samtidigt ??

Vad ska vi ha LBS till?
Vernersson sa:
Idag köpte jag 2x1 liter Orange Seal hos en LBS som definitivt är värd att handla av.
Två liter är tre års förbrukning eller nåt för mig. Hur använder du den? :-)

Vad ska vi ha LBS till?
Rattnalle sa:
Vernersson sa:
Du har antingen;
För få cyklar.
För få hjul.
Torka gucka i däcken.
För få cykeltimmar med slanglöst.

Vad ska vi ha LBS till?
NickPick sa:
Rattnalle sa:
Vernersson sa:
Du har antingen;
För få cyklar.
För få hjul.
Torka gucka i däcken.
För få cykeltimmar med slanglöst.
Två cyklar.
Ett par hjul till varje.
Brukar hälla i en dryg dl åt gången och fylla på när det slutar skvalpa.
Fyra säsonger med slanglöst.

Vad ska vi ha LBS till?
Vilka LBSer kan ni rekomendera runt Solna och norra Stockholm? Köper mest från nätet, men just hjälm och skor vill jag prova på plats. Cykloteket i Bromma är dyrt och dåligt utbud.

Vad ska vi ha LBS till?
Rattnalle sa:
Vernersson sa:

Tre hojar med inalles 5 hjulpar som jag kör TL på..
"Överdoserar" gärna gucka i varje hjul (enligt filosofin "lite för mkt gucka är bättre än för lite") och är förberedd på spill vid däckbyte ;-)
Nu klarar jag mig dessutom minst ett år framåt :D

Vad ska vi ha LBS till?
Vernersson sa:
Rattnalle sa:
Vernersson sa:

Tre hojar med inalles 5 hjulpar som jag kör TL på..
"Överdoserar" gärna gucka i varje hjul (enligt filosofin "lite för mkt gucka är bättre än för lite") och är förberedd på spill vid däckbyte ;-)
Nu klarar jag mig dessutom minst ett år framåt :D
Jag överdoserar också rätt grovt men är rätt noga med att hälla över vid däckbyte så blir inget spill att tala om mer än det som torkar ut vilket är kanske 1,5-2 dl per år per däck eller nåt sånt.

Tillbaka
Topp