Vad stör du dig på när det gäller E-MTB cyklister?

Har någon här märkt av den "negativa effekten" av e-mtb på sina hemmastigar?
Tycker mest det är ett jävla bölande. Vill ni inte köra e-hoj så skit då i det?
Köpte precis min första e-mtb. Blev en Specialized Turbo Levo Comp Alloy.
Den är tryggare i luften och stabilare i både stök och kurvor. Dessutom har jag en inbyggd lift som tar mig uppför de satans tråkiga klättringarna och jag är fräsch vid varje utförskörning. Win win win.
Ett argument för är att man är mindre trött när det när av utför med mindre tabbar och misstag som kan orsaka en krasch .

Win win win för dig, ja. Har du tänkt på att det finns andra människor att ta hänsyn till också? Som markägare, de som bryr sig om och vill behålla allemansrätten, osv.
Slitaget är identisk med en vanlig mtb. Är inte som en Cross där man vrider på gasreglaget och spinner. Det sista du vill göra är att spinna loss, du tappar grepp och stannar precis som en vanlig mtb.

Många emtb har även större däck med lägre tryck = lågt marktrycket = lite slitaget. Man skulle utan problem kunna argumentera det är XC nissarna med 2.1” däck på 2,5bar som sliter mest på naturen.

Allemansrätten är ohotad. Finns nog få saker som skulle sänka ett parti fortare än att säga ”begränsa” och ”allemansrätt” i samma mening. Markägarna kan gnälla (lite de inte gnäller på) men kommer man till kritan är det väldigt lite röster.

De sagt så skulle vi behöva information och medvetenhet hur man minskar slitaget när man är ute i skogen. Åk igenom vattenpölar och inte på den orörda naturen bredvid som exempel.

Sedan finns det områden där jag kan hålla med att det är för mycket slitage. Vissa naturreservat har sånt högt tryck att de bör kanske stängas helt under ett par år. Folk breddar stigar och istället vara 1m bred så är den nu 5m.

Jag kan tycka ibland att e-cyklister inte riktigt verkar förstår hur vanliga cyklar fungerar.
Har hänt ett par gånger att man ser en e-cykel, gärna damtralla, med sin konstanta hastighet börja smyga sig upp för nån slags snigelomkörning just som en backe börjar plana ut.
Min hastighet ökar då helt naturligt av det minskade motståndet och deras omkörningsförsök misslyckas. Jag anser ju att man inte bör påbörja en omkörning om man inte är rimligt säker på att kunna slutföra den.
Ja de borde ha lärt sig att de endast kan köra om i backarna. Omkörningar ska göras kraftfullt.

Jag vill gärna göra en tolkning av vad jag läser i tråden. Avundsjuka är tråkigt, och inte ett godtagbart skäl att missunna andra glädje. Alla är också överens om att trafikvett behövs för alla i trafiken. Hur det är med lagligheten och dess följder väljer många att bortse ifrån.

En annan intressant fråga är trafikintensitet och förslitning. Där har både MTB och eMTB något att fundera över. De är inte lämpliga överallt, och det kommer inte stå en skylt som visar. Jag väljer att göra en hierarki från mest trafik och förslitning till minst och vad som då kan vara lämpligt: gång, löpning, MTB, eMTB, fyrhjuling, eCross, Cross. Exempelvis är det inte lämpligt att cykla på löparspår en majkväll. Å andra sidan kan det var bra att ta fyrhjulingen till fäboden, för annars växer stigen igen. På motsvarande vis var det en förbättring att någon kört enduro/cross på sörmlandsleden norr om Katrineholm annars hade den vuxit igen. Men så svårt det är att hålla sig i skinnet och inte köra för häftiga fordon där det inte passar. Sådär till mans blir det ganska många "ska bara", "körde försiktigt" "andra kör ju" osv.

Senast ändrad:
Jag vill gärna göra en tolkning av vad jag läser i tråden. Avundsjuka är tråkigt, och inte ett godtagbart skäl att missunna andra glädje. Alla är också överens om att trafikvett behövs för alla i trafiken. Hur det är med lagligheten och dess följder väljer många att bortse ifrån.

