Vad skiljer mellan dessa växlar?

hoff

Ny medlem
Senast redigerad av en moderator:
Fast det står ju i och för sig såhär:
"Wiredragning: Dual-Pull (både Top-pull och Down-pull)"

Då borde det funka till båda eller?

Dessutom vad skiljer mellan gs och sgs på bakväxlar?

Senast redigerad av en moderator:
down- och top swing har inget med wiredragning att göra. På top swing sitter växeln ovanför klämman, tvärtom på down swing, det ser man på bilderna. Jag vet inte riktigt varför man har olika, har dock för mig att på vissa ramar funkar bara en typ. Köp en likadan som du har nu så är du safe.

gs är kortare än sgs, och klarar alltså av mindre skillnad i drevstorlek fram och bak. Vilken du ska ha är jag osäker på, borde stå på shimanos hemsida hur många tänders skillnad du kan ha på varje. En så kort som möjligt är trevligt iaf. Bakväxeln du tittade på ska funka utan problem iaf.

Down- och topswing talar om på vilken höjd klämman man monterar växeln med sitter. En topswingväxel har klämman ungefär på samma höjd (eller tom lägre) som själva växelkorgen. En downswing har klämman en bit ovanför korgen.
Vissa ramar (ofta heldämpade, som då har en dämpare i vägen) har trångt med plats ovanför framväxeln och då behöver man en topswing som har klämman längre ner. Är man osäker så brukar topswing i princip alltid funka, downswing funkar inte alltid. Topswing brukar dock vara dyrare än motsvarande downswing.

Tillbaka
Topp