Vad stör du dig på när det gäller E-MTB cyklister?

implor

Aktiv medlem
Efter en diskussion i samband med en grupp cykling så vore de intressant och höra vad faktiskt folk stör sig på (så man kanske kan undvika det).

Man kan ju skippa det uppenbara så som att det är en elcykel :). Tar man ur batteriet så lär ingen gnälla så är ju inte själva cykeln.

Är det att man inte ”lider” med de andra i backarna?
är det avundsjuka dvs man inte har råd själv med en?
är det dålig etikett / respekt i spåren?
är det att man pratar om sin elcykel?

vore genuint intressant att höra vad folk stör sig mest på!

Jag kör absolut mest analoga hojar och stör mig inte det minsta på eMTB-cyklister. D v s det finns ingen skillnad på vad en eMTB-cyklist ställer till med jämfört med en vanlig cyklist. För mig känns detta som ett konstruerat problem påeldat av några få ihärdiga själar.

Kanske är grundat i en rädsla att elMtb på sikt ska innebära inskränkningar i deras eget mtb-ande. Att det ska leda till att mer cyklande förbjuds i skog och mark. Att det ska klargöras att det är förbjudet med elMtb i skogen och när den frågan är klar påbörjas processen mot vanlig cykel. Om rädslan är ogrundad eller ej vet jag inte.

Edit: elcyklister utanför skogen vet jag inte varför folk upprörs över. Görs det ens fortfarande?

Elcyklister är väl för vanliga cyklister ungefär vad BMW är för övriga bilister. Alltså mest påhittat agg

Det ligger lite i den mänskliga naturen att ha ett behov av att ha någon grupp under sig, som man tillsammans och i samråd med andra kan tycka illa om. Det höjer då ens upplevda livskvalité och ger en behaglig känsla av att tillhöra en vinnande grupp. I stort sett samma mekanism som i vuxenmobbing.

Med det sagt så tycker jag illa om elcyklar, men kan inte förklara varför :) Kanske den djupt rotade kränkthetskänslan av att bli omkörd, som man helst omsätter i "logiska" argument.

EDIT: Nu kör jag inte MTB, men hade jag stött på eMTB så hade jag självklart accepterat det :)

Främst är det väl att konceptet e-mtb (ett motoriserat fordon) strider mot en av allemansrättens grundpelare (att den är icke-motoriserad), och att det råder oklarhet kring vad som gäller juridiskt.

Elcykel på väg för pendling etc är det nog ingen som säger nåt om, inte heller e-mtb på tillståndsgiven bana.

Kanske är grundat i en rädsla att elMtb på sikt ska innebära inskränkningar i deras eget mtb-ande. Att det ska leda till att mer cyklande förbjuds i skog och mark. Att det ska klargöras att det är förbjudet med elMtb i skogen och när den frågan är klar påbörjas processen mot vanlig cykel. Om rädslan är ogrundad eller ej vet jag inte.

Edit: elcyklister utanför skogen vet jag inte varför folk upprörs över. Görs det ens fortfarande?
utanför skogen så tror jag inte det är ett problem. Folk ser cykel som ett transportmedel och bryr sig inte.

I skogen är det kontroversiellt då man kan tolka lagen till sin fördel oavsett sida av frågan man står (finns ju trådar med 100-tal sidor där det debatteras här på happy).

Främst är det väl att konceptet e-mtb (ett motoriserat fordon) strider mot en av allemansrättens grundpelare (att den är icke-motoriserad), och att det råder oklarhet kring vad som gäller juridiskt.

Elcykel på väg för pendling etc är det nog ingen som säger nåt om, inte heller e-mtb på tillståndsgiven bana.
Om man får ett tillägg att EMTB undantas i terrängkörnings lagen tror du man får högre acceptans?

Jag har svårt att se folk är sådana paragraf ryttare. Känns mest att det är en läglig sak att skylla på fast det egentliga problemet man upplever är något annat.

I skogen har jag än så länge inte träffa på någon (då jag väldigt sällan cyklar i skogen) men på vägar kan det uppstå situationer där jag funderar över e-cyklars existens. Exempelvis när en e-cyklist kör om precis före krönet på en backe eller bro och man vet att man på nervägen kommer att bli tvungen att köra om dem igen eftersom de oundvilkigen är långsammare där. Man slås då av hur e-cyklar är en helt annan typ av fordon än en cykel. Exakt samma beteende gäller dock även andra motoriserade fordon på vägarna så är inte helt e-cykelrelaterat.

Sen är jag nog en tillräckligt stor (ofrivillig) paragrafryttare för att över en natt gå från att vara mot e-cyklar i skogen till att inte ha någon åsikt om det skulle bli tillåtet. Inget jag är stolt över.