En annan intressant fråga är trafikintensitet och förslitning. Där har både MTB och eMTB något att fundera över. De är inte lämpliga överallt, och det kommer inte stå en skylt som visar. Jag väljer att göra en hierarki från mest trafik och förslitning till minst och vad som då kan vara lämpligt: gång, löpning, MTB, eMTB, fyrhjuling, eCross, Cross. Exempelvis är det inte lämpligt att cykla på löparspår en majkväll. Å andra sidan kan det var bra att ta fyrhjulingen till fäboden, för annars växer stigen igen. På motsvarande vis var det en förbättring att någon kört enduro/cross på sörmlandsleden norr om Katrineholm annars hade den vuxit igen. Men så svårt det är att hålla sig i skinnet och inte köra för häftiga fordon där det inte passar. Sådär till mans blir det ganska många "ska bara", "körde försiktigt" "andra kör ju" osv.

Lite så är det väl. Rör man sig utanför storstadsområden och de områden där folk turistar är ju ofta mer folk och mer slitage bättre om man ser det till att det ska finnas framkomliga stigar. Sen är ju allt med motor förbjudet enligt allemansrätten. Även elcyklar enligt Naturvårdsverkets då.

Som du säger är det viktigt att vara uppmärksam på slitaget man gör oavsett färdsätt. Störst friktion kommer det vara kring större städer och populära natur områden.

Har inte riktigt förstått. Varför skulle en e-mtb slita mer på en stig?
Låt oss säga att Smal-Jonas kör e-mtb. Han har korrekt däcktryck och har koll på sina bromspunkter. Han är smutt i kurvorna och är like mycket i luften som på marken. Smal-Jonas väger 75kg och hans hoj 25kg.
Efter honom kommer Tjock-Steffe på sin enduroinspirerade trailhoj. Steffe älskar Stravahets och OLW. Han kör på 2,5 bar, låser bakhjulet 5 meter innan varje kurva och sladdar vid varje stopp för att det är "coolt". Tjock-Steffe väger 110kg och hans trailhoj 15kg.

Är e-mtbn värre?

Låt oss säga att Smal-Jonas kör e-mtb. Han har korrekt däcktryck och har koll på sina bromspunkter. Han är smutt i kurvorna och är like mycket i luften som på marken. Smal-Jonas väger 75kg och hans hoj 25kg.
Efter honom kommer Tjock-Steffe på sin enduroinspirerade trailhoj. Steffe älskar Stravahets och OLW. Han kör på 2,5 bar, låser bakhjulet 5 meter innan varje kurva och sladdar vid varje stopp för att det är "coolt". Tjock-Steffe väger 110kg och hans trailhoj 15kg.

Är e-mtbn värre?
Smal-jonas borde träna lite så att han kan köpa en vanlig hoj och sluta förstöra miljön med onödiga elprylar.

……olika grader i helvetet. En cykel som träningsredskap i vilken form som helst måste väl ses som miljöförstöring. Då återstår naken och barfotalöpning. Fast då börjar väl folk böla om det också. Snoppar å snippor fritt i naturen, nej huva!!!

Är e-mtbn värre?
Problemet är väl att det sällan är Smal-Jonas som kör emtb, utan främst Tjock-Steffe och hans gelikar...

Nu tycker inte jag eMTB är världens största problem men det är väl klart att sätter du samma personer på elcyklar istället för riktiga cyklar och effekten ökar ökar förmodligen slitaget
Precis. 250 Watt är ganska mycket för en cyklist, så att få det extra leder naturligtvis till mer slitage. Den som hävdar annat måste ha sovit på fysiklektionerna.

Vad fan har detta med träning att göra? ?
Dina personas hade lite tunt med bakgrundsinfo så jag förutsatte att smal-jonas hade någon sorts skäl till att åka elcykel. Men han kanske bara har så bråttom till sin padel-match så att han inte har tid att cykla vanligt.

Precis. 250 Watt är ganska mycket för en cyklist, så att få det extra leder naturligtvis till mer slitage. Den som hävdar annat måste ha sovit på fysiklektionerna.
Det är det absolut. Sen har jag aldrig sett en eMTB i skogen, därför tycker jag problemet verkar ganska litet. Men skulle folk köra omkring med det i stor omfattning kan det ju bli problem. Dessutom kanske man inte nöjer sig med 250 W utan vill ha 500 eller 1000 och då är det ju en helt annan sak.

