Vad skall jag ha för storlek på cykel ?

Aria_Aero

Medlem
Hej,
Jag har haft och har en 55a för tillfället och den passar mig alldeles utmärkt.
Eftersom Oltre Xr4 2021/2022 är utgående produkt så är det nästan omöjligt att hitta en 55a helt ny med skivbroms.
Nu går jag i funderingar på att handla en 57a istället.
Jag är 179/180 lång.
Har provat en 57 och den kändes inte riktigt bra, men det kanske går att få till det bättre ifall man gör vissa justeringar eller gör jag helt fel att handla en 57a ?

Tacksam för svar.

Hej,
Eftersom Oltre Xr4 2021/2022 är utgående produkt så är det nästan omöjligt att hitta en 55a helt ny med skivbroms.
Jag är 179/180 lång.
Har provat en 57 och den kändes inte riktigt bra, men det kanske går att få till det bättre ifall man gör vissa justeringar eller gör jag helt fel att handla en 57a ?

Tacksam för svar.
Ja du gör fel om du handlar en för stor cykel. Det går att få till men blir aldrig riktigt bra och du kommer att ångra dig.
Hitta nåt annat, det finns att välja på därute.

Jag hade inte köpt en 57a, speciellt om du vet att du sitter bra på en 55a.

Går ju säkert att få den att passa om du slänger på en kort styrstam och lite andra justeringar men det hade jag inte velat göra på en så fin cykel som Oltre XR4. Hade det varit ett vinterhärke hade jag kunnat leva med det.

Tack för era svar.
Jag blir dock inte riktigt klok,enligt storleksguide för Bianchi oltre xr4 2021/2022 så kan man ha en 57a om man är 179 lång ,borde dom inte ta hänsyn till det ni skriver typ ?
Det jag menar är att köregenskaper kan försämras om man inte vet att det är rätt storkek och det är inte direkt 5-10k cykel kostar.

Visa en bild på din nuvarande cykel från sidan så man ser hur den är inställd och om den är åt det mindre hållet eller tvärtom redan är ganska stor.

Visa en bild på din nuvarande cykel från sidan så man ser hur den är inställd och om den är åt det mindre hållet eller tvärtom redan är ganska stor.
Funkar det med dessa bilder ?

Bilagor

• Resized_20230912_121238.jpeg
    Resized_20230912_121238.jpeg
    81.2 KB · Besök: 83
  • Resized_20230912_195109.jpeg
    Resized_20230912_195109.jpeg
    146.4 KB · Besök: 67
Den visar bra. Svårt läge tycker jag, som jag ser så är din nuvarande relativt liten i höjd men inte i längd.

Senast ändrad:
Vilken exakt storlek man ska ha beror på den egna kroppen (mått på enskilda kroppsdelar, rörlighet, osv) och inte minst preferenser (hur man vill sitta). Där kan de skilja en hel del mellan personer med samma totallängd.

57an tror jag spontant kan vara lite för stor för dig om du är van vid en lite mindre storlek. Leta vidare är mitt tips. Är du inte är hundra säker så chansa inte. Men det vore intressant att jämföra stack/reach mellan din nuvarande cykel och Oltre XR4:an i storlek 55 och 57 för att se skillnaden.

Plan B?
Om du kan tänka dig att köpa ramen löst och sedan bygga själv alternativt låta någon annan bygga åt dig (kostar några tusen i arbetskostnad).

Edit: Ramen jag länkade till (2023 års modell enligt spec) var för Direct Mount-bromsar, dvs. inte skivbromsar.

Senast ändrad:
Dina mått tyder på att 55 är rätt.
Bilden ger att du inte skulle lida av mer stack utan cykeln skulle bli snyggare med mindre spacers.
Loda in sadeln och kolla hur du sitter på riktigt och jämför sen geometrierna för att se skillnaderna som blir.

Oltre_XR4_Disc_2019_-_Rev1.png

Oltre 2022
A1AB1CDEFGG1HIXYWB
5505005504106814058873.5°72.5°43368390541988
5705205604126815559373.5°73°43368395557995

Senast ändrad:
Hej,
Tack för era svar.
Jag har en Bianchi oltre xr4 nu med fälgbroms den på bilden som jag är väldigt nöjd med.
I Sverige funkar den alldeles utmärkt då jag har i stort sätt ingen användning av disc men eftersom tankarna går att cykla i Slovenien och Bosnien där det är höga berg så skulle en cykel med disc och 12 speed drivlina göra förmodligen bättre ifrån sig.

Har pratat med Racerdepan om 57a och det vi kommer att göra är att kolla hur det ser ut.
Majoriteten jag har pratat med säger att jag absolut inte skall ha en 57a även om det skulle eventuellt gå att få till det ,därav jag ställde frågan även här på forumet men dessvärre så vart det i stort sätt samma svar.

Har pratat med Racerdepan om 57a och det vi kommer att göra är att kolla hur det ser ut.
Majoriteten jag har pratat med säger att jag absolut inte skall ha en 57a även om det skulle eventuellt gå att få till det ,därav jag ställde frågan även här på forumet men dessvärre så vart det i stort sätt samma svar.
Tycker det är ett bra beslut att testa att ställa in en 57:a efter samma mått som den du har nu. Från tabellmåtten tycker jag det borde funka men sen beror det ju på om man gillar stora eller små ramar också

Hej,
Jag har en Bianchi oltre xr4 nu med fälgbroms den på bilden som jag är väldigt nöjd med.
Baserat på den bild du har postat på din nuvarande cykel
screenshot_20231211-121551_gallery-jpg.670141

Liksom de postade geometrierna för
och
Skulle du kunna få till sittställningen på en 57a med lite färre distanser och ~1cm kortare styrstam

Jag gissar att de flesta som har påstått att du absolut inte skall ha en 57a inte kollade din nuv sittställning eller den lilla skillnaden ffa reach innan de svarade.

