Vad smörja gaffel med?

Skå

Ny medlem
Vad smörja gaffel med?
Har en gaffel som går lite ryckigt, tycker alltså den hakar fast sig i benen och glider inte särskilt bra. Så jag tänkte att smörja innerbenen på den måste ju vara svaret, får dock inte så mycket resultat av det tycker jag. Har kört med CRC bike oil eftersom jag antar att man ska ha en ganska tunn olja där, men det funkar alltså sådär... så några andra rekommendationer på vad man kan använda?

Har en burk CRC chain lube också, men den är väldigt klistrig och känns som en smuts-magnet så den är jag lite skeptisk till. Kan man prova med lite tjockt smörjfett istället, eller är det helt galet?

Vad smörja gaffel med?
Det finns fetter som är avsedda för just packningar och dylikt i dämpare. Rock Shox har "Judy butter" t.ex.

Har precis skaffat det själv och börjat testa lite, försökte få in lite under dust cap så att det skulle götta sig lite. Får se hur det blir. :)

Vad smörja gaffel med?
Smörja skall man göra innan det börjar gå trögt. Eftersom du inte får så bra resultat så är det risk för att delarna i gaffeln blivit för slitna. Ett oljebyte kan vara lämpligt. Hjälper inte det så är det förmodligen dags att ta isär den och titta på vad som är slitet.

Vad smörja gaffel med?
På min gamla Merida tog jag vanligt vaselin på gaffelbenen ibland, funkade prima. Har även smörjt gångjärn samt ett lager i ett barnvagnshjul med dito.

Vad smörja gaffel med?
Jag tror att det är dax att plocka isär gaffeln och byta olja och fylla på med gaffelfett från insidan.

Den gegga du lägger på på utsidan av gaffeln kommer inte att komma in i någon större utsträckning ifall dina skrapringar fungerar som dom ska... och ifall geggan kommer in är det dax att byta skrapringar=plocka isär gaffeln

Lycka till!

Vad smörja gaffel med?
Grejen är att gaffeln kan knappast vara sliten eftersom jag knappt har cyklat på cykeln sen jag köpte den för nån månad sen och den förra (enda) ägaren påstår att han knappt cyklat på den heller (och jag tror honom, cykeln ser helt ny ut).

Men jag provar med lite smörjfett då, annars är det alltså isärplockning som gäller säger ni... känns ju som en ganska stor operation som dessutom inte blir helt gratis antar jag, men men, kanske måste bita i det sura äpplet då. Tack för tipsen.

Vad smörja gaffel med?
Vad är det för gaffel? Är det en luft-Marzocchi och den är väldigt lite använd är det en feature. :P Galet mycket stiction i dom gafflarna när dom är nya.

Vad smörja gaffel med?
Det är en Marzocchi 66RCV, så du menar att det kan var en inkörningsgrej? Jag måste helt enkelt ut i skogen och motionera den? :)

Vad smörja gaffel med?
Lite finfett typ Manitou Prep-M eller Buzzy's Slick Honey på gaffelbenen. Pumpa gaffeln upp och ned några gånger, torka bort överflödigt fett och sen ut och kör ett par timmar. Borde bli bättre efter det. Riktigt bra blir det efter några tiotal timmars cykling.

Vad smörja gaffel med?
Jag har iaf hört ryktesvägen att det smörjs upp litegran där inne ibland gottigheterna när man bottnar gaffeln en gång eller två. Att smörja innerbenen med lite judy butter skadar nog inte, ge dig sedan ut och dundra lite med gaffeln så att oljan får hoppa runt lite där inne och göra gott. :)

Jag gjorde så (hmm blir nog långdraget...) att jag kletade lite judy butter alldeles ovanför packningen på innerbenen, sedan stack jag ner en vass (mjuk plast) sticka innanför packningen och tryckte sedan ner dämparen så att fettet hamnade innanför. Då tog jag ut stickan och släppteupp gaffeln.

Om det är bra att få fettet mellan packningarna vet jag inte, men kanske smörjer det fint där nere. ^^

Vad smörja gaffel med?
Tror jag helt enkelt avaktar då i väntan på våren och ser om det blir bättre när jag kört den ett tag.

nenja, jag har en gammal Manitou Black Comp (120mm) som jag bara vill bli av med om du fortfarande söker billig gaffel. Dock har jag dragit sönder gängerna för bromsoken på den, men du kan få den för en symbolisk summa om du vill ha den.

Tillbaka
Topp