Varför köper man inte t ex en Cake om man vill brassa på ?
Och tar den till crossbanan eller lokala enduroslingan.

Undantaget om man inte har något handikapp som gör att man är förhindrad att njuta av mtb och allemansrätt.
Då har ju e-mtb ett stort mervärde.
Annars tycker jag emtb hör hemma på marker där man fått specifikt tillstånd av markägaren för emtb.

Trampassistansen ger att det väldigt kontrollerade watt. Du spinner inte loss på rötterna som med en cross.

Personligen skulle jag säga att mitt slitage med min emtb är liknande med min vanliga enduro. Jag åker inte längre än tidigare. För min del är det tid som begränsar och inte sträckan. Går mer eller mindre lika fort i snitt förutom jag är mindre trött vid toppen.

Mest anmärkningsvärda i allt detta måste väl ändå vara att folk aktivt går in på ett forum som är skapat specifikt för elcyklar, för att gnälla på elcyklar. Då har man fan inte mycket till liv ?
Men medans ni har suttit hemma med miljökoftorna på så var jag ute och njöt av en e-mtb tur såhär på tisdagskvällen.
Levon är faktiskt riktigt riktigt bra. Fantastisk räckvidd!

Mest anmärkningsvärda i allt detta måste väl ändå vara att folk aktivt går in på ett forum som är skapat specifikt för elcyklar, för att gnälla på elcyklar. Då har man fan inte mycket till liv ?
Men medans ni har suttit hemma med miljökoftorna på så var jag ute och njöt av en e-mtb tur såhär på tisdagskvällen.

Jag har inget direkt emot eMTB-cyklister, men efter att ha läst diverse inlägg i denna och liknande trådar så börjar jag så smått undra vad det är för typ av människor som köper dom cyklarna. "miljökoftor"???

Jag har inget direkt emot eMTB-cyklister, men efter att ha läst diverse inlägg i denna och liknande trådar så börjar jag så smått undra vad det är för typ av människor som köper dom cyklarna. "miljökoftor"???

Syftar på de människor som som sista halmstrå drar "miljökortet". Man undrar ju om samma människor skruvar trallskruv med skruvmejsel och gnäller på byggforum över personer som köpt batterimaskiner. Skulle tippa på att miljöproblemen från e-mtb tillverkningen är procentuellt ganska låg jämfört med andra varor.

Vilken typ av människa är jag? Jag är en medelålders, medelmåttig men väldigt fit person som helt enkelt tröttnat på att harva uppför grusvägar för att ha lite kul utför. E-mtb är lite av "sista försöket" att få tillbaka gnistan för cyklingen. Skulle tippa på att jag är mer vältränad än många av de som kastar ur sig "träna mer så orkar du cykla på riktigt" osv osv. Förstår inte heller varför man går in på ett e-specifikt forum för att kasta skit på de som funnit glädjen i den typen av prylar ?‍♂️

Och nej, jag är inte världens bästa människa. Jag har haft mina åsikter om e-mtb och de står jag för. Nej de är inte nödvändiga. De är en lyxvara i allra högsta grad. Men när man testar en så inser man att det är jäkligt kul. Man får dessutom lite mer kött på benen i hela diskussionen vad gäller "ökat slitage" på stigar osv.

Mvh Danne

Elcyklar är som cyklarnas heroin. Man vet att det är fel, rent kriminellt fast det går inte att sluta. Man bara måste ha ett e-ride. När det blir förbjudet måste dom starta avvänjningshem, tolvstegsprogram för att hämta hem oss förlorade själar. Jag vet varken ut eller in, det går utför men är så jäklars roligt. Jag ljuger och bedrar för att komma ut. Just nu tänker jag på mitt nästa ride, f’ laut maj…

Syftar på de människor som som sista halmstrå drar "miljökortet". Man undrar ju om samma människor skruvar trallskruv med skruvmejsel och gnäller på byggforum över personer som köpt batterimaskiner. Skulle tippa på att miljöproblemen från e-mtb tillverkningen är procentuellt ganska låg jämfört med andra varor.