Men jag tycker inte att du skall köpa en 57a utan att ha provat den, med de anpassningar som krävs för dig.
Jag tycker också att du bör mäta upp din nuvarande cykels stack och reach (+ även gärna stack+ och reach+, till "centre of handlebars"). Det är för att få veta vilken den verkliga sittställningen på just din cykel är.
BIKESIZE_1.jpg

Det lite luriga när man jämför stl 55 och 57 är att Bianchi valt en lite annan styrgeometri på 57 med brantare gaffelvinkel och längre styrstam istället för att öka ramens reach, så det verkliga "reach"-måttet har ökat med 15 mm.

Om du inte är helt säker på att du sitter rätt så skulle jag börja med en enkel bikefit hos nån kunnig.
OM du i framtiden ex skulle flytta bak sadeln så ändrar det allting.
VET du att du sitter rätt så blir skillnaden i effektiv reach bara 5mm med 10mm kortare stam och det blir isf bättre i min värld mtp stack osv...

Tycker det är ett bra beslut att testa att ställa in en 57:a efter samma mått som den du har nu. Från tabellmåtten tycker jag det borde funka men sen beror det ju på om man gillar stora eller små ramar också
Det där med ramen har jag också lagt märke på.Alltid något ?

10 cm kortare styrstam skulle innebära att man inte kan använda sig utav samma styre som det sitter på orginal ?

Det där med ramen har jag också lagt märke på.Alltid något ?

10 cm kortare styrstam skulle innebära att man inte kan använda sig utav samma styre som det sitter på orginal ?
Som jag läste har stl 57 en 120 mm stam mot 110 på stl 55 så det borde gå att byta till en 110 på stl 57 med originaldelar. Men kruxet är att de ändrat styrgeometrin med brantare gaffelvinkel på stl 57 och det är inte säkert att känslan i styrningen blir lika bra med kortare stam, tänkte inte på det när jag skrev inlägget ovan.

Jag säger nog samma som ovan: om du inte är helt säker på att nuvarande körställning är precis rätt för dig är en bikefit hos någon kunnig bästa första steg. Och sen ta det därifrån, det här är för individuellt och svårt att utröna via ett forum.

Senast ändrad:
55:an hade nog passat bättre, men det är ju iofs en väldigt liten 57:a. Egentligen är det en 56:a. :)
Sen ser det iofs knasigt ut att cykla runt med en gigantisk spacerstack. Speciellt på en aeroram.

Min Oltra 57:a är äldre, 2018 eller nåt. Överröret är långt för mig, 183 cm lång ehuru korta ben. Enligt de uppgifterna är en 55:a alldeles för stor för dig.

Hej,
Ännu en gång stort tack till alla som har tagit sig tid att svara på mina frågor.
Hur jag än vänder och vrider så vill jag inte ha en cykel som förmodligen inte kommer att kännas rätt på ett eller annat sätt så jag väljer att bortske från en 57a, behåller nuvarande cykel om inget annat vettigt dyker upp i storlek 55 framöver.

Jag förstår ju att det är döfött att få en Bianchista att tänka om. Men det finns ju andra cykleltillverkare därute. Inte med riktigt samma magiska egenskaper (förutom Spec kanske) men bra ändå! ;-)

Jag förstår ju att det är döfött att få en Bianchista att tänka om. Men det finns ju andra cykleltillverkare därute. Inte med riktigt samma magiska egenskaper (förutom Spec kanske) men bra ändå! ;-)
Har även kikat på andra tillverkare men Bianchi oltre xr4 känns mest rätt.
Den nya oltre pro känns inte på samma sätt annars hade man köpt den istället.

Senast ändrad:
Hej,
Trots att jag i stort sätt hade bestämt mig att inte handla 57a så har jag dessvärre köpt den.
Vi gjorde en jäkla massa mätningar och tog mått på 55a samt 57an.
Det enda som inte passade var just styrstam där det kommer att monteras 110 mm styrstam istället för 120 som sitter på 57an
Tycker att cykel kände väldigt bra och det hade förmodligen funkat med 120 mm styrstam.

Har även valt att inte byta till Shimano drivlina utan 12 speed Sram får sitta kvar.

Jag bifogar några bilder så får ni se hur det såg ut.

Bilagor

• 20240123_132841.jpg
    20240123_132841.jpg
    484.9 KB · Besök: 79
  • 20240123_133606.jpg
    20240123_133606.jpg
    528.2 KB · Besök: 61
Trots att jag i stort sätt hade bestämt mig att inte handla 57a så har jag dessvärre köpt den.
Vi gjorde en jäkla massa mätningar och tog mått på 55a samt 57an.
Det enda som inte passade var just styrstam där det kommer att monteras 110 mm styrstam istället för 120 som sitter på 57an
Tycker att cykel kände väldigt bra och det hade förmodligen funkat med 120 mm styrstam.
Grattis
Hoppas att du även fortsatt kommer att vara nöjd med den
Självklart är jag även nöjd med att jag "träffade rätt" med det råd jag skrev i #17

Tillbaka
Topp