Vad slits på en oanvänd cykel?

Micke880

Medlem
Har ett antal cyklar som jag knappt har tid att använda.

Är det något som blir gammalt och dåligt av att de bara står? Däck förstår jag att gummit torkar ut. Men något annat? Blir fälgarna dåliga?

Har även en elcykel som mest står också.. Något i den, förutom batteri?

Förvarar i kallgarage

Ställdes det in torrt och rent håller det nog tills du får tummen ur och omsätter prylarna. ;-)
Hur torrt det än är så blir det på lååång sikt alltid korrosion eller ärgning. T ex skärmar och annat. Om det är oskyddad koppar i elcykeln eller annorstädes. Olja och fett stelnar med tiden. Trampor, sadel och handtag kan bli spröda.

har dem dämpning så kan interna packningar och skrapringar torka ut och börja spricka och läcka efter lång tid

Kallgarage finns risk för kondens. Kondens och korrosion hänger ihop. Väl avtvättad och väl inoljad är sålunda en rekommendation. Vidare så att om du inte använder då och då trampa runt för att återolja drivlinan (typ årsvis).

Ställdes det in torrt och rent håller det nog tills du får tummen ur och omsätter prylarna. ;-)
Hur torrt det än är så blir det på lååång sikt alltid korrosion eller ärgning. T ex skärmar och annat. Om det är oskyddad koppar i elcykeln eller annorstädes. Olja och fett stelnar med tiden. Trampor, sadel och handtag kan bli spröda.
Inget dyrt iaf!

Hmmm kallgarage är alltid kallgarage. Har själv kastat en cykel som blev kallgarageförvarad i typ 4 år. En Nishiki Competetion med aerodynamiska flaskor, tubdäck och i färgen gum metal blue. En cykel som jag i min ungdom fått oförglömliga minnen med. Det kändes kan jag säga, men rosten hade tagit överhanden så.....

Hmmm kallgarage är alltid kallgarage. Har själv kastat en cykel som blev kallgarageförvarad i typ 4 år. En Nishiki Competetion med aerodynamiska flaskor, tubdäck och i färgen gum metal blue. En cykel som jag i min ungdom fått oförglömliga minnen med. Det kändes kan jag säga, men rosten hade tagit överhanden så.....
Var den blöt när du ställde in den?

Däck, slang och fälgband riskerar bli kassa. Bromsklossar hårdnar, men verkar fungera rimligt ändå. Kan bara uttala mig om fälgar i rostfritt - de verkar klara sig i decennier.

Laddar man inte batteriet varje halvår (men inte till fullt) så dör det. Typ så, beror väl på bms:en.

Edit: Laddar du varje halvår ska det väl klara sig i 250 år, teoretiskt. Berätta hur det gick.

Tillbaka
Topp