Vilken typ av människa är jag? Jag är en medelålders, medelmåttig men väldigt fit person som helt enkelt tröttnat på att harva uppför grusvägar för att ha lite kul utför. E-mtb är lite av "sista försöket" att få tillbaka gnistan för cyklingen. Skulle tippa på att jag är mer vältränad än många av de som kastar ur sig "träna mer så orkar du cykla på riktigt" osv osv. Förstår inte heller varför man går in på ett e-specifikt forum för att kasta skit på de som funnit glädjen i den typen av prylar ?‍♂️

Och nej, jag är inte världens bästa människa. Jag har haft mina åsikter om e-mtb och de står jag för. Nej de är inte nödvändiga. De är en lyxvara i allra högsta grad. Men när man testar en så inser man att det är jäkligt kul. Man får dessutom lite mer kött på benen i hela diskussionen vad gäller "ökat slitage" på stigar osv.

Mvh Danne

Jag menar attityden i inläggen, ganska omogna emellanåt.

Härligt!

Hej! Inleder min "karriär" på detta forum i denna tråden...:)
Måste säga att jag blir lite förvånad och chockad över det hat som finns mot el-cyklar och speciellt mot e-mtb. Utöver hatet så verkar kunskapsnivån om el-cyklar generellt vara ganska låg, känns som många har bestämt sig för att bara ogilla el-cyklar.

Nivån är faktiskt ganska låg och hatisk emellanåt...(har läst ett gäng trådar under natten)

Jag började cykla igen för drygt ett år sedan, efter kanske 30års uppehåll, jag köpte mig en bättre el-cykel och upptäckte glädjen av att cykla igen. Kan meddela att det inte är att bara vicka på fötterna lite som jag läste i någon tråd, jag får banne mig trampa...?

Jag promenerar ofta med min hund i skogen på vägar avsedda för både cykling och vandrare, min erfarenhet är att vad gäller hänsyn så är det ingen skillnad på e-mtb eller vanliga mtb. Båda parterna svischar förbi utan någon skillnad, det handlar väl ändå inte om vilken sorts cykel man sitter på? Det är väl mer vad man har innanför pannbenet...!?
Tänker nu skaffa mig en e-mtb då man kan köpa den förmånligt genom jobbet, planerar att använda min på godkända stigar samt fina grusvägar, kanske jag byter i framtiden till en mtb när orken blir bättre.

En annan aspekt är personer som har en sjukdom eller dylikt. Min chef exempelvis har en lungsjukdom vilket innebär att han bara har en fungerande lunga. Han älskar att cykla mtb men utan sin e-mtb skulle det inte vara möjligt.

Hej! Inleder min "karriär" på detta forum i denna tråden...:)
Måste säga att jag blir lite förvånad och chockad över det hat som finns mot el-cyklar och speciellt mot e-mtb. Utöver hatet så verkar kunskapsnivån om el-cyklar generellt vara ganska låg, känns som många har bestämt sig för att bara ogilla el-cyklar.

Nivån är faktiskt ganska låg och hatisk emellanåt...(har läst ett gäng trådar under natten)

Jag började cykla igen för drygt ett år sedan, efter kanske 30års uppehåll, jag köpte mig en bättre el-cykel och upptäckte glädjen av att cykla igen. Kan meddela att det inte är att bara vicka på fötterna lite som jag läste i någon tråd, jag får banne mig trampa...?

Jag promenerar ofta med min hund i skogen på vägar avsedda för både cykling och vandrare, min erfarenhet är att vad gäller hänsyn så är det ingen skillnad på e-mtb eller vanliga mtb. Båda parterna svischar förbi utan någon skillnad, det handlar väl ändå inte om vilken sorts cykel man sitter på? Det är väl mer vad man har innanför pannbenet...!?
Tänker nu skaffa mig en e-mtb då man kan köpa den förmånligt genom jobbet, planerar att använda min på godkända stigar samt fina grusvägar, kanske jag byter i framtiden till en mtb när orken blir bättre.

En annan aspekt är personer som har en sjukdom eller dylikt. Min chef exempelvis har en lungsjukdom vilket innebär att han bara har en fungerande lunga. Han älskar att cykla mtb men utan sin e-mtb skulle det inte vara möjligt.
Jag tycker du har rätt i mycket du säger.
Ha de gott o ut o cykla ?

Lönnfeta 45-åringar och sletna "tjejer" på elmoppar är väl de enda som stör...

Förutom profeterna som påstod att ingen skulle köpa en vanlig cykel år 2023.

