Vad skiljer mellan end caps på DT nav?

Ursus

Aktiv medlem
Har ett DT Swiss 350 straight pull 142/12 baknav som har 10/11 body original. Vill slänga på min XD body men behöver ny end cap på drivsidan. Vad skiljer mellan end caps för XD och Shimano, förutom att flänger mot lagret är större på end capen för Shimano. Kan man svarva ner flänsen och använda till XD?

Åh, ett "google" svar, med bilder till och med. Att jag inte tänkt på att söka svar där innan?

Jag har sökt, men det finns ingen bra information. Det enda jag vet är att flänsen mot lagret är mindre i diameter eftersom att kullagret i XD bodyn har mindre yterdiameter. Rätt logiskt. Min fråga var om något annat skiljer sig. Annars är det dumt att betala ett par hundra för en ny end cap när jag kan modda den jag har.

Är ju ingen gummifläns, och det är ju nog med plats för att damm och fukt ska hitta in till lagret rätt obehindrat original.

Då så.
Det räcker ju att hylsan passar på axeln (vilken du inte byter) och att hubben inte kan åka fram och tillbaka på axeln för mycket (vilket du kan shimsa in), så resten kan du ju ta bort då mycket du vill om det inte är noggrannare...

Glöm inte rapportera. Jag är i samma sits och har tänkt samma tanke. Inte för att en endcap är så värst dyr utan mer av princip.

Jag vill minnas att endcap'en är med labyrinttätning och det är den enda tätningen och jag hade nog velat ha den. Sen är d inte ens säkert att endcap'en från shimanobodyn ens går o få dit vettigt mot lagret på XD-bodyn... känns dumsnålt o inte göra rätt från början.

Rattnalle sa:
Glöm inte rapportera. Jag är i samma sits och har tänkt samma tanke. Inte för att en endcap är så värst dyr utan mer av princip.

Återkommer imorgon :)

quote=Rompa]
Jag vill minnas att endcap'en är med labyrinttätning och det är den enda tätningen och jag hade nog velat ha den. Sen är d inte ens säkert att endcap'en från shimanobodyn ens går o få dit vettigt mot lagret på XD-bodyn... känns dumsnålt o inte göra rätt från början.[/quote]

Det sitter ingen tätning på någon end cap, fram eller bak.
Varför skulle det inte gå att få den för shimanobody att ligga bra mot lagret på XDbodyn? Minskar jag diametern på flänsen på end capen för Shimano till samma yterdiameter som lagret i XDbodyn så har den ju exakt samma funktion som den end cap som kommer från fabriken. Har en end cap för XDbody (QR), och det är inget hokus pokus med den, varken tätningar eller annat.

Tillbaka
Topp