Jag kan tycka ibland att e-cyklister inte riktigt verkar förstår hur vanliga cyklar fungerar.
Har hänt ett par gånger att man ser en e-cykel, gärna damtralla, med sin konstanta hastighet börja smyga sig upp för nån slags snigelomkörning just som en backe börjar plana ut.
Min hastighet ökar då helt naturligt av det minskade motståndet och deras omkörningsförsök misslyckas. Jag anser ju att man inte bör påbörja en omkörning om man inte är rimligt säker på att kunna slutföra den.

Om man får ett tillägg att EMTB undantas i terrängkörnings lagen tror du man får högre acceptans?

Jag har svårt att se folk är sådana paragraf ryttare. Känns mest att det är en läglig sak att skylla på fast det egentliga problemet man upplever är något annat.
Det bästa vore ju förstås om de olika myndigheterna kom fram till en gemensam slutsats. Och om en sådan slutsats och beslut skulle vara GO till el-cyklar i bushen borde agget mot dem och dess medföljande människor försvinna? Fast så enkel är väl inte världen.

I skogen har jag än så länge inte träffa på någon (då jag väldigt sällan cyklar i skogen) men på vägar kan det uppstå situationer där jag funderar över e-cyklars existens. Exempelvis när en e-cyklist kör om precis före krönet på en backe eller bro och man vet att man på nervägen kommer att bli tvungen att köra om dem igen eftersom de oundvilkigen är långsammare där. Man slås då av hur e-cyklar är en helt annan typ av fordon än en cykel. Exakt samma beteende gäller dock även andra motoriserade fordon på vägarna så är inte helt e-cykelrelaterat.

Sen är jag nog en tillräckligt stor (ofrivillig) paragrafryttare för att över en natt gå från att vara mot e-cyklar i skogen till att inte ha någon åsikt om det skulle bli tillåtet. Inget jag är stolt över.
Dum fråga nu då…
Om jag skulle köra förbi dig i en uppförsbacke/brokrön, hur ska jag veta om du är en snabb eller långsam cyklist? Är det inte många cyklister som inte blir speciellt mycket snabbare nerför än en elcyklist?

Jag har varit med om att de blandade el-cyklister med vanliga på en mtb-tävling i Frankrike, då höll jag på att bli helt vansinnig på att bli omkörd i uppförsbackarna av gubbar som sen var hopplöst dåliga utför och på platten. så att man tappade den grupp cyklister man körde med för att man blev blockerad.

På vanlig stig har jag bara varit med om det i Isaberg, där var det lite samma problem att el-cyklisterna körde om i uppförsbackar och sen körde jag om dem på platten och utför, en vanlig cyklist behöver man sällan köra om flera gånger.

På en av de lokala xc-slingorna kör en gubbe el-cykel med fullface-hjälm och tar strava-kom, det stör jag mig på inte så mycket för strava som för att han kör som en idiot bland gående och ryttare och de tolkar det som att han är en cyklist. Hastigheten blir väldigt hög jämfört med vad vanliga cyklister klarar av om det är en slinga med mycket kurvor och igångdrag.

Det finns tre saker som stör mig kring elcyklar/elcyklister.
  • Risken att skapa konflikt med vandrare och markägare ökar. Det finns redan gott om människor som ogillar MTB. De flesta har ju blivit utskällda/hotade/slagna av en arg gubbe eller två när de cyklat i skogen. Med elcykel trappas konflikten upp. Inte nödvändigtvis för att de ser att det är en elcykel, men de känner till elcyklar och det späder på deras aggression mot alla på cykel i skogen. Dessutom kan man cykla snabbare med elcykel vilket kan leda till fler incidenter när man stöter på vandrare etc.
  • Regelverket är oklart, och det skapar konflikt. Det vore fantastiskt om alla myndigheter kunde enas om en och samma hållning.
  • Slitaget på stigar ökar med ökad motoreffekt samt ökad vikt. Detta leder till ännu mer konflikt med icke-cyklister.
Jag kör själv inte elcykel, men tycker att el-mtb är väldigt roligt. Men om det var upp till mig så skulle jag vilja begränsa el-mtb till stigar som är dedikerade till MTB eller som är märkta som cykelled, och förbjuda dem på stigar som delas med vandrare/gående. Detta för att hålla konflikten mellan cyklister och icke-cyklister på en så låg nivå som möjligt och hålla så många stigar som möjligt öppna för den stora massan av cyklister som inte kör med el.

Ser inga nackdelar med e-mtb, cyklar inte själv på e-mtb men om det får fler folk för att gå ut och röra på sig i skogen då är det bara en stor plus!
Ser inte varför en e-mtb skulle slita mer på stigarna, pga tyngd eller pga kraft?