"Ska du med ut och ÅKA levo idag?"

Högre vikt och högre effekt sliter mer på stigarna. Och jag märker att jag forcerar mig igenom en hel del partier med e-mtb, där jag på min vanliga mtb antingen hade fått navigera mer försiktigt, eller där jag fått gå av och gå. Och på dessa partier ser jag att jag själv gör mer åverkan på stigen med e-mtb.

Men så klart, kollar man på andra fordon med motor, t.ex.cross eller traktor, så ger deras vikt samt effekt ett enormt mycket större slitage och sett i det sammanhanget så är skillnaden mellan e-mtb och muskel-mtb väldigt liten.
Högre effekt och mer vikt är inget argument alls! Om ett litet bidrag på 250 watt gör skillnad då är det betydligt större skillnad på vad en motionär kan generera och eliten. När det gäller vikten så är det rimligtvis den totala vikten som räknas låt säga att dom över 120 kg inklusive cykel inte får cykla i terrängen? Slutsatsen är natuligtvis att argumentet är helt och hållet orimligt såklart.

Högre effekt och mer vikt är inget argument alls! Om ett litet bidrag på 250 watt gör skillnad då är det betydligt större skillnad på vad en motionär kan generera och eliten. När det gäller vikten så är det rimligtvis den totala vikten som räknas låt säga att dom över 120 kg inklusive cykel inte får cykla i terrängen? Slutsatsen är natuligtvis att argumentet är helt och hållet orimligt såklart.
250 watt är inget ”litet bidrag”, det ska till en riktigt bra cyklist för att orka trycka det kontinuerligt. Och det är ju tillskottet som är problemet, en motionär som kanske är van att ha 150-200 watt har helt plötsligt 4-500 watt till förfogande, klart som fan att det sliter mer. Det är fysikens lagar och de kan du inte snacka bort hur gärna du än desperat försöker.

Fast man plockar inte ut maxeffekt hela tiden heller.

Jag kör oftast på trail läget vilket begränsar effekten till runt 40Nm och går då extremt sällan över 50% av den tillgängliga effekten...

Här är min senaste cykeltur, ligger på cirka 155W i medel med några toppar här och där.
1000001209.webp

Ta den med en nypa salt , vet inte hur säker denna statistiken från appen är och hur mycket som stämmer

Ser på bilden att jag enligt appen cyklat 0 höjdmeter tex och det stämmer garanterat inte

Fast man plockar inte ut maxeffekt hela tiden heller.

Jag kör oftast på trail läget vilket begränsar effekten till runt 40Nm och går då extremt sällan över 50% av den tillgängliga effekten...
Jag tänker att motorn ger mer effekt t.ex. när man själv tar i, vid en jobbig klättring eller liknande (eller om man i Bosch CX Performance fall aktiverat "boost mode")?

Precis, beror väl l på hur man använder sin emtb. Om man som jag vill kunna ut och träna trots tidsbrist och tråkigt underlag eller om man bara vill köra i 25km/h överallt...

Min emtb gör att jag ger mig ut oftare i skogen och är för mig ett klockrent komplement till min analoga cykel.

Min primära är fortfarande analog 😉

250 watt är inget ”litet bidrag”, det ska till en riktigt bra cyklist för att orka trycka det kontinuerligt. Och det är ju tillskottet som är problemet, en motionär som kanske är van att ha 150-200 watt har helt plötsligt 4-500 watt till förfogande, klart som fan att det sliter mer. Det är fysikens lagar och de kan du inte snacka bort hur gärna du än desperat försöker.
Men det är väl ändå inte så det fungerar, eller? Upp till 25kmh eller 250w, brukar det väl sägas? Så ska man sprätta mossa med 500w effekt får man trycka allt själv? Iaf om cykeln är reglementsenlig, antar jag.

Men det är väl ändå inte så det fungerar, eller? Upp till 25kmh eller 250w, brukar det väl sägas? Så ska man sprätta mossa med 500w effekt får man trycka allt själv? Iaf om cykeln är reglementsenlig, antar jag.
Det beror ju på vilken växel man använder, 30 km/h är en helt ok hastighet på lvg så gissningsvis är det inte alltför många som kommer upp i 25 km/h i skogen. Så troligtvis är det motordrift den absoluta merparten av tiden.

Tillbaka
Topp