Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Har undrat det sen jag fick min panter-BMX för 14 år sedan, är det en förkortning för något eller står det inte för något överhuvudtaget...nån här kanske vet?
Andra förkortningar
BSX - Bicyclecross (med ett s för att skilja från bmx)
4x - fourcross, fyra åkare samtidigt
DS - dual slalom, två åkare på parallella banor
Vill minnas från tiden då det kom till svedala att de sa att det stod för Bicycle moto cross. Har själv alltid sagt det till folk som undrat. Dock har jag haft lite svårt att förklara var moto kommer in, då de trampar som skållade. Moto likställs av många med motor. Någon som vet var moto kommer ifrån?
Burner skrev:
-------------------------------------------------------
> tror det heter motor för att racebanorna (*där
> bmxerna fanns i början) var som motorcross banor
> fast med mindre (lägre) hopp.
jupp, Bicycle Moto Cross är alltså som motocross med cyklar. Därav namnet.
BMX började som en grej som MX-förarnas barn gjorde på banan under pauserna på tävlingar. Sen så betyder väl Moto inte motor utan snarare heat. Ett rejs på banan är ett moto om jag fattat saken rätt. kul är det iaf, nuförtiden finns det lika många subarter innom BMX som det finns innon cyklingen i övrigt så förkortningen betyder inte så mycket egentligen.