Ser inga nackdelar med e-mtb, cyklar inte själv på e-mtb men om det får fler folk för att gå ut och röra på sig i skogen då är det bara en stor plus!
Ser inte varför en e-mtb skulle slita mer på stigarna, pga tyngd eller pga kraft?
Dels det men även för att samma personer orkar cykla mycket längre tack vare elassistansen.

Dum fråga nu då…
Om jag skulle köra förbi dig i en uppförsbacke/brokrön, hur ska jag veta om du är en snabb eller långsam cyklist? Är det inte många cyklister som inte blir speciellt mycket snabbare nerför än en elcyklist?
Det finns inga dumma frågor.
Jag har ju bara sett min sida av myntet och det återspeglas säkert tydligt. Jag föreställer mig dock att om man har el-cyklat över Tranebergsbron ett par gånger i pendlingstider så borde man dels ha märkt att man ofta blir omkörd i nerförsbacken av nån man nyss själv kört om och dels sett att medcyklister med vissa utmärkande drag är överrepresenterade i den första observationen. Exempelvis en kombination av bockstyre, avsaknad av pakethållare, åtsittande kläder och kanske generellt högre hastighet uppför än genomsnittet.

Sen förstår jag ju varför de vill cykla förbi. Jag själv väljer ju också att cykla om andra uppför bron framför att sakta in och lägga mig bakom. Skillnaden är att jag oftast inte ser till de omkörda något mer.

Jag blir alltså inte arg eller upprörd över el-cyklisterna, det är mest funderingar.

Högre vikt och högre effekt sliter mer på stigarna. Och jag märker att jag forcerar mig igenom en hel del partier med e-mtb, där jag på min vanliga mtb antingen hade fått navigera mer försiktigt, eller där jag fått gå av och gå. Och på dessa partier ser jag att jag själv gör mer åverkan på stigen med e-mtb.

Men så klart, kollar man på andra fordon med motor, t.ex.cross eller traktor, så ger deras vikt samt effekt ett enormt mycket större slitage och sett i det sammanhanget så är skillnaden mellan e-mtb och muskel-mtb väldigt liten.

Jag har ju bara sett min sida av myntet och det återspeglas säkert tydligt. Jag föreställer mig dock att om man har el-cyklat över Tranebergsbron ett par gånger i pendlingstider så borde man dels ha märkt att man ofta blir omkörd i nerförsbacken av nån man nyss själv kört om och dels sett att medcyklister med vissa utmärkande drag är överrepresenterade i den första observationen. Exempelvis en kombination av bockstyre, avsaknad av pakethållare, åtsittande kläder och kanske generellt högre hastighet uppför än genomsnittet.

Sen förstår jag ju varför de vill cykla förbi. Jag själv väljer ju också att cykla om andra uppför bron framför att sakta in och lägga mig bakom. Skillnaden är att jag oftast inte ser till de omkörda något mer.

Jag blir alltså inte arg eller upprörd över el-cyklisterna, det är mest funderingar.
Sant, jag som oftast bara ser 3-4 andra cyklister på vägen till jobbet tänkte inte på mängden som andra har. Vissa dagar ser jag inte en enda cyklist på vägen ?

Högre vikt och högre effekt sliter mer på stigarna. Och jag märker att jag forcerar mig igenom en hel del partier med e-mtb, där jag på min vanliga mtb antingen hade fått navigera mer försiktigt, eller där jag fått gå av och gå. Och på dessa partier ser jag att jag själv gör mer åverkan på stigen med e-mtb.

Men så klart, kollar man på andra fordon med motor, t.ex.cross eller traktor, så ger deras vikt samt effekt ett enormt mycket större slitage och sett i det sammanhanget så är skillnaden mellan e-mtb och muskel-mtb väldigt liten.
Å andra sidan så har man ofta ganska rejäla däck och lågt tryck så marktrycket blir ganska lågt.

Pedal assistansen gör ju att man aldrig spinner så som med fordon där du har gas reglage.

Finns nog mycket potential för forskning om man vill. De jag sett så verkar totala trycket (vandrare, cyklist, ryttare osv) som avgör mängden slitage.

Vore intressant om man tog två stigar och gjorde ett experiment. Ena fick man bara gå på och den andra vara cykla. Sedan jämföra hur slitage ser ut.

Du har svårt att se folk som paragrafryttare på happy??

Elcyklar är väl vår tids mopeder? Från början var en moped en cykel med påhängsmotor
Sett till användning skulle jag snarare räkna elsparkcyklar som vår tids mopeder. Jag har åtminstone inte sett ungdomar cykla omkring på elcyklar. Det är knappt ungdomarna åker moppe längre.
Det är istället A-traktorerna som fått en revival och är nästa steg efter elspark.

Ooms hade en poäng när han för ett bra tag sen menade att elcyklister mest består av ett gäng idealister som vill ställa bilen och elcykelpendla, ett gäng vuxna tekniknördar som tror att de är 14 och vill trimma ?, samt ett gäng med crossdrömmar som vill köra i skogen.

