Vad stör du dig på när det gäller E-MTB cyklister?

Det beror ju på vilken växel man använder, 30 km/h är en helt ok hastighet på lvg så gissningsvis är det inte alltför många som kommer upp i 25 km/h i skogen. Så troligtvis är det motordrift den absoluta merparten av tiden.

Jag som själv cyklar emtb kan säga att du inte kommer upp i några 25km/h i skogen om du inte cyklar på väldigt otekniska stigar .

Jag som själv cyklar emtb kan säga att du inte kommer upp i några 25km/h i skogen om du inte cyklar på väldigt otekniska stigar .
Precis och om man är uppe på brytpunkten vid 25 så är det inte många som pallar mer än några minuter. Även slitaget blir mindre tackvare ett jämnare moment med eltillskott oavsett vad fysikens lagar säger, jag gör mer skada uppför backar med min vanliga bike än vad min sambo gör med sin emtb 🙂

Precis och om man är uppe på brytpunkten vid 25 så är det inte många som pallar mer än några minuter. Även slitaget blir mindre tackvare ett jämnare moment med eltillskott oavsett vad fysikens lagar säger, jag gör mer skada uppför backar med min vanliga bike än vad min sambo gör med sin emtb 🙂

Precis! Många verkar tro att EMTB automatiskt betyder att man flyger fram i skogen, men det är ju långt ifrån sanningen. Det blir en mer kontrollerad och jämn körning, och som du säger, slitaget blir faktiskt mindre i många fall.

Det vore intressant att jämföra hur olika typer av cyklister påverkar stigarna. 😎

Slitage-argumentet från eMTB ser jag som nonsens. Mer folk på samma plats betyder mer slitage. För stigcykling betyder det att man får göra några olika åtgärder. Flytta stigavsnitt eller spånga över blöta partier, är några exempel.
Det viktiga är att fler människor kommer ut i skogen och får lära sig uppskatta riktig skog. Den moderna människan har tappat kontakten med naturen. Att lämna skogen åt skogsindustrin och dess förkämpar är ett stort misstag!

Tillbaka
Topp