Senast redigerad av en moderator:

Fast "högre vikt" kortet känns ju lite si och så att dra mot eMtb rent generellt. Det finns säkert ekipage utan elassistans som väger in på bra många kilon mer än vissa med elassistans. Diffar ca 8kg mellan Canyons Spectral och Spectral:On
Diffen mellan flertalet mtb ryttare är betydligt mer än så.?

Fast "högre vikt" kortet känns ju lite si och så att dra mot eMtb rent generellt. Det finns säkert ekipage utan elassistans som väger in på bra många kilon mer än vissa med elassistans. Diffar ca 8kg mellan Canyons Spectral och Spectral:On
Diffen mellan flertalet mtb ryttare är betydligt mer än så.?
Så är det. Det är den högre effekten, uppåt 800W peak på vissa modeller, som läggs till cyklistens egen effekt, som är av betydelse. De värsta monstren kan såvitt jag vet lägga till 400% av cyklistens egen muskelkraft. Om cyklisten pressar 200W, blir det alltså 1000W totalt. Om cyklisten bara pressar 100W, blir det ändå 500W totalt.
Så har vi vikten, 80 kg moppe+70 kg 15-åring väger lika mycket som 25 kg el-mtb + 125 kg elcykelfetto.
Visst, det är inte en riktigt rättvis jämförelse...

Sett till användning skulle jag snarare räkna elsparkcyklar som vår tids mopeder. Jag har åtminstone inte sett ungdomar cykla omkring på elcyklar. Det är knappt ungdomarna åker moppe längre.
Det är istället A-traktorerna som fått en revival och är nästa steg efter elspark.

Ooms hade en poäng när han för ett bra tag sen menade att elcyklister mest består av ett gäng idealister som vill ställa bilen och elcykelpendla, ett gäng vuxna tekniknördar som tror att de är 14 och vill trimma ?, samt ett gäng med crossdrömmar som vill köra i skogen.
Beror väl lite på vad man menar med "vår tid" . Från "början" var väl inte mopeder för ungdomar primärt utan typ som nyttofordon, cyklar där det behövdes mer kraft.

Beror väl lite på vad man menar med "vår tid" . Från "början" var väl inte mopeder för ungdomar primärt utan typ som nyttofordon, cyklar där det behövdes mer kraft.
1952 när begreppet moped myntades så var det garanterat ett ungdomsfordon.
Om man läser om vad ny teknik för 20 år sedan skrev om lättviktaren på 30-talet, så låter det knappast som något nyttofordon:

Har inget emot elcyklar på vägar; det är väl utmärkt om man kan ställa bilen och ta sig till jobbet utan att vara dyblöt av svett. Men när det gäller MTB så ser jag det lite som att dra till badhuset och göra 60 längder i bassängen... fast du använder en sån där liten vattenscooter som dykare har.

Sen är det nog risken för buskörning med trimmade/chippade elcyklar. Det faktum att det faktiskt är jobbigt/svettigt att cykla MTB tenderar till att hålla det värsta slöddret borta från stigarna.

I trafiken är elcyklar i sig inget problem. Cyklister som kör snabbare än vad de bemästrar i besvärliga passager eller kör väldigt oberäkneligt orsakar en del besvär. Där upplever jag att elcyklister är överrepresenterade och gissar att det beror på att de inte har hunnit vänja sig vid cykeln och att den går så pass fort.

Är ju inget oklart alls ju. Står klart och tydligt på Transportstyrelsens sida:
En elassisterad cykel klassas helt enkelt som cykel, (förutsatt att den faller inom laga villkor) och cykla får man göra där man får cykla, oavsett cykel.

Bilagor

• Screenshot_20220501_225244.jpg
    Screenshot_20220501_225244.jpg
    164.9 KB · Besök: 144
Skönt, ännu en omgång av får man köra eMTB i skogen-evighetsdiskussionen. Var lite rädd att den diskussionen hade dött ut. Vem vet, kanske slutligen en vinnare kan utses, hahahaha...

Många elcyklar, iallafall dom billigare mäter inte hur hårt du trampar utan slår på elmotorn bara du trampar över huvud taget, dom ger då full gas enligt den hastigheten man ställt in i displayen. Ska du alltså inte köra om folk i uppförbackar måste du då växelvis sluta trampa, för att elmotorn ska slå av, och sen röra lite på tramporna för att motorn ska gå in igen. Som om du med bilen skulle växla mellan plattan i mattan och helt uppsläppt gaspedal.

Slutar du trampa är det inte heller helt direkt som motorn släpper av, vill du att den ska sluta gasa på direkten måste du bromsa.

Kanske kan förklara beteendet :)

Tillbaka
Topp